Урок "Оксиген.Кисень. Фізичні властивості кисню. Добування кисню в лабораторії"

Про матеріал
Місце Оксигену у періодичній системі. Кисень - проста речовина. Фізичні властивості Кисню. Добування кисню в лабораторії.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Тема уроку. Оксисен. Кисень, склад молекули, фізичні властивості. Добування кисню в лабораторії.

Мета  уроку: повто­рити    класифі­кацію речовин; ознайомити учнів із  хімічним елементом – Оксигеном, складом молекули простої речовини - кисню, його фізичними властивостями, способами лабораторного добування і збирання, фізіологічною дією кисню; сформувати поняття “реакції розкладу, “каталізатор”,. Поглибити знання про фізіологічну дію кисню; розвивати вміння порівнювати, спостерігати, співставляти, робити висновки; працювати з підручником та додатковою літературою, виділяти в прочитаному головне; виховувати творчий підхід до навчання, любов до предмета.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Обладнання: таблиці  “Типи хімічних реакцій” ,  “Поширення хімічних елементів у природі”, роздатковий матеріал, презентація.

 

Девіз уроку: “Хімія – це велика наука, і кожен може реалізувати в ній свій талант”.                                                      

  Епіграф до уроку:                                                   

         Я скрізь навколо тебе є,

        Бо Оксиген ім'я моє.

       Яу деревах, у траві,

        У твоїх я жилах і в крові.                                       

                                                             

                                            

 

Хід уроку

.

Рефлексія. Визначимо ваш психологічний стан, чи налаштовані ви працю­вати і який у кожного з вас настрій на початку уроку та яким він буде наприкінці уроку.

 

 

 

☺☺                                  ☺☺                           ☺☺

 

Радісний!                 Спокійний!              Байдужий!

Я хочу все                 Якщо захочу,           Мені не цікаво,

зрозуміти!                все зрозумію!          Робити нічого

                                                                            не буду!

І. Актуалізація опорних знань                               

                 Мозковий  штурм

 1) Найдрібніша хімічна неподільна частинка речовини. (Атом.)                                                           

2) Найдрібніша частинка речовини, що зберігає її хімічні властивості.                                                                                                                                                         

                                                                                               (Молекула)

3) Певний вид атомів. {Хімічний елемент.)

4) Умовний запис складу речовини за допомогою хімічних символів та індексів. (Хімічна формула.)

5) Властивість атомів хімічного елемента з'єдну­ватися з певним числом атомів того самого або ін­ших елементів. (Валентність.)

6)  Одиниця вимірювання кількості речовини. (Моль.)

7) Число Авогадро дорівнює. (6,02  1023 струк­турних часток речовини.)

8.На які дві групи поділяються речовини за складом молекул? ( Прості та складні.)

9.Речовини, які містять атоми одного хімічного елемента. ( Прості.)

10.Речовини утворені атомами або йонами різних хімічних елементів. (Складні. )

 

                     Інтелектуальна гра «Упізнай мене»

 Із поданого переліку вибрати окремо формули простих і складних речовин:

а) Fe, Н20, С02, Н2, АІ, СаС2, NaCl, N2, MgO, Zn;

б) S02, Br2, N,05, P, PH3, S, Cl2, HC1, CaO, Cu.                                                    

«Хімічна  естафета»

Дібрати коефіцієнти у схемах реакцій:

Al + О2  ->  Al203;

H2O ->  H2+O2.

СО + O2  ->  СO2;

FeCl2 + Cl2  -»  FeCl3.

 

II. Мотивація навчальної діяльності.

Прості речовини мають для людини важливе значення. Вивчення простих речовин ми починаємо з одного найпоширенішого елементу – неметалу…

Необхідно прочитати СМС повідомлення.

2

А, Б, В, Г

3

Д, Е, Ж, З

4

І, Й, К, Л

5

М, Н, О, П

6

Р, С, Т, У

7

Ф, Х, Ц,Ч

8

Ш, Щ, И, Ї

9

Ь, Є, Ю, Я

 

 

СМС:  5/3, 4/3, 6/2, 8/3, 2/4, 3/2, 5/2.   ( Оксиген ), ( Кисень).

            4/3, 8/3, 6/2, 3/2, 5/2, 9/1.

       

         Я скрізь навколо тебе є,

        Бо Оксиген ім'я моє.

       Яу деревах, у траві,

        У твоїх я жилах і в крові.                                       

 

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

1.Атом Оксигену, молекула кисню.

2.Історія відкриття кисню.

3.Кисень у природі.

4.Фізіологічна дія кисню.

5.Фізичні властивості кисню.

6.Добування кисню у лабораторії.

7.Реакція розкладу. Каталізатори.

 

ІV. Вивчення  нового  матеріалу.

Вчитель. Охарактеризуємо Оксиген, використовуючи періодичну систему хімічних елементів.

Хімічний символ Оксигену  -  О

Відносна атомна маса Оксигену  -  16,  Аr(О)=16

Неметал, валентність=ІІ

Утворює просту речовину кисень  -  О2

Відносна молекулярна маса кисню = 32, Мr(О2) = 162=32

                              Використання опорних схем.

Відкриття  Оксигену

Учень1 (розповідає історію відкриття кисню). Світовий пріоритет відкриття кисню належить Ки­таю. У VIII ст. китайський учений Мао-Хоа встано­вив наявність у складі повітря двох газів, один із яких мав властивість підтримувати дихання й го­ріння.

Учень2.У Європі кисень відкрили через 1000 років май­же одночасно два видатні хіміки другої половини XVIII ст. — швед К. В. Шеєле (1771 р.) та англієць Дж. Прістлі (1774 p.). Однак К. В. Шеєле опублікував своє відкриття пізніше, ніж Дж. Прістлі.

Учень3.Проте головними особами в історії відкриття кисню є не К. В. Шеєле і не Дж. Прістлі. Особливе значення мають праці А. Лавуазье. У 1775 р. він установив, що кисень — складова частина повітря, а Оксиген входить до складу кислот і багатьох інших речовин.

Учитель. Послухаємо повідомлення учня про знаходження кисню в природі.

Учень4. (розповідає про кисень у природі). Окси­ген— найпоширеніший хімічний елемент на Землі. Масова частка його в оболонках Землі (атмосфера, гідросфера, літосфера) становить близько 52 %. У вільному стані, тобто як проста речовина, кисень є в повітрі. Масова частка його там 23 % (об'ємна— 21%). У вільному стані він міститься і в природних во­дах. Біохімічне самоочищення річкової, морської води відбувається з використанням розчиненого у воді кисню. Зв'язаний Оксиген входить до складу води, піску, глини, гірських порід і мінералів, а також до складу живих організмів.

Учитель. Із курсу біології ви знаєте, яку роль відіграє кисень у житті всіх живих організмів. У чому вона полягає?

Учень5. (розповідає про роль кисню). Окиснюючи органічні речовини, кисень підтримує дихання, а, отже, й життя. Його фізіологічна дія полягає в тому, що атмо­сферний кисень є життєво важливим для всіх живих організмів. Крізь легені кисень потрапляє у кров, розноситься нею по всьому організму і в клітинах забезпечує пе­ребіг реакцій окиснення. Вони відбуваються із вивіль­ненням енергії, за рахунок якої підтримується стала температура тіла в теплокровних і виконується робо­та органів.

Кисень відіграє особливу роль у природі. Він є одночасно і будівником, і руйнівником. Проте за участю кисню в природі постійно відбу­ваються й руйнівні процеси: іржавіння металів, горін­ня речовин, гниття рослинних і тваринних решток.

 Учень {розповідає про фізичні властивості кисню). За звичайних умов кисень є безбарвним газом без смаку й запаху, малорозчинний у воді (у 100 об'ємах води при 20 °С розчиняється близько 3 об'ємів кисню), трохи важчий за повітря (1 л кисню за нормальних умов важить 1,43 г, а 1 л повітря—1,29 г). При тиску 101,3 кПа і температурі -183 °С кисень переходить у рідкий стан, а при температурі-219 °С—у сині кристали.

Добування кисню у лабораторії.

 Учень (розповідає про добування кисню). У при­роді кисень утворюється внаслідок життєдіяльності рослин. Кисень повітря безперервно витрачається при диханні, в процесах горіння, гниття, іржавіння. Але його кількість у повітрі весь час поповнюється на сонячному світлі під час процесу фотосинтезу в зелених рослинах. Загальна кількість кисню, що виділяють рослини в процесі живлення, приблизно в 6 разів більша, ніж витрачається ними при диханні.

Друга проста речовина, утворена Оксигеном, — озон, що утворюється в природі під час грози внаслідок електричних розрядів, або при окисненні смоли хвойних дерев. Озон і надає приєм­ного свіжого запаху повітрю у хвойних лісах і після грози.

У лабораторних умовах кисень добувають роз­кладанням деяких оксигеновмісних речовин. Так, якщо зібрати прилад, як показано на малюнку в підручнику, й нагрівати в пробірці калій перманганат КМп04, то в колбі почне збиратися кисень, витискуючи звідти повітря. Виявити кисень можна за спалахуванням тліючої скіпки, бо він підтримує горіння.

(Дослід добування кисню виконують учитель та учні-лаборанти, пояснивши основні правила техні­ки безпеки роботи з нагрівальними приладами.)

Кисень  добувають розкладанням таких речовин, як вода і гідроген пероксид Н202. Реакції можна записати рівняннями:

2H2О = 2H22

Вода

2O2->2H2O+O2

Гідроген пероксид

2HgO -> 2Hg + 02

Меркурій(ІІ) оксид

2KClO3--2KCl+ 302

Бертолетова сіль

Всі ці реакції відносяться до реакцій розкладу – це реакції, внаслідок яких з одної складної речовини утворюється декілька речовин.

Прискорення реакцій відбувається за допомогою   каталізаторів.

Каталізатори — речовини, які прискорюють швидкість хімічної реакції, але не входять до складу її продуктів.

Учитель. За звичайних умов кисень, як ми вже з'ясували, — газ, що має певні фізичні властивості.

 

V. Закріплення вивченого  матеріалу.

1. Який елемент утворює просту речовину ки­сень?

2. Поширення кисню у природі?

3. У якій оболонці Землі найбільше Оксигену (за відсотковим вмістом)?

4. Назвіть хімічну формулу кисню.

5. Охарактеризуйте фізичні властивості кисню.

6. Назвіть речовини, які використовують для одер­жання кисню.

7.  До якого типу належать реакції, що лежать в основі одержання кисню?

8. Як на практиці перевірити наявність кисню в посудині?

9. Охарактеризуйте роль кисню для живих організмів.

10. Що відбувається в організмі людини внаслідок дихання?

Вчитель. Уважно слухайте казку-загадку “Невидимка”

Жило-було Залізо.

Та невесело йому жилось, бо не було у нього хатин­ки. Одного разу по дорозі йому трапився гарнень­кий дерев'яний будино­чок. «Цікаво, чия це така чудова хатинка?» — поду­мало Залізо. «Агов, здо­ровенькі були! А хто тут живе?» — запитало воно з порога. У відповідь — тиша. Тоді Залізо зайшло у хатинку. Посередині — стіл, три стільці. По кутках—три ліжечка. Залізо по­думало та й вирішило, що буде тут жити.

Через деякий час мимо цієї самої хатинки прохо­дила Мідь. Вона підійшла ближче й гукнула:

—А хто в цій хатинці живе?

—Я, Залізо. А ти хто? — відгукнулося Залізо.

—Я —Мідь.

—То заходь, удвох жити веселіше.

І стали вони жити в хатинці разом. Згодом до них завітав Фосфор:

—А хто в цій хатинці живе?

—Я, Залізо. І я, Мідь. А ти хто?—відповіли меш­канці.

— А я — Фосфор.

— Заходь, утрьох веселіше буде, — запросило Залізо. І вони стали жити утрьох.

Аж ось до них постукав Елемент-Невидимка без кольору й запаху, попросився переночувати. Вони впустили його. І раптом у них виникла суперечка: хто із них найголовніший і найсильніший в їхній ком­панії. Почали вони мірятися силою. Не встигло роз­жарене Залізо підійти до Невидимки, як уся хатинка засвітилася численними іскрами й на підлогу впала окалина. Підійшов до Невидимки Фосфор, хотів по­мірятися силою, але відразу перетворився на білий дим. Красуня Мідь була дуже обережною, та Неви­димка теж доторкнувся до неї, і вкрилася вона чор­ним нальотом. А переможець заспівав:

 «Я у світі найсильніший,

Наймудріший, найгарніший.

Мною дихають, без мене не горять,

Бо окиснюю я всіх підряд.

Угадай, хто я?» ( Кисень)

Завдання: запишіть рівняння хімічних реакцій між киснем і речовинами, які жили в хатинці.

Fe+ 02 =

Р +  02=

Cu + 02 =

Ці рівняння закінчим на слідуючім уроці, при вивчені теми “Хімічні властивості кисню”.

 

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання знань учнів.

Учитель. Щиро дякую всім за урок. Ви гарно працювали і тому отримуєте такі оцінки.

 

Рефлексія. А тепер я прошу всіх заспокоїтися. Сядьте зручніше, закрийте на хвилинку очі та по­міркуйте про те, чим ми сьогодні займалися на уроці.

1. Що ми вивчали на уроці?

2. Чи сподобався вам урок? Чим саме?

3. Чи досягли мети уроку?

4. Як змінився ваш настрій наприкінці уроку?

5.  Підніміть руки, у кого настрій покращився. Чому?

6. Ваші побажання щодо подальшого проведення уроків хімії.

 

V. Домашнє завдання

Вивчити 17, 18, впр.9

Творче завдання: скласти вірші, загадки, опові­дання, казки про кисень.

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
5 грудня 2020
Переглядів
1819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку