Урок "Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості."

Про матеріал
Конспект уроку допоможе закріпити знання учнів про хімічні елементи й прості речовини на прикладі Оксигену й кисню, познайомити учнів з фізичними властивостями й поширенням його в природі. Застосовуються різні форми роботи: робота в групах, евристична бесіда, пояснення вчителя, інформаційні проекти (випереджальне завдання), кооперативне навчання. Використовуються прийоми: «Хімічна розминка», «Творча лабораторія»; гра «Так чи ні», «Угадай речовину», «Міні-практикум», «Міні-дискусія»
Перегляд файлу

    7 клас

 

Урок

 Тема уроку: Оксиген. Кисень, склад його молекули, фізичні властивості.

 

Мета уроку

Закріпити знання учнів про хімічні елементи й прості речовини на прикладі Оксигену й кисню, познайомити учнів з фізичними властивостями й поширенням його в природі.

Розвивати вміння класифікувати речовини, порівнювати, аналізувати, робити висновки; навички роботи в групах, складання хімічних рівнянь; інформаційну компетентність учнів.

Виховувати толерантність, взаємодопомогу, любов до природи; прищеплювати інтерес природно-географічним наукам.

Тип уроку

Поглиблення й засвоєння знань із елементами нового матеріалу

Форми роботи

 

 

Методи роботи

Робота в групах, евристична бесіда, пояснення вчителя, інформаційні проекти (випереджальне завдання), кооперативне навчання.

Прийоми: «Хімічна розминка», «Творча лабораторія»; гра «Так чи ні», «Угадай речовину», «Міні-практикум», «Міні-дискусія»

Обладнання

Періодична система хімічних елементів, картки з формулами, відеослайди у вигляді презентації, комп’ютер, мультимедійний проектор.

          

                                                         Структура уроку

 

Організація класу

1 хв

Актуалізація опорних знань

10 хв

Поглиблення  й засвоєння знань

10 хв

Закріплення знань

15 хв

Підведення підсумків уроку

5 хв

Домашнє завдання

4 хв

 

                                                                                                Девіз уроку: (слайд)

Єдиний шлях, що веде до знань - це діяльність.

                                           Б. Шоу

Хід уроку

I.  Організація класу

II. Актуалізація опорних знань учнів

  • Як ви думаєте, чому ми взяли такий девіз?

( Міркування, припущення учнів)

 

Учитель. Знання - велика сила. Грамотна людина, цікава людина, гарний співрозмовник упевнено йде до своєї мети. Бажаю вам, щоб інформація, що ви сьогодні одержите, перетворилася в глибокі знання.

На ваших столах перебувають: аркуш самооцінки, аркуш - самоконтролю, додаткові порожні аркуші, які нам будуть потрібні протягом уроку.

У класі сформовані групи.

У кожній групі на столах перебувають картки з речовинами.

 

 Прийом «Хімічна розминка»

     Завдання групам: розгляньте картки з формулами й запропонуйте спосіб класифікації даних речовин.

 

Перша група

Na

MgO

AI

P2O5

 Друга група

Li2O

C

S

Ai2O3

 Третя група

Cu

ZnO

Cr2O3

Ca

 Четверта група

BaO

FeO

CI2

N2

  П'ята група

 K

Na2O

NO2

Br2       

 

Речовини: прості й складні.

 

На дошці 2 аркуші ватману, у центр аркуша наклеюються слова «прості» і «складні» речовини. Один учень із кожної групи наклеює по окружності прості й складні речовини. Всі учні класу заносять дані речовини у свої зошити.

  • Прості речовини діляться на групи по властивостях. Які це групи? (Метали й неметали)

 

Прийом «Подорож по періодичній системі»

Завдання групам: користуючись періодичною системою вибрати зі схеми метали й неметали й маркером відзначити на схемі.

Питання класу: Яких елементів у природі більше металів або неметалів? (Металів)

 

Прийом «Творча лабораторія»

Завдання групам: Знайти подібність у формулах складних речовин і визначити  валентність елементів у складних речовинах. Один з учнів  маркером відзначає валентність елементів у схемі.

Завдання групам: Для одного зі складних речовин розрахувати відносну молекулярну масу, а для іншого масову частку Оксигена. Всі розрахунки записуйте на виданий аркуш.

Групи роблять самоперевірку, на слайді з’являються відповіді. (Слайд)

 

III. Поглиблення й засвоєння знань учнів

 У чому горять дрова й газ,

 Фосфор, водень, алмаз?

 Дихає чим кожний з нас

 Кожна мить і щогодини?

 Без чого мертва природа?

 Правильно, без ...……

 

Тема сьогоднішнього уроку: Оксиген. Кисень. Склад його молекули. Фізичні властивості.

  Повідомлення мети уроку.

На дошці розташовано плакат з деревом. Назва плаката «Дерево знань»

 

                            Очікувані результати

  1. Що ви хочете довідатися на сьогоднішньому уроці?
  2. Що ви очікуєте від уроку?

  Кожна група відповідає на поставлене запитання, і відповідь наклеюється на «Дерево знань»

 

Питання класу: Охарактеризуйте хімічний елемент Оксиген по положенню в періодичній системі.

Увага на екран!

 Хімічний елемент - Оксиген                

 Відносна атомна маса 16                  

  Заряд ядра + 8

  Число електронів - 8

  Число протонів - 8

  Число нейтронів  - 8

  Валентність - II

  Період - II

  Група VI, головна підгрупа

 

  Оксиген входить до складу простої речовини. Назвіть формулу простої    речовини – О2

 (Слайд)

  Проста речовина - Кисень

  Хімічна формула – О2

  Відносна молекулярна маса -32

 

 У якому агрегатному стані при нормальних умовах існує кисень?

 Фізичні властивості (інформаційний проект) На попередньому уроці учням було запропоновано випереджальне завдання.

(Слайд)

Я скрізь навколо тобі є

Бо Оксиген - їм'я моє,

Я в деревах і в траві

У твоїх жилах і в крові.

 

Одні елементи зустрічаються в природі часто, інші дуже рідко. До яких елементів ставиться Оксиген?

 

Це питання буде розкрите при захисту інформаційного проекту. На попередньому уроці учням було запропоновано випереджальне завдання.

Увага на екран! Існує ще одна проста речовина, що складається з атома Оксигена, але,  відрізняється по кількості атомів. Це О3 – озон.

Безбарвний сильнотоксичний газ із різким заходом. Він дуже нестійкий і поступово перетворюється в кисень:

                      2О3 = 3О2

Озон утримується в атмосфері в незначній кількості; його об'ємна частка не перевищує 0,0004 %. Розпадаючись, він поглинає частину ультрафіолетових променів сонячного світла, шкідливу для рослин і тварин, і тим самим оберігає природу.

 

IV. Закріплення знань:

 Гра «Угадай речовину»

Завдання групам: Вставити в пропущені місця формули й розставити коефіцієнти.

  1. Mg    +     ?    =   MgO                            3.   N2 +     ?    =  NO2

   2.   ?     +    O2   =   Li2O                            4.    ?  +     O2    = BaO

                                 5.   Ca + O2 =

Всі рівняння записуйте на виданий аркуш. Кожна група вибирає рівняння за номером своєї групи.

 

Гра «Так чи ні» Питання задаються кожній групі по черзі.

- Молекулярна формула кисню – О2       (ТАК)

- Відносна молекулярна маса - 8        (НІ)

- При нормальних умовах кисень - тверда речовина      (НІ)

- Кисень підтримує подих і горіння.   (ТАК)

- Фотосинтез - це хімічний процес пов'язаний із зеленими рослинами. (ТАК)

- Подих - це біохімічний процес протилежний фотосинтезу. (ТАК)

- Кисень ця речовина, без якого людина може прожити кілька хвилин. (ТАК)

- Основний компонент повітря - кисень? (НІ)

- Озон це модифікація Оксигена.    (ТАК)

- Оксиген - це металевий елемент. (НІ)

 

 Міні-практикум  (На урок учні підготували квітку ромашку, на пелюстках якої написані формули простих речовин.)

Відірвати два пелюстки й скласти хімічне рівняння реакції.

 

V. Підведення підсумків:

      6CO2 + 6H2O  = C6H12O6  + 6O2

 

  - Який процес відбиває дане хімічне рівняння?

  - Які речовини утворяться в результаті процесу фотосинтезу?

  - Як називається проста речовина?

На наступному уроці ми з вами будемо одержувати кисень у лабораторії.

VI. Домашнє завдання: Опрацювати § 18, повторити § 14;  вправа № 134, підготувати усне повідомлення про значення кисню для людини

 

Література

П.П. Попель, Л.С. Крикля Хімія: підручник для 7 класу/ -К. Видавничий центр «Академія», 2015- 192с.

О.І Пометун  Сучасний урок: інтерактивні технології/ -К.: Видавництво А.С.К.,2004- 192с.

 

Аркуш самоконтролю

Ф. І учня:

 

    Етапи роботи

 Робота в групах

Додаткові бали

 Сума балів

1.

Класифікація речовин «Хімічна розминка» (1б)

 

 

 

2.

Визначити метали й неметали (1б)

 

 

 

3.

Визначення валентності елементів у складних речовинах (2б)

 

 

 

4.

Розрахунок Мr (2б)

 

 

 

5.

Розрахунок W(O) (3 б)

 

 

 

6.

Характеристика елемента (2б)

 

 

 

7.

Складання рівнянь реакції за схемою (3 б)

 

 

 

8.

Гра «Так чи ні» (1б за питання)

 

 

 

 

                                                    Самооцінка

Ф.І учня

 

 

 

 

      

 

 

 Чи сподобався мені урок?

 

 

 

 Чи сподобалося  працювати в групах?

 

 

 

 Чи досягли очікуваних результатів?

 

 

 

Оцінка за урок

 

 

 

            

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
11 лютого 2021
Переглядів
734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку