Тема уроку: Основні елементи та мазки петриківського розпису
Мета: навчальна: ознайомити учнів з особливостями петриківського розпису, історією його виникнення, майстрами цього розпису; навчити основних мазків та елементів петриківського розпису;
розвиваюча: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням творів петриківського розпису, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак, творчі здібності;
виховна: виховувати зацікавленість творами декоративно-ужиткового мистецтва, бережливе ставлення до народного мистецтва, пам’яток української культури.
Обладнання: репродукції петриківського розпису, фарби, пензлі, зразки робіт, таблиці етапів роботи, елементів розпису.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Що таке розпис? До якого виду мистецтва він належить?
- Які центри розпису в Україні вам відомі?
- Чи доводилось вам бачити розписи створені майстрами селища Петриківка на Дніпропетровщині?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні ви познайомитеся з петриківським розписом, історією його виникнення, майстрами, які його виконували. А також ви навчитеся основним мазкам та прийомам цього розпису.
ІV. Викладення нового матеріалу
Петриківський розпис – унікальний вид розпису на деревині чи папері.
У Дніпропетровській області розкинулось мальовниче село Петриківка. Це одне з тих сіл, де дбайливо зберігають і шанують традиції давніх народних промислів. Петриківка 230 років тому була заснована Петром Калнишевським. У цьому вільному козацькому селі виник цікавий звичай: жінки стали розписувати стіни хат барвистими квітковими орнаментами. Для настінного малювання у Петриківці до кінця ХІХ століття використовували крейду, сажу, кольорові глини, саморобні рослинні фарби. Фарби розводили яєчним жовтком, молоком, природним вишневим клеєм. Малюнок наносили за допомогою пензлика з болотного оситняка, а деякі деталі вимальовували саморобними тоненькими пензликами з котячої шерсті, сірниками, обмотаними м’якою тканиною, а грона калини – кінчиком пальця.
Орнаменти петриківського розпису оздоблені рослинно-квітковим орнаментом, що відзначався легкістю та виразністю.
На початку ХІХ століття на основі настінного розпису виник декоративний розпис, який виконували на посуді:вазах, тарілках, глечиках тощо. З початку ХХ століття Петриківка стала центром виготовлення «мальовок» - малюнків на тонкому папері дешевими аніліновими фарбами – «манійками». «Мальовки» користувалися попитом і швидко поширились далеко за межі села. Зберігаючи традиції, майстрі петриківського розпису досі зображають садові, польові квіти, залучають до візерунку мотиви ягід, листочки, бутони.
На дошці зоровий ряд репродукцій
Використання методу «дай оцінку»
Учні розглядають твори та розповідають про своє враження.
Фізкультхвилинка.
V. Інструктаж
Щоб створити візерунок у техніці петриківського розпису, вам необхідно опанувати чотири типи мазків: «гребінець», «зернятко», «горішок», «перехідний мазок».
На дошці таблиці
Вчитель демонструє виконання мазків.
VI. Самостійна практична робота.
Створення зображення декоративної квітки або кетяга калини.
На дошці - таблиці з етапами виконання роботи. Крім того вчитель зазначає, що особливістю композиції петриківського розпису є S-подібне розміщення візерунку.
Послідовність виконання
Співпраця вчителя та учня – метод «взаємного навчання»
VII. Актуалізація набутих знань
- Де виник петриківський розпис?
- Якими інструментами користувались майстри для його зображення, та чим малювали?
- Які види мазків ви сьогодні освоїли?
VIII. Підсумок уроку
Оцінювання робіт учнів. Створення виставки та назви для неї.
Домашнє завдання (підготувати матеріали для наступної роботи)
Додаток до IV етапу уроку
Оздоблення предметів петриківським розписом
ОСНОВНІ ЕЛЕМЕНТИ ТА МАЗКИ
ПЕТРИКІВСЬКОГО РОЗПИСУ
План-конспект уроку
образотворчого мистецтва,
проведеного у 7 класі
Яковенком Т.І.