Урок "Основні реанімаційні заходи. Штучний масаж серця одним реаніматором. Штучне дихання різними методами одним реаніматором. Одночасне проведення штучного масажу серця та штучног

Про матеріал

Урок №____ Дата ___________ Захист Вітчизни 10 клас

Тема. Основні реанімаційні заходи. Штучний масаж серця одним реаніматором. Штучне дихання різними методами одним реаніматором. Одночасне проведення штучного масажу серця та штучного дихання двома-трьома реаніматорами

Мета: познайомити учнів з основними реанімаційними заходами; порядок і правила проведення реанімаційних заходів; критерії ефективності ШВЛ, непрямого масажу серця; показання до припинення реанімаційних заходів; вчити визначити показання до початку і звершення реанімаційних заходів; формувати вміння і навички вживання заходів реанімації під час нещасних випадків; виховувати відношення до здоров'я людини як до найвищої цінності людства, формування психологічної впевненості у своїх діях.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, відео та презентація.

Очікувані результати: учні називають реанімаційні заходи, порядок і правила проведення реанімаційних заходів; знають техніку штучного дихання рот до рота та техніка штучного дихання рот до носа; вміють виконувати серцево-легеневу реанімацію одним реаніматором та двома реаніматорами.

Наскрізна лінія: Здоров'я і безпека.

Тип уроку: засвоєння нових знань та формування вмінь та навичок

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап

2. Мотивація навчальної діяльності.

Ситуації, коли людині можуть знадобитися штучне дихання і масаж серця, трапляються не так рідко, як ми собі уявляємо. Це може бути пригнічення або зупинка серця і дихання при таких нещасних випадках як отруєння, утоплення, потрапляння в дихальні шляхи сторонніх предметів, а також при черепно-мозкових травмах, інсультах і т.д. Серед них і вміння робити штучне дихання потерпілому. Отже, як же готувати травмованого до цієї маніпуляції? Що необхідно враховувати при проведенні штучного дихання?

3. Вивчення нового матеріалу

1. Основні реанімаційні заходи. (Розповідь вчителя)

Надання допомоги потерпілому потрібно здійснювати тільки при повній впевненості у власній компетентності, адже неправильні дії часто призводять до інвалідності та навіть смерті потерпілого.

Як же можна визначити, зупинилося серце? Існує кілька ознак, які можуть нам про це сказати:

  • припинення дихання,
  • блідість шкірних покривів,
  • відсутність пульсу,
  • відсутність стуку серця,
  • відсутність артеріального тиску.

Це прямі показання для серцево-легеневої реанімації.

2. Основні способи надання долікарської допомоги потерпілому без свідомості

Найбільш часто застосовуються, ефективні і відносно нескладні дії:

процедура штучного дихання «з рота в ніс»;

процедура штучного дихання «з рота в рот»;

зовнішній масаж серця.

Незважаючи на відносну простоту заходів, здійснювати їх можна, тільки оволодівши спеціальними навичками виконання. Техніка проведення штучної вентиляції легенів, а при необхідності – масажу серця, що проводяться в екстремальних умовах, вимагає від реаніматора фізичної сили, точності рухів і певної сміливості.

Наприклад, непідготовленою тендітній дівчині буде досить складно зробити штучне дихання, а особливо проводити серцеву реанімацію великому чоловікові. Однак оволодіння знаннями, як правильно робити штучне дихання і як робити масаж серця, дозволяє реаніматору будь-якої комплекції здійснити грамотні процедури по порятунку життя потерпілого.

Перегляд файлу

Урок №____       Дата  ___________      Захист Вітчизни         10 клас

Тема. Основні реанімаційні заходи. Штучний масаж серця одним реаніматором. Штучне дихання різними методами одним реаніматором. Одночасне проведення штучного масажу серця та штучного дихання двома-трьома реаніматорами

Мета: познайомити учнів з основними  реанімаційними заходами;  порядок і правила проведення реанімаційних заходів;  критерії ефективності ШВЛ, непрямого масажу серця;  показання до припинення реанімаційних заходів; вчити  визначити показання до початку і звершення реанімаційних заходів; формувати вміння  і навички вживання заходів реанімації під час нещасних випадків; виховувати відношення до здоров’я людини як до найвищої цінності людства, формування психологічної впевненості у своїх діях.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, відео та презентація.

Очікувані результати: учні називають реанімаційні заходи, порядок і правила проведення реанімаційних заходів; знають техніку штучного дихання рот до рота та техніка штучного дихання рот до носа; вміють виконувати серцево-легеневу реанімацію одним реаніматором та  двома реаніматорами.

Наскрізна лінія: Здоров’я і безпека.

Тип уроку: засвоєння нових знань та формування вмінь та навичок

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап

2.  Мотивація навчальної діяльності.

Ситуації, коли людині можуть знадобитися штучне дихання і масаж серця, трапляються не так рідко, як ми собі уявляємо. Це може бути пригнічення або зупинка серця і дихання при таких нещасних випадках як отруєння, утоплення, потрапляння в дихальні шляхи сторонніх предметів, а також при черепно-мозкових травмах, інсультах і т.д. Серед них і вміння робити штучне дихання потерпілому. Отже, як же готувати травмованого до цієї маніпуляції? Що необхідно враховувати при проведенні штучного дихання?

3. Вивчення нового матеріалу

      1. Основні реанімаційні заходи. (Розповідь вчителя)

Надання допомоги потерпілому потрібно здійснювати тільки при повній впевненості у власній компетентності, адже неправильні дії часто призводять до інвалідності та навіть смерті потерпілого.

Як же можна визначити, зупинилося серце? Існує кілька ознак, які можуть нам про це сказати:

  • припинення дихання,
  • блідість шкірних покривів,
  • відсутність пульсу,
  • відсутність стуку серця,
  • відсутність артеріального тиску.

Це прямі показання для серцево-легеневої реанімації. 

  • Якщо з моменту припинення серцевої діяльності пройшло не більше 5-6 хвилин, то правильно проведена реанімація може призвести до відновлення функцій організму людини. 
  • Якщо почати реанімацію через 10 хвилин, то повністю відновити функціонування кори головного мозку буває неможливо.
  • Після 15-хвилинної зупинки серця іноді вдається відновити діяльність організму, але не мислення, так як кора головного мозку страждає занадто сильно.
  • А після 20-ти хвилин без серцебиття зазвичай не вдається відновити навіть вегетативні функції.

Але ці цифри сильно залежать від температури навколо тіла потерпілого. В холоді життєздатність мозку зберігається довше. В спеку іноді людину не вдається врятувати навіть через 1-2 хвилини.

Послідовність реанімаційних заходів

Перш ніж починати процедуру штучного дихання або непрямого зовнішнього масажу серця необхідно запам’ятати послідовність правил і покрокову інструкцію їх виконання.

  1. Для початку потрібно перевірити, чи подає людина ознаки життя  без свідомості. Для цього слід прикластися вухом до грудної клітки потерпілого або намацати пульс, якщо є пульсація, значить, серце працює.
  2. Іноді дихання потерпілого настільки слабке, що визначити його на слух неможливо, в цьому випадку можна поспостерігати за його грудною кліткою, якщо вона рухається вниз-вгору, значить, дихання функціонує. Якщо руху не видно, можна прикласти до носа або рота потерпілого дзеркальце, якщо воно запітніє, значить, є дихання.
  3. Важливо – якщо виявиться, що у людини, що знаходиться без свідомості, працює серце і, хоча і слабо, – дихальна функція, значить, штучна вентиляція легенів і зовнішній масаж серця йому не потрібні. Цей пункт необхідно строго дотримуватися для ситуацій, коли потерпілий може перебувати в стані інфаркту або інсульту, адже в цих випадках будь-які зайві рухи можуть призвести до незворотних наслідків і смерті.

Якщо ознаки життя відсутні, приступати до реанімаційних заходів потрібно якомога швидше.

2. Основні способи надання долікарської допомоги потерпілому без свідомості

Найбільш часто застосовуються, ефективні і відносно нескладні дії:

  • процедура штучного дихання «з рота в ніс»;
  • процедура штучного дихання «з рота в рот»;
  • зовнішній масаж серця.

Незважаючи на відносну простоту заходів, здійснювати їх можна, тільки оволодівши спеціальними навичками виконання. Техніка проведення штучної вентиляції легенів, а при необхідності – масажу серця, що проводяться в екстремальних умовах, вимагає від реаніматора фізичної сили, точності рухів і певної сміливості.

Наприклад, непідготовленою тендітній дівчині буде досить складно зробити штучне дихання, а особливо проводити серцеву реанімацію великому чоловікові. Однак оволодіння знаннями, як правильно робити штучне дихання і як робити масаж серця, дозволяє реаніматору будь-якої комплекції здійснити грамотні процедури по порятунку життя потерпілого.

Пошукова робота з роздатковим матеріалом

Порядок підготовки до дій з реанімації

Коли людина знаходиться в несвідомому стані, приводити його до тями слід в певній послідовності, попередньо уточнивши необхідність кожної з процедур.

  1. Спочатку звільніть дихальні шляхи (глотку, носові шляхи, ротову порожнину) від сторонніх предметів, якщо такі є. Іноді ротова порожнина потерпілого може бути наповнена блювотній масою, її необхідно витягти за допомогою марлі, намотаною на долоню реаніматора. Щоб полегшити проведення процедури, тіло потерпілого потрібно повернути набік.
  2. Якщо серцевий ритм вловлюється, але дихання не працює, існує потреба у проведенні тільки штучне дихання з рота в рот або з рота в ніс.
  3. Якщо не діють і серцебиття, і дихальна функція, одним штучним диханням не обійтися, доведеться робити і непрямий масаж серця.

Перелік правил проведення штучного дихання

Прийоми штучного дихання включають 2 методики ШВЛ (штучної вентиляції легенів): це способи нагнітання повітря з рота – в рот і з рота – в ніс. Першою методикою проведення штучного дихання користуються, коли є можливість відкрити ротову порожнину потерпілого, а другий – при неможливості відкрити його рот через спазм.

Особливості методики ШВЛ «з рота в рот»

Серйозною небезпекою для людини, що здійснює штучне дихання методикою «з рота в рот», може з’явитися можливість виділення з грудей потерпілого отруйних речовин (особливо при отруєнні ціанідами), інфікованого повітря та інших токсичних і небезпечних газів. Якщо така йязикурність існує, від процедури ШВЛ варто відязикатися! У цій ситуації доведеться обійтися непрямим масажем серця, адже механічний тиск на грудну клітку також сприяє всмоктуванню і викиду близько 0,5 л повітря. Які дії виконуються при проведенні штучного дихання?

  1. Хворого укладають на тверду горизонтальну поверхню і закидають голову, поклавши під шию валик, скручену подушку або руку. Якщо існує йязикурність перелому шиї (наприклад, при ДТП), голову закидати забороняється.
  2. Відтягують нижню щелепу пацієнта вниз, відкривають ротову порожнину і звільняють її від блювотній маси і слини.
  3. Однією рукою притримують підборіддя пацієнта, а інший щільно затискають його ніс, роблять глибокий вдих ротом і видихають повітря в ротову порожнину потерпілого. При цьому свій рот треба міцно притиснути до рота хворого, щоб повітря проходило в його дихальні шляхи, що не вириваючись назовні (з цією метою і затискають носові ходи).
  4. Проведення штучного дихання роблять зі швидкістю 10-12 вдихів в хвилину.
  5. Для забезпечення безпеки реаніматора ШВЛ виконується через марлю, обов’язковий контроль щільності притиснення.

http://medicin.in.ua/images/ivl-2-600x355.png Малюнки на дошці. Метод «З рота в рот».

Обговорення та практичне застосування

Техніка штучного дихання передбачає здійснення не різких вдування повітря. Хворому необхідно забезпечити потужне, але повільне (протягом одного-півтора секунд) надходження повітря для відновлення рухової функції діафрагми і плавного заповнення легенів повітрям.

Основні правила методики «з рота в ніс»

При неможливості розімкнути щелепу потерпілому застосовується методика проведення штучного дихання з рота в ніс. Порядок дій при такому способі також здійснюється в кілька прийомів:

  • спочатку потерпілого укладають горизонтально і, якщо немає протипоказань, закидають голову;
  • потім перевіряють носові шляхи на прохідність і при необхідності прочищають їх;
  • якщо можливо, висувають щелепу;
  • роблять максимально повний вдих, затискають рот хворому і видихають повітря в носові ходи потерпілого.
  • відраховують від першого видиху 4 секунди і роблять наступний вдих-видих.

http://medicin.in.ua/images/ivl-1.gifМалюнки на дошці. Метод «З рота в ніс»

Обговорення та практичне застосування

Перегляд відеофільму «Штучне дихання різними методами» - учні відповідають на поставлені запитання

Перевірка правильності проведення ШВЛ

При проведенні реанімаційних дій необхідно постійно контролювати правильність їх проведення, інакше всі зусилля будуть марними або ще більше зашкодять потерпілому. Способи контролю правильності ШВЛ однакові для дорослих і дітей:

  • якщо під час вдування повітря в рот або ніс потерпілого спостерігається підняття і опускання його грудної клітини, значить, пасивний вдих працює і процедура ШВЛ проводиться правильно;
  • якщо руху грудей занадто мляві, необхідно перевірити щільність притиснення при видиху;
  • якщо штучне нагнітання повітря призводить до рух не груди, а черевну порожнину, це означає, що повітря потрапляє не в дихальні шляхи, а в стравохід. У цій ситуації необхідно повернути голову потерпілого убік і натискаючи на живіт, дати відригнути повітря.

Перевіряти ефективність ШВЛ потрібно щохвилини, бажано, щоб у реаніматора був помічник, який і стежив би за правильністю дій.

Правила проведення непрямого масажу серця

Процедура непрямого масажу серця вимагає кілька великих зусиль і обережності, ніж ШВЛ.

  1. Хворого слід покласти на тверду поверхню і вивільнити грудну клітку від одягу.
  2. Реаніматор  повинен встати збоку на коліна.
  3. Потрібно максимально розігнути долоню і покласти її підставу на середину грудей потерпілого, приблизно в 2-3 см над кінцем грудини (там, де «зустрічаються» праві і ліві ребра).
  4. Тиск на грудну клітку повинен здійснюватися по центру, тому що саме в цьому місці серце і розташоване. Причому, великі пальці  рук повинні знаходитися у напрямку до живота або до підборіддя потерпілого.
  5. Іншу руку потрібно покласти на нижню – хрест-навхрест. Пальці обох долонь потрібно тримати спрямованими вгору.
  6. Руки реаніматора при натисканні повинні бути распрямлені, і на них потрібно перенести центр ваги всієї ваги реаніматора, щоб поштовхи виходили досить сильними.
  7. Для зручності реаніматора перед початком масажу йому потрібно зробити глибокий вдих, а потім на видиху зробити кілька швидких натиснень схрещеними долонями на грудну клітку хворого. Періодичність поштовхів повинна становити не менше 60 разів на 1 хвилину, при цьому грудна клітка потерпілого повинна опускатися приблизно на 5 см. Літніх постраждалих можна реанімувати з частотою натискань 40-50 поштовхів в хвилину, дітям масаж серця роблять швидше.
  8. Якщо реанімаційні заходи включають і зовнішній масаж серця, і штучну вентиляцію легень, то чергувати їх потрібно в такій послідовності: 2 вдиху – 30 поштовхів – 2 вдиху – 30 поштовхів і так далі.

Надмірна старанність реаніматора іноді призводить до перелому ребер потерпілого. Тому при виконанні масажу серця слід враховувати власні сили і особливості самого потерпілого. Якщо це людина з тонкою кісткою, жінка або дитина, зусилля потрібно стримати.

3.Як довго потрібно реанімувати людини(дискусія з учнями)

Якщо ви помітили дихання, але людина поки не приходить до тями, можна припиняти реанімацію і надати потерпілому стійке положення на боці. Це допоможе уникнути западання язика, а також проникнення блювотних мас у дихальні шляхи. Тепер можна спокійно оглянути потерпілого на наявність травм і чекати лікарів, спостерігаючи за станом потерпілого.

Реанімаційні заходи потерпілому потрібно проводити не менше 10 хвилин або рівно стільки, скільки буде потрібно для появи в людині ознак життя, а в ідеалі – до приїзду лікарів. Якщо серцебиття триває, а дихальна функція все ще порушена, ШВЛ потрібно продовжувати досить довго, до півтори години. Повернення людини до життя в більшості випадків залежить від своєчасності і правильності реанімаційних дій, проте є ситуації, коли зробити цього так і не вдається.

Треба пам’ятати, що в момент вдування повітря в легені масаж треба припинити, бо повітря не буде потрапляти в легені потерпілого. 
 

Симптоми настання біологічної смерті

Якщо, незважаючи на всі зусилля з надання першої допомоги залишаються неефективними протягом півгодини, тіло потерпілого починає покриватися трупними плямами, зіниці при натисканні на очні яблука набувають вигляду вертикальних щілин (синдром «котячих зіниць»), а також з’являються ознаки окоченіння, значить, подальші дії безглузді. Зазначені симптоми говорять про настання біологічної смерті пацієнта.

Як би нам не хотілося зробити все від себе залежне для повернення хворої людини до життя, але навіть кваліфікованим лікарям не завжди вдається зупинити неминучий хід часу і подарувати життя приреченому на смерть пацієнта. Таке, на жаль, життя, і з цим залишається тільки змиритися.

 Реанімаційні заходи не проводять при наявності достовірних ознак смерті: трупні плями, задубіння. 

  1. Узагальнення й систематизація знань

Робота в парі або групі

  1. Пригадайте літературні твори, художні фільми-катастрофи, у яких учасники подій потрапляють у надзвичайні ситуації. Обговоріть, як вони діяли, щоб зберегти здоров’я і життя.
  2. У хворого раптово припинилось дихання і серцебиття, пульс не прощупується, зіниці розширені, з’явилась блідість шкірних покривів. Як у цьому випадку має діяти медсестра?

Відповідь: Терміново сповістити лікаря і негайно розпочати реанімаційні заходи (штучне дихання непрямий масаж серця.

  1. Важкохворий раптом втратив свідомість, зникло дихання і серцебиття. Шкірні покриви бліді з ціанотичним відтінком. Зіниці розширені. З моменту припинення дихання і серцебиття пройшло 3 хвилини. 1. Як називається такий стан? 2. Що слід першочергово зробити медичній сестрі?

Відповідь:1. Клінічна смерть. 2. Терміново проводити реанімаційні заходи – непрямий масаж серця і штучне дихання.

  1. У потерпілого свідомість відсутня, дихання та серцебиття не визначається, м’язи розслаблені, зіниці розширені і не реагують на світло, щелепа відвисла. Тіло холодне. На спині, стегнах, плечах визначаються синюшного кольору плями. Як називається такий стан пацієнта? Чи доцільно робити в цьому випадку реанімаційні заходи?

Відповідь:Біологічна смерть. Реанімація не ефективна.

  1.  Під час проведення непрямого масажу серця стався перелом ребер. Чи слід продовжувати проведення процедури?

Відповідь: Так. Перелом ребер не є протипоказанням до проведення реанімаційних заходів.

  1. Яке оптимальне співвідношення частоти вдувань повітря і натискувань на грудну клітку під час проведення штучного дихання і непрямого масажу серця?

Відповідь:1 : 4.

Тренувальні вправи.

  1. група — штучне дихання «рот в рот».
  2. група — штучне дихання «рот в ніс».
  3. група – непрямий масаж серця.

6. Підсумок уроку.

7. Домашнє завдання.

Опрацювати конспект. Підготувати презентацію «Характеристика опіків»

 

1

 

docx
Додано
24 квітня 2018
Переглядів
19026
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку