урок "Основи системного підходу в біології та екології: системні зв’язки та елементи, системний ефект.

Про матеріал

Розробка уроку біології в 10 класі

Основи системного підходу в біології та екології: системні зв'язки та елементи, системний ефект.......................................................................................................................................

Перегляд файлу

10 клас                                           Урок № 2                         Дата:

Тема. Основи системного підходу в біології та екології: системні зв’язки та елементи, системний ефект.

Мета: вчити основи системного підходу в біології та екології: системні зв’язки та елементи, системний ефект. Розвивати уявлення учнів про біологічні системи та рівні організації життя. Виховати  в учнів любов до біологічної науки.

Обладнання: підручник, відеоролик «Рівні організації життя».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності

  • Що таке біологія?
  • Назвіть біологічні науки та предмет їх дослідження.
  • Коли з’явилася наука біологія?
  • Хто ввів термін «біологія»?
  • Що таке екологія? Коли і ким була започаткована?
  • Значення сучасної біології та екології.
  • Що таке критерії життя?
  • Які ви знаєте форми життя?

Метод «Практичність теорії»

1.Визначте основні властивості різних об’єктів живої і неживої природи (струмок, бурулька, вулкан, їжак, соняшник, підберезовик).

2. За результатами досліджень складіть таблицю, в якій укажіть , які з критеріїв життя характерні для  кожного з об’єктів,  та вкажіть , які об’єкти вашого дослідження є живими і чому.

3. Сформулюйте висновок.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Метод «Проблемне питання»

Одноклітинну амебу і багатоклітинну курку ми називаємо організмами. А багатоклітинну печінку – ні. Чому?

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Поняття про біологічні системи. (Розповідь учителя, записи учнів).

Завдання 1. Що таке система?

Біологічна система — сукупність взаємодіючих гетерогенних елементів, що утворюють цілісний біологічний об’єкт.

До біологічних систем належать: клітина, тканина, орган, організм, біологічне угруповання тощо.

Концепцію біологічних систем сформулював у 30-х pp. XX ст. австрій­ський біолог Л. фон Берталанфі.

2. Основні властивості біологічних систем. (Пояснення вчителя, за­писи учнів).

Властивості:

а) обмін енергією та інформацією з навколишнім середовищем;

б) саморегуляція;

в) адаптація;

г) самовідтворення;

д) гомеостаз.

3. Біологічна система — відкрита система, яка реалізує незворотні процеси за допомогою енергії навколишнього середовища. (Пояснення вчителя).

4. Організм людини як біологічна система. Клітинна будова організму людини. (Розповідь, записи учнів).

http://www.subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image005.jpg

5. Екосистема - це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного проживання в певному середовищі існування, утворюючи з ним єдине ціле.

Робота з підручником

Завдання 2. Складіть характеристику екосистеми.

Рівні організації життя на Землі

Перегляд відеоролика https://www.youtube.com/watch?time_continue=40&v=YPje21XPJd8

V. Закріплення вивченого матеріалу

- Чи може екосистема складатися тільки з автотрофів?

- На прикладі однієї з екосистем  покажіть, які елементи входять до її складу і які зв’язки їх об’єднують?

Чи може зникнення одного з елементів екосистеми бути причиною такого порушення зв’язків, яке стане причиною загибелі всієї екосистеми? Відповідь обґрунтуйте.

VІ. Підсумок уроку

Всі живі організми є живими системами і входять до складу більш складних систем. Наявність кількох рівнів організації є характерною рисою всіх живих систем.

VІІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати параграф 2.

 

docx
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
3315
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку