Урок "Обробка внутрішніх конічних поверхонь поворотом верхньої частини супорта".

Про матеріал
Мета уроку: Навчальна: навчити вираховувати кут повороту верхньої частини супорта за формулою, виставляти різець чітко відносно вісі, підбирати діаметри необхідного свердла, закріпити заготовку. Розвиваюча : вміння користуватися технічною документацією, здатність до технічного мислення, використовувати виробничий досвід, розвивати самостійність, творчу активність. Виховна: культуру праці, пильності в дотриманні правил безпеки, бажання досягати поставленої мети та кінцевого результату, формування звички до раціональної організації робочого місця.
Перегляд файлу

План уроку виробничого навчання в токарній лабораторії

 

Тема уроку: Обробка внутрішніх  конічних поверхонь поворотом верхньої частини супорта.

 Мета уроку:

Навчальна: навчити вираховувати кут повороту верхньої частини супорта за формулою, виставляти різець чітко відносно вісі, підбирати діаметри необхідного свердла, закріпити заготовку.

Розвиваюча : вміння користуватися технічною документацією, здатність до технічного мислення, використовувати виробничий досвід, розвивати самостійність, творчу активність.

Виховна:  культуру праці, пильності в дотриманні правил безпеки, бажання досягати поставленої мети та кінцевого результату, формування звички до раціональної організації робочого місця.

 

Тип  уроку:  формування первинних умінь та навичок.

Вид уроку: Інструктаж, самостійні вправи за верстатом.

 

Матеріальне забезпечення уроку: Різці токарні: розточний для наскрізних отворів, свердло з конусним хвостовиком d19, ключ рожковий на 19, кутомір, штангенциркуль, калібр-пробка для конуса Морзе 3, крейда, заточний  верстат.

 

Дидактичне забезпечення: довідник токаря, кресленя з теми, відеоплакати, використання мультимедійних засобів  для показу, креслення готового виробу, плакати «Охорона праці»

 

Міжпредметні зв’язки. Спецтехнологія, допуски та посадки, матеріалознавство, технічне креслення.

 

Хід виробничого навчання (таблиця)

п/п

Елементи уроку

Час

Зміст роботи майстра

І

До початку заняття

 

Перевірити спецодяг, наявність окулярів, інструменту , обладнання, їх справність.

ІІ

Організаційна частина

 

5хв

1.                  Перевірити наявність учнів за списком.

2.                  Перевірити зовнішній вигляд .

3.                  Призначення чергових.

ІІІ

Вступний інструктаж

 

 

 

 

а) Повторення

пройденого матеріалу

(методом тестових запитань)

15хв

Оголошення теми і навчальної мети уроку.

Повторення                   попереднього

вивченого матеріалу  (запитання)

 

б) Пояснення нового матеріалу

 

25 хв

Токарна обробка внутрішніх конусних поверхонь поворотом

верхньої частини супорта

ІV

Поточний інструктаж та самостійна робота за верстатами

 

5 год

Засвоїти метод та спосіб обробки внутрішньої циліндричної поверхні. Перший обхід:

 перевірити готовність учнів до роботи та робочих місць. Охорона праці.

Другий обхід: перевірити налагодження верстатів, правильність вибору різців відносно креслення.

Третій обхід:

Перевірити правильність виконання деталей за робочими кресленнями. Четвертий обхід: перевірка дотримання правил охорони під час токарної обробки заготовок.

Прибирання робочих місць.

V

Заключний інструктаж

 

15 хв

1.                  Визначення досягнення мети заняття всієї підгрупи, відзначити найбільш вдало виконані роботи  учнів, довести до учнів оцінки.

2.                  Назвати типові недоліки учнів, в яких вони спостерігалися на протязі виробничого навчання.

3.                  Здавання інструменту майстру.

4.                  Видача домашнього завдання.

5.                  Прибирання  майстерні.

  

Вступний інструктаж

 

Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчального процесу.

 

Тема нашого уроку:  Обробка внутрішніх  конічних поверхонь поворотом верхньої частини супорта.

 

При роботі передбачено обов’язкове використання:

       костюм віскозно-лавсановий чи бавовняний;

       захисні окуляри, головний убір

 

Вимоги охорони праці перед початком роботи на токарному верстаті

 

-                     Надягнути та привести в порядок необхідний спецодяг. Підготувати засоби індивідуального захисту, переконатися в їх справності.

-                     Перевірити заземлення верстата, цілісність ростової підставки (трапа), місцевого освітлення.

-                     Перевірити на холостому ході роботу токарного верстата; надійно закріпити заготовку в токарному патроні.

-                     Переконатися в справності робочого токарного інструменту. Він має бути без сколів, поломаний чи з тріщинами, правильно заточений.

-                     Повністю звільнити місце роботи від зайвих речей - деталей, заготовок, вузлів  тощо.

Вимоги охорони праці під час роботи на токарному верстаті

-                      Використовувати інструмент та пристосування тільки за призначенням.

-                      Надійно та жорстко закріпляти деталі в патроні верстата.

-                      Під час обробки металів, котрі дають стружку, не допускати її намотування на заготовку, що обробляється, інструмент, патрон; в цих випадках користуються спеціальними різцями.

-                      Для захисту очей від стружки та бризок охолоджувальної рідини необхідно користуватися захисним екраном або окулярами.

-                      Під час центрування деталей на верстаті та їх вимірювання ,а також при виконанні операцій по шліфуванню зачищенню або відпилюванню – різець необхідно відводити на безпечну відстань.

-                      У разі вібрації верстата його необхідно зупинити та ліквідувати причини вібрації.

-                      Різці з напаяним пластинами з твердих сплавів необхідно ретельно контролювати, забороняється користуватися різцями ,пластини яких мають тріщини або ознаки відриву від тіла різця.

-                      Не можна допускати нагромадження стружки біля верстата під час роботи.

 

Токар повинен зупинити верстат та вимкнути електродвигун:

-                      У разі виявлення несправностей пристроїв та електродвигуна.

-                      Під час огляду чистки змащування верстата.

-                      Під час встановлення та зняття тяжких заготовок.

-                      Під час вимірювання деталей що оброблюються на ходу.

Забороняється:

-                      Чистити та змащувати частини верстата під час його роботи.

-                      Встановлювати заготовки під час роботи верстата.

-                      Ремонтувати верстат та його механізми під час його роботи.

-                      Гальмувати обертаючі частини верстата рукою. 

-                      Під час роботи верстата подавати рукою в шпиндель прут що обробляється.

-                      Видаляти стружку з верстата рукою.

-                      Допускати до верстата осіб, котрі не мають до нього відношення.

 

 

Вимоги охорони праці після закінчення роботи

 

-   Зупинити верстат, вимкнути електродвигун.

-   Упорядкувати робоче місце.

-   Прибрати стружку з верстата.

-   Прибрати з верстата готові деталі, заготовки.

-   Зняти спецодяг, вимити обличчя,руки з милом, при можливості прийняти душ.

-   Повідомити керівника робіт про всі недоліки, які мали місце під час роботи.

  

Пояснення нового матеріалу

       Конусні з'єднання, часто використовуються в промисловості та виробництві, використовуються в механічних з’єднаннях, в тому числі герметичних з’єднаннях, в виробництві промислових та побутових інструментів, в конструкціях транспортних засобів та машин, в медичній техніці та ін.

       Токарна обробка внутрішніх конічних поверхонь поворотом верхньої частини супорта є  процесом, який  використовується для створення або обробки зовнішніх та внутрішніх конічних деталей та виконуються в нашому випадку на токарногвинторізних верстатах.

                      image 

 

      Але перед початком нового матеріалу ми повторимо минулий урок виробничого навчання, та пройдемо декілька тестових запитань, щоб згадати  минулий  матеріал (демонстрація презентації):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Метод «Незакінчені речення»

Конус – це……

Калібр-втулка –….

Калібр -пробка - ….

Шаблон – це…. Кутомір – це……

 

Метод «Відповідь за номером»

Учні витягують з чарівної скриньки картку з цифрою. ей ого номер. Вчитель не знає його. Задаючи запитання вчитель називає номер, який буде відповідати. Зосереджується увага, учень весь час очікує свого номера.

 

1. Що таке конус?

2.  

A.                      Це елемент кузова автомобіля;

B.                      Це геометрична фігура, в якої різниця діаметрів поділена на довжину;

C.                      imageЦе ріжучий інструмент; 3. Чи може трикутник бути конусом?

A.   Так, може;

B.    Може бути в випадку співпадіння двух сторін;

C.    Ні, не може;

4.     Чим вимірюється конусна поверхня?

A.                      Кутоміром, шаблоном;

B.                      Амперметром;

C.                      Кілограмами;

5.     Що таке калібр-втулка?

A.                      Інструмент  для ремонтування токарного верстата;

B.                      Позначення на кресленні;

C.                      Інструмент для контролю та вимірювання внутрішнього конусу; 6. Для чого використовують кутомір?

A.   Для вимірювання кутів ;

B.    Для вимірювання шорсткості;

C.    Для вимірювання швидкості;

7.     Чи можливо зробити зовнішню конусну поверхню зміщенням корпусу задньої бабки?

A.   Можливо;

B.    Неможливо;

C.    Можливо , якщо використовувати свердло;

8.     Крейда потрібна для контролю виготовлення конусної поверхні?

A.   Непотрібна;

B.    Потрібна для написання формули;

C.    Потрібна для виконання поміток при  контролю виготовлення конусної поверхні; 

9.     Як називається різниця діаметрів поділена на дві довжини?

A.   Чистотою поверхні;

B.    Кутом повороту верхньої частини супорта та позначається tgα;

C.    Зовнішньою циліндричною поверхнею;

10.Яка різниця між цими знаками < та ◄? A. Позначають напрям руху автомобіля;

B.    Вказують на метод обробки заготовки;

C.    Позначають кут нахилу та конусність;

11.Чи є порушенням техніки безпеки відсутність спецодягу під час точіння внутрішньої конічної поверхні?

A.   Ні, при даній обробці спецодяг не потрібний;

B.    Потрібний тільки головний убір;      С. Так, це є порушенням, спецодяг та окуляри повинні бути.

 

 

Демонстрація та виготовлення  внутрішньої  конусної  поверхоні поворотом верхньої  частини  супорта

 

       Для виготовлення внутрішньої конусної поверхні методом повороту верхньої частини супорта , як приклад ми візьмемо інструментальний конус Морзе 3 з лапкою. За довідником знаходимо основні його параметри : D – 24.051mm  ;  d19.131mm ; L – 98 mm;

                       image 

 

 

      По відношенню до меншого діаметру d ми вибираємо свердло d-19.

Далі нам потрібно визначити кут повороту верхньої частини супорта. Для цього ми використовуємо  формулу  tgα = D – d / 2L

Підставляємо значення: 24,051-19,131/ 98х2 = 4,92 / 196 = 0,025. Тобто tgα= 0,025.

       Для необхідного кута повороту ми використовуємо таблицю Брадіса, знаходимо значення tgα  0,025 в таблиці, за якою кут повороту є близько 1° 25” ( один градус та двадцять п’ять  мінут).

       За допомогою рожкового  ключа на 19 відкручуємо гайки, та повертаємо верхню частину супорта на знайдений кут.

      Далі, заготовку, довжиною 100 мм, розміщену в трьох кулачковому патроні  та просвердлити свердлом діаметром 19 наскрізь.

 

                            image 

 

 

      Розточним різцем для наскрізних отворів, який обов’язково виставлений  чітко по центру вісі , поступово розточуємо конусний отвір постійно контролюючи його калібр-втулкою ,

 

                                        image 

 

 

                                 image 

 

        

 

 та за необхідністю корегуємо кут повороту верхньої частини супорта. Під час розточування вказати на можливі види браку під час роботи. 

        Слідкувати за дотриманням охорони праці.

      Деталь зняти з патрона та показати її учням, вказуючи на можливі помилки під час обробки.

Види браку:

      калібр пробка входить глибше за мітками - розточений більше за діаметром та(або) за довжиною , різець виставлений не по центру ;

      калібр пробка  не доходить до мітки - розточений менше за діаметром та (або) за довжиною

      при контролюванні більший чи менший діаметри  не відповідають своїм розмірам – потрібно підкорегувати  кут повороту верхньої частини супорта.

 

 

ПОТОЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ

 

 

Цільові обходи робочих місць:

 

       Перший обхід - перевірити готовність учнів до роботи та робочих місць.

Охорона праці.

       Другий обхід -  перевірити налагодження верстатів, правильність вибору різців відносно креслення.

 

       Третій обхід- Перевірити правильність виконання деталей за робочими кресленнями.

 

       Четвертий обхід - перевірка дотримання правил охорони під час токарної обробки заготовок.

 

 

 ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ

 

1.     Визначення досягнення мети заняття всієї підгрупи, відзначити найбільш вдало виконані роботи  учнів, довести до учнів оцінки.

2.     Назвати типові недоліки учнів, в яких вони спостерігалися на протязі виробничого навчання.

3.     Здати  інструмент  майстру.

4.     Аналізувати дотримання правил безпеки та охорони праці, організації робочих місць.

5.     Розглянути випадки втрати робочого часу, браку, зробити аналіз їхніх причин.

 

 

 

 

 

 

 

 Рефлексія

Здобувачі освіти (слухачі) по черзі висловлюють свою думку коротко, стисло за такою схемою.: 

«На уроці я»...

 

-      Я дізнався…. - Я зрозумів..

-      Я навчився…

-      Мені сподобалось…

-      Мене зацікавило…

-      Я відчув трудності…

-      Я не вмів, а тепер умію… - Мене надихнуло на…

 

6.     Надати домашнє завдання.

Повторення теми уроку (обробка конічних поверхонь за допомогою повороту верхніх полозків супорта).

 

Вправа «Світлофор»( додаток 2)

 

7.     Прибирання  черговими  майстерні.

   

 

Таблиця Брадіса для тангенсів та котангенсів

Тангенс кута х

 - відношення протилежного катета до прилеглого:

image 

Котангенс кута х

 - відношення прилеглого катета до протилежного:

image

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                   Додаток 1

Таблиця тангенсів кутів від 0° до 180°

tg(0°) = 0 tg(1°) = 0.01746 tg(2°) = 0.03492 tg(3°) = 0.05241 tg(4°) = 0.06993 tg(5°) = 0.08749 tg(6°) = 0.1051 tg(7°) = 0.12278 tg(8°) = 0.14054 tg(9°) = 0.15838 tg(10°) = 0.17633 tg(11°) = 0.19438 tg(12°) = 0.21256 tg(13°) = 0.23087 tg(14°) = 0.24933 tg(15°) = 0.26795 tg(16°) = 0.28675 tg(17°) = 0.30573 tg(18°) = 0.32492 tg(19°) = 0.34433 tg(20°) = 0.36397 tg(21°) = 0.38386 tg(22°) = 0.40403 tg(23°) = 0.42447 tg(24°) = 0.44523 tg(25°) = 0.46631 tg(26°) = 0.48773 tg(27°) = 0.50953 tg(28°) = 0.53171 tg(29°) = 0.55431 tg(30°) = 0.57735 tg(31°) = 0.60086 tg(32°) = 0.62487 tg(33°) = 0.64941 tg(34°) = 0.67451 tg(35°) = 0.70021 tg(36°) = 0.72654 tg(37°) = 0.75355 tg(38°) = 0.78129 tg(39°) = 0.80978 tg(40°) = 0.8391 tg(41°) = 0.86929 tg(42°) = 0.9004 tg(43°) = 0.93252 tg(44°) = 0.96569 tg(45°) = 1 tg(46°) = 1.03553 tg(47°) = 1.07237 tg(48°) = 1.11061 tg(49°) = 1.15037 tg(50°) = 1.19175 tg(51°) = 1.2349 tg(52°) = 1.27994 tg(53°) = 1.32704 tg(54°) = 1.37638 tg(55°) = 1.42815 tg(56°) = 1.48256 tg(57°) = 1.53986 tg(58°) = 1.60033

tg(61°) = 1.80405 tg(62°) = 1.88073 tg(63°) = 1.96261 tg(64°) = 2.0503 tg(65°) = 2.14451 tg(66°) = 2.24604 tg(67°) = 2.35585 tg(68°) = 2.47509 tg(69°) = 2.60509 tg(70°) = 2.74748 tg(71°) = 2.90421 tg(72°) = 3.07768 tg(73°) = 3.27085 tg(74°) = 3.48741 tg(75°) = 3.73205 tg(76°) = 4.01078 tg(77°) = 4.33148 tg(78°) = 4.70463 tg(79°) = 5.14455 tg(80°) = 5.67128 tg(81°) = 6.31375 tg(82°) = 7.11537 tg(83°) = 8.14435 tg(84°) = 9.51436 tg(85°) = 11.43005 tg(86°) = 14.30067 tg(87°) = 19.08114 tg(88°) = 28.63625 tg(89°) = 57.28996 tg(90°) = ∞ tg(91°) = -57.28996 tg(92°) = -28.63625 tg(93°) = -19.08114 tg(94°) = -14.30067 tg(95°) = -11.43005 tg(96°) = -9.51436 tg(97°) = -8.14435 tg(98°) = -7.11537 tg(99°) = -6.31375 tg(100°) = -5.67128 tg(101°) = -5.14455 tg(102°) = -4.70463 tg(103°) = -4.33148 tg(104°) = -4.01078 tg(105°) = -3.73205 tg(106°) = -3.48741 tg(107°) = -3.27085 tg(108°) = -3.07768 tg(109°) = -2.90421 tg(110°) = -2.74748 tg(111°) = -2.60509 tg(112°) = -2.47509 tg(113°) = -2.35585 tg(114°) = -2.24604 tg(115°) = -2.14451 tg(116°) = -2.0503 tg(117°) = -1.96261 tg(118°) = -1.88073 tg(119°) = -1.80405

tg(121°) = -1.66428 tg(122°) = -1.60033 tg(123°) = -1.53986 tg(124°) = -1.48256 tg(125°) = -1.42815 tg(126°) = -1.37638 tg(127°) = -1.32704 tg(128°) = -1.27994 tg(129°) = -1.2349 tg(130°) = -1.19175 tg(131°) = -1.15037 tg(132°) = -1.11061 tg(133°) = -1.07237 tg(134°) = -1.03553 tg(135°) = -1 tg(136°) = -0.96569 tg(137°) = -0.93252 tg(138°) = -0.9004 tg(139°) = -0.86929 tg(140°) = -0.8391 tg(141°) = -0.80978 tg(142°) = -0.78129 tg(143°) = -0.75355 tg(144°) = -0.72654 tg(145°) = -0.70021 tg(146°) = -0.67451 tg(147°) = -0.64941 tg(148°) = -0.62487 tg(149°) = -0.60086 tg(150°) = -0.57735 tg(151°) = -0.55431 tg(152°) = -0.53171 tg(153°) = -0.50953 tg(154°) = -0.48773 tg(155°) = -0.46631 tg(156°) = -0.44523 tg(157°) = -0.42447 tg(158°) = -0.40403 tg(159°) = -0.38386 tg(160°) = -0.36397 tg(161°) = -0.34433 tg(162°) = -0.32492 tg(163°) = -0.30573 tg(164°) = -0.28675 tg(165°) = -0.26795 tg(166°) = -0.24933 tg(167°) = -0.23087 tg(168°) = -0.21256 tg(169°) = -0.19438 tg(170°) = -0.17633 tg(171°) = -0.15838 tg(172°) = -0.14054 tg(173°) = -0.12278 tg(174°) = -0.1051 tg(175°) = -0.08749 tg(176°) = -0.06993 tg(177°) = -0.05241 tg(178°) = -0.03492 tg(179°) = -0.01746

image

 

                                                                                                                            Додаток 2  

Вправа № 3 «Світлофор»

Мета: проаналізувати якість засвоєння уроку учнями. 

Ресурси: картки зеленого, жовтого та червоного кольорів, ватман. 

Етап уроку: етап засвоєння нового матеріалу; етап підведення підсумків уроку.

 Хід вправи.  У цій вправі учням пропонується оцінити свою діяльність на уроці  за допомогою світлофора ("зелений" – все зрозуміло, "жовтий" – є труднощі, "червоний" – багато незрозумілого).

 Картки цих кольорів видаються учням до початку уроку.

 

 

 

image 

 

 

 

 

 

image 

 

  

  

  

  

pdf
Додав(-ла)
Андрійчук Юрій
Додано
27 березня
Переглядів
177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку