Урок № _____ Клас 8 - ____
Тема. Ніна Бічуя. Коротко про письменницю. «Шпага Славка Беркути”» – повість про школу і проблеми дорослішання.
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом письменниці, зацікавити її творчістю; удосконалювати вміння працювати над змістом твору, вчити прослідковувати сюжет; розвивати пам᾽ять, образне мислення, відчуття художньої довершеності твору; виховувати почуття відповідальності, товариськості.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Оголошення теми і завдань уроку:
Епіграф
Батьки і діти — це любов і сльози,
Це вічне щастя і одвічний біль.
Це сонце і тепло, сніги й морози,
Мед на вуста й на вічні рани сіль...
Надія Красоткіна
ІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
2. Знайомство з письменницею. Слово вчителя. Довідка:
1. Народилася 24 серпня 1937 р. у місті Києві.
2. Навчалась у СШ №5. Закінчила факультет журналістики Львівського університету. Була на журналістській роботі. Працювала завлітом Львівського театру юного глядача. Нині – редактор.
3. Авторка книг «Дрогобицький звіздар», «Повісті», «Квітень у човні», «Родовід», «Бенефіс», «Десять слів поета» та книжок для дітей – «Канікули у світло горську», «Шпага Славка Беркута» (Видавництво Старого Лева, 2010), «Звичайний шкільний тиждень», «Яблуні і зернятко» та ін.
4.Ніна Бічуя – «Королева жіночої прози». ЇЇ твори пронизані глибоким психологізмом та інтелектуальною напругою, а саме письмо – вишукане й елегантне. Валерій Шевчук
5. У нашій літературі Ніна Бічуя унікальна або майже унікальна багатьма речами: тим, що працює в жанрі історичної новелістики. Ще одна «родзинка» творчості цієї авторки – чимало її текстів присвячені темі театру. Говорячи про тексти Ніни Бічуї, не можна обминути мову – вона заворожує.
3. Гра «Шпаргалка».
- Яка головна риса творчості Ніни Бічуї?
Пропоную вам підказку-шпаргалку. Деякі літери затерлися, тільки ось що можна прочитати:
ПСХЛГЗМ
(Відповідь: психологізм)
4. Робота з літературознавчим словником.
Психологізм (грец. Psych – душа; лат. Lohos – слово, вчення;) – передача художніми засобами внутрішнього стану персонажа, його думок, переживань, зумовлених внутрішніми й зовнішніми чинниками. У психологічному творі увага автора переноситься із зовнішнього (подієвого) сюжету на внутрішній (психологічний), він відслідковує всі порухи душі своїх героїв, намагається розкрити їх роздуми й мотивацію вчинків, показати нелегкий шлях внутрішніх колізій.
5. Знайомство з повістю Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути».
Ніні Бічуї властиве добре знання душі школяра, розуміння її найтонших порухів. Письменниця вміє – без цього гарну книжку створити немислимо – проникнути у будні сучасної школи, збагнути радощі і конфлікти учнівського колективу, успіхи і невдачі дітей. У центрі більшості її творів знаходяться підлітки – учні середніх класів. Він складний, перехідний. Це тільки на перший погляд у дітей все просто. Насправді, життя у них багате на переживання, емоційно напружене. Діти гостро відчувають сьогоднішній день, бачать його свіжим оком.
Особливе місце посідає досі належно не поцінований «шкільний» роман Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути», що вийшов друком у 1968 р. і став першим урбаністичним твором для підлітків в українській літературі.
Урбаністичний твір – це прозовий твір, в якому розповідається про життя міста та його мешканців.
«Шпага Славка Беркути» - психологічно складна і правдива книга, в яку поринаєш з головою, у чиїй вишуканій мові купаєшся, а обраи і метафори хочеться смакувати…А ще про цю книгу потрібно говорити, нею прагнеш ділитися і з молодшими, і з однолітками, і зі старшим поколінням. І чим більше думаєш про цю книгу, чим більше повертаєшся, тим чіткіше розумієш, що ось вона – психологічна проза, яка не старіє, і може стати ліками від самотності і відповіддю на найважливіші у будь-якому віці запитання: «Хто ти є? Чого вартий? І чи маєш сили шукати свій правдивий шлях у житті, а тоді йти по ньому?». (Додаток презентація – Історія написання)
Твір називається «Шпага Славка Беркути»
Що таке шпага? (Зброя)
Чому повість має таку назву? (Зброя немає своєї волі, вона не несе відповідальності, у чиїх руках опиняється, і чи буде використана на добру чи на лиху справу. Зброя може захистити, а може вбити: так само і слово може зцілити і підтримати, а може зганьбити і знищити. І тільки людині вирішувати, як вчинити, а тоді відповідати за свої вчинки перед собою й світом).
Вчитель: Авторці вдалося знайти художній спосіб розповісти уважному читачеві про сокровенне й утаємничене – неможливість однозначних рішень і єдиної для всіх правди, поєднання поколінь і нереальність уникнення «відповідальності» за батьків і себе самого, нерозривність Слова і Діла.
- Зараз ми поринемо у дивовижний світ героїв твору «Шпага Славка Беркути».
Учні виразно читають розділ «Про те, що сталося пізніше», «Чотири портрети».
- Поділіться враженнями від почутого.
ІІІ. Підведення підсумків уроку.
Асоціативний кущ до слів Ніна Бічуя
- Доберіть ті слова, які характеризують життєвий і творчий шлях Ніни Бічуї.
Ніна Бічуя –
(Можливі відповіді: письменник, журналіст, перекладач, мистецтвознавець, прозаїк, літературний критик, театрознавець).
ІV. Домашнє завдання
Продовжити читати повість
Написати рекламний текст книги Ніни Бічуї „Шпага Славка Беркути»
1