Урок "Одноклітинні еукаріоти"

Про матеріал
ТЕМА: Різноманітність одноклітинних. Середовища існування одноклітинних організмів, процеси життєдіяльності, особливості будови. Мета: розглянути особливості будови і процесів життєдіяльності одноклітинних еукаріотів; сформувати знання про одноклітинний організм як цілісний організм, його основні життєві функції; вивчати поняття «організм-клітина»; розвивати логічне мислення, вміння використовувати раніше засвоєну інформацію для аналізу біологічних явищ, процесів, творчі здібності учнів; виховувати розуміння єдності всього живого, бережливе ставлення до життя та розуміння відповідальності людини за наслідки її діяльності. Основні поняття і терміни: одноклітинні еукаріоти, еукаріоти, одноклітинні твариноподібні організми, одноклітинні рослиноподібні організми, одноклітинні водорості, типи живлення. Тип уроку: комбінований. Обладнання: таблиці, мультмедійна презентація, підручник.
Перегляд файлу

ТЕМА: Різноманітність одноклітинних. Середовища існування одноклітинних організмів, процеси життєдіяльності, особливості будови.

Мета:

  • розглянути особливості будови і процесів життєдіяльності одноклітинних еукаріотів;
  • сформувати знання про одноклітинний організм як цілісний організм, його основні життєві функції;
  • вивчати поняття «організм-клітина»;
  • розвивати логічне мислення, вміння використовувати раніше засвоєну інформацію для  аналізу біологічних явищ, процесів, творчі здібності учнів;
  • виховувати розуміння єдності всього живого, бережливе ставлення до життя та розуміння відповідальності людини за наслідки її діяльності.

Основні поняття і терміни: одноклітинні еукаріоти, еукаріоти, одноклітинні твариноподібні організми, одноклітинні рослиноподібні організми, одноклітинні водорості, типи живлення.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: таблиці, мультмедійна презентація, підручник.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

     Привітання учнів. Перевірка присутніх.

Ознайомлення з правилами та девізом уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Повторення вивченого матеріалу з теми «Клітини». Прийом «Мікрофон»

- Кого ми називаємо одноклітинними організмами? (організми, тіло яких складається з однієї клітини).

     - За рівнем організації організми поділяють на … (прокаріоти, еукаріоти).

     - Які організми називаються прокаріотами? (організми, які не мають сформованого ядра)

- назвіть основні ознаки живих організмів (ріст, розвиток, розмноження, обмін речовин, пристосування до навколишнього середовища)

2. Повторення типів живлення живих організмів. Прийом «Асоціативний кущ»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Розгадування кросворду. Ключове слово «Еукаріоти».

- 1) Організми, що живляться готовими органічними речовинами; (гетеротрофи)

-2) Органела ослинної клітині, що містить клітинний сік; (вакуоля)

-3) Найменший одноклітинний організм, що не має сформованого ядра; (бактерія)

-4) Організми, що живляться рештками відмерлих організмів; (Сапротрофи)

-5) Органела, що містить ДНК (ядро);

-6) Уповільнення життєвих процесів бактерії при несприятливих умовах (анабіоз);

-7)Збудник цієї хвороби здатен розвиватися без кисню, найчастіше у консервах (ботулізм)

-8) Вміст клітини, що постійно рухається (цитоплазма).

  1. Фронтальне опитування учнів.
  • Які організми належать до еукаріотів (тварини, рослини, гриби)
  • На вашу думку, яку будову будуть мати найпростіші еукаріоти? (вони складаються із одної клітини).

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1.  Формування теми, плану уроку.

Тема уроку: Різноманітність одноклітинних. Середовища існування одноклітинних організмів, процеси життєдіяльності, особливості будови. (слайд 9)

              План уроку.

  1. Загальна характеристика одноклітинних організмів.
    2. Особливості організації клітин одноклітинних еукаріотів.
    3. Особливості процесів життєдіяльності одноклітинних еукаріотів (рух, живлення, розмноження, поведінка).

4.Значення одноклітинних у природі.

  1. Розповідь вчителя: Одноклітинні еукаріоти – це організми, що складаються з однієї еукаріотичної клітини.

  Найпростіші традиційно поділяються на кілька груп, засновуючись на їх подібності до «вищих» царств: одноклітинні тварино-подібні, рослиноподібні одноклітинні (переважно одноклітинні водорості) і грибоподібні слизові грибки та водяні грибки.(слайд 11).

Всі одноклітинні еукаріоти мають схожу організацію клітин (тобто клітини представників вищезазначених груп схожі  за будовою та процесами життєдіяльності)

Особливості організації клітин одноклітинних еукаріотів

  • Наявність сформованого ядра, що містить хромосомний набір:
  • Схожий набір органел, характерний для всіх еукаріот;
  • Подібність хімічного складу клітин;
  • Схожість процесів розмноження;
  • Схожість функцій органел, обмінних процесів у клітині.

Одноклітинні гриби.

Гриби – група організмів, які живляться гетеротрофно, можуть бути сапротрофами та паразитами. Гриби поширенні по всій земній кулі.

(відео)

Одноклітинні рослини

Переважно водорості -  автотрофні організми, поширені по всій земній кулі. Ростуть в різноманітних континентальних водоймах та морях, але зустрічаються і в ґрунті, на скелях, стовбурах дерев. Зовні одноклітиннна водорость вкрита оболонкою із целюлози. Клітина містить ядро, цитоплазму та занурені в неї органоїди. (слайд 15)

Одноклітинні тварини.

Найпростіші  одноклітинні організми, переважно мікроскопічних розмірів. У більшості видів тіло вкрите плазматичною мембраною, у багатьох є еластична оболонка – пелікула. Рухаютья за допомогою псевдоподій, джгутиків, війок. (слайд 16)

Найпростіші живляться переважно мертвою органічною речовиною, клітинами бактерій, водоростей, грибів, тобто вони - гетеротрофи. Серед них є й хижаки, які полюють на інших одноклітинних тварин, а також паразити людини, тварин, рідше – рослин.

 Серед твариноподібних одноклітинних еукаріотів зустрічаються організми, здатні утворювати черепашки. Саме ці організми допомагають вченим визначати вік осадкових порід.

Як і всі живі організми одноклітинні еукаіоти здатні рухатись.

Найбільш примітивним способом руху у найпростіших можна вважати амебоїдний рух за допомогою неправдивих ніжок, або псевдоподий. При цьому утворюються особливі виступи клітини, в які перетікає цитоплазма. Такі органели руху притаманні одноклітинним з непостійною формою тіла.

Більш складний рух властивий найпростішим, що мають в якості органел руху джгутики або війки. Джгутики здійснюють гвинтоподібні рухи, а робота війок нагадує коливання маятника або рух весла.

Одноклітинні здатні реагувати на подразнення. Ця реакція отримала назву «таксис» (від грец. taxis — стрій, порядок, розташування за порядком).

Джерелами подразнення можуть бути світло (фототаксис), температура (термотаксис), волога (гідротаксис), хімічні речовини (хемотаксис) та ін. Рух може бути спрямований до джерела стимуляції (позитивний таксис) або від нього (негативний таксис). Наприклад, евглена рухається у бік джерела світла демонструючи позитивний таксис.

Хвилинка релаксації. Перегляд відео по темі уроку.

Фізкультхвилинка – відтворити рухи одноклітинних еукаріотів (джгутики, війки, псевдоподії)

Висновок: Одноклітинні  істоти – є  цілісними  самостійними організмами.

  1. Робота з підручником (ст. 66). Знайти та записати про значення одноклітинних еукаріотв у природі і житті людини.

(слайд 23)

V. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Опитування учнів за новою темою. Прийом «Мозковий штурм».
  • Чим одноклітинні еукаріоти відрізняються від бактерій і ціанопрокаріот?
  • У чому полягає різниця між одноклітинними твариноподібними організмами та одноклітинними водоростями?
  • Які способи живлення притаманні одноклітинним еукаріотам?
  1. Встановити відповідність. Вправа «Біологічна мозаїка» .
  2. Резервне завдання. Закріплення основних понять теми. Біологічний словничок.
  • Одноклітинні еукаріоти – організми, що складаються з однієї еукаріотичної клітини.
  •  Псевдоподії, джгутики, війки – органи руху одноклітинних еукаріотів.
  • Твариноподібні одноклітинні еукаріоти – це одноклітинні з тваринним способом живлення.
  • Одноклітинні водорості – це одноклітинні з рослинним способом живлення.

 

VI. Домашнє завдання.

 

Вивчити  параграф 15, підготувати повідомлення на тему «Чи потрібні нам одноклітинні?»

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кокарєва Лідія Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
16 листопада 2021
Переглядів
3117
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку