Урок"Основні типи грунтів. Карта грунтів"

Про матеріал
Сформувати знання про основні типи ґрунтів, розкрити закономірності поширення різних типів ґрунтів на рівнинних та гірських територіях України; розвивати пам'ять, уяву, логічне мислення; розвивати первинні навички роботи з картою ґрунтів; виховувати в учнів почуття бережливого ставлення до ґрунтів і раціональне їх використання – найціннішого ресурсу природи.
Перегляд файлу

План – конспект уроку з географії  №15            9-А клас

                                                                №15            9-Б клас

Тема уроку: Основні типи ґрунтів. Карти ґрунтів.

Мета уроку: сформувати знання про основні типи ґрунтів, розкрити закономірності поширення різних типів ґрунтів на рівнинних та гірських територіях України; розвивати пам'ять, уяву, логічне мислення; розвивати первинні навички роботи з картою ґрунтів; виховувати в учнів почуття бережливого ставлення до ґрунтів і раціональне їх використання – найціннішого ресурсу природи.

Очікувані результати: має уявлення про закономірності поширення різних типів ґрунтів на рівнинних та гірських територіях України, вміє працювати з картою ґрунтів

Обладнання: підручник, атлас

Словникова робота: ґрунт

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

1.1 Перевірка готовності до уроку

1.2 Нервово-психологічна підготовка

1.3. Перевірка домашнього завдання

1.4. Повторення пройденого матеріалу

Бесіда

1. Що таке гідротехнічне будівництво?

2. Назвіть водогосподарські об’єкти гідротехнічного будівництва.

3. Який основний напрямок розвитку гідротехнічного і водогосподарського будівництва на Україні?

4. Як використовують річки, ставки, озера, лимани?

1.5. Мотивація навчальної діяльності

Відгадайте ребус

- Отож, сьогодні на уроці ми дізнаємося про ґрунти України.

ІІ Основна частина

2.1. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя.

- Людина живе на планеті Земля, природа якої дає їй кисень, світло, тепло, воду. У земних надрах багато корисних для людини порід і мінералів. Але ні з чим не зрівняти цінність поверхневого шару земної кори, придатного для життя рослинності. Це – ґрунт. Закономірно, що розвиток давніх цивілізацій пов'язаний зі сприятливими умовами для землеробства та високою культурою його ведення.

Тисячі років використовуються ґрунти. А вони безупинно віддають свої дари людям, які їх доглядають. Тому, без перебільшення, можна сказати, що ґрунт відіграв величезну роль в еволюції нашої планети й залишається й надалі найважливішою ланкою природи, без якої немислимі високоорганізовані форми життя і прогрес людського суспільства. Для того, щоб розуміти цінність ґрунту, необхідно його вивчати.

2. Репродуктивна бесіда

- Що таке ґрунт?

- З чого він складається?

- Яка відмінність між ґрунтом і гірською породою?

- Яка основна властивість ґрунту?

3. Розповідь-пояснення вчителя. Побудова схеми «Ґрунтотвірні чинники»  у ході пояснення

- Утворення ґрунту – це процес взаємодії гірської породи з водою, повітрям і живими організмами. Під впливом живих організмів, що оселяються на породі, верхній шар її збагачується органічними речовинами, які в процесі подальших змін перетворюються на доступні для рослин поживні речовини. Унаслідок біологічного, хімічного і фізичного вивітрювання гірські породи перетворюються на нове природне тіло – ґрунт.

4. Розповідь-пояснення вчителя

- Однією з властивостей ґрунту є його структура. Структура ґрунту – це грудочки, на які розпадається ґрунт. За типом структури ґрунти поділяються на структурні та безструктурні. У безструктурному ґрунті окремі механічні елементи (піщані, пилуваті частинки) перебувають у вільному стані й не зв’язані одна з одною. У структурному – вони поєднані в агрегати різної величини і форми, які надають ґрунту певної структури.

- Структура ґрунту може бути:

- Зерниста;

- Горіхувата;

- Пилувата;

- Брилиста;

- Грудкувата;

- Призматична;

- Лускувата;

- Плитчаста;

- Стовпчаста.

5. Розповідь-пояснення вчителя. Побудова схеми у ході пояснення.

- Механічний склад ґрунту – це кількісне співвідношення в ґрунтах піщаних, глинистих та інших частинок.

6. Аналіз ґрунтового профілю.

- Розгляньте зображення ґрунтового профілю і скажіть:

- Скільки ґрунтових горизонтів виділяють у типовому ґрунтовому профілі?

- Який ґрунтовий горизонт залягає найближче до поверхні?

- Якою літерою його позначають?

- Якої товщини може сягати даний ґрунтовий горизонт?

- На якій глибині знаходиться гумусовий горизонт? Яка його потужність?

- Який ґрунтовий горизонт може мати нечіткі перехідні межі?

- Який ґрунтовий горизонт профілю має найбільшу потужність?

- Якими літерами його позначають?

- Якої максимальної глибини він може сягати?

- Яким ґрунтовим горизонтом завершується ґрунтовий профіль?

- На яких материнських породах утворюються ґрунти України?

7. Розповідь-пояснення вчителя. Побудова схеми у ході пояснення.

- Існують певні закономірності поширення типів ґрунтів на території України: широтна зональність на рівнинній частині та висотна поясність у гірських районах.

закономірності поширення ґрунтів на рівнинах

Дерново-підзолисті    Сірі лісові(світло сірі, темно-сірі)  Чорноземи (опідзолені, типові,звичайні, південні)                Каштанові

8. Робота з картою атласу «Ґрунти»

- Користуючись картою атласу «Ґрунти» на С. 22 скажіть:

- В якому напрямку змінюються типи ґрунтів на території України?

- Які типи ґрунтів на рівнинній території України поширюються зонально?

- Який зональний тип ґрунтів на території України займає найбільші площі?

- Які зональні типи ґрунтів притаманні для нашої області?

9. Розповідь-пояснення вчителя

- Основною властивістю ґрунту є його родючість. Від родючості ґрунтів залежить урожайність природної і культурної рослинності. У цілому природна родючість ґрунтів України дозволяє віднести їх до одних із найкращих у світі.

10. Робота з картою атласу

- Користуючись картою атласу «Родючість ґрунтів» на С. 23 скажіть:

- Чи однакова родючість усіх ґрунтів на території України?

- Чи спостерігається певна закономірність зміни родючості ґрунтів?

- В якому напрямку ця закономірність простежується?

- Де на території України поширені особливо малородючі ґрунти?

- Де на території України поширені найродючіші ґрунти?

- Ґрунти якої родючості на території України займають найбільші площі?

- Ґрунти якої родючості поширені в Тернопільській області?

11. Робота з картою атласу «Ґрунти»

- Користуючись картою «Ґрунти» на С.22 атласу скажіть:

- Які типи ґрунтів на території України мають зональне поширення?

- Які типи ґрунтів на території України мають азональне поширення?

- Які ґрунти займають територію Українського Полісся?

- Які ґрунти займають центральну смугу України?

- Де на Україні поширені торфово-болотні ґрунти?

- Які ґрунти сформувались в долинах річок?

- Де на території України поширені солончаки і солонці?

12. Розповідь пояснення вчителя. Складання характеристики дерново-підзолистого ґрунту за допомогою схеми

Дерново-підзолисті грунти поширені в Україні на території Полісся. Дерново-підзолисті ґрунти сформувалися на материнській породі– це піски і супіски. В цих ґрунтів досить потужний перехідний горизонт, що позначається літерами Нр. Гумусовий горизонт не надто потужний – до 20 см. Зверху – лісова підстилка. На даних ґрунтах сформувались мішані ліси.

Клімат вологий. Рельєф – рівнинний.

13. Робота із схемою

- Давайте разом з вами схарактеризуємо другий тим ґрунтів – чорноземи. При цьому ми будемо користуватись схемою і атласами.

- Користуючись схемою скажіть:

- Які чотири підтипи чорноземів змінюють один одного у напрямку з півночі на південь?

- На яких породах сформувались чорноземні ґрунти?

- Якої максимальної глибини може сягати перехідний горизонт у чорноземних ґрунтах?

- Який підтип чорноземів має найпотужніший гумусовий горизонт?

- Якої глибини він може сягати?

- Який тип рослинності сформувався на чорноземних ґрунтах?

- Який клімат характерний для території на якій поширені чорноземні ґрунти?

- Користуючись картою атласу «Родючість ґрунтів» на С. 23 скажіть, яка родючість чорноземних ґрунтів.

2.2. Фізкульхвилинка

2.3. Робота в зошиті

Грунт – це верхній родючий шар землі.

Типи грунтів

  • Дерново-підзолисті
  • Сірі лісові
  • Чорноземи
  • Каштанові

2.4. Індивідуальна робота

9-А

9-Б

2.5.Фізкультпауза

2.6. Робота з методичною літературою.

2.7. Завдання

Бесіда

  1. Що таке грунт?
  2. Які умови утворення грунту?
  3. Скільки ґрунтових горизонтів виділяють у типовому ґрунтовому профілі?
  4. Які типи грунтів поширені на території України?
  5. Назвіть умови поширення грунтів.
  6. Чи однакова родючість усіх ґрунтів на території України? Чи спостерігається певна закономірність зміни родючості ґрунтів? В якому напрямку ця закономірність простежується?

ІІІ. Заключна частина

3.1. Рефлексія

3.2.Яку тему вивчали на уроці? Що більше запам’яталось?

3.3 Оцінювання навчальних досягнень учнів.

3.4. Домашнє завдання

І група Читати §                  стр                           , відповідати на запитання

ІІ група Читати §                  стр

3.5. Підготовка до перерви. Правила поведінки

doc
Додав(-ла)
Асєєва Юлія
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Інкл
Додано
8 грудня 2021
Переглядів
1439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку