Розробка уроку за новою програмою з біології для учнів 7-го класу. На уроці використовуються методи (вправи і прийоми) такі, як "Девіз на урок", візуальний тест на відповідність, міні-вікторина, "Фотографічна память"
Руснак Т.М. Біологія тварин. Розробки уроків
Урок 37
Тема: Опора і рух. Види скелета безхребетних тварин. Способи пересування тварин.
Мета уроку:
Обладнання і матеріали:
Підручник: Біологія. 7 клас / Остапченко Л.І. та ін.. – К. Генеза, 2015.
Конструктор уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Початок уроку
Вправа «Девіз уроку»
На дошці вивішуються елементи девізів, з яких учням пропонується скласти девіз уроку.
|
Ми будемо рухатись |
Таємниці пізнавати
|
|
Не просто відповідати, а міркувати |
Дружно й плідно працювати |
І оцінки заробляти |
Швидко й точно міркувати |
Успіхів в навчанні досягати |
Будем гарно працювати
|
Ми будемо думати |
І питання задавати |
Наприклад:
Будем гарно працювати ,
Таємниці пізнавати
І оцінки заробляти.
ІІІ. Основна частина уроку
3.1 Мотивація та актуалізація
Візуальний тест на відповідність
|
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
Відповідь: 1в, 2д, 3г, 4б, 5а
Тестовий контроль знань (додаток)
Обговорення питання для кмітливих і допитливих на с.138
Міні-вікторіна
Уявіть змагання зі стрибків у висоту серед ссавців. Людина посяде в ньому почесне п’яте місце. На четвертому буде антилопа, на третьому – кенгуру, на другому – пума. Хто посяде перше місце з результатом 6 метрів? (Дельфін)
3.2 Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя про симетрію тіла, порожнину тіла, види скелетів та його функції.
Самостійна робота учнів з підручником
Прочитати текст на с.139-140
Заповнити таблицю:
Тип тварини / Клас |
Елементи будови, що виконують функцію опори і руху |
Способи пересування |
|
|
|
Обговорення за наслідками заповнення таблиці.
Вправа «Хвилинка-цікавинка»
У старовину пірнальники боялися тридакн: вірили, що вона може розчавити людину своїми «щелепами» або втопити їх, схопивши за ногу або руку. Насправді замикальних м'язи тридакни досить слабкі, а самого молюска нескладно відірвати від дна. У тридакнах знаходять найбільші перлини (Перлина Лао-цзи) вагою до 7кг, і для збільшення вартості для кожної з них придумали легенду про безіменного пірнальника, затиснутому рукою або ногою стулками черепашки і так загиблого. Звідси пішла інша назва молюска - «пастка смерті». Найбільша перлина з тридакни гігантської, добута на Філіппінських островах, мала розміри 23 х 14 х 15 см. Проте перли з тридакни не мають торгової вартості.
3.3 Закріплення знань
Вправа «Фотографічна пам'ять»
Учитель просить учнів знайти у тексті параграфа речення, в якому є такі словосполучення: «… суглобах окремі членики …» (Відповідь: У різних суглобах окремі членики можуть рухатись у різних площинах, здійснюючи складні рухи). Потім просить пояснити знайдене речення.
Після цього учні самостійно один одному готують завдання за вказаним підходом.
IV. Завершення уроку (рефлексія)
Вправа «Листок складних питань»
Записати 2-3 питання з теми, відповідь на які хотіли б отримати. Питання кидаються у спеціальний кошик.
Домашнє завдання: Опрацювати §33.
Додаток
Тест: Процеси життєдіяльності – 1
Варіант 1
1.Живлення організмів готовими органічними речовини називається:
А) автотрофним; Б) гетеротрофним;
В) міксотрофним; Г) хемотрофним.
2.За способом живлення білка звичайна належить до:
А) фітофагів; Б) зоофагів;
В) пантофагів; Г) некрофагів.
3.У кишковопорожнинних розрізняють травлення їжі:
А) порожнинне і клітинне; Б) порожнинне і пристінкове;
В) клітинне і пристінкове.
4.Для дощового черва характерне дихання:
А) шкіряне; Б) зяброве;
В) легеневе; Г) трахейне.
5.Особливостями дихання ссавців є участь у процесі дихання:
А) діафрагми; Б) повітряних мішків;
В) внутрішніх ніздрів – хоан; Г) ротоглоткової порожнини.
6.До клітин крові не належать:
А) еритроцити; Б) лейкоцити;
В) тромбоцити; Г) нейроцити.
7.Кров, яка насичена киснем, називається:
А) артеріальною; Б) венозною;
В) змішаною.
8.Тварин, які не мають сталої температури тіла, називають:
А) холоднокровними; Б) теплокровними.
9.Для плазунів характерними ознаками кровоносної системи є:
А) незамкнутого типу, два кола кровообігу, трикамерне серце;
Б) замкнутого типу, два кола кровообігу, трикамерне серце;
В) замкнутого типу, одне коло кровообігу, трикамерне серце;
Г) замкнутого типу, два кола кровообігу, трикамерне серце з перетинкою.
10. Трубчасті звивисті канали, які відкриваються одним кінцем (війчастою лійкою) у порожнину тіла, а іншим (видільною порою) – назовні – це:
А) протонефридії; Б) метанефридії;
В) мальпігієві судини; Г) нирки.
11.Для кісткових риб характерні такі органи видільної системи:
А) Тулубові нирки-Сечоводи-Сечовий міхур-Сечівник;
Б) Тазові нирки-Сечоводи-Сечовий міхур-Сечівник;
В) Тулубові нирки-Сечоводи-Сечовий міхур-Клоака;
Г) Тазові нирки-Сечоводи-Сечовий міхур-Клоака.
12. Кінцевим продуктом білкового обміну птахів є:
А) аміак; Б) сечовина;
В) сечова кислота.
Тест: Процеси життєдіяльності – 1
Варіант 2
1.Живлення організмів готовими органічними речовини відмерлих організмів називається:
А) нектаротрофним; Б) сапротрофним;
В) автотрофним; Г) міксотрофним.
2. Для виноградного слимака характерний спосіб захоплення їжі як:
А) фільтрація; Б) зіскоблювання;
В) всмоктування; Г) заковтування.
3. У ссавців розрізняють травлення їжі:
А) порожнинне і клітинне; Б) порожнинне і пристінкове;
В) клітинне і пристінкове.
4. Для кімнатної мухи характерне дихання:
А) шкіряне; Б) зяброве;
В) легеневе; Г) трахейне.
5. Особливостями дихання жаб є участь у процесі дихання:
А) діафрагми; Б) повітряних мішків;
В) внутрішніх ніздрів – хоан; Г) ротоглоткової порожнини.
6.Безбарвні клітини крові – це:
А) еритроцити; Б) лейкоцити;
В) тромбоцити; Г) нейроцити.
7. Кров, яка насичена вуглекислим газом, називається:
А) артеріальною; Б) венозною;
В) змішаною.
8. Тварин, які мають сталу температуру тіла, називають:
А) холоднокровними; Б) теплокровними.
9. Для молюсків характерними ознаками кровоносної системи є:
А) незамкнутого типу, два кола кровообігу, трикамерне серце;
Б) незамкнутого типу, одне коло кровообігу, трикамерне серце;
В) замкнутого типу, одне коло кровообігу, двокамерне серце;
Г) замкнутого типу, два кола кровообігу, трикамерне серце з перетинкою.
10. Миготлива клітина з пучком війок, що женуть назовні з тіла профільтровану рідину з продуктами обміну – це:
А) протонефридії; Б) метанефридії;
В) мальпігієві судини; Г) нирки.
11. Для ссавців характерні такі органи видільної системи:
А) Тулубові нирки-Сечоводи-Сечовий міхур-Сечівник;
Б) Тазові нирки-Сечоводи-Сечовий міхур-Сечівник;
В) Тулубові нирки-Сечоводи-Сечовий міхур-Клоака;
Г) Тазові нирки-Сечоводи-Сечовий міхур-Клоака.
12.Кінцевим продуктом білкового обміну хрящових риб є:
А) аміак; Б) сечовина;
В) сечова кислота.
Леонід Тендюк
Смерть в океані (уривок)
Його віднесли в сусідню з моєю, операційну палату, в якій недавно побував і я.
Спливло небагато часу, і звідти долинув неймовірний стогін і крик. Тубільцю, мабуть, без належної анестезії відсікали руку.
— Степане! — покликав я.
Але ніхто не обізвався.
— Очеретний! Де ти?
Невдовзі Степан з'явився сам.
Очі запалі, тіло в синцях й подряпинах.
— Що трапилося?
— Краще не питай! — хитнув він головою, стривожений чи, може, наляканий тим, що сталося.
— А все-таки?
— Все-таки...— затнувся приблуда.— Тубілець залишився без руки. Я його випадково врятував від смерті.
— Від смерті?
— Так.
Степан узяв із долівки кокосовий черпак, жадібно випив воду.
— Ми з Теувіні, моїм знайомим рибалкою, запливли на зовнішні рифи, за якими підводні карнизи відразу переходять у безодню,— віддихнувши, мовив він.— На мілководді, де ми зупинилися, під час відпливу, натикаючись на загату, яку тубільці споруджують із коралових брил, добре ловиться золота макрель.
Решта човнів подалася ближче до океану й зависла над урвищем, де трапляються косяки великої риби.
Серед надводних скель, неподалік від нас заякорив човен лише Менеуа. Його ще звуть: Той, Кому Не Таланить. І, як бачиш, сердезі таки не пощастило.
— Часом не моя «хрещена мати» — акула — тому причина? — поцікавивсь я.
— Ні, Васько,— відказав Степан.— Слухай, що було далі. Так ось. Ти бував на Самоа, знаєш, напевне, як ведеться риболовля. Тутешні остров'яни також використовують сіті — закидушки й остроги, а ще в ковбанях та вузьких проходах між рифами ставлять загати.
Спочатку ми з Теувіні ловили разом: коли траплявся косяк, кидали на нього сіть. Вціляли острогою. Кілька разів Теувіні пірнав до підводних загат. І щоразу в руці звивалася гриваста, з синюватим полиском макрель.
Потім на великому катамарані до нас підплив молодий тубілець. Він почав щось говорити. Жестикулюючи, Теувіні мені пояснив, щоб я залишився, а він з прибульцем кудись попливе.
— Тебе залишили в океані, а самі подалися до берега? — здивувавсь я.
— Ні, до берега вони й не збирались — попливли туди, де кінчалася надводна торочка бар'єрного рифу. З океану, мабуть, очікували косяк. І справді незабаром я побачив, як тубільці почали кидати на воду сіті.
Теувіні ловив із юнаком, який узяв його на свій човен. Я залишився сам.
Рибалка з сусіднього човна — Той, Кому Не Таланить — теж нікуди не поплив. Він то жбурляв острогу, то пірнав, повертаючись на поверхню з рибиною в руці.
Глибини в тих місцях, де ми стояли, незначні — в людський зріст, можливо, трохи більше.
Очеретний, схвильований, ходив по палаті, раз по раз підтверджуючи свою оповідь жестами.
— Присядь, заспокойся,— порадив я, збираючись дослухати його загадкову історію.
В океані, де людина залишається віч-на-віч із стихією, яких тільки див не буває!
Ну, по-перше, «ласку» акули я відчув на собі... На Маврікії — острові в Індійському океані — мені розповідали, як одного разу кити перекинули човен рибалки. Врятувався неборак випадково і теж майже неймовірно: напівпритомного його приніс до берега дельфін.
Зустрічі з морськими зміями, хижою рибою муреною, іншими мешканцями глибин. Та хіба все те дивовижжя можна перелічити!
Остров'яни — люди кмітливі й відважні. Океан для них і супротивник, і брат. Ніхто так добре не пірнає, як вони, особливо ловці перлин та шукачі морських губок. І те, що розповідав Очеретний про старого тубільця — Менеуа, його підводні мандрівки, мене не здивувало.
Але...
— Не перебивай — слухай! — таки присів на циновку Степан.— Заякорившись над відмерлою кораловою брилою, я вирішив перепочити. Запасливий і обачний Теувіні взяв у човен кокосових горіхів. Зелені, покриті ворсистою кожурою,— із прохолодним, солодкуватим кокосовим молоком. У спілих кокосах був поживний м'якуш — копра.
Ото я й заходився лущити горіх, добираючись до його серцевини.
Голова старого Менеуа то з'являлася, то знову на кілька хвилин зникала під водою.
Дві-три хвилини, хоч це й неабияк багато, для полінезійських нирців, як ти знаєш, ніщо. Тож я, спочатку наляканий і здивований тривалим перебуванням Менеуа під водою, далі не звертав на нього уваги. Нехай собі пірнає, дитя води!
Усівшись на дні катамарана, я продовжував жувати копру. Та ба! А де ж рибалка? Він би повинен був давно вже випірнути. Спливала хвилина за хвилиною, а його не було.
Відв'язавши човна, я помчав до скелі, де був припнутий катамаран Менеуа.
Скочив у воду і... жахнувся. Серед хаотично розкиданих коралових уламків, густо порослих водоростями й травою, завис, ніби припнутий за руку до дна, недавно зниклий з очей тубілець.
Що з ним трапилося? Не роздумуючи, я пірнув на поміч... На мене глянули вилізлі з орбіт очі; груди утопленика були розсічені, а в кучерявій бороді уже вовтузився рачок. Проте не це видовище вразило найбільше. Людина була прикута до коралової брили. Кисть правиці по саме зап'ястя затисло, немов лещатами.
— Тридакна?!— вихопилось у мене.
— Вона, Васько,— скрушно мовив Степан.
— Так ось, виходить, що!
Тридакна — велетенський молюск, стулки якого бувають близько двох метрів завдовжки. Прирослі до скель, вони то розтуляються, то щільно змикаються, коли драглиста темно-синя мантія молюска фільтрує й проціджує крізь себе воду.
Я чував про тих, хто необережно наступив або доторкнувся рукою до тридакни. Вона ставала для них могилою.
— Не буду тобі, друже, розповідати,— перевів подих Очеретний,— яких я доклав зусиль, орудуючи і веслом, і металевим шворнем, щоб розтулити перламутрові лещата гігантського молюска та звільнити з пастки нещасного Менеуа.
Тубільця я відкачав, і, як бачиш, він живий. Але руки позбувся.
— Ось тобі й Той, Кому Не Таланить. Мабуть, немарно ж назвали його так на Фунафуті,— закінчив сумну оповідь Очеретний.