ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА І ПРИРОДОЗНАВСТВА У 3 КЛАСІ
Мета: ознайомити дітей з поняттям контур і силует, навчити розрізняти їх, удосконалювати навички роботи з папером, фарбою, пензлем, поглиблювати та розширювати знання про тваринний світ,розвивати вміння бачити в різноманітних плямах тварин, розвивати вміння фантазувати, виховувати естетичні почуття.
Обладнання: малюнки тварин, картки з завданнями, роздатковий матеріал для малювання контуру тварин, відеофільм «Весняні мелодії», силуетні і контурні зображення тварин, костюми метелика і мухи, таблиця – схема.
Тип уроку: інтегрований
Хід уроку
І. Оргмомент.
1.Привітання.
Вже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав!
Тож і ви часу не гайте,
Працювати починайте.
Щоб урок минув не марно,
Вам сидіти треба гарно.
Не крутитись на уроках,
Як папуга чи сорока.
2. Перевірка готовності до уроку.
ІІ. Повідомлення теми і завдання уроку.
Учитель:Сьогодні на уроці ми удосконалимо свої знання про тваринний світ, познайомимося з поняттям контур і силует, будимо малювати тварин, фантазуючи та вигадуючі нові форми.
ІІІ. Повторення і удосконалення знань.
Учитель:Уявимо собі величезне царство тварин. З трьома його представниками ми докладно знайомилися у другому класі. Згадаємо їх. І запишемо це у нашу схему.(Див. далі)
Пригадати це нам допоможуть загадки та малюнки-відгадки.(Вчитель читає загадку,після відповіді дітей демонструє малюнок)
1. Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав. (Ведмідь)
2.Пухова руденька шубка
Із сосни стриба на дуба
В лісі любить вона жити.
Відгадайте, хто це, діти? ( Білка)
3.Крок ступне, хвостом махне-
Мишка в нірку шугоне. (Кіт)
- Як можна назвати одним словом цих тварин? ( Звірі)
Заповнюють слово в таблиці.
Учитель: Щоб одержати другу підказку треба прочитати анаграми:
динік ( індик), роцьгобе (горобець), цясини (синиця), лісавтка (ластівка). (На дошці плакат з анаграмами)
-Як люди називають цих тварин ? (Птахи). Запишемо слово у схему. Які з цих птахів залишаються зимувати? Як ми можемо їм допомогти? (Відповіді дітей)
Учитель:А зараз ми з вами згадаємо літо. (звучить музика П.І. Чайковського і демонструється картинки літа). Ми з вами опинилися на лузі. Які незвичайні тварини, деклька з них опинились у нас у гостях. Зустрічайте їх.
Відгадайте, що я за гість:
Ніжок маю рівно шість.
І чотири крильця маю,
По квітках собі літаю.
Ні бджола, ні джмелик-
Звуся я ( метелик. )
Кружляю скрізь і лізу скрізь.
Мене женуть, ругають, б’ють,
Гуду я біля вуха
І звуся просто-( муха). (Діти в костюмах комах виходять на сцену)
Муха: Діти, ми поспішали до вас, щоб розказати як гарно в лузі!
Метелик:Скільки там гарних квітів, як чудово сяє сонечко, яке безкрайнє синє небо.А під чудові пісні пташок ми весело танцюємо над квітками.
Ми запрошуємо вас потанцювати з нами.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Діти, як називають наших гостей? (Комахи)
(Заповнюється останнє слово в таблиці).
Ось ми з вами і заповнили нашу схему. Умовно всіх тварин ми поділили на три групи: звірі, птахи, комахи. Але далі на уроках природознавства ви докладно познайомитися з іншими видами тварин ( риби, плазуни, інш.)
ІV. Самостійна робота
Учитель: Зараз з вами ми поділимося на три команди. Перший ряд буде відповідальний за команду звірів, другий – за птахів, третій - то звичайно комахи.
У всіх на партах знаходяться листочки з завданням. Якщо на вашому листочку знаходиться зелена позначка, то ви пригадуєте і записуєте на листочку ознаки звіра, птаха, чи комахи. Якщо на вашому листочку, знаходиться синя позначка - то напишіть на листочку декілька представників своєї групи тварин. Наприклад:У вас синя позначка і написано слово «птахи». Ви записуєте відомі вам назви птахів.(Завдання з зеленою позначкою виконують сильніші в навчанні діти, а з синьою - діти, які потребують більшої уваги вчителя.
Картка 1
Запиши відомі тобі ознаки звірів.
Картка 2
Запиши відомі тобі ознаки птахів.
Картка 3
Запиши відомі тобі ознаки комах.
Картка 4
Птахи:_______________________________________________________
Картка 5
Звірі:________________________________________________________
Картка 6
Комахи:______________________________________________________
Перевірка самостійної роботи. (Учень, який мав зелену картку читає ознаки, а приклади наводить учень з синьою карткою. Наприклад: Птахи :тіло вкрито пір’ям,відкладають яйця. Птахи:горобець, синиця, зозуля,курка,індик… )
V. Робота над темою уроку.
Учитель: Сьогодні на уроці ми познайомимося з поняттям контур і силует.
Подивіться на перше зображення. Кого ви бачите? (Кіт)
Обрис предмета, лінія, що окреслює форму називається контур.
А зображення фігури суцільною плямою називається силует.
- Сьогодні на уроці ми пограємо в гру «Зберемо тваринок в коло» .
На аркуші паперу за допомогою різноманітних фігур ви намалюєте спочатку контур тварини, а потім за допомогою маркера або олівця зробите силует звіра, птаха, комахи.
(Діти одержують конверти з різноманітними фігурами, які робили учні 4 класу з картону на уроках праці, обводять на папері контур тварини, а потім розфарбовують силует звіра, птаха, чи комахи.)
VI. Підсумок уроку.
Оцінювання робіт.(Вчитель запрошує вийти до дошки і показати вибрані кращі роботи)
Учитель:Що ми вивчали сьогодні на уроці? З чим познайомились?
Діти:Повторювали групи тварин та їх ознаки.
Учитель:Закінчити наш урок можна словами відомого письменника М.Прішвина «Рибі- вода, птаху- повітря, звіру- ліс, степи, гори. А людині потрібна Батьківщина, і охороняти природу- означає охороняти Батьківщину.» Як ви діти розумієте ці слова?(Відповіді дітей)
-Природу необхідно охороняти і оберігати.У Конституції України ст.№ 66 зазначено:« Кожен забов’язаний не заподіювати шкоди природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки».
Громадяни України повинні дотримуватись виконання цих законів.
Ваше завдання – оберігати природу!
(Всі разом співають пісню «Пісня звірів»).