Цей урок знадобиться всім класним керівникам, оскільки він сприяє розвитку мотивації учнів жити за Божими Заповідями. Ним може користуватися класний керівник будь-якого класу, починаючи з 3-го і аж до 11-го, оскільки він містить грунтовні пояснення, наукові факти та нестандартну подачу такого важливого морально-духовного матеріалу.
Івасюк М.М., вчитель християнської етики Лужанського ЗЗСО І-ІІІ ст., Кіцманського р-ну, Чернівецької обл.
3 клас
Тема. Божі заповіді - моральний дороговказ для людини.
Мета. Розкрити сутність поняття «заповідь», «Закон Божий», «совість»; допомогти усвідомити учням значення заповідей Божих для життя людини, правильного вибору його траєкторії; подати інформацію про причину, час, місце надання Богом Свого закону (Декалогу) єврейському народові, а також розповісти про Мойсея як провідника ізраїльського народу та вибрану Богом людину, через яку Господь спілкувався з народом.
Розвивати психічні якості учнів (пам’ять, увагу, уяву), творче та критичне мислення, зв’язне мовлення, вміння знаходити причинно-наслідкові зв’язки, розширювати активний словниковий запас учнів.
Формувати інтерес до пізнання, дослідження і вивчення Святого Письма, такі моральні чесноти як послух та вірність Богу, патріотизм. Спонукати учнів до виконання заповідей Божих, а також наслідування кращих моральних чеснот, що були притаманні Мойсею.
Обладнання: мультимедійна презентація, роздаткові робочі картки для учнів «Скрижалі мого серця», демонстраційні картки «Історія Мойсея», словникові картки – тлумачення визначень, набір карток «План уроку», ключовий вірш.
Тип уроку – вивчення нового матеріалу.
Ключовий вірш: «Якщо ж хочеш увійти в життя вічне, дотримуйся заповідей» (Мт. 19: 17)
Посилання на біблійні тексти:
Словничок: заповідь, Закон Божий, совість, Мойсей, г. Сінай, Єгипет, фараон.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1.1. Привітання
- Слава Ісусу Христу!
- Слава навіки Богу!
1.2.Психоемоційне налаштування учнів на урок.
(Діти утворюють коло і промовляють за вчителем віршовані рядки та демонструють рухами зміст вірша)
На сьогоднішньому уроці я бажаю вам радості від пізнання Слова Божого, хай сяє нам світло Божої правди і мудрості.
1.3. Девіз уроку.
1.3. Підготовча робота до оголошення теми уроку.
Створення проблемної ситуації
Бесіда «Яка мета життя людини»
(Діти пробують самостійно сформулювати відповідь. Пізніше з’являються орієнтовні відповіді на слайді)
(діти висловлюються)
-Давайте разом поміркуємо і за біблійними висловами з’ясуємо, що таке «Царство Боже»?
Висновок. Отже, Царство Боже може бути у нас всередині, якщо ми навчимося любити. А саме, любити Бога всім серцем своїм, і всією своє душею, і всією своєю думкою. А також, любити ближнього свого, як самого себе.
Якщо ми осягнемо Царство Боже, то зможемо отримати життя вічне – ось це і є головна мета життя людини-християнина.
1.4. Опрацювання змісту ключового вірша уроку.
1.5. Оголошення теми і мети уроку.
- Отже, сьогоднішній урок буди присвячений темі «Божі заповіді – моральний дороговказ для людини»
- Погляньте на символічний малюнок. (Дотримання людиною заповідей Божих, це ніби постійне плекання вогника любові у своїх серцях. Якщо людина перестає виконувати заповіді, то він гасне і вона блукає у темряві, спотикається, не може знайти правильний шлях. А виконання заповідей запалює вогонь любові до Бога, до ближнього і людина не заблукає, буде йти правильною дорогою, бо розум і серце її освітлені, вона зможе увійти у життя вічне і осягнути Царство Боже)
ІІ. Опрацювання нового матеріалу.
2.1. Словникова робота.
Заповідь – настанова, наказ; суворе правило поведінки, неухильний обов'язок, закон.
Закон Божий – це правила, дані Богом людям, яких вони повинні дотриматися в житті, щоб жити богоугодно, відповідно своєму призначенню.
(Демонстрація схеми та пояснення)
Є у людському дусі – голос неба,
В моральних питаннях – це є суддя.
Противитись докору совісті не треба,
По справедливому осуджує вона!
Совість – голос Неба, голос Божий, справедливий суддя, що докоряє нам за вчинені гріхи.
2.2. Історичні відомості про Мойсея як провідника єврейського народу та людину, через яку Бог говорив з Ізраїлем.
- Чи не виникає у вас питання, якщо людина з народження наділена внутрішнім законом, то навіщо Бог дав ще нам десять заповідей?
Повторне читання ключового вірша уроку
Гра «Хронологічний ланцюжок»
(Відображення історичних подій за ілюстраціями.
Розміщення їх у хронологічній послідовності.
Побудова розповіді за сюжетом малюнків та відповідних біблійних уривків )
Див слайди:
«Наочно-демонстраційний матеріал»
(Вчитель розповідає історію Мойсея. Учні упізнають уривок і знаходять відповідну ілюстрацію. Усі картинки розкладаємо у хронологічній послідовності)
Висновок. Мойсей був пророком, провідником ізраїльського народу. Бог обрав його для того, щоб через нього спілкуватися зі своїм народом. Мойсей мав тверду віру у Господа, він не втрачав надію на Боже милосердя, він був для ізраїльського народу зразком праведності. Саме тому через Мойсея Бог дав народу Десять заповідей – Закон Божий.
2.3. Ознайомлення з десятьма заповідями Божими.
Робота за слайдами
(Проговорювання хором та заучування)
ПЕРША СКРИЖАЛЬ
1. Я є Господь Бог твій; нехай не буде в тебе інших
богів, крім Мене.
2. Не твори собі кумирів і всякої подоби того, що на небі вгорі, на землі внизу, і в водах під землею; не поклоняйся їм і не служи їм.
3. Не призивай імені Господа Бога твого даремно.
4. Пам`ятай день суботній, щоб святити його: шість
днів працюй і роби в них усі діла твої; день же сьомий, субота — Господу Богу твоєму.
ДРУГА СКРИЖАЛЬ
5. Шануй батька й матір: добре тобі буде і довго будеш жити на землі.
6. Не вбивай.
7. Не перелюбствуй.
8. Не кради.
9. Не свідчи неправдиво на ближнього твого.
10. Не побажай жони приятеля твого, не побажай дому ближнього твого, ні поля його, ні слуги його, ні служниці його, ні вола його, ні осла його, ні всього, що є у ближнього твого.
Повторне читання ключового вірша уроку
«Якщо ж хочеш увійти в життя вічне, дотримуйся заповідей»
(Мт. 19: 17)
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.
3.1. Робота з текстом десяти заповідей «На скрижалях мого серця».
Див. слайди: «Наочно-демонстративний та
роздатковий матеріал.»
3.2. Робота в групах. Складання сенканів «Божі заповіді», «Мойсей», «Християнин».
Сенкан №1
Божі заповіді.
Правдиві, мудрі.
Навчають, допомагають, рятують.
Світло.
«Зберігай заповіді мої і живи, і вчення моє як зіниця очей твоїх»(Пр. 7:2)
Сенкан №2
Мойсей.
Праведний, богобоязний.
Вчить, проводить, розмовляє.
Проповідник.
«І жезл Божий Мойсей взяв у руку свою.» (Вих. 4:20)
Сенкан № 3
Християнин.
Смиренний, богобоязний, вірний.
Любить, молиться, виконує.
Дитина Божа.
«Ви— мої друзі, якщо виконуєте те, що я наказую» (Ін.15:14)
(Презентація своїх сенканів кожною групою)
IV. Підсумок уроку.
4.1. Рефлексія.
- Який ключовий вірш запам’ятали?
- Що вас зацікавило на уроці?
- Про ще хочете дізнатися?
- Що виявилося незрозумілим?
- Чим запам’ятався вам біблійний персонаж?
- Які чесноти ви б запозичили у Мойсея?
- Що ви написали на скрижалях свого серця?
- Чому Бог дав людям Десять заповідей?
4.2 Домашнє завдання
Вивчити напам’ять Десять заповідей Божих.