Тема: Дивовижні баранці, коники та птахи. Декоративна переробка реальної форми. Збагачення форми декором. Пластилін.
Мета: Ознайомити учнів з декоративно-прикладним мистецтвом; поглибити поняття про розмаїття форм і пропорційні особливості будови тварин і птахів; удосконалювати навички роботи з пластиліном, уміння передавати форму та пластику тварин і птахів на основі перегляду творів декоративно-прикладного мистецтва; розвивати відчуття гармонії у процесі попереднього перероблення форм реальних у декоративні; виховувати повагу до праці народних майстрів і розумінню краси декоративно-прикладного мистецтва.
Обладнання: поштовий ящик, кросворд, пластилін, дощичка, стеки, вологі салфетки, конверт з запрошенням, відео про с. Опішне, комп’ютер.
Час: 40 хвилин
Хід уроку
І. Організаційна частина
1. Привітання
Встали всі рівненько.
Вийшли із-за парт.
Урок малювання
Будем починать.
Візьми собі за правило:
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію ти прояви!
2. Перевірка забезпечення
- Давайте перевіримо вашу готовність до уроку. У вас на парті повинно бути: пластилін, стеки, дощечка для ліплення, серветка, фарби, пензлі, склянка з водою.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового навчального матеріалу
Людина за своєю природою — художник. З давніх-давен нею керувало бажання збагатити красою усе, що її оточували і до чого торкалися її руки. Стародавні гончарі, ковалі, ткачі, кравці і взагалі ремісники, майстри декоративно-прикладного мистецтва, створювали справжні шедеври, які ми можемо побачити сьогодні у музеях, картинних галереях і на виставках.
2. Словникова робота
Художньо виконані предмети побуту — одяг, посуд, меблі, килими, вишивки, ювелірні вироби, мереживо, керамічні іграшки тощо — називаються предметами декоративно-прикладного (ужиткового) мистецтва.
У них поєднуються краса і зручність, практичність і доцільність.
3. Продовження розповіді
Одним із найдавніших видів народного декоративно-прикладного мистецтва є гончарне виробництво. З глини виготовляли керамічний посуд (глечики, куманці, чашки, миски, макітри).
На Україні основними центрами керамічного мистецтва були Опішня, Миргород, Зіньків Полтавської області; Дибинці, Васильків Київської; Попівка, Нова Водолага Харківської; Кути Івано-Франківської.
Форми керамічних виробів та їх оздоблення в різних регіонах були позначені місцевими характерними рисами. В одній місцевості переважали геометричні орнаменти, в іншій — на посуді розквітали пишні рослинні візерунки: квіти соняшника, ружі, грона винограду. Розписувалися також глиняні іграшки — свищики у формі півників, баранчиків, вершників, козликів, коників тощо.
Опішне – загальновизнана столиця українського гончарства. Існують такі вироби опішнянських майстрів — борщовики, макітри, глечики, «гарбузи» для води. Скульптурному посуду можуть надавати форму бика, козла, коня, птиці, та найпоширеніші образи — баран і лев. Роблять також іграшки-свистунці, або зозулиці — коня, вершника, півня, баранчика, козла, оленя.
Характерними рисами глиняних виробів є світло-жовтий колір візерунка, виконаний природним кольором глини.
Розгадування кросворду
1.г |
у |
с |
а |
к |
|
|||
|
2.о |
л |
е |
н |
ь |
|||
3.п |
і |
в |
е |
н |
ь |
|
||
4.к |
о |
з |
л |
и |
к |
|
||
|
5.к |
о |
з |
и |
||||
З жовтого воску
Вийшов співак
І пустив поголоску. (Півень)
та ніколи не голився. (Козлик)
Та ще й бородаті,
Ходять пастись в лози.
Хто? Вгадайте! (Кози)
4. Інструктаж до виконання практичного завдання.
- Ліплення коника відбувається так:
Послідовність ліплення коника :
5. Інструктаж з техніки безпеки при роботі з гострими інструментами.
- Але спочатку давайте повторимо техніку безпеки при роботі з гострими інструментами.
- Які ви знаєте правила техніки безпеки?
- Перш ніж розпочати роботу з пластиліном, необхідно засвоїти правила роботи з ними.
1. Перед початком роботи глину чи пластилін потрібно добре розім’яти. Пластилін спочатку нагрівають між долонями, а потім розминають.
2. Ліпити слід на підкладній дошці (фанері, лінолеумі, пластмасі, картоні).
3. Не залишайте шматочки глини чи пластиліну на столі (парті), не кидайте на підлогу.
4. Щоб пластилін не приставав до рук, перед ліпленням виробів його треба зволожити.
5. Готові вироби з пластиліну слід класти на підставку з картону чи фанери.
Загальну форму виробу ліплять пальцями, а для ліплення дрібних деталей використовують спеціальний інструмент – стеки. Вони бувають різної форми, дерев’яні чи пластмасові.
ІV. Практична діяльність учнів
- Нагадую правила безпечної роботи з пластиліном та інструментами.
· Не розмахуйте стеками, аби не поранитися.
· Ліпіть тільки на підкладній дошці.
· Не залишайте шматочки пластиліну на парті і не кидайте на підлогу.
· Після роботи руки витріть серветкою й добре вимийте.
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу — все гаразд!
V. Підсумок уроку
Аналіз робіт і виставлення оцінок.
Ось і пролунав дзвінок –
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.
1