План – конспект уроку з географії №15 9-А клас
№15 9-Б клас
Тема уроку: Основні типи ґрунтів. Карти ґрунтів.
Мета уроку: сформувати знання про основні типи ґрунтів, розкрити закономірності поширення різних типів ґрунтів на рівнинних та гірських територіях України; розвивати пам'ять, уяву, логічне мислення; розвивати первинні навички роботи з картою ґрунтів; виховувати в учнів почуття бережливого ставлення до ґрунтів і раціональне їх використання – найціннішого ресурсу природи.
Очікувані результати: має уявлення про закономірності поширення різних типів ґрунтів на рівнинних та гірських територіях України, вміє працювати з картою ґрунтів
Обладнання: підручник, атлас
Словникова робота: ґрунт
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.1 Перевірка готовності до уроку
1.2 Нервово-психологічна підготовка
1.3. Перевірка домашнього завдання
1.4. Повторення пройденого матеріалу
Бесіда
1. Що таке гідротехнічне будівництво?
2. Назвіть водогосподарські об’єкти гідротехнічного будівництва.
3. Який основний напрямок розвитку гідротехнічного і водогосподарського будівництва на Україні?
4. Як використовують річки, ставки, озера, лимани?
1.5. Мотивація навчальної діяльності
Відгадайте ребус
- Отож, сьогодні на уроці ми дізнаємося про ґрунти України.
ІІ Основна частина
2.1. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя.
- Людина живе на планеті Земля, природа якої дає їй кисень, світло, тепло, воду. У земних надрах багато корисних для людини порід і мінералів. Але ні з чим не зрівняти цінність поверхневого шару земної кори, придатного для життя рослинності. Це – ґрунт. Закономірно, що розвиток давніх цивілізацій пов'язаний зі сприятливими умовами для землеробства та високою культурою його ведення.
Тисячі років використовуються ґрунти. А вони безупинно віддають свої дари людям, які їх доглядають. Тому, без перебільшення, можна сказати, що ґрунт відіграв величезну роль в еволюції нашої планети й залишається й надалі найважливішою ланкою природи, без якої немислимі високоорганізовані форми життя і прогрес людського суспільства. Для того, щоб розуміти цінність ґрунту, необхідно його вивчати.
2. Репродуктивна бесіда
- Що таке ґрунт?
- З чого він складається?
- Яка відмінність між ґрунтом і гірською породою?
- Яка основна властивість ґрунту?
3. Розповідь-пояснення вчителя. Побудова схеми «Ґрунтотвірні чинники» у ході пояснення
- Утворення ґрунту – це процес взаємодії гірської породи з водою, повітрям і живими організмами. Під впливом живих організмів, що оселяються на породі, верхній шар її збагачується органічними речовинами, які в процесі подальших змін перетворюються на доступні для рослин поживні речовини. Унаслідок біологічного, хімічного і фізичного вивітрювання гірські породи перетворюються на нове природне тіло – ґрунт.
4. Розповідь-пояснення вчителя
- Однією з властивостей ґрунту є його структура. Структура ґрунту – це грудочки, на які розпадається ґрунт. За типом структури ґрунти поділяються на структурні та безструктурні. У безструктурному ґрунті окремі механічні елементи (піщані, пилуваті частинки) перебувають у вільному стані й не зв’язані одна з одною. У структурному – вони поєднані в агрегати різної величини і форми, які надають ґрунту певної структури.
- Структура ґрунту може бути:
- Зерниста;
- Горіхувата;
- Пилувата;
- Брилиста;
- Грудкувата;
- Призматична;
- Лускувата;
- Плитчаста;
- Стовпчаста.
5. Розповідь-пояснення вчителя. Побудова схеми у ході пояснення.
- Механічний склад ґрунту – це кількісне співвідношення в ґрунтах піщаних, глинистих та інших частинок.
6. Аналіз ґрунтового профілю.
- Розгляньте зображення ґрунтового профілю і скажіть:
- Скільки ґрунтових горизонтів виділяють у типовому ґрунтовому профілі?
- Який ґрунтовий горизонт залягає найближче до поверхні?
- Якою літерою його позначають?
- Якої товщини може сягати даний ґрунтовий горизонт?
- На якій глибині знаходиться гумусовий горизонт? Яка його потужність?
- Який ґрунтовий горизонт може мати нечіткі перехідні межі?
- Який ґрунтовий горизонт профілю має найбільшу потужність?
- Якими літерами його позначають?
- Якої максимальної глибини він може сягати?
- Яким ґрунтовим горизонтом завершується ґрунтовий профіль?
- На яких материнських породах утворюються ґрунти України?
7. Розповідь-пояснення вчителя. Побудова схеми у ході пояснення.
- Існують певні закономірності поширення типів ґрунтів на території України: широтна зональність на рівнинній частині та висотна поясність у гірських районах.
закономірності поширення ґрунтів на рівнинах
Дерново-підзолисті Сірі лісові(світло сірі, темно-сірі) Чорноземи (опідзолені, типові,звичайні, південні) Каштанові
8. Робота з картою атласу «Ґрунти»
- Користуючись картою атласу «Ґрунти» на С. 22 скажіть:
- В якому напрямку змінюються типи ґрунтів на території України?
- Які типи ґрунтів на рівнинній території України поширюються зонально?
- Який зональний тип ґрунтів на території України займає найбільші площі?
- Які зональні типи ґрунтів притаманні для нашої області?
9. Розповідь-пояснення вчителя
- Основною властивістю ґрунту є його родючість. Від родючості ґрунтів залежить урожайність природної і культурної рослинності. У цілому природна родючість ґрунтів України дозволяє віднести їх до одних із найкращих у світі.
10. Робота з картою атласу
- Користуючись картою атласу «Родючість ґрунтів» на С. 23 скажіть:
- Чи однакова родючість усіх ґрунтів на території України?
- Чи спостерігається певна закономірність зміни родючості ґрунтів?
- В якому напрямку ця закономірність простежується?
- Де на території України поширені особливо малородючі ґрунти?
- Де на території України поширені найродючіші ґрунти?
- Ґрунти якої родючості на території України займають найбільші площі?
- Ґрунти якої родючості поширені в Тернопільській області?
11. Робота з картою атласу «Ґрунти»
- Користуючись картою «Ґрунти» на С.22 атласу скажіть:
- Які типи ґрунтів на території України мають зональне поширення?
- Які типи ґрунтів на території України мають азональне поширення?
- Які ґрунти займають територію Українського Полісся?
- Які ґрунти займають центральну смугу України?
- Де на Україні поширені торфово-болотні ґрунти?
- Які ґрунти сформувались в долинах річок?
- Де на території України поширені солончаки і солонці?
12. Розповідь пояснення вчителя. Складання характеристики дерново-підзолистого ґрунту за допомогою схеми
Дерново-підзолисті грунти поширені в Україні на території Полісся. Дерново-підзолисті ґрунти сформувалися на материнській породі– це піски і супіски. В цих ґрунтів досить потужний перехідний горизонт, що позначається літерами Нр. Гумусовий горизонт не надто потужний – до 20 см. Зверху – лісова підстилка. На даних ґрунтах сформувались мішані ліси.
Клімат вологий. Рельєф – рівнинний.
13. Робота із схемою
- Давайте разом з вами схарактеризуємо другий тим ґрунтів – чорноземи. При цьому ми будемо користуватись схемою і атласами.
- Користуючись схемою скажіть:
- Які чотири підтипи чорноземів змінюють один одного у напрямку з півночі на південь?
- На яких породах сформувались чорноземні ґрунти?
- Якої максимальної глибини може сягати перехідний горизонт у чорноземних ґрунтах?
- Який підтип чорноземів має найпотужніший гумусовий горизонт?
- Якої глибини він може сягати?
- Який тип рослинності сформувався на чорноземних ґрунтах?
- Який клімат характерний для території на якій поширені чорноземні ґрунти?
- Користуючись картою атласу «Родючість ґрунтів» на С. 23 скажіть, яка родючість чорноземних ґрунтів.
2.2. Фізкульхвилинка
2.3. Робота в зошиті
Грунт – це верхній родючий шар землі.
Типи грунтів
2.4. Індивідуальна робота
9-А
9-Б
2.5.Фізкультпауза
2.6. Робота з методичною літературою.
2.7. Завдання
Бесіда
ІІІ. Заключна частина
3.1. Рефлексія
3.2.Яку тему вивчали на уроці? Що більше запам’яталось?
3.3 Оцінювання навчальних досягнень учнів.
3.4. Домашнє завдання
І група Читати § стр , відповідати на запитання
ІІ група Читати § стр
3.5. Підготовка до перерви. Правила поведінки