Урок "Органи рослини, їх функції та взаємозв’язок"

Про матеріал
Почати формувати знання учнів про органи рослин; ознайомити з їхньою різноманітністю, взаємозв’язком та функціями; намагатися створити в учнів цілісні уявлення про рослину, як єдине ціле.Розвивати уміння працювати з різнорівневими завданнями; уміння порівнювати, виділяти головне та робити відповідні висновки. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища.
Перегляд файлу

Тема. Органи рослини, їх функції та взаємозв’язок.

 

Мета.Почати формувати знання учнів про органи рослин; ознайомити з їхньою різноманітністю, взаємозв’язком та функціями; намагатися створити в учнів цілісні уявлення про рослину, як єдине ціле.Розвивати уміння працювати з різнорівневими завданнями; уміння порівнювати, виділяти головне та робити відповідні висновки. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Форма уроку: Комбінований.

Міжпредметні зв ́язки: природознавство, література.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, гербарій.

Основні поняття та терміни: орган рослини, корінь, пагін, стебло, бруньки, листок, вегетативні органи, генеративні органи.

 

                                                           «Відкриття приходять лише до тих,

                                                                 хто готовий до їхнього розуміння».

                                                                                               Луі Пастера

ХІД УРОКУ

 

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Прийом «Перевір свої знання».

 Протягом 1 хвилини учні по черзі називають всі терміни і поняття вже вивчені на попередніх уроках.

 

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

 

Конкурс “ Рослинної краси”. Одного разу струнка берізка запропонувала влаштувати конкурс рослинної краси. Але кожна рослина була по-своєму особлива. І тоді вирішили: нехай кожна рослина покаже свій найдосконаліший орган.

 

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

 

Береза. Подивіться, яке в мене гарне стебло – високе і рівне. По ньому тече солодкий березовий сік, він живить мої листочки.

Будяк. Це ще невідомо, чи розпустяться твої листочки. Адже люди можуть надрізати твою кору, щоб набрати соку. А от мене ніхто не чіпатиме, Мої гарні, великі, колючі листки всі обминають десятою дорогою, Мої яскраво-рожеві квіти – найкращі!

Дуб. Про що гомоните? Хизуєтесь своїми органами. То я вам скажу: такого міцного коріння як у мене, годі й шукати. За товщиною стовбура і шириною крони я – чемпіон!

Ялина. Візьміть і мене до конкурсу. Адже я маю такі красиві листочки-голочки. Вони в мене і взимку і влітку зелені. Я – улюблене дерево малят і всіх людей на Новий рік.

Полуниця. Не знаю як ти, а я насправді улюблениця малят. Мої соковиті плоди-сунички знають усі. І я їх не ховаю під свої листочки, і діти, і дорослі легко їх знаходять.

Довго можуть сперечалися рослини, давайте їм допоможемо.

 

Розповідь про вегетативні органи:

1. Корінь.

2. Пагін: а) стебло; б) листки; в) бруньки.

 

Розповідь про генеративні органи:

1. Квітка.

2. Плід.

3. Насіння.

 

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

 

Прийом «Своя опора»

Заповнити схему "Органи рослин"

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

 

   Учні зачитують повідомлення про найбільші органи рослин планети.                   

 

☺найдовше коріння серед рослин України (понад 15 метрів) має люцерна посівна.

верблюжа колючка має корінь довжиною 25 м.

☺коренева система секвої гігантської займає площу 1-1,5 га;

☺зовсім не мають коріння деякі нижчі рослини. Серед квіткових коріння відсутнє в паразитів типу петрового хреста, омели або заразихи - ці рослини паразитують на корінні або гілках інших рослин.

☺найтяжчі коренеплоди має тамус звичайний - трав’яниста ліана, що росте на Південному березі Криму, а також різні види дискорей - до 40 кілограмів.

☺найбільша кількість листя або хвої на одному дереві в ялини колючої (11,4 кг сухої маси), тополі канадської (9,7 кг), сосни звичайної (9,2 кілограма), липи великолистої (9,3 кг) та липи серцелистої (8,0 кг).

