Урок НУШ "Карти матеріків та океанів

Про матеріал
Карта виступає як носій і зберігач інформації, джерело обстеження простору. Завдяки її універсальності вона, як модель території, може виступати в ролі основи для створення будь-яких динамічних моделей . На уроці відводиться час на самостійне опанування інформації в ігровій формі. Здобувачам освіти пропонується підготувати шифровку за зразком, попрацювати в ролі арбітрів в ситуації «Географічна суперечка» та «Пригоди карти ». Прийняти участь у географічному аукціоні
Перегляд файлу

ТЕМА .Карти материків та океанів  

Автори:  Бочко Ілона Іванівна ліцей 17, м. Хмельницький,

Клас: 7

Тривалість уроку: 45хв

Тип уроку: урок дослідження.

Вид уроку: урок застосування знань та умінь.

Технології уроку: технологія проблемного навчання, дослідницька технологія особистісно зорієнтованого навчання, технологія критичного мислення, ігрова технологія, технологія групової роботи та роботи в парах.

Мета: розширити та поглибити знання учнів про особливості карт; формувати вміння й навички використання знань у нестандартній ситуації; приймати рішення й робити вибір; сприяти вихованню толерантності, культури спілкування, креативного мислення.

Задачі: досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема й цифрові; використовує картографічні онлайн-сервіси та онлайн-ресурси для організації власних географічних досліджень; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя інформації географічного змісту на глобусі та карті; розрізняє масштабні й позамасштабні умовні знаки; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; взаємодіє в групі для розв’язання навчальної проблеми; оцінює практичне значення знань про географічні карти; розуміє причини розмаїття природи та певні її закономірності; з’ясовує й пояснює значення географічних знань у житті людини; здійснює пошук та критично оцінює географічну інформацію, отриману з різних джерел з різних джерел.

 

Обладнання. Атлас, підручник, дидактичні матеріали додатків А-Д, настінні карти:  карта півкуль, карта материка.

Рекомендації до підготовки та проведення уроку: напередодні розставте столи для роботи в групах, розмістіть на столах роздруковані дидактичні матеріали, що містяться в додатках А - Д. Запишіть тему уроку на дошці. Клас об’єднайте в групи. Запропонуйте охочим школярам підготувати рольову гру «Географічна суперечка».

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

 Привітайтеся зі  школярами та попросіть виконати наступні дії. Встати, поставити ноги на ширину плечей. Повернути  тулуб вправо, наскільки можливо, і запам’ятати місце на стіні, куди «дотягується ваш погляд». Повернутися у вихідне положення. А зараз знову повернути тулуб вправо, але намагатися подивитися ще далі. Що там помітили? Надайте можливість здобувачам освіти пояснити, що побачили. Підведіть до висновку, що далекоглядне бачення допоможе зробити розумний вибір. Подякуйте всім учасникам.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань,  мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети уроку

Прийом «Асоціація»

 Спонукайте школярів продовжити речення: я знаю три види карт… Систематизуйте відповіді та наголосіть: «Шановані флібустьєри та шукачі пригод, запрошую вас у подорож. Шлях може подолати той, хто дружить з картою і знає, що в далеких експедиціях дорожче від золота цінуються знання, уміння та дружба. Сьогодні ми будемо досліджувати карту – це найцінніший скарб, що створило людство, а саме- унікальну модель зображення земної поверхні. Карта – це книга, читати її можуть тільки ті, хто вивчив азбуку цієї книги».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

3.1.Робота в дослідницькій лабораторії «Картографічна »

           Об’єднайте школярів у групи. Роздайте кожному школяреві дидактичні матеріали додатків А- Д. Нагадайте, що класифікацію карт вивчали в 6 класі. Під час виконання завдань можна використовувати підручник, атласи, інтернет та інші джерела знань . 

Прийом «Шифрована доповідь»

 Скажіть семикласникам, що на їх адресу надійшов лист від добрих друзів – капітанів Немо і Флінта. Вони зараз підкорюють вершину Мрії  і тому не присутні на уроці. Капітани просять розпочати збір інформації про класифікацію карт для наступної експедиції та надіслати шифровану доповідь за зразком: назва карти, головні особливості карт позначити трьома прикметниками (Додаток А)

Прийом «Наукова дискусія»

 Наголосіть, що між двома географами виникла географічна суперечка, необхідно допомогти розв’язати складну ситуацію. Надайте слово охочим учням, які готували рольову гру «Географічний суперечка».(Додаток Б)

Обговоріть зі школярами наступні питання:

Встановіть, до якої класифікаційної групи належить карта, якою користувалися хлопці під час подорожі?

Якою картою було б краще користуватися?

Чи правий Гек, стверджуючи, що карта бреше?

 

Прийом «Пригоди карти»

 Запропонуйте здобувачам освіти висловити свою думку про наукову суперечку Баби Яги та мудрої дівчинки Марусі. (Додаток В)

Обговоріть із семикласниками наступні питання :

Хто, на Вашу думку, правий у пригодницькій суперечці?

Обґрунтуйте свою точку зору.

Якого масштабу була карта дартмурських боліт ?

До яких карт за змістом вона належала?

 

3.2. Робота в інформаційно - науковій лабораторії

Прийом «Робота з інформацією»

 Акцентуйте увагу школярів, що карта має свою мову, яка  позначається в її легенді .

Попросить учнів самостійно прочитати «Масштабні й позамасштабні знаки на картах» та проаналізувати інформацію на мал. 3. Ця інформація допоможе заповнити таблицю аргументів. Попередьте, що час виконання 6 хв і перевірки 2 хв. (Додаток Д)

 

Прийом «Географічний аукціон»

 

 Поясніть школярам, що в аукціоні змагається група, яка висуває одного здобувача освіти. Черговість виступу встановлюється з місяцем народження  представника групи. Правила аукціону: член групи наводить аргумент, в гру вступає учасник другої групи. Результати аукціону фіксуються на дошці.  Але у випадку паузи право продовжувати передається другій  команді.(Додаток Г)

ІV. Підсумок урок та рефлексія

Прийом «Мікрофон»

 Скажіть школярам, що протягом уроку ми подорожували по різних картах, допомагали капітанам Немо та Флінту, відкривали таємниці, розгадували секрети. Залишилося одне запитання, прошу дати коротку відповідь: Карта для мене – це ....

VІ. Домашнє завдання. Опрацювати відповідний параграф підручника.  Завантажити на свій персональний комп’ютер безкоштовну програму Google Earth (Гугл Планета Земля) для перегляду тривимірних карт.

 

ДОДАТОК А

 Ради вітати вас, любі друзі! Ми підкорили вершину Мрія, але склалася нестандартна ситуація, злива знищила наші карти. Часу в нас обмаль, наближується ураган. Звертаємося до вас по допомогу. Розпочніть збір інформації про класифікацію карт для наступної експедиції та надішліть шифровану доповідь за зразком: назва карти, головні особливості карт позначити трьома прикметниками: зразок шифровки -  Фізична карта півкуль – дрібномасштабна, світова, фізична. Потрібна інформація про карту «Світовий океан», «Атлантичний океан», «Природні багатства океанів», карта вашої області . Пам’ятайте, що кожен має свій стиль, своє місце. Ви творчі натури, які налаштовані на фонтан думок, ідей, пропозицій. Доведіть, що Ви дійсно можете зібрати інформацію про карти та скласти зашифроване повідомлення.

З повагою- капітани Флінт та Немо.

 

ШАБЛОН ШИФРОВКИ

 

 

ДОДАТОК Б

РОЛЬОВА ГРА «ГЕОГРАФІЧНА СУПЕРЕЧКА»

Дійові особи: Том і Гек

Гек. Куля наша летить з великою швидкістю, але штат Іллінойс ми не перетнули, бо я за кольором його впізнав. Це Іллінойс, а Індіани ще не видно.

Том. Що з тобою, Геку? Мені здається, що ти з глузду з’їхав! Не думаю, що штати можна впізнати за кольором.

Гек. Можна.

Том. Але  до  чого тут колір?

Гек. ДО того! Іллінойс зелений, а Індіана рожева. Покажи мені щось рожеве, якщо зможеш. Ні, Томе, тут все зелене.

Том. Індіана рожева? Що за нісенітниця!

ДОДАТОК В

 ПРИГОДИ КАРТИ

 У дрімучому лісі загубилася хатинка, у якій живе не проста старенька, а Баба Яга. Сідає вона в ступу, літає над лісом і уявляє, що краще усіх знає географію, бо дивиться на Землю зверху. Завітала до неї мудра дівчинка Маруся.

 Виникла в них наукова дискусія про карти. Баба Яга говорить, що на карті необхідно витримувати розміри територій у масштабі, щоб сховати спотворення.

Мудра дівчинка Маруся не погоджується. Докоряє Бабі Язі, що вона відстала від життя. Баба Яга не здається і запевнює, що підібрала для семикласників питання , хоч і давні, але сумнівається, що отримає на них правильні відповіді. «Питання до учнів є і в мене», - обурюється розумна дівчинка Маруся й пропонує більше читати книг з географії.

Запитання від мудрої дівчинки Марусі

«...Шерлок Холмс розмовляє з доктором Ватсоном.

 - Як  ви думаєте, де був я?

- Цілий день просидів ?

 - Так, я відправив до Стенфорду за картою дартмурських боліт, і мої думки блукали по них цілий день. Тішу себе надією, що тепер добре знаю ці місця.

 – Карта великого масштабу?

- Так, дуже великого.

 Він розгорнув  частину карти і поклав її на коліна.

 – Ось ця ділянка, яка нас цікавить...

 Далі Шерлок Холмс по карті точно описує ландшафт і пояснює, як відбулася баскервільська трагедія...» А. Конан Дойл «Собака Баскервілі».

 

ДОДАТОК Г

«ГЕОГРАФІЧНИЙ АУКЦІОН»

 

Продовжте речення:

Чим більший розмір території, тим масштаб…

Чим дрібніший масштаб, тим детальність зображення…

Чим більший масштаб, тим спотворення …

Зі зменшенням масштабу карти зменшується… збільшується …

Зі збільшенням розміру території зменшується …збільшується …

Детальність зображення залежить від …

Спотворення на картах залежать від…

Масштаб буде дрібнішим …..на карті області… на карті світу

Контурні карти за змістом належать ..

Топографічні карти за змістом належать …

Більш детальними є   середньомасштабні карти…топографічні

Карти материків в атласі складені в масштабі…

ДОДАТОК Д

ТАБЛИЦЯ АРГУМЕНТІВ

 

Теза

Чому я вважаю, що теза є правильною

Аргумент 1

ТОМУ ЩО

Аргумент 2

ТОМУ ЩО

Тематичні карти не є найкращими для вивчення географічного положення материка

Не показують крайні точки материка

Не показують деталі берегової лінії

Течіїї в океані позамасштабний знак

 

 

Червоне мореЧервоне море на карті - масштабний знак

 

 

Гренландія на карті світуПівнічний Льодовитий океан — ВікіпедіяНа всіх картах є спотворення

 

 

Фізична карта України - GO Travelhttps://fs02.vseosvita.ua/020090ak-aa6a-378x198.jpg

На тематичній та фізичній картах України різна кількість річок. Відповідь у підрозділі 3 «Спотворення на географичних картах»