МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
Комунальний заклад вищої освіти
«КАМ’ЯНСЬКИЙ МЕДИЧНИЙ КОЛЕДЖ»
Дніпропетровської обласної ради»
Дисципліна: «Анатомія людини»
ТЕМА:
Викладач: Бондаренко Л.Г.
Обговорено і затверджено на засіданні
ЦМК природничо-наукових дисциплін
протокол № ____ від____________2015 р.
Голова ЦМК __________________Н.В. Могіна
АКТУАЛЬНІСТЬ ТЕМИ:
Вивчення анатомії людини повинно відбуватися комплексно. Лише в такому разі формуються уявлення про організм людини як цілісну систему.
Тема заняття присвячена будові серця.
Хто не знає про ту найважливішу роль, яку відіграє серцево-судинна система у забезпеченні життєдіяльності людського організму? Серце людини починає скорочуватися з перших тижнів внутрішньоутробного розвитку і протягом усього його життя здійснює свою безперебійну роботу. Говорячи про людське серце, ми порівнюємо його з двигуном, насосом, але не тільки. Ми вважаємо його втіленням душевності, людяності через його здатність чуйно відгукуватися на зміни нашого настрою і стану всього організму.
Вивчення анатомічних особливостей серця людини має не лише теоретичне, але й велике практичне значення, бо саме знання його морфологічних особливостей дозволяє правильно трактувати дані клінічного обстеження.
Важко переоцінити значення серцево-судинної системи в організмі. Нормальне функціонування усіх органів і тканин пов’язане, передусім, з цією системою. Пусковим механізмом патогенезу багатьох захворювань є порушення в роботі серця або периферичних судин. Знання будови серця у здорової людини є відправною точкою для вивчення вроджених і набутих вад серця, розуміння причин і механізмів розвитку порушення кровообігу при тих або інших захворюваннях серця.
Вади серця – одина з найбільш тяжких патологій, що є причиною смерті немовлят і дітей раннього віку.
Тому медичним працівникам, а саме акушеркам, потрібні ці знання для правильного догляду за вагітними і новонародженими та мати можливість надання невідкладної допомоги.
Навчальна мета:
Знати:
Вміти:
Ознайомити, мати уявлення про:
Практичні навички:
РОЗВИВАЮЧА МЕТА:
ВИХОВНА МЕТА:
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ: НМК практичного заняття № 12, електронний конструктор заняття з теми: «Анатомія серця. Велике і мале коло кровообігу», журнал групи, таблиці, атласи, підручники, книги, ілюстрації, слайди, презентація, муляжі, комп’ютер, мультимедійний проектор.
ЛІТЕРАТУРА:
Укрмедкнига, 2002.
Здоров’я, 2001.
основами патології. - К.: Здоров’я, 2003.
2013.
Міждисциплінарна інтеграція:
№ з/п |
Дисципліна |
Знати |
Вміти |
Забезпечуючі дисципліни |
|||
1. |
Загальна біологія |
Видову різноманітність серцево-судинної системи.
|
Розпізнавати топографію органів. |
2. |
Основи латинської мови з медичною термінологією |
Значення основних термінів. |
Утворювати терміни, що стосуються органів серцево-судинної системи. |
3. |
Основи біологічної фізики та медична апаратура |
Механізм електричної активності серця під час його функціонування. |
Описувати і пояснювати механізм електричної активності серця під час його функціонування. |
Забезпечувані дисципліни |
|||
1. |
Фізіологія людини
|
Функціональні особливості органів серцево-судинної системи.
|
Класифікувати органи за їх функцією. |
2. |
Внутрішня медицина, хірургія, патологічна морфологія та патологічна фізіологія |
Будову серця, велике і мале кола кровообігу. |
Використовувати ці знання на практиці при постановці діагнозу, опису локалізації процесу. |
3. |
Фармакологія та медична рецептура |
Будову серця, велике та мале коло кровообігу.
|
Використовувати ці знання для розуміння механізму дії лікарських препаратів.
|
Внутрішньопредметна інтеграція |
|||
1. |
Анатомія людини |
Будова серця та судин, гістологічна будова органів серцево-судинної системи. |
Описувати будову органів, функцію, розпізнавати різні види тканин. |
ПЛАН ТА ОРГАНІЗАЦІЙНА СТРУКТУРА ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ
№ з/п |
Основні етапи заняття |
Рівень засвоєння |
Методи контролю і навчання |
Матеріали методичного забезпечення |
Розподіл часу |
1 |
Підготовчий етап:
|
І
ІІ
|
Бесіда, перевірка присутніх.
Бесіда, повідомлення викладача
Письмове тестування
Фронтальне усне опитування. Методика «Анатомічний лабіринт»
Робота з муляжами
Робота з таблицею
Елемент дидактичної гри |
Журнал групи
НМК практичного заняття. Слайди 2, 3
Таблиці, муляжі, скелет людини, тести ІІ рівня.
Слайди 4-8
Слайди 10-14
Муляжі Слайди 15-17
Таблиця Слайд 18
Слайд 19 |
2 хв.
3 хв.
20 хв.
|
2 |
2.1. Основний етап: (формування професійних вмінь і навичок)
(Звіт груп: ФАП, приймальне відділення, стаціонарне відділення).
|
ІІІ
|
Робота в парах
Робота в парах
Робота в малих групах Робота з муляжами в групах
Елементи рольової гри Дискусія
Робота з термінами
|
НМК заняття, таблиці, муляжі, скелет людини, комп’ютер , слайди 20 - 31
Муляжі, скелет
Ситуаційні задачі Слайди 32-35
Глосарій |
45 хв. |
3 |
Заключний етап:
(питання в додатку)
|
ІІІ
|
Фронтальне бліц-опитування (бліц-інтерв’ю)
Оголошення результатів
Бесіда Методика «Незакінчене речення» |
НМК практичного заняття Слайд 36
Журнал групи
НМК практичного заняття
|
15 хв.
|
|
|
|
НМК практичного заняття Слайд 37
|
5 хв.
|
|
|
|
|
|
|
|
КРИТЕРІЇ ОЦІНКИ
відповідей студентів
до теретичної та практичної частин
Головні вимоги до якості усних відповідей:
З урахуванням цього встановлюється максимальний показник якості відповіді – 100%. За допущені помилки і неточності він знижується:
- на 10-20% за суттєві фактичні (не більше п’яти) і неточності формулювань;
- на 20-30%, якщо відповідь не повна, некоректна, непослідовна, несамостійна;
- на 30-40% за значні фактичні помилки.
Таблиця відповідності оцінок і якості відповідей
Оцінка |
«2» |
«3» |
«4» |
«5» |
Якість виконання в % |
0-59 |
60-74 |
89-75 |
90-100 |
«ВІДМІННО» (5) – за повну, глибоку відповідь, правильне розуміння теоретичного матеріалу, вміння робити висновки та узагальнення. Студент демонструє засвоєння програмного матеріалу в максимальному обсязі, вміє застосовувати його для винесення власних суджень, вміє аналізувати і систематизувати інформацію, чітко тлумачить поняття.
«ДОБРЕ» (4) – коли відповідь має незначні помилки і прорахунки. Студент відповідає відповідно зазначеним вимогам, але виклад матеріалу недостатньо систематизований, є окремі неточності.
«ЗАДОВІЛЬНО» (3) - коли студент розуміє матеріал, але спостерігається поверховість знань, висновки і узагальнення аргументовані слабо, в них допускаються помилки.
«НЕЗАДОВІЛЬНО» (2) – коли відповідь неправильна, студент не володіє матеріалом.
ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКЕ МЕДИЧНЕ УЧИЛИЩЕ
ІНСТРУКЦІЯ
(для студентів)
до проведення практичного заняття
Дисципліна: «Анатомія людини»
Спеціальність: «Акушерська справа»
Тема: «АНАТОМІЯ СЕРЦЯ. ВЕЛИКЕ І МАЛЕ КРОВООБІГУ»
Оснащення: НМК практичного заняття № 12, електронний конструктор заняття з теми: «Анатомія серця. Велике і мале коло кровообігу», журнал групи, таблиці, атласи, підручники, книги, ілюстрації, слайди, презентація, муляжі, комп’ютер, мультимедійний проектор, конспект лекції.
1. Конкретні цілі:
Знати:
Вміти:
2. Практичні навички:
Завдання № 1.Визначати та демонструвати особливості зовнішньої будови серця: основа, верхівка, поверхні, борозни.
Завдання № 2. Назвати камери серця та розрізняти їх особливості.
Завдання № 3. Навчитись розрізняти особливості будови міокарда передсердь та шлуночків.
Завдання № 4. Визначіть проекцію меж та клапанів серця на передню стінку грудної порожнини
Завдання № 5. Вивчити схему великого та малого кола кровообігу.
Завдання № 6. Розв’язування ситуаційних задач, згідно з проблемою, яка поставлена в групі.
|
Підручники: • Федонюк Я.І. Анатомія та фізіологія з патологією. - Тернопіль: Укрмедкнига, 2002. - 676 с. стор. 322-326 |
Матеріали методичного забезпечення заняття
1. Матеріали контролю для підготовчого етапу заняття. (слайди 4-8)
1.1. Перевірка вхідного рівня знань. (α II)
(слайд 4-10)
1. Виберіть із запропонованих малюнків серцеву м'язову тканину?
1 2 3
2. Судина, по якій тече кров від серця до органів:
1 - артерія
2 - вена
3. Серце - це орган:
1 - порожнистий
2 - паренхіматозний
4. Маса серця:
1 - 100 – 150 г
2 - 250 – 300 г
3 - 350 – 500 г
5. На якому з малюнків зображена артерія, а на якому – вена?
1 2
6. Права половина серця містить кров:
1- артеріальну
2 - венозну
7. Порожнина серця, яка приймає кров з вен:
1 - предсердя
2 –шлуночок
8. Основний серцево - судинний центр розташований в мозку:
1 - проміжному
2 - довгастому
3 - середньому
9. Які органи межують із серцем?
Еталони відповідей (слайд 9. Письмове тестування)
1 – 2
2 – 1
3 – 1
4 – 2
5 – 1- артерія
2 – вена
6 – 2
7 – 1
8 – 2
9 – легені,
діафрагма
1.2. Анатомічний лабіринт (α II)
(слайд 10-14)
У наступному завданні потрібно відповісти коротко на питання (так чи ні?), під відповіддю зашифрована буква латинського алфавіту. Відповівши на всі питання, отримуємо слово.
1. Серце порожнистий орган? (слайд10)
Так Ні
(а)
2. Стінка серця побудована з трьох шарів? (слайд11)
Так Ні
(о)
3. Серце людини чотирикамерне? (слайд12)
Так Ні
(r)
4. Велике коло кровообігу починається від правого шлуночка ? (слайд13)
Так Ні
(t)
5. Мале коло кровообігу починається від правого шлуночка? (слайд14)
Так Ні
(а)
В результаті отримуємо слово «аоrtа»
1.3. Робота з муляжами
Питання для усного опитування. (α II)
ЗОВНІШНЯ БУДОВА СЕРЦЯ
Знайдіть на муляжі
ВНУТРІШНЯ БУДОВА СЕРЦЯ
Знайдіть на муляжі
півмісяцеві аорти та легеневого стовбура)
17. Дайте характеристику малому колу кровообігу
18. Порівняйте велике і мале коло кровообігу. (слайд 18)
Ознаки для порівняння |
Мале коло |
Велике коло
|
1. Початок кола |
|
|
2. Судини, у які надходить кров із серця |
|
|
3. Склад цієї крові |
|
|
4. Зміни складу крові та органи, в яких це відбувається |
|
|
5. Камера серця, в яку надходить кров |
|
|
19. Вставте пропущені слова. (слайд 19)
1. Шлях крові від ____________ шлуночка через ______, _____ і _______ легень
до ________ передсердя називається ____________ або __________ колом
кровообігу.
2. Шлях крові від ____________ шлуночка через _______, _______ і _______
всіх органів тіла до ___________ передсердя називають _____________ колом
кровообігу.
Еталон відповідей на питання:
Серце має такі поверхні: груднинно–реберну поверхню - передню поверхню, діафрагмальну поверхню – нижню, праву та ліву легеневі поверхні.
По діафрагмальній поверхні і частково по груднинно–реберній поверхні проходить вінцева борозна, яка є проекцією межі між шлуночками (ventriculi) і передсердями (atria) серця (cor). Від вінцевої борозни по передній та нижній поверхнях проходять передня міжшлуночкова борозна та задня міжшлуночкова борозна, які є проекцією межі між правим шлуночком (ventriculus dexter) та лівим шлуночком (ventriculus sinister).
правий і лівий шлуночок серця.
Ендокард є внутрішнім шаром, що вкриває зсередини порожнину серця, а саме покриває м’ясисті перекладки, соскоподібні м’язи та сухожилкові струни і продовжується у внутрішню оболонку судин, що відходять від серця.
Дуплікатура ендокарда утворює: клапани аорти, клапани легеневого стовбура, стулки правого передсердно–шлуночкового клапана, стулки лівого передсердно–шлуночкового клапана. Міокард - це середній шар, що утворений серцевою м’язовою тканиною, яка складається з кардіоміоцитів, що з’єднані між собою значною кількістю вставних дисків.
Міокард передсердь складається з двох шарів:
- поверхневого шару з коловими волокнами, який є загальним для обох передсердь;
- глибокого шару з поздовжніми пучками, який є окремим для кожного з передсердь.
Міокард шлуночків складається з таких шарів:
- зовнішній шар ;
- середній шар (коловий шар), який є окремим для кожного шлуночка;
- глибокий шар.
Таким чином зовнішній і внутрішній шари міокарда є спільними для обох шлуночків, а середній є окремим для кожного шлуночка.
Зовнішня оболонка серця (епікард) Епікард вкриває: серце (cor), початкові відділи аорти (aorta), легеневого стовбура (truncus pulmonalis), кінцеві відділи порожнистих вен (venae cavae) та легеневих вен (venae pulmonales).
Клапан аорти вислуховується в другому міжребер’ї справа від груднини.
Клапан легеневого стовбура вислуховується в ІІ міжребер’ї зліва від груднини.
Правий передсердно–шлуночковий клапан (тристулковий клапан) вислуховується біля основи мечоподібного відростка груднини справа (з’єднання VІ правого ребрового хряща з грудниною) – точка Боткіна.
Права вінцева артерія проходить вправо під праве вушко, лягає в праву частину вінцевої борозни і прямує по задній міжшлуночковій борозні, де анастомозує з гілкою лівої вінцевої артерії.
Гілки правої вінцевої артерії кровопостачають:
- стінку правого шлуночка;
- стінку правого передсердя;
- задню частину міжшлуночкової перегородки.
Ліва вінцева артерія проходить вліво і під лівим вушком розгалужується на дві гілки:
- передню міжшлуночкову гілку , яка йде по однойменній борозні серця до верхівки серця, де анастомозує з кінцевим відділом правої вінцевої артерії, утворюючи поздовжній артеріальний анастомоз серця.;
- огинальну гілку, яка огинає серце зліва, проходить у вінцевій борозні і на діафрагмовій поверхні анастомозує з правою вінцевою артерією, утворюючи коловий анастомоз артеріальних судин серця.
Ліва вінцева артерія кровопостачає:
- стінку лівого шлуночка;
- передню стінку правого шлуночка;
- стінку лівого передсердя;
- більшу частину міжшлуночкової перегородки.
Крововідтік від серця здійснюється переважно у систему вінцевої пазухи.
Ознаки для порівняння |
Мале коло |
Велике коло
|
1. Початок кола |
Правий шлуночок |
Лівий шлуночок |
2. Судини, у які надходить кров із серця |
Легеневий стовбур |
Аорта |
3. Склад цієї крові |
Венозна |
Артеріальна |
4. Зміни складу крові та органи, в яких це відбувається |
В легенях кров віддає вуглекислий газ, насичується киснем і по легеневих венах тече до лівого передсердя. |
Через капіляри великого кола артеріальна кров притікає до всіх органів, не виключаючи тканини легенів, і від них відтікає венозна кров. |
5. Камера серця, в яку надходить кров |
Ліве передсердя |
Праве передсердя |
19.
1. Шлях крові від правого шлуночка через артерії, капіляри і вени легень
до лівого передсердя називається легеневим або малим колом кровообігу.
2. Шлях крові від лівого шлуночка через артерії, капіляри і вени всіх органів тіла до правого передсердя називають великим колом кровообігу.
2 . Матеріали методичного забезпечення основного етапу заняття.
2.1. Алгоритми формування практичних навичок. (слайди 20-24)
Уміти визначати:
Проводимо умовну ліву середньо ключичну лінію
2.2. Верхівковий поштовх візуально (слайд 25)
У п’ятому міжребровому проміжку зліва до середини від серединно-ключичної лінії у багатьох осіб, які не мають значного ожиріння, можна бачити обмежену пульсацію, що спричинюється ударом верхівки серця в стінку грудної клітки під час систоли і називається верхівковим поштовхом.
Якщо в ділянці серця під час систоли замість випинання спостерігається втягування грудної клітки, говорять про від’ємний верхівковий поштовх, який може спостерігатися в нормі у худорлявих.
Верхівковий поштовх пальпаторно (слайд 26)
Для визначення верхівкового поштовху долоню правої руки кладуть на ліву половину грудей обстежуваного(у жінок попередньо відводять ліву молочну залозу вгору і праворуч) основою кисті до груднини, а пальцями до пахвової ямки між IV і VI ребрами (орієнтовна пальпація).
Орієнтовна пальпація поштовху верхівки серця(слайд 27)
Відчувши поштовх верхівки серця, його локалізацію уточнюють пальпацією трьох зігнутих пальців, поставлених перпендикулярно до поверхні грудної клітки в місці, де попередньо був зафіксований поштовх (уточнювальна пальпація).
Уточнювальна пальпація (слайд 28)
Якщо верхівковий поштовх займає значну ділянку, тоді визначають його межу, шукаючи крайню ліву і нижню точку пульсуючої ділянки, яку і вважають місцем знаходження верхівкового поштовху.
Заповніть таблицю «Місця вислуховування клапанів серця на передній стінці грудної клітки» (слайд 31)
Українська назва клапану |
Місце вислуховування |
|
|
|
|
|
|
|
|
Еталон заповнення таблиці
Українська назва клапану |
Місце вислуховування |
Лівий передсердно–шлуночковий клапан
|
вислуховується в ділянці верхівки серця. |
Клапан аорти |
вислуховується в другому міжребер’ї справа від груднини.
|
Клапан легеневого стовбура |
вислуховується в ІІ міжребер’ї зліва від груднини.
|
Правий передсердно–шлуночковий клапан |
вислуховується біля основи мечоподібного відростка груднини справа (з’єднання VІ правого ребрового хряща з грудниною) – точка Боткіна.
|
Робота в групах
Студенти діляться на три групи:
І група медичні працівники ФАПу;
ІІ група медичні працівники приймального відділення;
ІІІ група медичні працівники стаціонарного відділення.
Кожна з груп отримує ситуаційні задачі.
І Група (слайд 32)
1. Акушерка ФАПу проводить диспансерний огляд вагітної, що страждає на хронічний ревматизм зі сформованою набутою вадою серця – недостатність мітрального клапану.
Відповідь: у 5-му міжреберному просторі досередини від лівої середньоключичної лінії.
2. Підвищення кров'яного тиску в аорті, спричинило навантаження на серцевий м'яз.
Відповідь: лівий шлуночок.
ІІ група (слайд 33)
1. Жінка 62 років доставлена до приймального відділення кардіологічної клініки. Електрокардіографічне дослідження показало наявність великої ділянці участка некрозу на задній поверхні серця. Поставлений діагноз: трансмуральний інфаркт міокарду задньої стінки серця.
Відповідь: правої вінцевої артерії.
2. Підвищення кров'яного тиску в крупній судині, що несе кров до легень, спричинило навантаження на серцевий м'яз.
Відповідь: правого шлуночка.
ІІІ група (слайд 34)
1. У пацієнта 40 років, який знаходиться на стаціонарному лікуванні діагностований запальний процес ендокарду (ендокардит).
Відповідь: клапани серця.
2. Звуження крупної судини спричинило погіршення відтоку крові з лівого шлуночка.
Відповідь: аорта.
Результати оцінюємо методом взаємоперевірки:
Глосарій (слайд 36)
3. Матеріали контролю для заключного етапу заняття
Питання для усного бліц-опитування. (слайд 37)
1. Скільки камер має серце людини?
2. Скільки отворів має праве передсердя?
3. Скільки отворів має ліве передсердя?
4. Скільки шарів має міокард лівого шлуночка?
5. Скільки шарів має міокард передсердь?
6. Яким клапаном закритий лівий передсердно-шлуночковий отвір?
7. Яким клапаном закритий праий передсердно-шлуночковий отвір?
8. Верхівка серця проектується на передню грудну стінку.
Еталони відповідей:
5. Підсумки і узагальнення
Висновок:
Серце людини, як і інших живих істот, що населяють нашу планету – це насос, створений Природою для того, щоб перекачувати по судинах організму кров.
При усій своїй геніальній будові (абсолютного аналога йому створити поки не вдалося), серце - це всього лише м'язовий насос. Але це той орган, що виконує колосальну роботу, забезпечуючи весь організм кров’ю.
1