☺ листки пальми тейсманії з Бірми мають довжину 3 м і слугують людям парасольками.

☺найбільше за розміром листя належить унікальній рослині, яку можна побачити в урочищі Щупарка Наддністрянського лісництва на Тернопільщині. Це кремена гігантська - рослина, подібна до лопуха. У неї майже кругле листя, яке в поперечнику сягає 1 метра. Висота ж черешків - 120-80 сантиметрів.

☺на право бути рослиною з найбільшими квітами претендує латаття сніжно-біле, що зустрічається в стоячих та проточних водах, ставках і затоках. Його квіти досягають 20 сантиметрів у діаметрі. Водночас серед культивованих рослин рекордсменом можна вважати півонію сорту “Blue rose”, квітка якої має близько 25 сантиметрів у діаметрі.

☺чемпіоном за кількістю плодів та насіння серед рослин України є великий амарант. На одній такій рослині, що має ще й іншу назву - щириця звичайна, дозріває більш ніж півмільйона насіння.

 

                                                 Найбільша у світі квітка

 

   Виглядає на стеблі ліани у своїй неповторності квітка рафлезії Арнольді дуже дивовижно. П'ять велетенських м'ясистих пелюсток, до 5 см завтовшки кожна, розташувалися навколо центральної глечико- чи мископодібної частини квітки. В одних квітках - багато тичинок, в інших - маточок. Квітки одностатеві. Поверхня криваво-червоних пелюсток вкрита білявими бородавчастими плямами, хаотично розкиданими на всіх пелюстках та центральній частині квітки. Загалом все виглядає так, наче квітка вирізана з плоского куска м'яса. Вражає не лише фактура квітки і те, що вона ніби лежить прямо на землі, але й її велетенські розміри: адже вона досягає понад 1 м у діаметрі. Повідомлялось, що була знайдена квітка рафлезії Арнольді, діаметр якої становив 140 см.

     Особливо цікаво, що рослина не має нормально розвинених ані стебла, ані листя, ані коріння. Всі ці частини редуковані та змінені, пристосовані до паразитичного життя за рахунок соків інших рослин. Здебільшого рафлезія паразитує на стеблах та коренях ліан із виноградних, зокрема на представниках роду цісус. Ці стебла на корені часто стеляться просто по поверхні ґрунту. Саме на них і розвивається рафлезія.

   Рослина, власне, складається лише із клітинних тяжів-присосок, а на час цвітіння - з дуже вкороченого стебла та редукованого листя і велетенських репродуктивних органів - квіток, а пізніше плодів з насінням. Вчені вважають, що то вершина пристосування до паразитичного способу життя серед вищих рослин на нашій планеті.

   У хащах тропічного лісу здалеку можна відчути своєрідний "аромат" рафлезії Арнольді. Квітки цієї рослини виділяють надзвичайно неприємний запах гниючого м'яса, чим приваблюють велику кількість мух та жуків, які збирають на себе чимало клейкого пилку і переносять його на маточкові квітки.

    Масивні тварини, пересуваючись тропічним лісом, розчавлюють ці плоди і розносять насіння рафлезії.

   Зараз відомо 12 видів роду рафлезія. Всі вони паразитують на коренях та стеблах ліан, дерев і ростуть у тропічних лісах Індо-Малазійського регіону. Квітки у всіх інших видів меньші, ніж у рафлезії Арнольді: вони досягають лише 40-60 см у діаметрі.

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

 

    Наприкінці уроку проводиться закладання досліду до уроку «Корінь». Виростити проростки пшениці та квасолі в горщиках з ґрунтом і пробірках з водою (отвори пробірок зав’язують марлею, в якій роблять отвори, куди поміщають корені зерен, що почали проростати). Зробити відповідні записи про довжину  коренів на момент закладання досліду. У частини проростків квасолі видалити верхівку кореня.

    Продовжувати підготовку роздавального матеріалу до теми «Стебло». У банки з водою слід поставити гілки дерев та кущів ( бузок, бузина, ліщина, смородина, тополя, верба, осика).

 

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

 

 

doc
Додано
2 березня 2019
Переглядів
1142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку