Урок основ здоров'я у 5 класі "Як подолати втому"

Про матеріал
сформувати в учнів поняття про втому; пояснити ознаки перевтоми, наслідки недосипання для здоров’я та навчання; розвивати навички та вміння чергувати режим праці та відпочинку, обговорити умови здорового сну; продовжувати виховувати в учнів бережливе, дбайливе та усвідомлене ставлення до власного здоров’я як однієї з найвищих людських цінностей, потреби самопізнання та всебічного самовдосконалення.
Перегляд файлу

Тема: Як подолати втому

Мета: сформувати в учнів поняття про втому; пояснити ознаки перевтоми, наслідки недосипання для здоров’я та навчання;  розвивати навички та вміння чергувати режим праці та відпочинку, обговорити умови здорового сну; продовжувати виховувати в учнів  бережливе, дбайливе та усвідомлене ставлення до власного здоровя як однієї з найвищих людських цінностей, потреби самопізнання та всебічного самовдосконалення.

Обладнання: підручник  для  5-го  класу  Т.Є.Бойченко, С.В.Василенко, Н.С.Коваль, О.К.Гурська—К.:  Видавництво «Генеза»,  2018, презентація до уроку, стікери,

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. 

-  Доброго дня, дорогі діти! Рада вітати вас на уроці основ здоров’я!

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Гра «Розсипайка»

На слайді записані слова. З цих слів учні складають речення.

Найкорисніший активний відпочинок. Слайд 2

Відпочино- це не лінощі, а невідкладна складова твого життя. Слайд3

                                Гра “Шнурівка” Слайд 4

Учні об’єднуються у дві команди. Командам дається завдання написати якомога більше видів активного та пасивного відпочинку. Через певний проміжок часу кожна команда по черзі (як зашнуровують взуття) називає по одному виду активного чи пасивного відпочинку. Виграє команда, яка закінчує.

Гра «Правда неправда» Слайд 5

Піднімати зелену картку, якщо відповідь так. Червону – ні.

  •      Чи згодні ви, що зарядка - це джерело бадьорості і здоров'я? (так)
  •      Чи правда, що жуйка корисна для зубів? (ні)
  •      Чи правда, що від куріння гине щорічно більше 10000 чоловік? (так)
  •      Чи правда, що шоколад та банани піднімають настрій? (так)
  •      Чи правда, що морква стримує процес старіння організму? (так)
  •      Чи правда, що є нешкідливі наркотики ? (ні)
  •      Чи правда, що можна легко відмовитися від куріння? (ні) 
  •      Чи правда, що молоко корисніше від кисломолочних продуктів? (ні) 
  •      Чи правда, що недостатня кількість сонця викликає депресію? (так)
  •      Чи правда, що влітку можна запастися продуктами на весь рік? (ні)
  •      Чи правда, що кожного дня потрібно випивати два стакани молока для збагачення організму кальцієм? (так)
  •      Чи правда, що дітям до 15 років не можна займатися важкоюатлетикою? (так) 
  •      Чи правда, що дітям достатньо спати вночі 7 годин? (ні)
  •      Чи правда, що задля здоров'я з-за столу треба вставати з легким відчуттям голоду? (так).

ІІІ. Мотивація навчальної  та пізнавальної діяльності учнів.

Вправа «Очікування» Слайд 6

Діти, скажіть, будь ласка, що Ви очікуєте від уроку? Що дізнаєтесь? Чого навчитесь?

Учням потрібно написати на стікерах-листочках, чого хочуть навчитися на уроці або що  очікують від нього. Приклеїти стікери на намальоване дерево, у нижню його частину частину.

 Перегляд фрагменту мультфільму ”Маша і ведмідь. Гість ”.

Мозковий штурм

  •              Від чого втомилися наші герої?
  •              Які ознаки їхньої втоми?
  •              Який спосіб відпочинку вони обрали?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Кросворд Слайд 7

 Учням пропонується розгадати кросворд.

 

  1. Допомагає подолати втому. (Відпочинок)
  2. Куди ступиш – всюди маєш, хоч не бачиш  - споживаєш. (Повітря)
  3. Найкращий відпочинок. (Сон)
  4. Те саме, щ о й роз порядок. (Режим)
  5. Між уроками для відпочинку. (Перерва)

 

 

2.

 

4.

5.

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

1.   В

Т

О

М

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                        

 

 

 

 

 

 

 Сьогодні на уроці ми навчимося долати втому,  познайомимося з ознаками перевтоми, наслідками недосипання для здоров’я та навчання;  розвиватимем навички та вміння чергувати режим праці та відпочинку, обговоримо умови здорового сну.

Втома — тимчасове зниження працездатності організму або органу внаслідок інтенсивної або тривалої роботи, яке виявляється в зниженні кількісних і якісних показників роботи і погіршенні координації робочих функцій.

Розрізняють фізичну і розумову втому.

 Ознаками втоми є:

-„відчуття знесилення, коли людина відчуває, що не в змозі належним чином продовжувати роботу;

-„„нестійкість і відволікання уваги;

-„„рухи сповільнюються або, навпаки, стають поспішними, нескоординованими;

-„„погіршення пам’яті й мислення, особливо при розумовій діяльності;

-„„послаблення волі, рішучості, витримки, самоконтролю;

-„„сонливість.

Основною відмінністю перевтоми від втоми є те, що при втомі всі симптоми стомленості зникають досить швидко при правильно організованому відпочинку, а при перевтомі відпочинок вже не допомагає.

Перевтома — це хворобливий стан організму, який потребує тривалого відпочинку, а іноді і лікування.

Утома не має негативного впливу на здоров’я, у той час як перевтома має негативний вплив.

Виявами перевтоми є:

-„„головний біль;

-„„підвищена стомлюваність;

-„„дратівливість, нервозність;

-„„порушення сну;

-„„депресії;

-„„безсоння.

 

Робота в парах (письмово) заповніть таблицю, вказавши з власного досвіду ознаки фізичної та розумової втоми.

Розумова втома

 

 

 

     Фізична втома

 

 

 

 

 

Краще працювати до появи ознак утоми, а після цього виділити достатньо часу для відпочинку. Правильний режим праці і відпочинку — головний чинник збереження здоров’я. Ранкові години найкращі для розумової роботи, прочитане добре сприймається. Прийшовши зі школи, треба відпочити від розумової праці, використавши цей час на рухливі ігри, прогулянку, домашні справи. Виконання домашнього завдання слід починати з письмових робіт, з розв’язання математичних задач або з інших найскладніших завдань на цей день. Готуючи домашнє завдання, треба через кожні 45–50 хв роботи робити перерву на 10–15 хвилин. Те, що треба вчити напам’ять, краще вчити ввечері.

Втомлюватись упродовж дня — це абсолютно нормально. Для запобігання виникненню перевтоми, для повноцінного відпочинку й отримання заряду бадьорості на весь наступний день існує нічний сон.

Сон — це природний фізіологічний процес, коли організм перебуває у стані з мінімальною активністю мозку і зниженою реакцією на навколишній світ.

— До якого відпочинку можна віднести сон? (Сон відносять до пасивного відпочинку, він є невід’ємною складовою здорового способу життя.)

Умови здорового сну:

-     спати не менше 8 годин;

-„„спати необхідно в добре провітреній кімнаті;

-„„у кімнаті не повинно бути дуже жарко (оптимальна температура 18–20 °С);

-„„не можна вживати перед сном жирну їжу;

-„„за півгодини до сну можна здійснити невелику прогулянку на свіжому повітрі;

-„„лягати спати треба в один і той самий час;

-„„спати треба на рівному, не занадто м’якому ліжку;

-„„сну не повинні заважати предмети, що шумлять (наприклад, механічні годинники);

-„„перед сном можна послухати спокійну музику;

-„„спати треба у темряві або при дуже слабкому освітленні.

Проблемне запитання:

— До яких наслідків призводить систематичне недосипання? Як недосипання вплине на здоров’я та досягнення в навчанні?

Наслідки до яких може призвести системне недосипання:

-„„поява загальної втоми, млявості;

-„„головний біль, запаморочення від недосипання;

-„„погіршення пам’яті й концентрації уваги— погіршення результатів навчання;

-„„різь в очах, зниження гостроти зору;

-„„збільшення маси тіла;

-„„погіршання творчих здібностей.

V. Фізкультхвилинка (відеокліп, лунає ритмічна музика)

Продовження Люди потребують різної тривалості сну, залежно від віку й індивідуальних особливостей. Розглянемо таблицю, в якій вказано, скільки потрібно спати різним категоріям людей:

Вік, років

Тривалість сну, год.

7 – 10

11 – 10

11 – 14

10 - 9

15 – 17

9 – 8

> 17

  1. – 7

У кожної людини свій біологічний ритм сну і активності, тому всіх людей умовно поділяють на сов та жайворонків. Третину людства називають «совами» їм подобається пізно пробуджуватися і пізно засинати. Стверджують, що це нащадки давніх мисливців, які ввечері чатували на здобич.                                                                                                                                                                                      І тільки шоста частина людей люблять прокидатися із ранковою піснею жайворонка, тому їх так іназивають «жайворонки». Це нащадки землеробів, які намагалися встигнути завершити роботу в полі.

А ось більшість людей можуть пристосовуватися до життєвих обставин. Це «голуби».

VI. Узагальнення і систематизація знань, творче застосу­вання знань

     1. Робота з підручником.                                                                        Учні обговорюють завдання на стор. 88 підручника                                                        2. Гра «Обери правильну відповідь».

 Назви ознаки перевтоми:

  • поганий сон;
  • чергування розумової і фізичної праці;
  • погіршення пам’яті;
  • послаблення фізичної активності;
  • більше прогулянок на свіжому повітрі;
  • порушення постави;
  • дотримання режиму дня;
  • сон у приміщенні, яке провітрювали;
  • людина починає худнути або, навпаки, набирати вагу;
  • заняття фізичними вправами;
  • зниження розумової діяльності;
  • правильно обладнання місця роботи і відпочинку.

VII. Підсумок уроку. Вправа «Мікрофон»

    Кожен з вас сьогодні щось зрозумів, чомусь навчився, чимось зацікавився. Давайте спробуємо висловити свою думку про заняття, продовжуючи речення:

  •       Сьогодні я дізнався…

Вправа «Очікування» (завершення).

 Чи справдились(здійснились) ваші очікування щодо нашої сьогоднішньої зустрічі? Якщо так, зніміть з нижньої частини дерева, де ви приклеїли свої листочки-очікування. Якщо зовсім не справдились, залишіть її на місці, а якщо справдились, прикріпіть свій листочок на крону дерева.

   VIII. Домашнє завдання.

 вивчити параграф  14 підручника; намалювати малюнок птаха, з яким ви асоціюєте свій біологічний ритм сну і активності.

 

1

 

doc
Додано
17 січня 2020
Переглядів
4657
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку