ТЕМА: Різноманітність одноклітинних. Середовища існування одноклітинних організмів, процеси життєдіяльності, особливості будови.
Мета:
Основні поняття і терміни: одноклітинні еукаріоти, еукаріоти, одноклітинні твариноподібні організми, одноклітинні рослиноподібні організми, одноклітинні водорості, типи живлення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиці, мультмедійна презентація, підручник.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Привітання учнів. Перевірка присутніх.
Ознайомлення з правилами та девізом уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Повторення вивченого матеріалу з теми «Клітини». Прийом «Мікрофон»
- Кого ми називаємо одноклітинними організмами? (організми, тіло яких складається з однієї клітини).
- За рівнем організації організми поділяють на … (прокаріоти, еукаріоти).
- Які організми називаються прокаріотами? (організми, які не мають сформованого ядра)
- назвіть основні ознаки живих організмів (ріст, розвиток, розмноження, обмін речовин, пристосування до навколишнього середовища)
2. Повторення типів живлення живих організмів. Прийом «Асоціативний кущ»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- 1) Організми, що живляться готовими органічними речовинами; (гетеротрофи)
-2) Органела ослинної клітині, що містить клітинний сік; (вакуоля)
-3) Найменший одноклітинний організм, що не має сформованого ядра; (бактерія)
-4) Організми, що живляться рештками відмерлих організмів; (Сапротрофи)
-5) Органела, що містить ДНК (ядро);
-6) Уповільнення життєвих процесів бактерії при несприятливих умовах (анабіоз);
-7)Збудник цієї хвороби здатен розвиватися без кисню, найчастіше у консервах (ботулізм)
-8) Вміст клітини, що постійно рухається (цитоплазма).
ІV. Вивчення нового матеріалу
Тема уроку: Різноманітність одноклітинних. Середовища існування одноклітинних організмів, процеси життєдіяльності, особливості будови. (слайд 9)
План уроку.
4.Значення одноклітинних у природі.
Найпростіші традиційно поділяються на кілька груп, засновуючись на їх подібності до «вищих» царств: одноклітинні тварино-подібні, рослиноподібні одноклітинні (переважно одноклітинні водорості) і грибоподібні слизові грибки та водяні грибки.(слайд 11).
Всі одноклітинні еукаріоти мають схожу організацію клітин (тобто клітини представників вищезазначених груп схожі за будовою та процесами життєдіяльності)
Особливості організації клітин одноклітинних еукаріотів
Одноклітинні гриби.
Гриби – група організмів, які живляться гетеротрофно, можуть бути сапротрофами та паразитами. Гриби поширенні по всій земній кулі.
(відео)
Одноклітинні рослини
Переважно водорості - автотрофні організми, поширені по всій земній кулі. Ростуть в різноманітних континентальних водоймах та морях, але зустрічаються і в ґрунті, на скелях, стовбурах дерев. Зовні одноклітиннна водорость вкрита оболонкою із целюлози. Клітина містить ядро, цитоплазму та занурені в неї органоїди. (слайд 15)
Одноклітинні тварини.
Найпростіші одноклітинні організми, переважно мікроскопічних розмірів. У більшості видів тіло вкрите плазматичною мембраною, у багатьох є еластична оболонка – пелікула. Рухаютья за допомогою псевдоподій, джгутиків, війок. (слайд 16)
Найпростіші живляться переважно мертвою органічною речовиною, клітинами бактерій, водоростей, грибів, тобто вони - гетеротрофи. Серед них є й хижаки, які полюють на інших одноклітинних тварин, а також паразити людини, тварин, рідше – рослин.
Серед твариноподібних одноклітинних еукаріотів зустрічаються організми, здатні утворювати черепашки. Саме ці організми допомагають вченим визначати вік осадкових порід.
Як і всі живі організми одноклітинні еукаіоти здатні рухатись.
Найбільш примітивним способом руху у найпростіших можна вважати амебоїдний рух за допомогою неправдивих ніжок, або псевдоподий. При цьому утворюються особливі виступи клітини, в які перетікає цитоплазма. Такі органели руху притаманні одноклітинним з непостійною формою тіла.
Більш складний рух властивий найпростішим, що мають в якості органел руху джгутики або війки. Джгутики здійснюють гвинтоподібні рухи, а робота війок нагадує коливання маятника або рух весла.
Одноклітинні здатні реагувати на подразнення. Ця реакція отримала назву «таксис» (від грец. taxis — стрій, порядок, розташування за порядком).
Джерелами подразнення можуть бути світло (фототаксис), температура (термотаксис), волога (гідротаксис), хімічні речовини (хемотаксис) та ін. Рух може бути спрямований до джерела стимуляції (позитивний таксис) або від нього (негативний таксис). Наприклад, евглена рухається у бік джерела світла демонструючи позитивний таксис.
Хвилинка релаксації. Перегляд відео по темі уроку.
Фізкультхвилинка – відтворити рухи одноклітинних еукаріотів (джгутики, війки, псевдоподії)
Висновок: Одноклітинні істоти – є цілісними самостійними організмами.
(слайд 23)
V. Закріплення вивченого матеріалу
VI. Домашнє завдання.
Вивчити параграф 15, підготувати повідомлення на тему «Чи потрібні нам одноклітинні?»
1