Будова, властивості, роль у життєдіяльності організмів нуклеїнових кислот. АТФ
Цілі: ознайомити учнів із різноманіттям і функціями нуклеїнових кислот, проаналізувати особливості будови й властивості нуклеїнових кислот, які дозволяють їм ефективно виконувати свої функції, звернути увагу на значення нуклеїнових кислот для життєдіяльності живих організмів; розвивати уміння порівнювати, узагальнювати , логічно мислити, обґрунтовувати свою думку, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, вміння працювати в колективі, слухати одне одного, стежити за культурою мовлення.
Обладнання: проектор, екран, ноутбук, презентація у форматі Power Point, підручник, картки з тестами, із завданнями для груп, листи самоконтролю, модель молекули ДНК.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Емоційне налаштування на роботу
Учні сидять по групам
Прийом «Я тобі бажаю…» - передаючи смайлик,говорять один одному побажання.
Девіз уроку «Один за всіх, усі – за одного».(Демонстрація слайда) – синхронні хлопки.
ІІ. Створення ситуації успіху та актуалізація опорних знань
К. Целюлоза
А. Ліпіди
Ф. Біополімери
Н1. Амінокислоти
Р. Білки
Н2. Деструкція
І. Вуглеводи
Л. Ферменти
Хлопок. Взаємоперевірка – кожна правильна відповідь – 0,25 балів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. На борту Міжнародної космічної станції існує «Диск безсмертя». На ньому міститься запис певних речовин, які кодують видатних людей нашої планети. Зокрема, комедіанта Стівена Колберта, фізика Стівена Хокінга, професійного велогонщика Ленса Армстронга. Призначення цього диска – надати інформацію для відродження людства на випадок, якщо планета постраждає від апокаліптичної події.
- Як ви вважаєте, які це речовини? (Нуклеїнові кислоти)
-Саме вони є темою нашого уроку.
Повідомлення теми уроку (демонстрація слайда, записують тему в зошити)
Хлопок, обговорення (Будову, властивості, функції, різноманіття).
ІV. Вивчення нового матеріалу
Демонстрація слайда
Учитель. Нуклеїнові кислоти – це складні високомолекулярні біополімери, мономерами яких є нуклеотиди. В складі однієї молекули нуклеїнової кислоти може знаходитись від 200 до 200 млн. нуклеотидів.
Молекула нуклеотида складається із трьох складових: залишків азотистої основи, п’ятивуглецевого моносахарида (пентози) та фосфатної кислоти.
Розрізняють два типа нуклеїнових кислот: ДНК (дезоксирибонуклеїнову кислоту) та РНК ( рибонуклеїнову кислоту).
Робота в групах ( за підручником, завдання на картках)
Група 1. Будова і властивості ДНК
Використовуючи текст та мал. п. 12 підручника, ознайомитись із будовою, властивостями ДНК, заповнивши таблицю.
1.Будова ДНК |
А) Характеристика спіралі (кількість ланцюгів, тип зв’язку, діаметр спіралі) |
|
Б) Правило Чаргаффа |
|
|
2. Властивості ДНК |
А) Денатурація |
|
Б) Ренатурація |
|
|
В) Деструкція |
|
|
Г) Реплікація |
|
Група2. Функції нуклеїнових кислот та АТФ.
Використовуючи текст п.11 – 12, дослідити будову, місцезнаходження в клітині, біологічні функції нуклеїнових кислот та АТФ і заповнити таблицю
Речовина |
Будова (кількість ланцюгів, форма, полімер чи мала орг.реч.) |
Місцезнаходження |
Функція |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Презентації роботи кожної групи – по 1-2 спікера, демонструють аркуші з таблицею, моделі.
Обговорення результатів роботи, вчитель задає питання для уточнення,
1 групі:
2 групі:
Разом формулюють висновки , вставляючи пропущені слова (демонстрація слайду):
V. Закріплення знань
1. Порівняльна характеристика ДНК і РНК
Порівняти ДНК та РНК,заповнивши діаграму Вена.
Учитель роздає картки із характеристиками нуклеїнових кислот, учні повинні вірно їх розподілити, прикріплюючи у відповідній частині на діаграмі. Завдання містить «пастку» - зайву характеристику, яка не відноситься до нуклеїнових кислот.
ДНК РНК
- Чим вони відрізняються?
2.Тестування (завдання на картках)
2. Укажіть сполуку, до складу якої входить нуклеотид з тиміном:
7. Укажіть сполуку, яка кодує, зберігає спадкову інформацію:
8. Укажіть сполуку, яка входить до складу субодиниць рибосом:
В) іРНК;
Г) ДНК.
Хлопки.Самоперевірка – за кожну правильну відповідь – 0, 25 балів. (Демонстрація слайда із відповідями)
VI. Підбиття підсумків уроку, повідомлення домашнього завдання
Оцінювання знань учнів: виставляють бали в картку самоконтролю( за диктант – максимальна кількість балів - 2, за роботу в групі – 4, за діаграму Вена – 2, за тести – 2; за активність протягом уроку – 2 ).