Тема: Основні риси загальновійськового бою.
Мета:
Навчальна: сформувати у здобувачів освіти знання про бій, види вогню та маневру.
Розвивальна: розвинути знанневу компетентність, здатність ефективно застосовувати види ведення бою.
Виховна: виховувати вміння виконувати бойові дії тактичного рівня.
Тип уроку: Комбінований (змішаний) урок
Обладнання/ресурси: підручник з Захисту України, мережа Інтернет, сайти/платформи: Google Класс, Canva, Kahoot, google-forms, Youtube, На урок, генератор к’юаркодів me-qr, презентаційні матеріали.
І. Організаційний момент.
- перевірка присутніх здобувачів освіти на уроці;
- перевірка готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Виконання вправи:
Здобувачам освіти пропонується письмово на інтерактивній дошці на сайті Canva продовжити визначення: «Бій це...». Після виконаного завдання, проводиться обговорення виконаної вправи.
Посилання:
ІІІ. Ознайомлення здобувачів освіти із темою, цілями та завданнями уроку.
ІV. Мотивація освітньої діяльності.
Розповідь-бесіда зі здобувачами освіти:
Знання, вміння та навички про бій, види ведення бою надає діям підрозділу дисціплінованості, злагодженності, а командиру дає змогу ефективно застосовувати бойові можливості підлеглих в залежності від бойових завдань, та обстановки.
V. Сприймання та усвідомлення нового навчального матеріалу; осмислення зв’язків і відношень в об’єктах вивчення.
План уроку:
Бій – основна форма тактичних дій підрозділів, узгоджені за метою, місцем і часом удари, вогонь і маневр військових частин, підрозділів (кораблів, літаків) для відбиття ударів противника, його знищення (розгрому) та виконання інших завдань в обмеженому районі впродовж короткого часу.
Мета бою - знищення (розгром) противника, відбиття його ударів та виконання інших завдань в обмеженому районі протягом короткого часу.
Сучасний загальновійськовий бій – це бій, в якому беруть участь загальновійськові формування (механізовані війська, танки), формування вогневого ураження (артилерія, ракетні війська, авіація), формування протиповітряної оборони (війська ППО СВ ), формування бойового тилового та технічного забезпечення.
Основними видами загальновіськового бою є оборонний і наступальний бій.
Оборонний бій- здійснюється навмисно або вимушено з головною метою - відбити наступ противника, завдати йому втрат та створити умови для переходу своїх військ у наступ.
Наступальний бій- проводиться з метою повного розгрому противника
і оволодіння важливими районами (об'єктами місцевості).
Характерні риси сучасного загальновійськового бою:
- рішучість цілей;
- висока напруженість;
- швидкоплинність і динамічність бойових дій;
- наземно-повітряний характер бойових дій;
- одночасний, чи послідовний могутній вогневий вплив на всю глибину побудови сторін;
- застосування різноманітних способів виконання бойових задач;
- швидкий перехід від одних видів дій до інших;
- складна радіоелектронна обстановка.
Рішучість бойових дій характеризується:
Висока маневреність забезпечується:
- застосуванням потужних засобів ураження,
- ростом рухомості механізованих частин
- наявність проміжків та відкритих флангів на лінії розмежування сторін.
Напруженість бойових дій
обумовлена прагненням і можливостями протидіючих сторін вести активні бойові дії з рішучими цілями довготривалий час.
Швидкоплинність бою визначається:
- потужністю засобів ураження противника;
- спроможністю військ за короткий термін завдавати ураження противнику;
- завершувати його розгром слідом за вогневими ударами;
- у високому темпі розвивати успіх у глибину оборони противника.
Швидкі і різкі зміни обстановки визначається
часом, протягом якого відбуваються істотні зміни положення, стану
і характеру дій військ сторін.
Різноманітність застосовуваних способів ведення бою
обумовлена застосуванням в сучасному бою різноманітних засобів
ураження та швидкою зміною видів бою.
