Урок музичного мистецтва для 3 класу "Стверджувальні інтонації в музиці"

Про матеріал
Конспект уроку музичного мистецтва для учнів 3 класу з теми "Стверджувальні інтонації в музиці". Метою уроку є познайомити учнів з музичним твором російського композитора Сергія Прокоф’єва; повторити поняття «інтонація»; удосконалювати вміння відчувати настрій і характер музичних творів, співацькі навички;формувати навички аналізу музичних творів за образним змістом; закріпити знання про інтонацію як основу музики.
Перегляд файлу

Тема уроку: Стверджувальні інтонації в музиці

Мета уроку: познайомити учнів з музичним твором російського композитора Сергія Прокоф’єва; повторити поняття «інтонація»; удосконалювати вміння відчувати настрій і характер музичних творів, співацькі навички;формувати навички аналізу музичних творів за образним змістом; закріпити знання про інтонацію як основу музики. Розвивати музичний слух, уяву, почуття ритму; активізувати образне мислення, фантазію. Виховувати любов до музики; гармонійно розвинуту особистість, працездатність, відповідальність.

Музичний матеріал: фортепіанний твір Сергія Прокоф’єва «Базіка» (сприймання), пісня «Хто чергові?» Д. Кабалевського (виконання)

Тип уроку: комбінований

Обладнання: презентація, музичний інструмент, дошка, комп’ютер, мультимедійний проектор, телевізор, колонки,  посібники,зошити.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Вхід

2. Музичне привітання

- Добрий день, вам, діти! (Добрий день)

ІІ. Актуалізація опорних знань

-       Діти, давайте пригадаємо з вами, що таке інтонація?   ( виразність )

-         Отож, щоб виразно прочитати вірш чи оповідання, нам потрібно звернути увагу на інтонацію( тобто на дикцію - чітко вимовляти слова ), на розділові знаки ( підсилювати або послаблювати звучання голосу).

- Які бувають інтонації? (інтонації бувають стверджувальні, окличні, питальні)

- А яке значення має інтонація в музиці? ( інтонація передає характер твору. В ній містяться основні елементи музичної мови: мелодія - весела, сумна наспівна; ритм - чіткий; темп - повільний, швидкий; динаміка, тембр).

- З яким музичним твором ви познайомилися на минулому уроці, в якому присутня звуконаслідувальна інтонація? (В. Сокальський «Пташка»)

- Пригадайте, яку розспівку ви уже вивчали з окличною і стверджувальною інтонацією? («Ми третьокласники»)

- Яку пісню ви уже вивчали з питальною та стверджувальною інтонацією? (Хто чергові?)

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація учіння школярів

  • Діти,ми продовжуємо вивчати тему чверті Музична інтонація. А тема сьогоднішнього уроку “Стверджувальні інтонації в музиці”. Ви познайомитеся з музичним твором, який стане прикладом використання скоромовки в музиці. Продовжите розширювати знання у різновидах музичної інтонації, а також ви будете удосконалювати співацькі навички у пісні “Хто чергові?”
  • І сьогодні у нас незвичайний урок музики, адже ми вітаємо іноземних гостей: Маша з Росії (приїхала поїздом), Мікі з Англії (прилетів літаком) та Петрик П’яточкін з України (приїхав автобусом). Давайте привітаємося на трьох мовах: Добрий день, Good morning, Здравствуйте. Вони будуть спостерігати за уроком. Протягом уроку будьте активними, адже наші герої даватимуть вам нагороди за роботу на уроці, у кого їх буде три, тобто від Мікі,Маші та Петрика, той отримає хорошу оцінку. Тому старайтеся!

ІV. Засвоєння нових знань

  1. Слухання музичного твору “Базіка” С. Прокоф’єва
  • Вступне слово.
  • Інтонація - один із найважливіших засобів виразності в літературних і музичних творах.
  • Саме інтонація виражає зміст та певні почуття, робить мову емоційно – вираженою та живою. Розмовна мова схожа на музичну:
  • голос при розмові то підвищується, то знижується;
  • в мові також є фрази, паузи;
  • під час розмови змінюється гучність, швидкість, тембр звучання голосу.
  • Музична інтонація – це основа мелодії. Часто вона нагадує мовну інтонацію, але на відміну від мовної, музичну інтонацію можна записати нотами за висотою та тривалістю.
  • У багатьох музичних творах композитори прагнуть наблизити музику до мовних інтонацій. Це яскраво виражено у вокальному творі Сергія Прокоф’єва «Базіка» на вірш поетеси Агнії Барто.
  • Зверніть увагу на портрет цієї поетеси.
    - Народилася вона 4 лютого в Москві в сім'ї ветеринарної лікарки. Отримала хороше домашнє виховання, яким керував батько. Вчилася в гімназії, де і почала писати вірші. Одночасно займалася в хореографічному училищі У 1925 були опубліковані книжки віршів для дітей . Такі вірші, як “Помощница”,  “Бычок”, “По дороге в класс”, “Мячик”, “Квартет”, “Сережа учит уроки” та багато інших.

