Розробка уроку біології в 10 класі
Основи системного підходу в біології та екології: системні зв'язки та елементи, системний ефект.......................................................................................................................................
10 клас Урок № 2 Дата:
Тема. Основи системного підходу в біології та екології: системні зв’язки та елементи, системний ефект.
Мета: вчити основи системного підходу в біології та екології: системні зв’язки та елементи, системний ефект. Розвивати уявлення учнів про біологічні системи та рівні організації життя. Виховати в учнів любов до біологічної науки.
Обладнання: підручник, відеоролик «Рівні організації життя».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація навчальної діяльності
Метод «Практичність теорії»
1.Визначте основні властивості різних об’єктів живої і неживої природи (струмок, бурулька, вулкан, їжак, соняшник, підберезовик).
2. За результатами досліджень складіть таблицю, в якій укажіть , які з критеріїв життя характерні для кожного з об’єктів, та вкажіть , які об’єкти вашого дослідження є живими і чому.
3. Сформулюйте висновок.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Метод «Проблемне питання»
Одноклітинну амебу і багатоклітинну курку ми називаємо організмами. А багатоклітинну печінку – ні. Чому?
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття про біологічні системи. (Розповідь учителя, записи учнів).
Завдання 1. Що таке система?
Біологічна система — сукупність взаємодіючих гетерогенних елементів, що утворюють цілісний біологічний об’єкт.
До біологічних систем належать: клітина, тканина, орган, організм, біологічне угруповання тощо.
Концепцію біологічних систем сформулював у 30-х pp. XX ст. австрійський біолог Л. фон Берталанфі.
2. Основні властивості біологічних систем. (Пояснення вчителя, записи учнів).
Властивості:
а) обмін енергією та інформацією з навколишнім середовищем;
б) саморегуляція;
в) адаптація;
г) самовідтворення;
д) гомеостаз.
3. Біологічна система — відкрита система, яка реалізує незворотні процеси за допомогою енергії навколишнього середовища. (Пояснення вчителя).
4. Організм людини як біологічна система. Клітинна будова організму людини. (Розповідь, записи учнів).
5. Екосистема - це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного проживання в певному середовищі існування, утворюючи з ним єдине ціле.
Робота з підручником
Завдання 2. Складіть характеристику екосистеми.
Рівні організації життя на Землі
Перегляд відеоролика https://www.youtube.com/watch?time_continue=40&v=YPje21XPJd8
V. Закріплення вивченого матеріалу
- Чи може екосистема складатися тільки з автотрофів?
- На прикладі однієї з екосистем покажіть, які елементи входять до її складу і які зв’язки їх об’єднують?
Чи може зникнення одного з елементів екосистеми бути причиною такого порушення зв’язків, яке стане причиною загибелі всієї екосистеми? Відповідь обґрунтуйте.
VІ. Підсумок уроку
Всі живі організми є живими системами і входять до складу більш складних систем. Наявність кількох рівнів організації є характерною рисою всіх живих систем.
VІІ. Домашнє завдання