Урок на тему "Розмаїття кольорів і мелодій. Колір як засіб образотворчої виразності, споріднені кольори. Малювання композиції «Кружляє листопад» (3 клас)

Про матеріал
Урок образотворчого мистецтва "Розмаїття кольорів і мелодій. Колір як засіб образотворчої виразності, споріднені кольори. Малювання композиції «Кружляє листопад»" (3 клас) Мета: навчити учнів милуватися та виявляти емоційне ставлення до природи, формувати уявлення про споріднені кольори, навчити утворювати кольорові відтінки відповідно до задуму шляхом змішування фарб, розвивати композиційні навички, кольоровідчуття, ознайомити з нетрадиційною технікою малювання «пуантилізм», розширити знання учнів про жанр – пейзаж; розвивати навички сприймання та аналізу художнього твору, розвивати, образне мислення, асоціативну пам’ять, уяву, фантазію, формувати спостережливість, уміння бачити і відчувати красу осені; виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу.
Перегляд файлу

Тема:Розмаїття кольорів і мелодій. Колір як засіб образотворчої виразності, споріднені кольори. Малювання композиції «Кружляє листопад»

 

Мета: навчити учнів милуватися та виявляти емоційне ставлення до природи, формувати уявлення про споріднені кольори, навчити утворювати кольорові відтінки відповідно до задуму шляхом змішування фарб, розвивати композиційні навички, кольоровідчуття, ознайомити з нетрадиційною технікою малювання «пуантилізм», розширити знання учнів про жанр – пейзаж; розвивати навички сприймання та аналізу художнього твору, розвивати, образне мислення, асоціативну пам’ять, уяву, фантазію, формувати спостережливість, уміння бачити і відчувати красу осені; виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу.

Обладнання. ПК (презентація), малюнки ( зразки дитячих робіт), ілюстрації із зображенням пейзажів, репродукції картин художників-пейзажистів.

Художні матеріали: папір, олівець, гумка, акварельні фарби, пензлики, палітра, серветка, склянка з водою.

Тип уроку. Розширення та поглиблення знань і вмінь.

Техніка виконання: живопис, пуантилізм.

 

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

Щоб урок минув не марно,

Працювати треба гарно.

Друзі, разом посміхнемось,

До роботи всі візьмемось

Вправа «Очікування»

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Згадаймо: що ми знаємо про живопис та живописні техніки?

(Живопис - це вид образотворчою мистецтва, художнє зображення, створене фарбами на площині - папері, полотні, картоні, дошці, стіні, склі).

2. Групова робота

Вправа «Криголам»

Без чого неможливо намалювати живописний пейзаж?

Без слів не можна вірша написати,

Без нот не можна музики зіграти,

А у художника своя є мова –

Це мова фарб,це гама кольорова.

Оклір – колір епнзилк- пензлик фараб -фарба

(колір, пензлик, фарба)

До початкових літер слова підібрати :

  • терміни образотворчого мистецтва;
  • назви кольорів;
  • жанри образотворчого мистецтва.

К – картина

О – орнамент,образ

Л – лінія

 І – ікона,

 Р – рельєф, рапорт, рожевий

Тести (Кожен учень отримує тестові завдання на аркушах)

Позначити правильну відповідь.

1. Вид образотворчого мистецтва, основним засобом зображення в якому є колір:

 а) живопис;

 б) скульптура;

 в) графіка.

2. До теплих кольорів належать:

а) червоний, оранжевий, жовтий;

 б) зелений, синій, фіолетовий;

 в) білий, сірий, чорний.

3. До холодних кольорів належать:

а)рожевий,коричневий;

б) червоний, оранжевий, жовтий;

в) блакитний, синій.

4. Жанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню природи, краєвидів міст і сіл:

а) портрет;

б) пейзаж;

в) натюрморт.

5. Основним виражальним засобом графіки є…

а) тон;

б) крапка, лінія, штрих, пляма;

в) акварель.

6. Жанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню природи, міст, сіл.

а) портрети;

б) пейзаж;

в) натюрморт

Кожне питання -2 бали

Підніміть руки ті, хто отримав: 10-12б., 8-6б., 6-4б., 4-2б.

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

1.Сьогодні на уроці:

 

Дізнаємось які кольори є спорідненими, і що таке нюанс.

Розширимо свої знання про пейзаж, його види.

Будемо розвивати навички сприйняття,творчість.

Познайомимося з нетрадиційною технікою виконання малюнка «Пуантилізм».

Виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу.

Пейзажжанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню природи, міст, сіл.

Види пейзажів: міський, сільський, морський, гірський, парковий .

2.Технологія «Передбачення».

Послухайте уважно загадку. Проаналізуйте її і спробуйте здогадатися, про що йдеться. Ваша відповідь і буде темою сьогоднішнього уроку.

Коли вона загляне в сад,

Наллється соком виноград,

І пізні яблука ранет

 Солодкі стануть, наче мед.

Як помандрує по гаях

З   чарівним   пензлем   у   руках,—

Все розмалює на путі,

 Берізки стануть золоті!

 І ми її уклінно просим: —

Заходь  у гості,  щедра... (Осінь.)

Гра «Шифрограма»

Тема уроку: інОсь лозотатис рвамиба тьгори

(Осінь золотиста барвасми горить)

IV.Вивчення нового матеріалу

1. Вступна бесіда.

Осінь... Скільки поезії в цьому золотаво-сонячному слові і скільки радості й тихого смутку! її часто називають «чудовою», «замріяною», «золотою», «загадковою», «незбагненною». Щоразу осінь неповторна у своїй красі й витівках. А яка вона непостійна! То ніжна і лагідна, то похмура і непривітна; то весела і життєрадісна, то мрійлива і плаксива.

Можливо, саме через це її не оминали і не оминають увагою поети, композитори і художники. За допомогою своїх специфічних засобів вони передають красу осінньої природи. Для художника — це фарби, композитора — звуки, а для письменника, поета – слово!

2. Створення проблемної ситуації

- Якого кольору осінь?

Осінь — господиня — просто красуня.

Вона всім деревам вдягла нові сукні.

Якими ж бувають осінні дерева?

Щоб дати на це відповідь, розглянемо листочки, які подарувала нам осінь

Вони допоможуть відтворити осінню палітру. Серед розмаїття кольорів листочків трапляються відтінки одного кольору. Придивіться уважно, знайдіть листочки, схожі між собою за кольором.

3. Робота в групах

1 група знаходить відтінки жовтого кольору, 2 — червоного. 3 — зеленого.

Висновок

Ми розподілили листочки з відтінками одного кольору у групи. Близькість розташування кольорів у кольорознавстві має назву нюанс. Тобто нюанс — це незначна зміна кольору або тону. Нюансними, наприклад, будуть ще і синій та фіолетовий кольори. Коли два сусідні на спектральному колі кольори у малюнку розташовуються поруч, вони зливаються, гаснуть. Це називається колірним нюансом, а такі кольори називають спорідненими. Коли два кольори, що розташовані далеко один від одного на спектральному колі, опиняються поруч, то вони сприймаються яскравіше. Це, ми вже знаємо , називається колірним контрастом.

Нюанс - це не тільки наближеність відносин спектральних кольорів. У роботі з фарбами нюанс може бути отриманий додаванням білої, чорної або іншої фарби.

Розгляньте колірний круг. Назвіть приклади нюансних кольорів. Щоб одержати більш нюансні співвідношення кольорів, їх змішують доти, поки їх розрізняє око. Ось зелена гусениця повзе по зеленому листку. Демонстрація відповідного малюнка, можна використати альбом з шаблонами. Гусениця не зливається з листком тому, що в одному відтінку зеленого більше жовтого кольору (листок), а в іншому — більше синього (гусениця). Ця різниця несуттєва: для малювання гусениці і листка колір використовується один — зелений! Нюанс може досягатися шляхом додаванням білил, чорної або будь-якої іншої фарби до кольору. Адже найменша зміна кольору, тону, відтінку вже породжує нюанс.

4. Виконання вправ на нюанс

Учитель демонструє вправи на нюанс (змішує фарби: білила + чорна, колір + білила, колір + чорна).

5. Вправа «Порівняй»

Дітям пропонується порівняти дві роботи (перша на контраст, а друга — на нюанс). Вони мають описати їх: визначити, яка написана насиченими контрастними, а яка — нюансними кольорами.

6. Прослуховування вірша

Скільки барв кругом розлито:

Пурпур, охра, зелень, просинь.

Це минуло тепле літо,

Золота прийшла вже осінь.

Край наш, писанка неначе, -

Треба тільки вміти бачить!

В.Сухомлинський

7. Споглядання творів мистецтва.

Фасилітована бесіда за репродукцією картини І. Левітана "Золота осінь".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Алгоритм

- Подивіться уважно на цю картину. Скористайтесь порадою з вірша “Треба тільки вміти бачити”

- Що зображено на картині?

(Звернути увагу дітей на колорит картини: в якій гамі кольорів?)

- Що ще помітили?

- Що помітили такого про що ще не сказали?

- Яку назву може мати картина?

- Хто її автор?

8. Розгляд ілюстрацій. Порівняння техніки виконання.

- Подивітся уважно на картини.

- Що особливого ви в них помітили?

- Яка картина зайва? Чому?

 

 

 

 

 

 

 

 

Практична робота учнів.

1. Ознайомлення з нетрадиційною технікою малювання «Пуантилізм»

2. Словникова робота

Пуантилізм – течія у живописі кінця ХІХ – початку ХХ століття, що характеризується манерою накладання чистих фарб окремими точковими мазками

Пуантилізм (фр. pointiller — писати крапками) — манера письма роздільними мазками правильної, точкової або прямокутної форми;

3. Педагогічний малюнок

Поради:

  1. Виберіть мотив і «напишіть» його в уяві , визначивши, що буде головним на вашому малюнку.
  2. Визначте точку зору, лінію горизонту. Вирішіть, яка частина аркуша буде відведена небу, землі, деревам, воді тощо.
  3. Уникайте ситуацій, коли лінія горизонту поділяє аркуш паперу навпіл, і зображень, у яких дерево, стовп, будинок та інші об'єкти ділять малюнок по вертикалі на дві рівні частини. Виконавши малюнок, починайте роботу фарбами.
  4. Спочатку пропишіть воду, землю, небо, дерева, і тільки тоді працюйте над конкретизацією форми предметів (накладаючи мазки – точки).
  5. Особливу увагу приділіть предметам, розташованим на передньому  плані. Вони зображаються більш чітко за кольором, розміром, контрастами; предмети другого плану мають вигляд плоскої плями з холодним блакитним, фіолетовим або сірим відтінком.

5.Виконання роботи учнями

А тепер заплющить очі й під звуки прекрасної музики А. Вівальді (звучить одна з композицій циклу «Пори року») постарайся згадати красиві куточки природи нашої України, які ви спостерігати під час поїздок за місто чи відпочинкуі відтворити їх на папері за допомогою фарб у живописній техніці пуантилізм (крапкування).

Фізхвилинка

Вересень писати вчився,

Але швидко щось втомився.

Жовтень втому проганяє,

Йому руку простягає.

В кулачок, на замок,

А тепер зроби місток.

Листопад — рідний брат,

По місточку пройти рад.

В другу сторону пройдеть­ся

В кулачок рука зіжметься.

Розігнуться пальчики —

Ось веселі зайчики...

Ну, досить забавлятись —

За пензлик треба братись

І малювати старатись.

Під час роботи учнів, учитель здійснює індивідуальний контроль. (Звучить аудіозапис «Пори року.Осінь»).

 

 VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Чи досягли ви того, чого очікували?

Організація виставки робіт.

Вправа «Жива анкета».

Продовжити одну з фраз:

- Я дізнався (дізналася)...

- Я навчився (навчилась)…

- Мені сподобалося…

doc
Додано
7 січня 2022
Переглядів
2589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку