17 липня о 18:00Вебінар: Відеоуроки: як створювати якісний контент для Ютубу

Урок "Османська імперія"

Про матеріал
Конспект уроку дозволяє сформувати в учнів уявлення про Османську імперію в XVI – XVII ст.; розглянути турецько-українські відносини, культуру Османської імперії; розвивати увагу, мислення, пам’ять, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, навички роботи з історичною картою; виховувати інтерес до вивчення теми.
Перегляд файлу

ДАТА________

УРОК №_____: «Османська імперія».

Мета: сформувати в учнів уявлення про Османську імперію в XVIXVII ст.; розглянути турецько-українські відносини, культуру Османської імперії; розвивати увагу, мислення, пам’ять, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, навички роботи з історичною картою; виховувати інтерес до вивчення теми.

Обладнання: мультимедійна презентація, карта.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

 І. Організація навчальної діяльності

 ІІ. Актуалізація опорних знань

 Бесіда:

1. Пригадайте, як було утворено Османську імперію (на території Візантійської імперії була створена Латинська, але візантійці поступово відвоювали свої землі та у 1261 р. Візантійська імперія була відновлена. Остаточно Константинополь здався у 1453 р. під ударами Мехмеда ІІ Завойовника, який перейменував місто на Стамбул; утворення Османської імперії).

2. Які завоювання здійснила Османська імперія у XV столітті? (Боснія, Сербія, Болгарія, Візантія)

3. Як складалися стосунки України з Османською імперією? («Доба героїчних походів» П. Сагайдачного, постійні набіги кримських татар на Україну й ін.).

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Східний світ жив своїми, відмінними від Заходу, законами. Тут, на Сході, була велика роль традицій, правил поведінки, які передавалися від покоління в покоління, тому цю цивілізацію називають «традиційними суспільствами». Османська імперія була однією з них і свого часу чимало впливала на долю України.

 ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

 Розповідь учителя

 Територія: Мала Азія (захід); протоки – Босфор і Дарданелли відокремлюють Османську імперію від Європи.

 Чорне море – «турецьке озеро». 

 XVI століття стало для Османської імперії часом найбільшої військової та політичної могутності Османської імперії. Султан Селім І Грозний (1512 – 1520 рр.) у першій половині XVI століття приєднав до своїх володінь значні території на Близькому сході та в Північній Африці. Перемігши у війні з Іраном Селім І завоював Азербайджан, частину Вірменії, Грузії, Дагестан та Курдистан. Після підкорення Сирії та Єгипту він проголосив себе халіфом – головою всіх мусульман.

 Правління сина Селіма І Сулеймана І Пишного вважають періодом найвищого розквіту імперії. Він впорядкував законодавство імперії, за що народ назвав його «кануні» («законодавець»). Дружиною Сулеймана І стала українська дівчина Настя Лісовська, відома як Роксолана. За його правління турки-османи проникли до Центральної Європи. Після взяття Белграда турецькі війська рушили в Угорщину. У 1526 р. в битві під Могачем вони розгромили чесько-угорські війська. Угорщину було розділено між Австрійською та Османською імперією.

 У 1529 р. Сулейман І оточив Відень. Однак з наближенням зими турки були змушені зняти облогу. Так Австрія стала головним ворогом для Османської імперії. Проти австрійських Габсбургів імперія уклала союз із Францією. У результаті постійних воєн погіршувалося внутрішнє становище імперії – зменшилося надходження здобичі, данини та рабів. У відповідь на збільшення податків в 1591 – 1628 рр. країною прокотилася хвиля селянських повстань. 

 Боротьба за Середземномор’я. 1565 р. – спроба турецького флот захопити острів Мальта, що був «замком» до західної частини Середземномор’я (протистояння алжирським піратам; допомога іспанського флоту піратам; відступ османів).

 1571 р. – битва під Лепанто – іспано-венеціанский флот завдає нищівної поразки турецькому флоту. Зруйнування надій османів на панування в Середземному морі.

 

 Робота зі схемою

 Розгляньте схему. Складіть стислу розповідь про те, як було влаштовано державне управління Османської імперії.

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\8 клас\Всесвітня\Османська імперія\Рисунок1.png

 Абсолютна влада монарха (одноосібний правитель і верховний володар земель).

Султан мав титул халіфа (духовна влада над мусульманами).

 Турецький султан – «східний деспот». Відсутність принцип «майорату», тому будь-який син від численних жінок султана міг претендувати на трон. Поширене вбивство братів.

 Яничари – турецька гвардія (80 тис. осіб).

 Великий візир слідкував за виконанням волі султана. Диван – кабінет міністрів («Блискуча порта»).

 У 1683 р. султан Мехмед IV зі 100-тисячною армією рушив на Австрію. Після облоги Відня, яка тривала два місяці, турецька армія була вщент розбита. Ця битва стала найбільшою поразкою для Османської імперії у XVII столітті.

 

 Розповідь учителя

 Культура Османської імперії XVIXVII століття розвивалася під впливом ісламу. Та незважаючи на всі заборони Корану, в імперії з’явилися цікаві наукові праці, літературні твори, пам’ятки архітектури та образотворчого мистецтва. Розвиток тогочасної культури розділяють на два періоди: від другої половини XV до кінця XVI ст. – піднесення, а в XVII ст. – занепад. Другу половину XVI і XVII ст. вважали «золотим віком» турецької поезії. Яскравими представниками тієї доби був Мояла Махмуд (Абдуль Баки) та Ільяс Ревані. Набув поширення сатиричний жанр. У турецькій прозі часів розквіту імперії набули поширення невеликі оповіді, анекдоти, складені письменником Лямі. Наукових досягнень було небагато.

 В XVI ст. значного розквіту досягла архітектура. Його пов’язують з діяльністю Мімара Сінана (1490 – 1588) – грецького архітектора на службі у турецького султана. З 360 збудованих ним споруд найвідомішими стали мечеті Шахзаде і Сулейманіє у Стамбулі, мечеть Селіма в Едірне та інші. В часи занепаду турецька культура значними досягненнями не вирізнялася.

 V. Узагальнення та систематизація знань

 За допомогою опорних слів складіть стислу розповідь про становище Османської імперії у XVI ст.

 «Завоювання; війни; могутність; вершина; султан; слабкість; занепад».

 VI. Підсумки уроку

   VII. Домашнє завдання

 Опрацювати §19 підручника.

 Завдання 1 -7 на с. 154.

 

docx
Додав(-ла)
Сизонова Анна
Додано
30 вересня 2019
Переглядів
491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку