Урок-онлайн. Мистецтво (3 клас)
ТЕМА. Писанкарство на Україні.
МЕТА. Розповісти учням про звичаї та обряди святкування Великодня; ознайомити з історією писанки, роботою народних майстрів. Ознайомити учнів з різними видами розфарбованих яєць: писанки, крапанки, крашанки, мальованки, дряпанки, Вчити малювати писанки, використовуючи різноманітний орнамент (геометричний, рослинний, тваринний). Розвивати любов до прекрасного. Виховувати старанність, акуратність.
Очікувані результати. Цікавляться українськими звичаями. Висловлюють власні думки і почуття з приводу почутого і побаченого. Створюють візерунки різними способами; розрізняють основні символи у розписі писанок; діють за запропонованим поетапним виконанням роботи вчителем Самовиражаються через художньо-творчу діяльність. Роботи виконують старанно і акуратно. Надають допомогу тим, хто її потребує, і висловлює вдячність за підтримку.
ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.
ФОРМИ І МЕТОДИ. «Асоціативний кущ», «Крісло автора», віртуальна подорож.
ОБЛАДНАННЯ. Презентація, гуашеві фарби, пензлики, писаки.
Я уродилась, була біленька,
А тепер я вся рябенька.
Мені замалювали бочки –
У жовті, і червоні, і білі квіточки.
Лежу на столі коло круглої паски,
Моргаю до сиру, тулюсь до ковбаски,
До хрону, до масла, до бабки сміюся....
Ану відгадайте, як же я звуся?
(Писанка)
(Слайд №2)
Так, це писанка. Тема сьогоднішнього уроку “Писанкарство на Україні”. Ми повинні навчитись малювати писанки, використовуючи різноманітний орнаменти (геометричний, рослинний, тваринний).
2. Технологія «Крісло автора».
- Пропоную Юрчику сьогодні зайняти авторське крісло і назвати поговірку.
Не я б’ю - верба б’є,
За тиждень - Великдень.
Недалечко червоне яєчко.
Будь здоровий, як вода,
А багатий, як земля!
А красивий, як весна!
Звідки взялись писанки.
(легенда)
Як Христа вели на муки,
Хрест дали йому у руки,
І, зітхаючи о Бозі,
Хрест той ніс він по дорозі
У скорботі і напрузі...
Десь його поділись друзі,
А сторожа навкруги –
Все кати і вороги.
Але ось прийшов з гостинцем
З своїм хлопчиком - мізинцем
Чоловік марний, убогий,
Та й вступається з дороги.
Він узяв яєць в торбинку,
Наскладав у кошелику,
Ніс до міста їх продати,
Щоб на сіль і хлібець мати.
А хлопчина каже: «Тату,
В Бога матимеш зарплату
І доступиш в раю чести
Як поможеш хрест той нести.»
І послухав він дитини,
Та й поніс той хрест на спині,
Облегшив Христовий біль,
А синок поніс кошіль.
На Голгофі Хрест лишає
І до міста повертає:
Хоче яйці ті продати.
В кошик глянув: «Рідна мати!
Замість яєчок біленьких
Сотня писанок пишненьких.»
Всі радіють - Чудо! Диво!
І купують радо й живо.
За хвилину розкупили
Й дуже гарно заплатили.
А син каже: «Це дав Бог,
Бо Христові допоміг».
На весь світ, і в селі, і в місті,
Люди писанки писали,
Боготворця величали.
(Ю. Шкрумеляк).
Учень 1. Українська писанка —
Як дитяча пісенька,
Як бабусина казка,
Як матусина ласка.
Сяду собі скраєчку
І розмалюю яєчко:
Хрестик, зоря, віконце —
Встане воно, мов сонце.
Учень 2.
Яєчко — розмальоване, барвисте,
Ним тішиться і старець, і дитя,
Творіння людських рук святе і чисте,
Маленький символ нашого життя.
Учень 3.
Творіння Божої краси у мить натхнення,
Весна... Великдень... Боже Воскресіння...
І писанка — як серця одкровення,
Як Боже й людське трепетне творення.
Учень 4.
Вкраїнська писанка проміниться життям,
Великдень славить перед цілим світом,
Співзвучного весни серцебиття
В ній оживають трави, птахи, квіти.
3. Словникова робота. (Слайд №5).
«Писанка» — коли орнамент наносять на білу поверхню яйця розтопленим воском за допомогою писака.
Крапанка - яйце, розмальоване кольоровими плямами на тлі чорного, зеленого або якого іншого кольору.
Крашанка - яйце, пофарбоване одним суцільним кольором.
Мальованка - яйце, розмальоване довільно пензлем від руки.
Дряпанка - коли на поверхні пофарбованого яйця одним кольором роблять за допомогою металевого вістря найрізноманітніші ажурні орнаменти.
В Україні писанки розмальовували в п'ятницю перед Великоднем, їх писали переважно дівчата або жінки (це традиційно жіноча робота). Виготовляти писанку могла лише та дівчина чи жінка, яка перед святами не сварилася і не гнівалася ні на кого. Вони обов'язково умивалися, одягали чисту одежу та молилися. Писанкарки використовували воду лише зі снігу. Під час роботи не можна було згадувати померлих, аби не нашкодити тому, хто отримає писанку.
Для цього виду художньої діяльності потрібно мати курячі яйця та природні барвники. Колись досвідчені писанкарки намагалися зібрати від трьох до дев'яти яєць від курки-первістки. їх розбивали об живе дерево і на жовтках замішували фарбу. Писанки, мальовані такими фарбами, виглядали особливо ніжними. Жовту фарбу виварювали з кори дикої квасної яблуні, зелену — з луски молодого соняшника, темно-коричневу — з кори дуба, а фіалкову — з чорної вільхи.
Кожний район чи етнографічна зона України мають свої неповторні типи узорів чи кольорів писанок. Кожен колір має свою символіку. (Слайд №6).
Сполучення кількох кольорів в узорах орнаменту писанки символізує родинне благополуччя, мир, любов, успіх.
У Великодню неділю вранці після всеношної відправи один з одним віталися лише такими словами: «Христос воскрес!» На це потрібно відповідати: «Воістину воскрес!» За давнім звичаєм на святковий сніданок мала зібратися вся родина
Найперше яйце — за легендою — мало всередині не жовток з білком, а зародок цілого світу. З тієї хвилини, коли на яйце наносився орнамент, воно переставало бути простим яйцем, а ставало святою писанкою. Бо ж були ці орнаменти не просто малюнками, а таємничими знаками, пов'язаними з магічними обрядами. (Демонструю.) Кожна писанка вимагала неабиякої майстерності, вміння й посидючості.
Візерунок на писанках буває здебільшого геометричний та рослинний. Але трапляється й зображення людини, оленя, коня, півня або ще якоїсь птахи.
У кожному регіоні України певний вид орнаментики. Це ж стосується й колірної гами. Приміром, для Прикарпаття характерні жовті, червоні і чорні барви. На Чернігівщині побутують червоні, чорні та білі кольори. На Полтавщині — жовті, світло-зелені, білі; на тлі цих барв наносять розпис яскравими фарбами.
4. Віртуальна подорож.
- Діти, ви любити подорожувати? (Так)
Перейти за посиланням. https://www.youtube.com/watch?v=lWQlhxxP9fU
6. Поетапне виконання роботи вчителем.
Пам’ятка №1
Крашанка, обкладена рослинами.
1. Яйце опустити на декілька хвилин у слабкий розчин оцту.
2. Просушити.
3. Яйце обкласти натуральним листям (петрушка, деревій).
4. Тимчасово закріпити листя ниткою або марлею.
5. Занурити у відвар з барвниками.
6. Варити 5—10 хвилини.
7. Обрізати нитки (марлю), зняти листок.
Пам’ятка № 2
Крапанка.
Пам’ятка № З Дряпанка (шкрябанка).
Пам'ятка № 4
Писанка.
1. Яйце опустити на декілька хвилин у слабкий розчин оцту. Зварити.
2. Просушити.
3. Писачком на яйце нанести візерунок з розтопленого воску.
4. 3анурити яйце в гарячу барвникову воду.
5. 0бережно зняти віск шматиною.
6. Дати писанці добре висохнути.
В основі розпису писанок лежать прийоми вільного живописного малювання пензлем різноманітних геометричних чи рослинних орнаментів.
Якщо хтось вирішив розписувати писанку рослинним орнаментом, то спочатку потренуйтесь в малюванні хвилястої лінії - стеблинки. При цьому пензлик тримайте вертикально. Малюйте кінчиком пензля. Старайтесь, щоб у вас виходила досить тонка лінія. Перед тим, як малювати квіти поставте серединки (тичком) майбутніх квітів. Навколо них примокайте пензликом, тримаючи його «до себе» або «від себе». Потім намалюйте листочки. Це будуть чарівні декоративні квіти, що прикрашатимуть вашу писанку.
Якщо будете розмальовувати свою писанку геометричним орнаментом який складається з різних фігур: трикутників, ромбів, квадратів та ін., також, малюйте кінчиком пензля, тримаючи його вертикально, щоб виходили тонкі лінії. Малюйте вільно і стежте за тим, аби форми фігур були гарні, виразні і не великі.
7. Практична діяльність учнів. (Слайд №8)
Ще раз роздивіться зразки візерунків на писанках та поміркуйте над тим, як вони розташовані та ж узгоджуються з овальною формою яйця. Придумайте свій візерунок і починайте працювати.
Під час практичної роботи учнів грає спокійна музика.
При потребі вчитель допомагає окремим учням.
8.Фізкультхвилинка. (Слайд №9)
Посилання https://www.youtube.com/watch?v=EiIcfspBzfQ
Перегляд малюнків. Демонстрування дитячих робіт. Самооцінювання.