Урок №____ Дата ___________ Захист Вітчизни 10 клас
Тема. Основні реанімаційні заходи. Штучний масаж серця одним реаніматором. Штучне дихання різними методами одним реаніматором. Одночасне проведення штучного масажу серця та штучного дихання двома-трьома реаніматорами
Мета: познайомити учнів з основними реанімаційними заходами; порядок і правила проведення реанімаційних заходів; критерії ефективності ШВЛ, непрямого масажу серця; показання до припинення реанімаційних заходів; вчити визначити показання до початку і звершення реанімаційних заходів; формувати вміння і навички вживання заходів реанімації під час нещасних випадків; виховувати відношення до здоров'я людини як до найвищої цінності людства, формування психологічної впевненості у своїх діях.
Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, відео та презентація.
Очікувані результати: учні називають реанімаційні заходи, порядок і правила проведення реанімаційних заходів; знають техніку штучного дихання рот до рота та техніка штучного дихання рот до носа; вміють виконувати серцево-легеневу реанімацію одним реаніматором та двома реаніматорами.
Наскрізна лінія: Здоров'я і безпека.
Тип уроку: засвоєння нових знань та формування вмінь та навичок
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап
2. Мотивація навчальної діяльності.
Ситуації, коли людині можуть знадобитися штучне дихання і масаж серця, трапляються не так рідко, як ми собі уявляємо. Це може бути пригнічення або зупинка серця і дихання при таких нещасних випадках як отруєння, утоплення, потрапляння в дихальні шляхи сторонніх предметів, а також при черепно-мозкових травмах, інсультах і т.д. Серед них і вміння робити штучне дихання потерпілому. Отже, як же готувати травмованого до цієї маніпуляції? Що необхідно враховувати при проведенні штучного дихання?
3. Вивчення нового матеріалу
1. Основні реанімаційні заходи. (Розповідь вчителя)
Надання допомоги потерпілому потрібно здійснювати тільки при повній впевненості у власній компетентності, адже неправильні дії часто призводять до інвалідності та навіть смерті потерпілого.
Як же можна визначити, зупинилося серце? Існує кілька ознак, які можуть нам про це сказати:
Це прямі показання для серцево-легеневої реанімації.
2. Основні способи надання долікарської допомоги потерпілому без свідомості
Найбільш часто застосовуються, ефективні і відносно нескладні дії:
процедура штучного дихання «з рота в ніс»;
процедура штучного дихання «з рота в рот»;
зовнішній масаж серця.
Незважаючи на відносну простоту заходів, здійснювати їх можна, тільки оволодівши спеціальними навичками виконання. Техніка проведення штучної вентиляції легенів, а при необхідності – масажу серця, що проводяться в екстремальних умовах, вимагає від реаніматора фізичної сили, точності рухів і певної сміливості.
Наприклад, непідготовленою тендітній дівчині буде досить складно зробити штучне дихання, а особливо проводити серцеву реанімацію великому чоловікові. Однак оволодіння знаннями, як правильно робити штучне дихання і як робити масаж серця, дозволяє реаніматору будь-якої комплекції здійснити грамотні процедури по порятунку життя потерпілого.
Урок №____ Дата ___________ Захист Вітчизни 10 клас
Тема. Основні реанімаційні заходи. Штучний масаж серця одним реаніматором. Штучне дихання різними методами одним реаніматором. Одночасне проведення штучного масажу серця та штучного дихання двома-трьома реаніматорами
Мета: познайомити учнів з основними реанімаційними заходами; порядок і правила проведення реанімаційних заходів; критерії ефективності ШВЛ, непрямого масажу серця; показання до припинення реанімаційних заходів; вчити визначити показання до початку і звершення реанімаційних заходів; формувати вміння і навички вживання заходів реанімації під час нещасних випадків; виховувати відношення до здоров’я людини як до найвищої цінності людства, формування психологічної впевненості у своїх діях.
Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, відео та презентація.
Очікувані результати: учні називають реанімаційні заходи, порядок і правила проведення реанімаційних заходів; знають техніку штучного дихання рот до рота та техніка штучного дихання рот до носа; вміють виконувати серцево-легеневу реанімацію одним реаніматором та двома реаніматорами.
Наскрізна лінія: Здоров’я і безпека.
Тип уроку: засвоєння нових знань та формування вмінь та навичок
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап
2. Мотивація навчальної діяльності.
Ситуації, коли людині можуть знадобитися штучне дихання і масаж серця, трапляються не так рідко, як ми собі уявляємо. Це може бути пригнічення або зупинка серця і дихання при таких нещасних випадках як отруєння, утоплення, потрапляння в дихальні шляхи сторонніх предметів, а також при черепно-мозкових травмах, інсультах і т.д. Серед них і вміння робити штучне дихання потерпілому. Отже, як же готувати травмованого до цієї маніпуляції? Що необхідно враховувати при проведенні штучного дихання?
3. Вивчення нового матеріалу
1. Основні реанімаційні заходи. (Розповідь вчителя)
Надання допомоги потерпілому потрібно здійснювати тільки при повній впевненості у власній компетентності, адже неправильні дії часто призводять до інвалідності та навіть смерті потерпілого.
Як же можна визначити, зупинилося серце? Існує кілька ознак, які можуть нам про це сказати:
Це прямі показання для серцево-легеневої реанімації.
Але ці цифри сильно залежать від температури навколо тіла потерпілого. В холоді життєздатність мозку зберігається довше. В спеку іноді людину не вдається врятувати навіть через 1-2 хвилини.
Послідовність реанімаційних заходів
Перш ніж починати процедуру штучного дихання або непрямого зовнішнього масажу серця необхідно запам’ятати послідовність правил і покрокову інструкцію їх виконання.
Якщо ознаки життя відсутні, приступати до реанімаційних заходів потрібно якомога швидше.
2. Основні способи надання долікарської допомоги потерпілому без свідомості
Найбільш часто застосовуються, ефективні і відносно нескладні дії:
Незважаючи на відносну простоту заходів, здійснювати їх можна, тільки оволодівши спеціальними навичками виконання. Техніка проведення штучної вентиляції легенів, а при необхідності – масажу серця, що проводяться в екстремальних умовах, вимагає від реаніматора фізичної сили, точності рухів і певної сміливості.
Наприклад, непідготовленою тендітній дівчині буде досить складно зробити штучне дихання, а особливо проводити серцеву реанімацію великому чоловікові. Однак оволодіння знаннями, як правильно робити штучне дихання і як робити масаж серця, дозволяє реаніматору будь-якої комплекції здійснити грамотні процедури по порятунку життя потерпілого.
Пошукова робота з роздатковим матеріалом
Коли людина знаходиться в несвідомому стані, приводити його до тями слід в певній послідовності, попередньо уточнивши необхідність кожної з процедур.
Прийоми штучного дихання включають 2 методики ШВЛ (штучної вентиляції легенів): це способи нагнітання повітря з рота – в рот і з рота – в ніс. Першою методикою проведення штучного дихання користуються, коли є можливість відкрити ротову порожнину потерпілого, а другий – при неможливості відкрити його рот через спазм.
Серйозною небезпекою для людини, що здійснює штучне дихання методикою «з рота в рот», може з’явитися можливість виділення з грудей потерпілого отруйних речовин (особливо при отруєнні ціанідами), інфікованого повітря та інших токсичних і небезпечних газів. Якщо така йязикурність існує, від процедури ШВЛ варто відязикатися! У цій ситуації доведеться обійтися непрямим масажем серця, адже механічний тиск на грудну клітку також сприяє всмоктуванню і викиду близько 0,5 л повітря. Які дії виконуються при проведенні штучного дихання?
Малюнки на дошці. Метод «З рота в рот».
Обговорення та практичне застосування
Техніка штучного дихання передбачає здійснення не різких вдування повітря. Хворому необхідно забезпечити потужне, але повільне (протягом одного-півтора секунд) надходження повітря для відновлення рухової функції діафрагми і плавного заповнення легенів повітрям.
При неможливості розімкнути щелепу потерпілому застосовується методика проведення штучного дихання з рота в ніс. Порядок дій при такому способі також здійснюється в кілька прийомів:
Малюнки на дошці. Метод «З рота в ніс»
Обговорення та практичне застосування
При проведенні реанімаційних дій необхідно постійно контролювати правильність їх проведення, інакше всі зусилля будуть марними або ще більше зашкодять потерпілому. Способи контролю правильності ШВЛ однакові для дорослих і дітей:
Перевіряти ефективність ШВЛ потрібно щохвилини, бажано, щоб у реаніматора був помічник, який і стежив би за правильністю дій.
Процедура непрямого масажу серця вимагає кілька великих зусиль і обережності, ніж ШВЛ.
Надмірна старанність реаніматора іноді призводить до перелому ребер потерпілого. Тому при виконанні масажу серця слід враховувати власні сили і особливості самого потерпілого. Якщо це людина з тонкою кісткою, жінка або дитина, зусилля потрібно стримати.
Якщо ви помітили дихання, але людина поки не приходить до тями, можна припиняти реанімацію і надати потерпілому стійке положення на боці. Це допоможе уникнути западання язика, а також проникнення блювотних мас у дихальні шляхи. Тепер можна спокійно оглянути потерпілого на наявність травм і чекати лікарів, спостерігаючи за станом потерпілого.
Реанімаційні заходи потерпілому потрібно проводити не менше 10 хвилин або рівно стільки, скільки буде потрібно для появи в людині ознак життя, а в ідеалі – до приїзду лікарів. Якщо серцебиття триває, а дихальна функція все ще порушена, ШВЛ потрібно продовжувати досить довго, до півтори години. Повернення людини до життя в більшості випадків залежить від своєчасності і правильності реанімаційних дій, проте є ситуації, коли зробити цього так і не вдається.
Якщо, незважаючи на всі зусилля з надання першої допомоги залишаються неефективними протягом півгодини, тіло потерпілого починає покриватися трупними плямами, зіниці при натисканні на очні яблука набувають вигляду вертикальних щілин (синдром «котячих зіниць»), а також з’являються ознаки окоченіння, значить, подальші дії безглузді. Зазначені симптоми говорять про настання біологічної смерті пацієнта.
Як би нам не хотілося зробити все від себе залежне для повернення хворої людини до життя, але навіть кваліфікованим лікарям не завжди вдається зупинити неминучий хід часу і подарувати життя приреченому на смерть пацієнта. Таке, на жаль, життя, і з цим залишається тільки змиритися.
Реанімаційні заходи не проводять при наявності достовірних ознак смерті: трупні плями, задубіння.
Робота в парі або групі
Відповідь: Терміново сповістити лікаря і негайно розпочати реанімаційні заходи (штучне дихання непрямий масаж серця.
Відповідь:1. Клінічна смерть. 2. Терміново проводити реанімаційні заходи – непрямий масаж серця і штучне дихання.
Відповідь:Біологічна смерть. Реанімація не ефективна.
Відповідь: Так. Перелом ребер не є протипоказанням до проведення реанімаційних заходів.
Відповідь:1 : 4.
Тренувальні вправи.
6. Підсумок уроку.
7. Домашнє завдання.
Опрацювати конспект. Підготувати презентацію «Характеристика опіків»
1