Тема уроку: Стверджувальні інтонації в музиці
Мета уроку: познайомити учнів з музичним твором російського композитора Сергія Прокоф’єва; повторити поняття «інтонація»; удосконалювати вміння відчувати настрій і характер музичних творів, співацькі навички;формувати навички аналізу музичних творів за образним змістом; закріпити знання про інтонацію як основу музики. Розвивати музичний слух, уяву, почуття ритму; активізувати образне мислення, фантазію. Виховувати любов до музики; гармонійно розвинуту особистість, працездатність, відповідальність.
Музичний матеріал: фортепіанний твір Сергія Прокоф’єва «Базіка» (сприймання), пісня «Хто чергові?» Д. Кабалевського (виконання)
Тип уроку: комбінований
Обладнання: презентація, музичний інструмент, дошка, комп’ютер, мультимедійний проектор, телевізор, колонки, посібники,зошити.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Вхід
2. Музичне привітання
- Добрий день, вам, діти! (“Добрий день”)
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Діти, давайте пригадаємо з вами, що таке інтонація? ( виразність )
- Отож, щоб виразно прочитати вірш чи оповідання, нам потрібно звернути увагу на інтонацію( тобто на дикцію - чітко вимовляти слова ), на розділові знаки ( підсилювати або послаблювати звучання голосу).
- Які бувають інтонації? (інтонації бувають стверджувальні, окличні, питальні)
- А яке значення має інтонація в музиці? ( інтонація передає характер твору. В ній містяться основні елементи музичної мови: мелодія - весела, сумна наспівна; ритм - чіткий; темп - повільний, швидкий; динаміка, тембр).
- З яким музичним твором ви познайомилися на минулому уроці, в якому присутня звуконаслідувальна інтонація? (В. Сокальський «Пташка»)
- Пригадайте, яку розспівку ви уже вивчали з окличною і стверджувальною інтонацією? («Ми третьокласники»)
- Яку пісню ви уже вивчали з питальною та стверджувальною інтонацією? (“Хто чергові?”)
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація учіння школярів
ІV. Засвоєння нових знань
Одна з найвідоміших дитячих поетес — Агнія Барто — стала улюбленим автором для багатьох поколінь дітей.
У Танюши дел немало,
У Танюши много дел:
Утром брату помогала —
Он с утра конфеты ел.
Вот у Тани сколько дела:
Таня ела, чай пила,
Села, с мамой посидела,
Встала, к бабушке пошла.
Перед сном сказала маме:
— Вы меня разденьте сами,
Я устала, не могу,
Я вам завтра помогу.
«Мячик»
Наша Таня громко плачет:
Уронила в речку мячик.
- Тише, Танечка, не плачь:
Не утонет в речке мяч.
Мы с Тамарой
Целый день
Трезвонит Таня:
- Мы заведуем
Бинтами,
Мы с Тамарой
Ходим парой,
Санитары
Мы с Тамарой.
Если что-нибудь
Случится,
Приходите к нам
Лечиться.
Мы умеем
Класть компресс:
Мы с Тамарой
Красный Крест.
Можем сделать
Вам припарки,
Дать целебную траву!
Мы с Тамарой
Санитарки,
Я недаром вас зову.
Санитарам
Не везёт:
Есть и марля,
Есть и йод,
Не хватает
Пустяков -
Нет ни ран,
Ни синяков…
Наконец
Нашлась работа
И для Красного Креста.
Наконец
Ушибся кто-то.
Санитары!
На места!
Почему у Тани вдруг
На лице такой испуг?
Почему у Тани вдруг
Вата валится из рук?
Руки Танины
Ослабли:
- Ой, у Вовочки
Порез!
И, увидев
Крови капли,
Разревелся
Красный Крест.
- Вот, ребята,
Йод и вата,
Вот и марля
И бинты...
Только я
.Не виновата,
Забинтуй, Тамара, ты! -
Целый день
Трезвонит Таня:
- Мы заведуем
Бинтами.
Мы с Тамарой
Ходим парой,
Санитары
Мы с Тамарой.
Может, сделать
Вам припарки?
Дать целебную траву?
Мы с Тамарой
Санитарки:
Тамара лечит,
Я - реву...
БЫЧОК
Идет бычок, качается,
Вздыхает на ходу:
- Ох, доска кончается,
Сейчас я упаду!
«Болтунья»
Что болтунья Лида, мол,
Это Вовка выдумал.
А болтать-то мне когда?
Мне болтать-то некогда!
Драмкружок, кружок по фото,
Хоркружок - мне петь охота,
За кружок по рисованью
Тоже все голосовали.
А Марья Марковна сказала,
Когда я шла вчера из зала:
"Драмкружок, кружок по фото
Это слишком много что-то.
Выбирай себе, дружок,
Один какой-нибудь кружок".
Ну, я выбрала по фото...
Но мне еще и петь охота,
И за кружок по рисованью
Тоже все голосовали.
А что болтунья Лида, мол,
Это Вовка выдумал.
А болтать-то мне когда?
Мне болтать-то некогда!
Я теперь до старости
В нашем классе староста.
А чего мне хочется?
Стать, ребята, летчицей.
Поднимусь на стратостате...
Что такое это, кстати?
Может, это стратостат,
Когда старосты летят?
А что болтунья Лида, мол,
Это Вовка выдумал.
А болтать-то мне когда?
Мне болтать-то некогда!
У меня еще нагрузки
По-немецки и по-русски.
Нам задание дано -
Чтенье и грамматика.
Я сижу, гляжу в окно
И вдруг там вижу мальчика.
Он говорит: "Иди сюда,
Я тебе ирису дам".
А я говорю: "У меня нагрузки
По-немецки и по-русски".
А он говорит: "Иди сюда,
Я тебе ирису дам".
А что болтунья Лида, мол,
Это Вовка выдумал.
А болтать-то мне когда?
Мне болтать-то некогда!
Народився Сергій Сергійович в селі на Донеччині в музичній родині. Його мати була гарною піаністкою і досить часто грала маленькому Сергію сонати Л. Бетховена. Коли Сергію було 5 років, він написав свою першу п’єсу для фортепіано, а в 9 років – оперу на власний сюжет. У тринадцятирічному віці С. Прокоф’єв вступив до Петербурзької консерваторії, демонструючи на вступних екзаменах свої авторські твори (опери, сонати, симфонію і багато фортепіанних п’єс).
С. Прокоф’єв багато творів написав для дітей. Одним із значних є симфонічна казка «Петрик і Вовк».
Слухання п’єси “Базіка”
- Наш американський гість Мікі пропонує нам трішки відпочити.
- Let’s have a rest.(відео Hey, Mickey)
3. Розспівування (робота над вокально-хоровими вправами, поспівками).
- А зараз ви розігрієте свої голосові зв’язки, розспіваєтесь зі своїм вчителем.
4. Робота над піснею «Хто чергові?» Д. Кабалевського
- Розкажіть Петрику П’яточкіну яку пісню ви вивчали на минулому уроці? («Хто чергові»)
- А хто ж написав її? (Д. Кабалевський)
- Хто у вас сьогодні черговий? А розкажи нам про свої обов’язки. (У класі необхідно провітрити приміщення, перевірити наявність крейди, вимити ганчірку (губку) для дошки. Допомогти вчителю підготувати (роздати, розвісити….) необхідну наочність та роздатковий матеріал: карти, схеми, таблиці, атласи, ілюстрації, картки… Після кожного уроку повинен витерти дошку, вимити ганчірку (губку), підібрати папір, провітрити приміщення, перевірити підготовку робочих місць до наступного уроку. Черговий учень відповідає за санітарний стан приміщення. Після занять черговий учень проводить вологе прибирання приміщення:
· прибирає папір та інше сміття;
· підмітає пил вологим віником та акуратно виносить сміття до урни;
· поливає квіти (2 рази на тиждень або по мірі потреби).)
- Відкрийте зошити на стр. 19
- Зараз я нагадаю вам мелодію пісні, а ви уважно слухайте.
(Виконання пісні)
Пісня «Хто чергові?»
Приспів:
Хто чергові?
Ми чергові,
Кращі чергові,
Найкращі в школі чергові.
1.Ми чергуєм перший раз,
Прибираємо свій клас.
Гарний вигляд ураз
Буде мати весь наш клас.
Приспів.
2. Ось і дошка заблищала,.
Ось і стіл засіяв.
Навіть цей шматочок крейди
В десять раз біліший став.
Приспів.
3. Ой, яка вже тут краса,
Ой, яка чистота!
Гарний вигляд ураз
Буде мати весь наш клас.
5. Робота над ритмічною вправою
- Наші гості приготували завдання, вони хочуть перевірити на скільки у вас розвинуте ритмічне почуття.
- Давайте згадаємо: П – ті ті – короткі тривалості, І – та – більш довша, / - тактова риска, Z – пауза, долоні розводимо в сторони.
- Прослухайте, я вам проплескую.
ПІІ/ПІ/ІПІ/ІПІ/ПІІ/ПІ
VІ. Підсумок
(Д. Кабалевський)
Ось і пролунав дзвінок –
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.
1