Тема уроку: Олександр Олесь «Степ»
Мета: розширити знання дітей про життєвий і творчий шлях Олександра Олеся; розвивати вміння бачити словесні та музичні картини, розуміти красу
поетичних творів; збагачувати мовлення образними виразами; вдосконалювати навички правильного, виразного і свідомого читання; викликати захоплення красою і мудрістю природи.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Вліз у хату їжачок
І побачив бурячок:
«У цієї диво-штучки
Нема жодної колючки».
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Чия розповідь краща?»
— Послухайте поетичні рядки.
Оселялись цілим родом:
Що людина, як одна?! Кревні люди — рід складали,
Кревні роди — племена.
— Хто їх автор?
— Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з творчістю видатного українського поета ... (Олександра Олеся)
1. Опрацювання статті про Олександра Олеся
Гра «Рибки» (Самостійне мовчазне читання учнями статті про поета) — Де проводив свій час улітку маленький хлопчик?
— Хто мав великий вплив на майбутнього поета?
— Що згадував поет про дитинство?
2. Робота над віршем Олександра Олеся «Степ»
1) Вправа «Передбачення»
— Сьогодні ми познайомимося з іще одним віршем цього поета. Подивіться на мнемотаблиці (див. додаток), які лежать на ваших партах. Як ви гадаєте, про що буде йтися мова у ньому?
— Хочете дізнатися, хто з вас має екстрасенсорні здібності? Тоді послухайте цей вірш!
2) Виразне читання вірша вчителем.
— Ну як? Чи є серед вас справжні екстрасенси?
— Який настрій викликав у вас цей вірш?
— Які картини ви уявляли, слухаючи його?
3) Словникова робота.
Неоглядна — безмежна, безкрая.
Перина — виготовлений з пуху, пера матрац.
Яр — глибока довга западина з крутими або прямовисними схилами, що утворюється внаслідок розмивання крутих порід тимчасовими потоками.
4) Робота в парах. Підготовка до виразного читання.
— В якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?
— Чи однаковою буде інтонація і темп читання кожної строфи?
— Які слова виділите голосом при читанні?
5) Виразне читання вірша учнями за строфами.
6) Музична фізкультхвилинка «Пори року»
7) Аналіз змісту вірша.
— Доберіть синоніми до слова степ. Із чим порівнюється степ навесні?
— Хто зображений у творі як вишивальник, що прикрашає степ?
— Із чим порівнюють степ улітку? Чому?
— На що схожий степ восени? Чому він як пустеля? Чому не чути пташок? Де поділися квіти?
— Із чим порівнюється степ узимку?
— Хто оберігає сон баби-зими?
8) Вибіркове читання.
— Знайдіть у вірші порівняння.
— Які прикметники вжито для опису степу, моря, пташок, зими?
— Знайдіть образні вислови.
9) Робота за ілюстраціями.
— Розгляньте ілюстрації до цього вірша.
— Що художник зобразив на кожній ілюстрації? Які кольори він використав?
— Який настрій вони створюють? Як передають характер кожної пори року?
— Яким рядкам вірша відповідають малюнки?
1. Музична вікторина.
— Послухайте уривки п’єс П.Чайковського з альбому «Пори року». Знайдіть у вірші строфи, які змальовує музика.
2. Читання вірша «Степ» за мнемотаблицею.
1. Складання сенкану «Степ»
Степ.
Безмежний, чарівний.
Змінюється, зачаровує. дивує.
Степ – окраса рідної України.
Казка.
2. Вправа «Мікрофон»
«Степ – це …»
VIІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: с. 64 – вивчити вірш напам’ять.
Додаток