Урок "НОТАТКИ МАНДРІВНИКА: ЧЕРНІГІВЩИНА (урок-подорож). Різниця квадратів двох виразів. Розв'язування вправ" містить різноманітні форми роботи з учнями.
7 клас
НОТАТКИ МАНДРІВНИКА: ЧЕРНІГІВЩИНА
(урок-подорож)
Різниця квадратів двох виразів. Розв’язування вправ
Мета: освітня – удосконалити вміння застосовувати формулу різниці квадратів двох виразів до розв’язування задач (обчислення значення виразу, доведення тотожностей, розв’язування рівнянь тощо);
виховна – виховувати математичну культуру, активність, уважність, наполегливість, цікавість до предмета, відповідальне ставлення до навчання, самокритичність; любов до Батьківщини;
розвиваюча – формувати вміння міркувати за аналогією; розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять; сприяти удосконаленню обчислювальних навичок.
Тип уроку: удосконалення вмінь і навичок.
Обладнання: презентація, картки із завданнями, проектор, екран.
ХІД УРОКУ
Не досить оволодіти премудрістю,
потрібно також вміти користуватися нею.
Р. Декарт
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Математика навколо нас – в музиці, в мистецтві, в повсякденному житті. Математика – це не тільки чітка система законів, теорем і задач, але й унікальний засіб пізнання краси. Математичні закономірності діють однаково ефективно в кристалах і живих організмах, в атомі й у Всесвіті, у витворах мистецтва і науковихї відкриттях.
Сьогодні на уроці ми поринемо в захоплюючий світ математики, а також на вас чекає цікава інформація про архітектуру та визначні місця Чернігівщини. Щоб отримати цю інформацію ви повинні розв’язати всі завдання, які я вам підготувала, і подолати всі математичні перешкоди. Тож запрошую вас у чарівну подорож до світу математики та краси Чернігівської землі!
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Виконання усних вправ
Завдання 1
Подайте у вигляді многочлена стандартного вигляду:
1) ; 2) ; 3) ; 4) ;
5) ; 6) ; 7) .
Учитель: Ви виконали перше завдання і ми вирушаємо до славетного міста – Чернігова.
Чернігів – одне з найстаріших міст країни на високому березі Десни – відомий із літописів за 907 рік.
- Одне з найдавніших міст України-Русі, якому вже понад 1300 років!
- Місто, яке М. Грушевський назвав «Українською Равенною» і «гегемоном всього українського Лівобережжя»
- Одне з трьох історичних міст України, поряд з Києвом та Львовом
- «Музей під відкритим небом», так як в ньому збереглося 50 пам’яток архітектури ХІ – ХІХ ст., в тому числі 5 храмів домонгольського періоду (ХІ-ХІІІ ст.) – третина з усіх в Україні!
- Столиця самого великого на Русі князівства, що простягалося від Азовського моря до нинішнього Підмосков’я!
- Місто, в якому княжили Володимир Мономах та Ігор Святославич, герой «Слова о полку Ігоревім» і де здійснював свої подвиги богатир Ілля Муромець!
- Місто, де виявлена дюжина древніх скарбів, але досі залишаються незнайденими скарби гетьманів Івана Мазепи і Павла Полуботка!
Виконання письмових вправ
Завдання 2
Знайдіть значення виразу:а) ; б) ; в) ; г) .
IV. Актуалізація опорних знань
Учитель: Щоб здійснити віртуальну мандрівку Черніговом, ви повинні правильно розв’язати всі завдання математичного диктанту.
Математичний диктант
Учитель: Настав час віртуальної мандрівки. (відео)
V. Удосконалення вмінь і навичок
Учитель: Щоб рушити далі, пропоную вам розбитися на дві групи і виконати наступне завдання.
Робота в групах
Завдання 3
І група |
ІІ група |
Розв’яжіть рівняння: |
Розв’яжіть рівняння: |
|
|
|
|
Учитель: Отже, наша наступна зупинка – місто Ніжин, розташоване на берегах річки Остер, відоме з літописів за 1147 рік. Місто прикрасили Миколаївський (1669) і Благовіщенський (1716) собори, у 1820 р. відкрито Гімназію вищих наук, а нині – Ніжинський педагогічний університет, названий на честь найвидатнішого свого учня – письменника Миколи Гоголя. (слайд 5, 6).
Учитель:Далі ми дізнаємося про Новгород-Сіверський, але перш ніж ми дістанемося до місця призначення, пропоную вам попрацювати в парах.
Робота в парах
Завдання 4
І |
ІІ |
Розкладіть на множники: |
Розкладіть на множники: |
|
|
|
|
Учитель: перевірте себе (слайд 7).
Новгород-Сіверський – князівська столиця на високому березі Десни – відомий з 1096 року. Місцевий володар Ігор Святославич 1185 р. здійснює невдалий похід проти половців, що став сюжетом видатного шедевра давньоруської літератури «Слова о полку Ігоревім». Головні міські пам’ятки – Успенський собор (1671) і Спасо-Преображенський монастир (1796), на території якого створено Історико-культурний музей-заповідник «Слово о полку Ігоревім» (слайд 8).
Дидактична гра «Неуважний учень»
Два учні працюють біля дошки і виправляють помилки в завданнях
Завдання 5
Розкладіть на множники, користуючись формулою різниці квадратів:
Учитель: Село Сокиринці відоме з давньоруських часів. Величний палац П.Галагана (1829) – цікавий зразок української паркової маєткової архітектури. (слайд 9).
Біля села Качанівка на березі річки Смош розташувався найвідоміший поміщицький маєток Лівобережної України, заснований у першій половини 18 ст – палац Тарновських Тепер це історико-культурний заповідник «Качанівка» (слайд 10).
Учитель: Наша подорож майже закінчилася. Я хочу запропонувати зіграти у гру «Ланцюжок», щоб дізнатися про ще одне мальовниче місце нашої області.
Гра «Ланцюжок»
Завдання 6
Розкладіть на множники вираз і запишіть отриманий результат в порожню клітинку таблиці |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Учитель: Молодці! Ви виконали останнє завдання і я вас запрошую в мальовниче місце – Тростянецький дендропарк, площа якого 204 га, де зростає понад 400 видів і форм дерев та рослин. (слайд 11)
VІ. Підсумки уроку
Учитель: Завершилася наша цікава та незвичайна математична подорож. Звичайно, ми відвідали лише невеличку частину історичних місць. В наступний раз ми продовжимо нашу цікаву мандрівку. А зараз запишіть завдання додому.
VІІ. Домашнє завдання
повторити § 2 п.15
розв’язати № 543 на “5-7”; № 547 на “8-11”; № 562 на повторення.
Література
1