Одна з найвідоміших дитячих поетес — Агнія Барто — стала улюбленим автором для багатьох поколінь дітей.

  • А хто - небудь з вас знає вірші Агнії Барто,можливо батьки вам читали. Наприклад,  вірш «Помощница»

У Танюши дел немало,

У Танюши много дел:

Утром брату помогала —

Он с утра конфеты ел.

 

Вот у Тани сколько дела:

Таня ела, чай пила,

Села, с мамой посидела,

Встала, к бабушке пошла.

 

Перед сном сказала маме:

— Вы меня разденьте сами,

Я устала, не могу,

Я вам завтра помогу.

«Мячик»

Наша Таня громко плачет:

Уронила в речку мячик.

- Тише, Танечка, не плачь:

Не утонет в речке мяч.

Мы с Тамарой

Целый день

Трезвонит Таня:

- Мы заведуем

Бинтами,

 

Мы с Тамарой

Ходим парой,

Санитары

Мы с Тамарой.

 

Если что-нибудь

Случится,

Приходите к нам

Лечиться.

 

Мы умеем

Класть компресс:

Мы с Тамарой

Красный Крест.

 

Можем сделать

Вам припарки,

Дать целебную траву!

Мы с Тамарой

Санитарки,

Я недаром вас зову.

 

Санитарам

Не везёт:

Есть и марля,

Есть и йод,

Не хватает

Пустяков -

Нет ни ран,

Ни синяков…

 

Наконец

Нашлась работа

И для Красного Креста.

 

Наконец

Ушибся кто-то.

Санитары!

На места!

 

Почему у Тани вдруг

На лице такой испуг?

Почему у Тани вдруг

Вата валится из рук?

 

Руки Танины

Ослабли:

- Ой, у Вовочки

Порез!

 

И, увидев

Крови капли,

Разревелся

Красный Крест.

 

- Вот, ребята,

Йод и вата,

Вот и марля

И бинты...

Только я

.Не виновата,

Забинтуй, Тамара, ты! -

 

Целый день

Трезвонит Таня:

- Мы заведуем

Бинтами.

Мы с Тамарой

Ходим парой,

Санитары

Мы с Тамарой.

 

Может, сделать

Вам припарки?

Дать целебную траву?

 

Мы с Тамарой

Санитарки:

Тамара лечит,

Я - реву...

 

БЫЧОК

Идет бычок, качается,

Вздыхает на ходу:

- Ох, доска кончается,

Сейчас я упаду!


  • Знайомі вам ці вірші?
  • А ще Агнія Барто автор вірша “Болтунья”, українською мовою Базіка.
  • А чи не допоможе нам Маша краще ознайомитися з віршем  «Болтунья», адже він російською мовою?
  • Діти, як ви думаєте, хто така «болтунья»? (Це то, хто любить багато говорити)
  • А ще на базіку говорять, що це людина пустодзвін.
  • Прослухайте уважно вірш і зверніть увагу на прийоми мовлення, якими користуємося читаючи цей вірш.

 

«Болтунья»

Что болтунья Лида, мол,

Это Вовка выдумал.

А болтать-то мне когда?

Мне болтать-то некогда!

 

Драмкружок, кружок по фото,

Хоркружок - мне петь охота,

За кружок по рисованью

Тоже все голосовали.

 

А Марья Марковна сказала,

Когда я шла вчера из зала:

"Драмкружок, кружок по фото

Это слишком много что-то.

 

Выбирай себе, дружок,

Один какой-нибудь кружок".

 

Ну, я выбрала по фото...

Но мне еще и петь охота,

И за кружок по рисованью

Тоже все голосовали.

 

А что болтунья Лида, мол,

Это Вовка выдумал.

А болтать-то мне когда?

Мне болтать-то некогда!

 

Я теперь до старости

В нашем классе староста.

А чего мне хочется?

Стать, ребята, летчицей.

 

Поднимусь на стратостате...

Что такое это, кстати?

Может, это стратостат,

Когда старосты летят?

 

А что болтунья Лида, мол,

Это Вовка выдумал.

А болтать-то мне когда?

Мне болтать-то некогда!

 

У меня еще нагрузки

По-немецки и по-русски.

 

Нам задание дано -

Чтенье и грамматика.

Я сижу, гляжу в окно

И вдруг там вижу мальчика.

 

Он говорит: "Иди сюда,

Я тебе ирису дам".

А я говорю: "У меня нагрузки

По-немецки и по-русски".

 

А он говорит: "Иди сюда,

Я тебе ирису дам".

 

А что болтунья Лида, мол,

Это Вовка выдумал.

А болтать-то мне когда?

Мне болтать-то некогда!

  • Скажіть, який прийом мовлення був використаний? (скоромовка)
  • Так, правильно, використовувався прийом скоро - мовлення.
  • Що таке скоромовка? (Скоромовка – це своєрідна гра, ритмізовані твори, де ускладнюється швидка вимова слів.)
  • Скоромовки писалися дорослими для дітей. Найчастіше вони мають жартівливий характер.
  • Хтось з вас знає яку – небудь скоромовку? Наприклад, «Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню – ти не вмієш так як я, так я як ти не вмію я.» (спочатку повільно, а потім швидко)
  • У вірші Агнія Борто тонко зобразила шкільну базіку, яка базікає з ранку до вечора, але зізнатися в цьому собі не хоче. А може просто не помічає свого базікання, так як до нього вже звикла.
  • Вірш Базіка дуже вразив російського композитора Сергія Прокоф’єва. Він написав пісню, яка так і називається «Базіка». Петрик хоче трішки розказати про життя композитора. 
  • ПРОКОФ’ЄВ Сергій Сергійович  – російський композитор, піаніст.

Народився Сергій Сергійович в селі на Донеччині в музичній родині. Його мати була гарною піаністкою і досить часто грала маленькому Сергію сонати Л. Бетховена. Коли Сергію було 5 років, він написав свою першу п’єсу для фортепіано, а в 9 років – оперу на власний сюжет. У тринадцятирічному віці С. Прокоф’єв вступив до Петербурзької консерваторії, демонструючи на вступних екзаменах свої авторські твори (опери, сонати, симфонію і багато фортепіанних п’єс).

С. Прокоф’єв багато творів написав для дітей. Одним із значних є симфонічна казка «Петрик і Вовк».

  • А зараз прослухаємо музичний твір Базіка та прослідкуємо, як композитор наближує музику до інтонації мовлення.
  • Отже, слухаємо пісню «Базіка».

Слухання п’єси Базіка

  • Яку інтонацію використав Прокоф’єв? (стверджувальну інтонацію)
  • Які прийоми мовлення використовував композитор? (Скоромовлення)
  • Чи весь час звучить музика в ній однакова? (композитор використав  прийом скоро – мовлення і розспівування)
  • В якому темпі веде розмову дівчина? (скоромовка відбувається в швидкому темпі, а розспівування в помірному)
  • Подумайте і скажіть, які інтонаційні особливості музики розкриває характер дівчинки Ліди? (композитор використовує розспівну мелодію в помірному темпі, щоб показати розсудливість дівчинки Ліди. А скоромовлення композитор використовує для передачі її базікання.)
  • Яку мелодію використовує композитор, щоб показати розсудливість дівчинки Ліди? (розспівну мелодію в помірному темпі)
  • А для передачі її базікання? (скоромовлення)
  • Ліда намагається показати себе розсудливою і серйозною, але стрімка скоромовка вказує на її невтримну балакучість.
  • А чого навчає ця пісня? (слідкувати за свої мовленням)
  • Отже, красива виразна мова наче прагне наблизитися до музики, а музика в багато чому близька до розмовної мови.
  1. Фізкультхвилинка

- Наш американський гість Мікі пропонує нам трішки відпочити.

- Let’s have a rest.(відео Hey, Mickey)

3. Розспівування (робота над вокально-хоровими вправами, поспівками).

- А зараз ви розігрієте свої голосові зв’язки, розспіваєтесь зі своїм вчителем.

4. Робота над піснею «Хто чергові?» Д. Кабалевського

- Розкажіть Петрику П’яточкіну яку пісню ви вивчали на минулому уроці? («Хто чергові»)

- А хто ж написав її? (Д. Кабалевський)

- Хто у вас сьогодні черговий? А розкажи нам про свої обов’язки. (У класі необхідно провітрити приміщення, перевірити наявність крейди, вимити ганчірку (губку) для дошки. Допомогти вчителю підготувати (роздати, розвісити….) необхідну наочність та роздатковий матеріал: карти, схеми, таблиці, атласи, ілюстрації, картки… Після кожного уроку повинен витерти дошку, вимити ганчірку (губку), підібрати папір, провітрити приміщення, перевірити підготовку робочих місць до наступного уроку. Черговий учень відповідає за санітарний стан приміщення. Після занять черговий учень проводить вологе прибирання приміщення:

· прибирає папір та інше сміття;

· підмітає пил вологим віником та акуратно виносить сміття до урни;

· поливає квіти (2 рази на тиждень або по мірі потреби).)

- Відкрийте зошити на стр. 19

- Зараз я нагадаю вам мелодію пісні, а ви уважно слухайте.

(Виконання пісні)

  • Нагадаю, що пісня починається з приспіву і приспів буде повторюватися перед кожним куплетом.

Пісня «Хто чергові?»

Приспів:

Хто чергові?

Ми чергові,

Кращі чергові,

Найкращі в школі чергові.

1.Ми чергуєм перший раз,

Прибираємо свій клас.

Гарний вигляд ураз

Буде мати весь наш клас.

Приспів.

2. Ось і дошка заблищала,.

Ось і стіл засіяв.

Навіть цей шматочок крейди

В десять раз біліший став.

Приспів.

3. Ой, яка вже тут краса,

Ой, яка чистота!

Гарний вигляд ураз

Буде мати весь наш клас.

  • Яка інтонація у даній пісні? (інтонації були питальними і стверджувальними)
  • Тепер заспіваємо цю пісню разом. Починаємо за змахом моєї руки.
  • А зараз заспіваємо цю пісню по рядах: 1 ряд – співає 1 куплет, приспів – всі разом, 2 куплет – співає 2 ряд, приспів – всі разом і 3 куплет – співає 3 і 4 ряд, приспів – всі разом.
  • І я подивлюся, який ряд найкраще справиться з цим завданням.

5. Робота над ритмічною вправою

- Наші гості приготували завдання, вони хочуть перевірити на скільки у вас розвинуте ритмічне почуття.

- Давайте згадаємо: П – ті ті – короткі тривалості, І – та – більш довша, / - тактова риска, Z – пауза, долоні розводимо в сторони.

- Прослухайте, я вам проплескую.

ПІІ/ПІ/ІПІ/ІПІ/ПІІ/ПІ

  • А зараз ми розучимо вправу по два такти. Прослухайте перші два такти ПІІ/ПІ. Слідкуйте за мною. Проплескуємо всі разом зі мною. (2 рази)
  • Прослухайте наступні два такти: ІПІ/ІПІ. Давайте з’єднаємо перші чотири такти.
  • Прослухайте останні два такти: ПІІ/ПІ. З’єднаємо усі такти та проплескуємо ритмічний малюнок.

VІ. Підсумок

  • Що вам найбільше сподобалося на уроці?
  • А давайте запитаю у наших героїв?
  • Мікі: Тепер я знаю, що таке інтонація. А ви знаєте? Що таке інтонація? (виразність)
  • Яку тему ми продовжили вивчати на уроці? (музична інтонація)
  • Маша: А я вивчила скоромовку. Але хто її автор, я забула? (Агнія Борто) У якому музичному творі композитор Прокоф’єв наблизив музику до інтонації розмовної мови? («Базіка»)
  • Петрик: А мені так сподобалася пісня про чергового. А хто ж її написав?

(Д. Кабалевський)

  • Давайте попрощаємося з нашими героями, помахаємо їм рукою.
  • Сьогодні ми дізналися, що є розмовна та музична мови. Вони не можуть існувати без інтонацій. Як і в мові, так і в музиці є посилення та послаблення звучання, сильні та слабкі долі, наголоси, паузи та розділові знаки. Також ми повторили пісню Дмитра Кабалевського «Хто чергові?», прослухали вірш Агнії Борто «Болтунья» розмовною та музичною мовами.

Ось і пролунав дзвінок –

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

1

 

doc
Додано
23 липня 2018
Переглядів
4518
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку