Урок основ християнської етики

Про матеріал

Цей урок знадобиться всім класним керівникам, оскільки він сприяє розвитку мотивації учнів жити за Божими Заповідями. Ним може користуватися класний керівник будь-якого класу, починаючи з 3-го і аж до 11-го, оскільки він містить грунтовні пояснення, наукові факти та нестандартну подачу такого важливого морально-духовного матеріалу.

Перегляд файлу

Івасюк М.М., вчитель християнської етики Лужанського ЗЗСО І-ІІІ ст., Кіцманського р-ну, Чернівецької обл.

3 клас

Тема.  Божі заповіді -  моральний дороговказ для людини.

Мета. Розкрити сутність  поняття «заповідь», «Закон Божий», «совість»; допомогти усвідомити учням значення заповідей Божих для життя людини, правильного вибору його траєкторії;  подати інформацію про причину, час, місце надання Богом Свого закону (Декалогу) єврейському народові, а також розповісти про Мойсея як провідника ізраїльського народу та вибрану Богом людину, через яку Господь спілкувався з народом.

Розвивати психічні якості учнів (пам’ять, увагу, уяву), творче та критичне мислення, зв’язне мовлення, вміння знаходити причинно-наслідкові зв’язки, розширювати активний словниковий запас учнів.

Формувати інтерес до пізнання, дослідження і вивчення Святого Письма,  такі  моральні чесноти як послух та вірність Богу, патріотизм. Спонукати учнів до виконання заповідей Божих, а також  наслідування кращих моральних чеснот, що були притаманні Мойсею.

Обладнання: мультимедійна презентація, роздаткові робочі картки для учнів «Скрижалі мого серця», демонстраційні картки «Історія Мойсея», словникові картки – тлумачення визначень, набір карток «План уроку», ключовий вірш.

Тип уроку – вивчення нового матеріалу.

Ключовий вірш: «Якщо ж хочеш увійти в життя вічне, дотримуйся заповідей» (Мт. 19: 17)

Посилання на біблійні тексти:

  • « …єгептяни з жорстокістю силували синів Ізраїлевих до робіт і робили життя їхнє гірким від важкої роботи над глиною і цеглою і від усякої роботи польової, від всякої роботи, до якої змушували їх з жорстокістю» (Вих. 1: 13-14)
  • Одна єврейка народила дитину і переховувала її три місяці « але не маючи можливості ховати її далі, взяла кошик з очерету й обсмолила його асфальтом і смолою і, поклавши в ньому дитину, поставила в очереті біля берега річки. …І вийшла дочка фараонова на річку купатися…Вона побачила кошик серед очерету і  послала рабиню свою взяти його. Відкрила і побачила немовля;» (Вих.2: 3-6)
  • « Жінка-єврейка взята немовля і годувала його. І виросло немовля і вона привела його до дочки фараонової, і він був у неї замість сина, і нарекла ім’я йому: Мойсей, тому що, говорила вона, я з води вийняла його» (Вих. 2: 9-10)
  • «І сказав Господь Мойсеєві: Я бачив страждання народу Мого в Єгипті і почув волання його від при ставників його; Я знаю скорботи його і йду визволити його від руки єгиптян і вивести його з землі цієї у землю добру і простору, де тече молоко і мед… Отже, піди: Я пошлю тебе до фараона і виведи із Єгипту народ Мій, синів Ізраїлевих» (Вих.3: 7-10)
  • «І простяг Мойсей руку свою на море, і гнав Господь море сильним східним вітром усю ніч і зробив море сушею, і розступилися води. І пішли сини Ізраїлеві серед моря по суші: води ж були їм стіною з правого і лівого боків» ( Вих. 14: 21-22)
  • «І сказав Господь Мойсеєві: чи довго ви будете ухилятися від дотримання заповідей Моїх і законів Моїх?» (Вих. 16: 28)
  • «І сказав Господь Мойсеєві: ось Я прийду до тебе в густій хмарі, щоб чув народ, як Я буду говорити з тобою, і повірив тобі назавжди.» (Вих. 19:9)
  • «Гора ж Синай  уся димілася від того, що Господь зійшов на неї у вогні; і піднімався від неї дим, як дим з печі, і вся гора сильно коливалася; і звук трубний ставав сильнішим і сильнішим. Мойсей говорив, і Бог відповідав йому голосом» (Вих. 19:18-19)
  •  «І витесав Мойсей дві скрижалі кам’яні,…і вставши рано-вранці, зійшов на гору Синай, як повелів йому Господь; і взяв у руки свої дві скрижалі кам’яні. І зійшов Господь у хмарі, і зупинився там поблизу нього, і проголосив ім’я Ієгови.» (Вих. 34: 4-5)
  • «І сказав Господь Мойсеєві: напиши собі слова ці, тому що в цих словах Я укладаю завіт з тобою і з Ізраїлем» (Вих. 34:27)
  • « І пробув там Мойсей у Господа сорок днів і сорок ночей, хліба не їв і води не пив; і написав Мойсей на скрижалях слова завіту, десятислів’я.» (Вих. 34:28)
  • Заповіді Божі (Вих. 20:1 – 17)
  • «І обернувся і зійшов Мойсей з гори; у руці його були дві скрижалі одкровення, на яких написано було  з обох боків: і на одній і на другій стороні написано було; скрижалі були ділом Божим, і письмена, написані на скрижалях, були письменами Божими.» ( Вих. 32: 15-16)

 

Словничок: заповідь, Закон Божий, совість, Мойсей, г. Сінай, Єгипет, фараон.

 

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

1.1. Привітання

 - Слава Ісусу Христу!

 - Слава навіки Богу!

1.2.Психоемоційне налаштування учнів на урок.

(Діти утворюють коло і промовляють за вчителем віршовані рядки та демонструють рухами зміст вірша)

 

На сьогоднішньому уроці я бажаю вам радості від пізнання Слова Божого, хай сяє нам світло Божої правди і мудрості.

 

 

 

 

1.3. Девіз уроку.

1.3. Підготовча робота до оголошення теми уроку.

Створення проблемної ситуації

Бесіда «Яка мета життя людини»

           

(Діти пробують самостійно сформулювати відповідь. Пізніше з’являються орієнтовні відповіді на слайді)

        

  • Діти, як ви розумієте слова «Царство Боже»?

(діти висловлюються)

-Давайте разом поміркуємо і  за біблійними висловами з’ясуємо, що таке «Царство Боже»?

 

  • Зверніть увагу на перший вислів, у Біблії сказано, що «Царство Боже не пожива», воно не належить до якихось матеріальних речей, натомість це є «праведність, і мир, і радість у Духові Святому».
  • Другий вислів це підтверджує і наголошує, що «Царство Боже всередині вас є», тобто воно є у тих людях, які праведні, мають у серці мир, радість і перебувають з Духом Святим, з Богом.
  • А третій вислів пояснює нам, коли саме людина перебуває з Богом, а Бог у ній. Тоді, коли вона любить усе і всіх досконалою любов’ю, любов’ю, що є даром Духа Святого.

 

       Висновок. Отже, Царство Боже може бути у нас всередині, якщо ми навчимося любити. А саме, любити Бога всім серцем своїм, і всією своє душею, і всією своєю думкою. А також, любити ближнього свого, як самого себе.

 Якщо ми осягнемо Царство Боже, то зможемо отримати життя вічне – ось це і є головна мета життя людини-християнина.

1.4. Опрацювання змісту ключового вірша уроку.

 

  • Пов’язане зображенняБіблія говорить нам: «Якщо ж хочеш увійти в життя вічне, дотримуйся заповідей».
  • Чи хочете увійти в життя вічне?
  • Що для цього потрібно?
  • Що означає «дотримуйся заповідей»? Це просто знати їх напам’ять? (Це знати і виконувати їх щоденно. Дотримання заповідей Божих має стати способом, стилем нашого життя.)

1.5. Оголошення теми і мети уроку.

 - Отже, сьогоднішній урок буди присвячений темі «Божі заповіді – моральний дороговказ для людини»

  - Погляньте на символічний малюнок. (Дотримання людиною заповідей Божих, це ніби постійне плекання вогника любові у своїх серцях. Якщо людина перестає виконувати заповіді, то він гасне і вона блукає у темряві, спотикається, не може знайти правильний шлях. А виконання заповідей запалює вогонь любові до Бога, до ближнього і людина не заблукає, буде йти правильною дорогою, бо розум і серце її освітлені, вона зможе увійти у життя вічне і осягнути Царство Боже)

  • Розгляньте план роботи на уроці.
  1. Ключовий вірш. Нам потрібно його вивчити і запам’ятати.
  2. Робота над незнайомими словами. З’ясування їхнього значення та вміння застосовувати.
  3. Знайомство з біблійним персонажем. Створення його морально-духовної характеристики.
  4. Індивідуальний самоаналіз свого духовно-морального світу. Рефлексія.
  5. Зв’язок із життям.

 

ІІ. Опрацювання нового матеріалу.

2.1. Словникова робота.

Пов’язане зображення

Заповідь – настанова, наказ; суворе правило поведінки, неухильний обов'язок, закон.

 

Закон Божий це правила, дані Богом людям, яких вони повинні дотриматися в житті, щоб жити богоугодно, відповідно своєму призначенню.

  • Погляньте на дошку та знайдіть відповідні визначення для термінів «заповідь» та «Закон Божий». (діти знаходять відповідники та хором читають визначення)

  • Від початку створення людини Бог побачив, що людина піддається спокусам диявола і грішить. А згрішивши, вона віддаляється від Бога. Бог як люблячий батько не хоче втратити зв’язок з нами, тому Він дав нам закон, щоб ми могли відрізняти добре від злого і вели богоугодне життя. Розрізняють два види Закону Божого: внутрішній (голос сумління) та зовнішній (Десять заповідей Божих).

(Демонстрація схеми та пояснення)

 

  • Пов’язане зображенняПослухайте віршовані рядки і скажіть чим є для людини совість або, як її ще називають?

Є у людському дусі – голос неба,

В моральних питаннях – це є суддя.

Противитись докору совісті не треба,

По справедливому осуджує вона!

Совість голос Неба, голос Божий, справедливий  суддя, що докоряє нам за вчинені гріхи.

  • Створивши перших людей -  Адама і Єву, Господь дав їм совість, щоб направляла людину на дорогу добра. І тому, коли ми народжуємося, то вже маємо голос Божий у своїй душі. Ми його не бачимо, але точно знаємо, що він є усередині нас.

Результат пошуку зображень за запитом "цікава інформація"

 

  • Якщо заглянути у словник, то він розповість нам, що слово совість складається з двох частин «со» - «вість». «Со» - це своя, свідомість, спільне, «вість» - вістка, знання, тобто моральні знання про себе.
  • Давня грецька мудрість каже, що совість – це глядач і суддя доброчинства. Вона постійно наглядає за нашими вчинками і справедливо розсуджує, застерігає чи докоряє нам.

 

 

2.2.  Історичні відомості про Мойсея як провідника єврейського народу та  людину, через яку Бог говорив з Ізраїлем.

 - Чи не виникає  у вас питання, якщо людина з народження наділена внутрішнім законом, то навіщо Бог дав ще нам десять заповідей?

 

 

  • Одного разу я теж задала собі це запитання. А відповідь на нього вирішила шукати у наймудрішій книзі життя – Біблії. І виявилось, що чистою і правильною є совість лише у тих людей, хто знає Бога, живе з Богом, тобто живе праведно. А в тих людей, які віддалилися від Бога совість є несвідомою, нестійкою, лукавою, немічною, приспаною, жорстокою, лицемірною, спаленою. Саме тому, щоб врятувати людей від загибелі через гріхи, Бог дав Десять заповідей. Це є зовнішній Закон Божий, тобто той, що ми можемо прочитати, побачити. Десять заповідей Божих є однаковими для всіх людей і стоять на сторожі нашого сумління, совісті. Заповіді Божі є світильником для нашої душі і на нашій дорозі у життя вічне.

Повторне читання ключового вірша уроку

 

  • Коли і через кого Бог дав людям десять заповідей?

Гра «Хронологічний ланцюжок»

(Відображення історичних подій за ілюстраціями.

Розміщення їх у хронологічній послідовності.

 Побудова розповіді за сюжетом малюнків та відповідних біблійних уривків )

 

Див слайди:

«Наочно-демонстраційний матеріал»

(Вчитель розповідає історію Мойсея. Учні упізнають уривок і знаходять відповідну ілюстрацію. Усі картинки розкладаємо у хронологічній послідовності)

Висновок. Мойсей був пророком, провідником ізраїльського народу. Бог обрав його для того, щоб через нього спілкуватися зі своїм народом. Мойсей мав тверду віру у Господа, він не втрачав надію на Боже милосердя, він був для ізраїльського народу зразком праведності. Саме тому через Мойсея Бог дав народу Десять заповідей – Закон Божий.

2.3. Ознайомлення з десятьма заповідями Божими.

Робота за слайдами

(Проговорювання хором та заучування)


 

ПЕРША СКРИЖАЛЬ

 

1. Я є Господь Бог твій; нехай не буде в тебе інших
богів, крім Мене.

 

2. Не твори собі кумирів і всякої подоби того, що на небі вгорі, на землі внизу, і в водах під землею; не поклоняйся їм і не служи їм.

 

3. Не призивай імені Господа Бога твого даремно.

 

4. Пам`ятай день суботній, щоб святити його: шість
днів працюй і роби в них усі діла твої; день же сьомий, субота — Господу Богу твоєму.

 

 

 

 

ДРУГА СКРИЖАЛЬ

 

5. Шануй батька й матір: добре тобі буде і довго будеш жити на землі.

 

6. Не вбивай.

 

7. Не перелюбствуй.

 

8. Не кради.

 

9. Не свідчи неправдиво на ближнього твого.

 

10. Не побажай жони приятеля твого, не побажай дому ближнього твого, ні поля його, ні слуги його, ні служниці його, ні вола його, ні осла його, ні всього, що є у ближнього твого.

 

 


  • Пояснення змісту та значення кожної заповіді на основі вивчених біблійних оповідей та розповідей з життя, опираючись на ілюстративний матеріал у мультимедійній презентації до уроку.

Повторне читання ключового вірша уроку

«Якщо ж хочеш увійти в життя вічне, дотримуйся заповідей»

(Мт. 19: 17)

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.

3.1. Робота з текстом десяти заповідей «На скрижалях мого серця».

Див. слайди: «Наочно-демонстративний та

роздатковий матеріал.»

 

 

 

 

 

 

 

3.2. Робота в групах. Складання сенканів «Божі заповіді», «Мойсей», «Християнин».

Сенкан №1

Божі заповіді.

Правдиві, мудрі.

Навчають, допомагають, рятують.

Світло.

«Зберігай заповіді мої і живи, і вчення моє як зіниця очей твоїх»(Пр. 7:2)

Сенкан №2

Мойсей.

Праведний, богобоязний.

Вчить, проводить, розмовляє.

Проповідник.

«І жезл Божий Мойсей взяв у руку свою.» (Вих. 4:20)

Сенкан № 3

Християнин.

Смиренний, богобоязний, вірний.

Любить, молиться, виконує.

Дитина Божа.

«Ви— мої друзі, якщо виконуєте те, що я наказую» (Ін.15:14)

(Презентація своїх сенканів кожною групою)

IV. Підсумок уроку.

4.1. Рефлексія.

 - Який ключовий вірш запам’ятали?

 - Що вас зацікавило на уроці?

 - Про ще хочете дізнатися?

 - Що виявилося незрозумілим?

 - Чим запам’ятався вам біблійний персонаж?

 - Які чесноти ви б запозичили у Мойсея?

- Що ви написали на скрижалях свого серця?

 - Чому Бог дав людям Десять заповідей?

4.2 Домашнє завдання

Вивчити напам’ять Десять заповідей Божих.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Марушка Галина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
5125
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку