Вишитий зорями, квітами, травами,
Веселий,як пісня дзвінка.
Ось така доля, вічна й щаслива
В українського рушника.
Мета уроку: формування ключових компетентностей: загальнокультурної компетентності: вміння виявляти морально-естетичне ставлення до світу і мистецтва;
міжпредметної естетичної компетентності: духовно-моральні основи життя людини, особливості національної і загальнолюдської культури в побутовій та культурній сфері;
предметних мистецьких компетентностей: ознайомити з історією появи рушників та їх вишивкою, їх основним призначенням та роллю в житті людини; розвивати фантазію, ініціативу учнів, уміння створювати ескізи вишивки; прищеплювати зацікавленість до декоративно – прикладного мистецтва, бажання зберігати та примножувати традиції українського народу.
Тип уроку: комбінований.
Техніка виконання: гуаш.
Терміни і поняття: вишивка, , символи – обереги.
Обладнання: презентація «Рушники», класична музика, пісня про рушник Квітки Цісик ілюстрації рушників, вірш «Презентація»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Створення емоційної атмосфери (звучить музика)
У нас сьогодні, ніби свято,
Дивіться ж як гостей багато
Зігрійте посмішкою всіх
І привітайтесь від душі.
Ну, а тепер час працювати.
Тож, нумо разом все долати –
Знання і творчість прославляти
ІІ. Актуалізація опорних знань
Декоративно-ужиткове мистецтво — один із видів художньої діяльності, твори якого поєднують естетичні та практичні якості. Декоративне означає «прикрашувати». Ужиткове ж означає, що речі мають практичний вжиток, а не лише є предметом естетичної насолоди. Отже, головне завдання декоративно-ужиткового мистецтва — зробити гарним речове середовище людини, її побут. Які ж види ДУМ ви пам’ятаєте?
3. Мотивація навчальної діяльності:
Отже, як бачимо багате й різноманітне декоративно-прикладне мистецтво народу України: ткацтво, килимарство, писанкарство, витинанка, гончарство, розпис і ін.. Але вишивка є найпоширенішим видом декоративно – прикладного мистецтва. В усьому декоративно-прикладному мистецтві немає іншого такого предмета, який би концентрував у собі стільки різноманітних символічних значень.
Слово вчителя
Висить рушник у хаті на кілочку,
Калина червоніє на столі,
А біля неї житні колосочки,
Мов пустотливі братики малі.
Це все – моя земля, моя Вкраїна,
Це рук моєї матері тепло.
І цей рушник, яким і дочку,й сина
Благословляє мати на добро.
Еврістична бесіда:
- Які на вашу думку, є види рушників?
- Яке практичне застосування вони мають?
- В яких обрядах ви зустрічали український вишитий рушник?
- Які вишиті орнаменти вам зустрічались найчастіше?
- Чи є у вашій сім ї вишиті рушники? Для яких функцій призначались або призначаються?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Слово вчителя
- Діти, ми спробуємо сьогодні побути народними майстринями та майстрами, художниками та художницями. Наша робота незвичайна: будемо «вишивати» фарбами, гуашшю на паперовому «рушнику».
IV. Основна частина. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя
- Відлітають роки, минають віки, змінюється мода, але ніщо не затьмарить краси вишитих речей. Хліб-сіль на рушникові – одвічні людські символи.
Прийняти рушник, поцілувати хліб – символізує духовну єдність, злагоду, глибоку пошану. Цей звичай пройшов крізь віки і став доброю традицією в наш час.
- Український рушник… Оздоблений квітами, зірками, птахами, скільки він промовляє кожному з нас!
З давніх - давен у чарівну силу рушника вірили, як у доброго чарівника, що збереже від усякого лиха. А сила рушника у візерунках, вишитих на білому полотні.
2. Перегляд презентації «Рушники»
3. Гра «Блеф – клуб»
(учитель зачитує питання, учні обговорюють їх у парах і дають правильну відповідь)
1. Рушник – це прямокутний шматок лляного чи конопляного полотна,що має на кійцях вишиті композиції. (Так)
2. розрізняють такі види рушників: весільні та побутові. ( Ні)
3. важливими символами є тополя, барвінок та колоски. (Ні)
4дві третини у рушника вишивається, а одна – середня – обов’язково залишається вільною. (Так)
5. рушники вивішували над образами і над світлинами дорогих людей. (Так)
V. Практична робота.
1. Прослуховування пісні «Про рушник»
- Діти, прослухайте пісню про рушник у виконанні американки, українського походження Квітки –Цісик. Це була надзвичайно талановита співачка, з щирою українською душею.
2. Читання епіграфа вчителем
3. слово вчителя
- Намалюйте рушник, що виник у вашій уяві прослуховуючи пісню, перегляду презентації про рушник. Подивимось, як же ваша «голка» буде ходити по полю. Який же «орнамент» на вашому рушнику? Використайте для малювання елементи Петриківського розпису, пофантазуйте, адже малювати можна не тільки пензликом , а й використовуючи ваші пальчики…
Елементи петриківського розпису
«Гребінчик»
«Зернятко»
«Горішок»
Перехідний мазок
6. Практична діяльність учнів.
Постановка практичного завдання.
Творчу роботу слід виконувати в такій послідовності:
Оберіть тему вишивки та традиційні символи.
У нижню частину вашого рушника вписати традиційний орнамент української вишивки.
Над орнаментом зобразіть обрані вами символи – обереги.
Оберіть кольори й нанесіть на поверхню ескізу.
Послідовність виготовлення ескізу вчителем. Лунає музика
Презентація робіт
Рушники України,
Скільки вас і які?
Рушники для дитини,
Рушники на всі дні,
Рушники ті весільні,
Рушники лиш для свят,
Рушники для недолі,
Рушники для малят.
І над образом в хаті
Рушничок той висить,
І в палатах багатих.
Хто їх всіх полічить?
Рушники всі в узорах:
І рушник на щодень,
Різнобарвні в кольорах,
Ще й рядочки з пісень.
Рушники України –
Для обличчя і рук,
З ними діти зростали,
Брали в світ в дні розлук.
Скільки ви, українки,
Із квіток і рослин
Змайстрували в зазимки
Рушників для родин?
На весь світ розіслали
Рідні взори землі.
Рушники ми малювали,
Не для слави, для душі!
7. Підбиття підсумку уроку. Вправа «Закінчи речення »
* Я дізнався, що…
* Мене здивувало, що…
* Мені сподобалось…
* Можливо було б краще, якби…
Слово вчителя
Сьгодні хочеться сказати:
Шануйте, друзі, рушники,
Квітчайте ними свою хату
То обереги від біди.
В похмурі та скрутні часи.
Шануйте, діти, рушники!