Розгортання бойових дій на землі й у повітрі, на широкому фронті, на велику глибину
стало можливим завдяки різкому збільшенню бойових можливостей, далекобійності й ефективності засобів ураження.
Складові частини загальновійськового бою:
Удар - складовий елемент бойових дій, бою, що полягає в одночасному ураженні противника потужною дією на нього зброєю або військами.
За масштабом удари бувають тактичні та оперативні.
Залежно від засобів і сил удари бувають вогневі (ракетні, ракетно-артилерійські, авіаційні) та удари військами.
За кількістю засобів удари бувають масовані, групові, подинокі, в т.ч. високоточні.
Вогонь - ураження противника стрільбою (пуском) з різних видів зброї (озброєння) для знищення, подавлення, виснаження і руйнування.
ВОГОНЬ РОЗПОДІЛЯЄТЬСЯ ЗА:
тактичними завданнями, які вирішуються - на знищення, подавлення, виснаження, руйнування, задимлення (засліплювання), освітлення тощо;
видами зброї - зі стрілецької зброї, гранатометів, танків (танкових гармат і кулеметів), бойових машин піхоти (бронетранспортерів) (БМП (БТР)), артилерії тощо;
способами ведення - прямою, напівпрямою наводкою, із закритих вогневих позицій;
напруженістю - короткочасний (поодинокими пострілами, короткими
або довгими чергами), безперервний, кинджальний, швидкий, методичний, залповий тощо;
напрямком стрільби - фронтальний, фланговий, перехресний;
способами стрільби - з місця, із зупинки (з короткої зупинки), з ходу, з борта, з розсіюванням по фронту, з розсіюванням у глибину, по площі та ін.;
видами вогню - по окремій цілі, зосереджений, загороджувальний,
багатошаровий, багатоярусний тощо.
Маневр - організоване пересування військ під час бою з метою заняття вигідного положення відносно противника й створення необхідного угруповання сил та засобів, а також перенесення або перенацілювання (масування, розподіл) ударів та вогню для найбільш ефективного ураження противника.
Види маневру:
- охоплення,
- обхід,
- відхід
- маневр ударами й вогнем.
Охоплення - маневр, який здійснюється з метою виходу для удару у фланг противнику.
Обхід - більш глибокий маневр, який здійснюється з метою виходу для удару по противнику з тилу.
Відхід - маневр, який застосовується з метою виводу своїх підрозділів із-під удару противника і заняття більш вигідного положення. Він проводиться тільки з дозволу командира.
Перегляд тематичного відеоролика: «Основи загальновійськового бою». Обговорення відеоролику.
Посилання: https://youtu.be/UYF2ye9l2yY
Сформований к’юаркод посилання на відеоролик:
Особиста зброя солдата Для успішного ведення бою солдата озброюють та екіпірують. Масовою індивідуальною зброєю бійців ЗСУ є автомат Калашнікова в різних модифікаціях (від АК-47 до АКС-74 та АКСУ-74). У травні 2016 р. Міноборони прийняло на озброєння армії новий піхотний кулемет українського виробництва «Маяк» КМ-7,62. Він призначений для ураження живої сили супротивника і його технічних засобів, а також для ураження повітряних цілей.
Особистою зброєю солдата також є ручний протитанковий гранатомет. Зокрема виготовлений з українських комплектуючих новий ручний протитанковий гранатомет РПГ-М7, що призначений для боротьби з бронетанковою технікою супротивника на середніх та ближніх відстанях.
Снайперську гвинтівку Драгунова (СГД) з початку 2017 р. почали замінювати великокаліберною снайперською гвинтівкою під назвою Snipex.50 BMG «Rhino Hunter», повністю створеною українськими виробниками. Прицільна дистанція у неї до 2500 м, набій калібру 12,7-мм.
Також США дозволили продаж Україні партії 12,7-міліметрових снайперських гвинтівок Barrett M107A1 і боєприпасів та супутнього майна до них загальною вартістю $41,5 млн. Стріляє гвинтівка патронами калібром 12,7 мм (вартість одного — від 3 доларів). Гвинтівка може вражати цілі на відстані до 1800 м та пробиває броню товщиною до 3-х сантиметрів.
Крім того, у солдата має бути необхідна кількість боєприпасів, ручні осколкові гранати (РГН, РГО, РГД-5, Ф-1, РГ-42), а також можуть бути протитанкові гранати — РКГ-3. Кожний солдат має не менше 5-ти магазинів по 30 шт. набоїв (150 шт. до автомата), а після переходу до оборонних дій усім бійцям негайно (відповідно до обстановки) видають додаткові боєприпаси.
Маса екіпірування, яке носять, з якою солдат іде в бій, становить найменше 28,6 кг. Під час переміщення, наприклад, на нові позиції вона сягає 46-ти кг, ча- стину спорядження можна буде зняти після їх зайняття. Повна ж маса усього
екіпірування може досягти 60-ти кг (іл. 24.8), коли солдатам доводиться переміщуватися на місцевості, непридатній для використання транспортних засобів. Таке екіпірування стало обмежувати рухи бійця, що призвело до цілої серії змін у базовій фізичній підготовці солдатів.
До екіпірування, що носять, належать такі речі: головні убори, обмунди- рування та білизна, засоби індивідуального захисту (шолом балістичний та чо- хол для нього, бронежилет модульний захисний балістичний та чохол для
нього, маска спеціальна та балаклава, костюми спеціальні залежно від пори року – літній, зимовий, маскувальний); взуття — черевики спеціальні; спорядження (окуляри-маска захисні балістичні, рукавички захисні, сітка та полог протимоскітні, налокітники та наколінники тактичні бойові, навушники спеціальні, ремінь з лямками розвантажувальними тактичними захисними, сумка-укладка медична, сумка-підсумок транспортна бойова, підсумок транспортний бойовий універсальний, сумка-підсумок розкладна універсальна, рюкзак бойовий індивідуальний та ін.
Перегляд тематичного відеоролика: «Екіпірування військовослужбовця. Тактична підготовка». Обговорення відеоролику.
Посилання: https://youtu.be/UETrlDSTHMw
Сформований к’юаркод посилання на відеоролик:
VІ. Узагальнення і систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях.
Виконання вправи-вікторини за допомогою ресурсу "Kahoot". Обговорення відповідей на запитання вікторини. Визначення переможців.
Посилання на вікторину: https://kahoot.it/challenge/01862961?challenge-id=24494695-ae70-4cc6-a393-e2979b1ee149_1717865389767
VІІ. Підведення підсумків уроку.
Бесіда зі здобувачами освіти. Осмисліть матеріал уроку, продовжуючи речення:
- «Я запам’ятав / запам’ятала…»;
- «Я зрозумів / зрозуміла…»;
- «Я навчився / навчилася…»;
- «Для мене було новим…»;
- «Для мене не дуже зрозуміло…»;
- «Мені це корисно…»;
- «Мої емоції та почуття:…»
VІІІ. Повідомлення та пояснення домашнього завдання.
1) Виконати тестові завдання з теми «Основні риси загальновійськового бою». Результат тестування прикріпити до уроку.
Посилання: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSetvQgW6NKzIDzhibNVT31oh6RCefOrE9ty2aN_30FM5E6F9w/viewform
2) Виконати вправу на тему: «Види бою та маневру».
Посилання: https://learningapps.org/watch?v=pj6i3rwpn23
На початку наступного уроку разом обговоримо іхні визначення.
Використані літературні та Інтернет-джерела:
1. Захист Вітчизни (рівень стандарту) підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. І. М.Гарасимів, К.О.Пашко, М. М. Фука, Ю. П.Щирба (2018)
2. Презентація на тему:" Основні риси загальновійськового бою ", Веб-сайт На урок.