ЕЗОП - ПЕРШИЙ БАЙКАР СВІТУ. «ДВОЄ ПРИЯТЕЛІВ І ВЕДМІДЬ» (БАЙКА)
Мета: розширити знання учнів про байку як жанр твору; удосконалювати навички читання за особами, вміння ділити байку на логічно завершені частини та виділяти головну думку (мораль);збагачувати мовлення прислів’ями. виховувати бажання допомагати одне одному.
Обладнання: портрет Езопа, презентація до уроку «Езоп --- перший байкар світу», правила групової роботи, завдання для груп, мікрофон.
ХІД УРОКУ
1. Бесіда
---Яку тему ми почали вивчати?
А справді – мудру правду чеше.»
Слайд з висловом Л. Глібова.
--- Як ви розумієте це висловлювання?
2. Складання асоціативного куща «Байка --….(байкар, мораль, тварини, повчальний висновок…)
ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, завдань уроку.
1. Вправа « Очікування від уроку» (мікрофон)
--- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
2. Слово вчителя.
-- Чи знаєте ви, кого називають першим байкарем світу?
Сьогодні на уроці ми познайомимося з біографією першого байкаря світу Езопа. Опрацюємо одну з його байок –«Двоє приятелів і ведмідь», продовжимо роботу над удосконаленням уміння структурувати текст, виділяти головну думку, читати в особах.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Слово вчителя.
Ознайомлення учнів з першим байкарем світу — Езопом.
Слайд із портретом Езопа роботи Дієго Веласкеса, антична скульптура
2. Виступ учня по біографії Езопа.
Перший грецький історіограф Геродот свідчить, що Езоп народився у Фрігії (Мала Азія) був рабом аристократа Ксанфа на острові Самос; отримавши волю, подорожував Грецією, Вавилонією та Єгиптом.
Езоп був невеликим на зріст, некрасивим і горбатим. Мав гострий розумом і умів створювати байки. Його перший господар вирішив продати балакучого раба, якого купив простуватий філософ Ксанф з Самосу. Езоп вразив його дотепними відповідями. Коли Ксанф спитав Езопа, чи той хоче, щоб він його купив, Езоп нібито відповів: «А хіба тобі не все одно, чого я хочу? Купи мене в радники, тоді й запитуй». А на запитання, чи він завжди такий балакучий, Ксанф отримав відповідь, що за балакучих птахів завжди платять дорожче. Після того, як на репліку Ксанфа: «Але ти ж не птах, а виродок», Езоп відповів, що бочки в підвалах теж потворні, але вино в них гарне, філософ взяв його до себе.
Завдяки дотепному й винахідливому рабу Ксанф залишився в пам'яті поколінь, бо саме з ним легенда пов'язує багато езопових жартів і мудрих рішень. Широко відома історія, як Ксанф наказав Езопові купити на базарі для бенкету всього найкращого, що є у світі. Езоп приніс лише язики різного приготування і пояснив здивованому господарю, що найкраще у світі — це язик, бо саме ним домовляються, встановлюють закони, висловлюють високі й мудрі думки. На прохання купити наступного дня найгіршого, що є у світі, Езоп знову приніс язики — і довів Ксанфу, що в світі немає нічого гіршого ніж язик: ним люди обманюють один одного, починають сварки та війни.
Якось після обіду, перебуваючи добряче напідпитку, Ксанф хвальковито заявив, що може випити море, а на ранок вжахнувся від своєї обіцянки. Езоп врятував його від ганьби, порадивши Ксанфу виставити своєму супернику перед суддями й глядачами, які зберуться на березі моря, таку умову: хай суперник перекриє всі ріки, що впадають в море, бо Ксанф дійсно обіцяв випити море, але не обіцяв випити і ріки.
За однією з легенд про смерть Езопа, цар Крез послав його у місто Дельфи принести у величному храмі пожертву богові Апполону. Підступні й жорстокі жерці, які вже давно ненавиділи Езопа, підклали в його торбину священний золотий кубок бога і обвинуватили в крадіжці, а потім засудили Езопа до смерті, і скинули зі священної скелі Парнаського хребта в безодню.
3.Слово вчителя.
-- Езопа називають «батьком байки» . Він писав байки, де героями були тварини, наповнював свої оповіді повчанням та мораллю. Точну кількість його байок не встановлено, але вважається, що Езопу належить близько 400 байок. Жодних рукописів і оригіналів його творів до наших днів не дійшло – його твори у ІV-III ст. до н.е. упорядкував Деметрій Фалерський, але збірка не збереглась. Відомі лише віршовані переробки творів Езопа, написані Федром, Бабрієм та Авіаном.
--- Ось назви байок Езопа, які дійшли до наших днів.
Слайд із показом творів, які збереглися до наших днів.
Невмирущими виявилися Езопові байки. Вони переходять від покоління до покоління, звучать різними мовами, але зберігають свою повчальну силу.
Байки Езопа неодноразово перевидавались.
Слайд із зображенням книг байок Езопа.
--Зберігся один із висловів послідовників Езопа , Федра, про першого байкаря.
В Езопа вчіться, добрі люди.
Для того байка коле під ребро,
щоб виправлять людські заблуди
і похвалять красу й добро.
Слайд із висловом Федра
---Як ви думаєте, чому байка називається саме так?
--- Куди йшли приятелі?
--- Який у них був настрій?
--- Якими були дії приятелів, коли з явився ведмідь?
Слайд з словами
--- Які слова розкривають мораль байки? (Ніколи не ходи нікуди з приятелями, які в скруту кидають тебе самого і чимдуж тікають, рятуючи власну шкуру).
5. Робота над виразністю читання.
--- Знайдіть у байці питальні речення. Правильно їх прочитайте. (Аналогічно проводиться робота з окличними реченнями.)
--- Чим починається і закінчується байка? (діалогом)
--- Чи з однаковою інтонацією слід читати слова приятелів в обох діалогах?
( У першому діалозі один чоловік був упевненим, зневажливо поставився до сумнівів приятеля.
Другий , навпаки , був стривоженим, очевидно передчував щось недобре
У кінці байки перший чоловік висловлював здивування, а другий --- упевненість.)
--- Між ким відбувається розмова в байці? Знайдіть слова першого приятеля (другого).
V. Закріплення вивченого.
1. Бесіда за змістом байки.
Робота в парах
6 ють |
2 дру |
5 зна |
9 бі |
3 зі |
1 бо |
10 ді |
7 ся |
4 пі |
8 в |
3 ва |
6 сну |
1 ря |
8 ру |
7 шку |
4 ти |
2 ту |
5 вла |
6 зум |
2 ба |
4 ро |
3 який
|
5 ний |
1 ти |
---Які риси характеру засуджуються в байці?
Слід наголосити учням, що ведмеді дійсно не зачіпають мертвих.
2.Робота над малюнком.
3. Добір «музики» до байки.
----- Уявіть, що ви композитор. Яку б музику ви використали для зйомок фільму «Двоє приятелів і ведмідь».
4. Переказ байки. Емпатія.
(Дівчатка -- від імені ведмедя, хлопчики – від імені залишеного хлопчика).
5. Диференційована робота над прислів’ями про дружбу.
Група А – добавити кінцівку прислів’їв.
Група Б -- з єднати частини прислів’їв.
Група В – навчитись виразно читати прислів’я.
--- Яке, на вашу думку, прислів’я найбільше відповідає темі байки?
4.Читання байок Езопа. Визначення моралі байки.
Аналіз байки за запитаннями:
1) Про що розповідається в байці?
2) Назвіть головних персонажів байки?
3) Де відбувається дія?
4) Яка мораль (повчальний висновок) байки?
Слайд із запитаннями
VI. Підсумок уроку.
1. «Мікрофон». Гра « Добре – погано» ( Я вважаю…)
-- Чи справдились ваші очікування?
-- Що вдавалось?
-- Над чим потрібно працювати?
2.Асоціативний кущ.
-- Що нового добавили б до слова «байка»?
3. Бесіда.
--- Хто такий Езоп?
--- Скільки байок, написаних Езопом, дійшло до наших днів?
--- Чого навчали людей Езопові казки?
4.Робота в групах.
Прочитайте зашифровані вислови.
VII. Домашнє завдання.
Намалювати свій малюнок до байки, навчитися читати способом «Диктор», придумати іншу кінцівку до байки.
Слайд із домашнім завданням
Аналіз уроку:
За типажем урок «Езоп – перший байкар світу. «Двоє приятелів і ведмідь (байка )» належить до уроків вивчення нового матеріалу. Метою уроку було розширення знань учнів про байку, її структурні частини, ознайомлення з життєвим шляхом першого байкаря світу. Одним із поставлених переді мною завдань уроку –здійснення диференційованого та індивідуального підходів на уроках читання. Тому завдання уроку були спрямовані на виконання даних задач. На етапі актуалізації знань учні повторили вивчені напам ять у 3 класі байки, повторили структурні частини , пригадали вивчене про Л. Глібова. На етапі мотивації діяльності учнів зацікавила вправа» Складання асоціативного куща « до слова «байка», робота в парах при складанні висловів про байку. Зацікавила учнів і презентація про Езопа, його творчість тощо. На етапі вивчення нового матеріалу цікаво пройшло і ознайомлення з байкою Езопа «Двоє приятелів і ведмідь» :первинне читання учнем, тестування по прослуханому, виправлення допущених помилок. Змістовно було проведено роботу над закріпленням прочитаного. Це було і самостійне читання учнями тексту, робота в групах по складанню прислів їв, вибіркове читання, складання музики до тексту тощо. Були присутні і диференційовані завдання.Це, зокрема, і завдання при читанні, і домашнє завдання.
На мою думку, урок пройшов цікаво і змістовно, завдання уроку були виконані.
Мвкпр