ГЕОГРАФІЧНЕ КРАЄЗНАВСТВО ЯК ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОЇ РОБОТИ
В сучасній шкільній практиці географічне краєзнавство розглядається як один з ефективних педагогічних засобів підвищення якості навчально-виховної роботи, активізації навчально-пізнавальної і суспільно-трудової діяльності школярів. Географічне краєзнавство як засіб активізації всієї навчально-виховної роботи має дуже важливе значення в комплексному розв'язанні проблем формування в учнів реального світогляду, морального, естетичного, науково-природничого, фізичного і трудового виховання школярів.
Рідна природа — могутнє джерело виховання учнів. Діти помічають в природі все: маленьку мурашку, шелест трав, шепіт листя, красиву квітку. Досліджуючи природу, дитина пізнає глибше навколишнє середовище, розвиває інтелект і культуру. Школа має широкі можливості використовувати природне довкілля як природну лабораторію для дослідження рідного краю. І тому одне із основних завдань сучасного навчання географії — зробити все можливе, щоб результати наукового пізнання у вивченні своєї місцевості стали надбанням кожного учня. Але це, як відомо, досягається не шляхом передачі відповідних знань, а шляхом їх свідомого пізнання учнями.
Під поняттям «краєзнавство» розуміється «всебічне вивчення місцевими силами певної території рідного краю, здійснюване на науковій основі» . Об'єктами для краєзнавчого вивчення є природа, історія місцевості, населення, господарство, культура, мистецтво й інші сторони життя рідного краю.
Учитель географії, спираючись на багатий конкретний матеріал, який дає навколишнє середовище, може і повинен полегшити учням засвоєння складних понять фізичної та економічної географії, захопити їх процесом пізнання природи і життя своєї країни, виховати істинних громадян незалежної України.
Краєзнавчий принцип допомагає вчителеві наблизити навчання до життя, до практики і забезпечити правильне формування географічних уявлень і понять: від близького до далекого, від конкретного до абстрактного. Це вимагає від учителя систематичного підвищення педагогічної майстерності, загальної культури і спеціальних географічних знань. Краєзнавча робота зв'язана зі спостереженнями, екскурсіями, туристичними походами та цілим комплексом практичних робіт і тому сприяє розвитку спостережливості, вдумливому ставленню до явищ природи і суспільного життя, вчить правильно оцінювати значення і роль географічних факторів у цілеспрямованій діяльності людей.
.
Великий педагог К. Д. Ушинський писав, що дітей насамперед треба ознайомлювати не з винятковими явищами природи, а навчити їх знаходити цікаве в тому, що їх усюди оточує.
О. С. Барков наголошував, що «краєзнавство — є комплекс наукових дисциплін, різних за змістом і частковими методами дослідження, але які ведуть у своїй сукупності до наукового і всебічного пізнання краю» [1]. Тому й не дивно, що краєзнавством займаються історики, біологи, працівники мистецтва, архітектури. Однак завдання синтезу окремих краєзнавчих досліджень випадає на долю географа, бо в загальній системі наукових дисциплін географія має найкращі можливості комплексного пізнання рідного краю. Разом з тим глибоке вивчення окремих сторін життя природи і, суспільства краю силами інших спеціалістів забезпечує наукову цінність і глибину географічних узагальнень.
З історії краєзнавства
Ідея вивчення рідного краю і використання краєзнавчого матеріалу в навчально-виховній роботі не новина, її основа закладена в працях великого чеського педагога Я. А. Коменського, французького мислителя і педагога Ж.-Ж. Руссо і великого російського вченого і просвітителя М." В. Ломоносова.
К. Д. Ушинський рекомендував навчати географії «колом, що розширюється»: від знайомого — до загального, від близького (свого краю) до далекого (всієї країни).
У кожному районі, як зазначав учений, зосереджена маса відомостей — історичних, географічних, етнографічних, статистичних та інших, які вчитель повинен уміло використовувати .
Навчання географії на місцевому матеріалі, пропагандистом якого був К. Д. Ушинський, поклало початок батьківшинознавчому напряму в географії, що стало основою сучасного краєзнавства.
На початку XIX століття розвиток краєзнавства і туризму залежав від окремих учителів-ентузіастів.
У роки Великої Вітчизняної війни краєзнавчий рух активізується. Щоб перебудувати економіку країни на військовий лад, потрібні були нові місцеві ресурси. Учені-краєзнавці під керівництвом учителів проводили велику роботу щодо виявлення місцевої сировини для промисловості, збирали лікарські рослини для медицини.
У повоєнні роки значний внесок у розвиток теорії географічного краєзнавства зробили видатні географи і методисти М. М. Баранський, П. В. Іванов, В. О. Кондаков, Ю. Г. Саушкін, К. Ф. Строєв. В Україні питання теорії краєзнавства розробляли І. Т. Прус, М. Т. Янко, Є. Й. Шипович, В. П. Замковий, В. П. Корнєєв та ін.
Нині екскурсії-експедиції школярів часто приурочують до святкування ювілейних дат і знаменитих подій у житті країни.
У процесі туристсько-краєзнавчої діяльності створюються сприятливі умови, за словами А. С. Макаренка, для «соціального тренінга» школярів, який полягає у добрих учинках, справах і звичках. При цьому ідейно-політичні і моральні переконання сформовані в них школою, сім'єю, колективами, засобами масової інформації, набувають яскраво вираженого дійового характеру.
Відстоюючи краєзнавчий принцип у навчанні, В. О. Сухомлинський зазначав, що одним із недоліків у роботі шкіл є те, що в «процесі викладання не здійснюється світоглядний підхід до теорії. Справа не тільки в тому, що знання іноді засвоюються формально, не усвідомлюються а й у тому, що вчитель не використовує їх для аналізу явищ навколишнього світу: людина вчиться розуміти, але не вчиться жити, теоретичні істини не стають її власними поглядами на світ».
Учений-педагог розробив струнку систему форм і методів краєзнавчої роботи в школі, він зазначав, що через краєзнавство кожен учень залучається до безпосередньої участі у великій і корисній справі. В. О. Сухомлинський закликав вчителів і батьків вести юне покоління шляхами героїчного минулого і прекрасного сьогодення: «Нехай безіменний горбок серед полів, що заріс чагарником, камінь на березі річки, дуб і тополя при дорозі розкажуть юному серцю про героїчне минуле наших дідів і прадідів, про полум'яні дні молодості нашого покоління...» [5].
Система шкільного географічного краєзнавства, зміст, основні завдання і методи дослідження
Географічне краєзнавство в школі являє собою комплекс елементів, які знаходяться в певних організаційно-методичних взаємозв'язках і взаємовідношеннях.
Суть географічного краєзнавства полягає в тому, щоб відшукати, обґрунтувати і розкрити (обов'язково у взаємозв'язках і взаємозалежностях) всю сукупність особливостей, зосереджених на певній території земного простору і дати таким чином комплексну географічну картину життя усієї території в природно-історичному і соціально-економічному відношеннях.
Об'єктом краєзнавчої діяльності є сукупність (комплекс) географічних об'єктів і явищ суспільного життя та їх взаємозв'язків на певній території, (урочище, село, район, місто, область).
Основними завданнями шкільного географічного краєзнавства в школі на сучасному етапі є:
• допомогти школі в навчанні та вихованні, будувати навчально-виховну роботу з учнями так, щоб у них формувався світогляд, бережливе ставлення до природи;
Краєзнавчу роботу потрібно проводити планово, додержуючись наступності. Корисно при цьому підтримувати зв'язки з відповідними місцевими установами та організаціями, поєднувати комплексні дослідження з досконалим вивченням окремих питань.
На всіх етапах туристсько-краєзнавчої діяльності застосовуються різноманітні методи дослідження.
Літературний метод полягає у вивченні і дослідженні рідного краю з використанням краєзнавчих видань і місцевої періодичної преси. Слід навчити учнів добирати матеріали з цих джерел. Велику допомогу можуть подати вчителям бібліографічно-краєзнавчі відділи обласних і районних бібліотек, де систематизовані всі потрібні відомості. Доцільно використовувати такі цінні видання, як «Історія міст і сіл України», а також енциклопедичні довідники, словники тощо.
Усі літературні джерела умовно можна згрупувати так:
Найскладніше збирати і систематизувати інформацію про минуле рідного краю. У приватних осіб, у сім'ях школярів можна знайти чимало різних давніх видань, журналів, газет з цікавими матеріалами. Деякими з них поповнюють шкільні краєзнавчі куточки і музеї.
Статистичний метод дослідження полягає у вивченні кількісних показників у характеристиці ряду географічних об'єктів і явиш. Статистичні джерела — це насамперед збірники і довідники по областях. Особливо корисні ті, в яких узагальнено матеріал за багато років.
Важливі дані про окремі населені пункти, підприємства, сільські ради, райони можна взяти з обласних архівів, в обласних та районних статистичних управліннях.
Постійне джерело статистичних даних — періодична преса.
Картографічний метод дослідження полягає у вивченні картографічних видань. У туристсько-краєзнавчій роботі широко використовують карти (фізико-географічні, адміністративно-територіальні тощо).
Проте краєзнавцям потрібні карти районів, населених пунктів. Карту адміністративного району можна виготовити, збільшивши до потрібних розмірів відповідну частину адміністративної карти області, | і нанести на ній населені пункти та шляхи сполучення в межах свого району. Скористатись можна також географічною енциклопедією .України.
Візуальний метод полягає в узагальненні власних спостережень під час досліджень будь-якого географічного об'єкта.
Анкетний метод — письмове (а іноді й усне) опитування багатьох людей за повною анкетою чи за спеціально складеними запитаннями для збирання масового матеріалу, шоб установити певні закономірності чи явища. Може застосовуватися як під час польових, так і стаціонарних форм роботи.
Дослідницький метод необхідний для активізації краєзнавчої роботи. Перед учнями ставляться різні пізнавальні і практичні завдання, що сприяють підвищенню їх розумової діяльності і самостійності.
Фотографування — невід'ємна складова кожного походу. Фотознімки дають можливість зафіксувати найцікавіші епізоди з життя юних краєзнавців і є важливим документом проведеної роботи. Останнім часом широко використовується кінознімання та відеофільми.
Складовими частинами географічного краєзнавства являється шкільна навчальна (програмна) і позакласна краєзнавча робота. Обидва ці напрямки тісно зв'язані між собою і доповнюють один одного. «Добре організований перший напрям (здійснення краєзнавчого підходу в навчанні),— писав І. С. Матрусов,— готує умови (дає знання, навички роботи на місцевості юним краєзнавцям) для успішного розвитку позакласної краєзнавчої роботи. В результаті останнє збагачує і розширює краєзнавчі знання учнів і створює хороші передумови для вирішення краєзнавчого принципу у викладанні» .
Організація і методика проведення туристських і стаціонарних форм краєзнавчої роботи
Туристсько-краєзнавча робота з географії характеризується надзвичайною різноманітністю її організаційних форм. Умовно їх ділять на стаціонарні і туристичні.
Серед стаціонарних форм найпоширенішими є гурток, секція, клуб, товариство.
Гуртки — одна з найбільш широко поширених форм позашкільної роботи. Вони займають важливе місце і виконують функції, які не можуть забезпечити ніякі інші форми роботи, оскільки вони виховують активність, самостійність, формують пізнавальні інтереси учнів, дають можливість системного поглибленого вивчення тем. Організувати географічний гурток можна з учнями різного віку, але все ж найбільш доцільна ця форма для молодшого і середнього шкільного віку.
Для забезпечення наступності в роботі гуртка, цілеспрямованого розширення і поглиблення знань учнів, для розвитку в них практичних умінь і навичок треба добитися стабільності його складу.
У процесі організації гурткової роботи в школі виникають питання: якими критеріями слід користуватися під час вибору тематики, конкретних напрямів і змісту занять гуртка? Узагальнено на нього можна відповісти так: тематика і зміст занять в гуртках з географічних дисциплін повинні сприяти успішному розв'язанню тих завдань, шо визначені основними документами Міністерства освіти і науки України. Одним з таких важливих завдань є економічне та екологічне виховання учнів.
Визначаючи зміст гуртка, необхідно враховувати індивідуальні та вікові особливості учнів, рівень їх підготовки. Географічні гуртки за змістом можна розділити на групи:
За останні роки в розвитку гурткової роботи намітилась тенденція посилення екологічної та економічної спрямованість. Учнів хвилюють питання взаємодії суспільства і природи, сучасна організація виробництва. Учні хочуть не тільки знати теоретичні питання, але й вміти працювати з різними сучасними інструментами, приладами, джерелами знань.
Організація гуртка починається з виявлення інтересів, нахилів і вмінь учнів. Для цього варто провести анкетування. Анкети містять перелік питань, відповіді на які допоможуть визначити тематику роботи гуртка, інтереси і вміння учнів.
Анкета
Після цього анкети потрібно проаналізувати і виділити ті види діяльності, якими цікавиться більшість.
У школах, де працює один вчитель географії, не обов'язково організовувати гуртки в окремих класах. Доцільно створити один гурток і розробити такий план роботи, який задовольнить інтереси учнів усіх класів.
Важливо, щоб члени гуртка були ініціаторами в організації і проведенні масових заходів (походів, конференцій, вечорів) для всієї школи.
Заняття гуртка проводяться в позаурочний час, 2-4 рази на місяць. План роботи складається на кожне півріччя. У невеликих гуртках з кількістю до 18 учнів, коли немає поділу на секції, обирають старосту і секретаря. Як що в гуртку налічується 18—25 членів, то з голів секцій і секретаря, керівника створюють бюро.
У спеціальному журналі ведеться облік роботи. Гурток випускає свою стінгазету. Географічні гуртки можуть мати тематичні назви: «Юний геолог», «Юний географ», «Юний еколог», «Юний краєзнавець» — або символічні: «Алмаз», «Меридіан», «Шукачі». Назва також повинна носити виховний характер, викликати в учнів почуття гордості.
Разом з гуртківцями вчитель розробляє статут. Його розділи можуть бути такими:
Особливістю методики проведення занять географічного гуртка є узгодження колективних і індивідуальних форм роботи. Щоб не втрачати інтерес до предмета, потрібно чергувати теоретичні і практичні види діяльності.
Заняття географічного гуртка проводять, як правило, в кабінеті географії, в якому можна вивісити стенд «Справи нашого гуртка», де розповідати про основні напрями роботи, його склад, атрибутику, емблему, статут, почесних членів.
На останньому занятті гуртка, який проводиться в кінці навчального року, можна провести звітно-виборні збори. Вони можуть проводитися за такою програмою:
Для прикладу пропоную план роботи топонімічного гуртка на два роки .
На між предметній основі можна створити етнографічний гурток, який розрахований на учнів старших класів. Організаційна робота гуртка аналогічна топонімічному.
Вік гуртківців, їх підготовка з інших предметів (історія, література, біологія) дозволяє розраховувати на значну самостійність гуртківців.
Якщо є така можливість, заняття гуртка можна проводити на базі музею — краєзнавчого, історичного, етнографічного або в школі, але із запрошенням спеціалістів.
Окрім книжок і карт, в якості джерел інформації можуть бути використані кінофільми, діафільми, відеофільми, слайди і т. д.
Секція — первинна форма шкільних краєзнавчих учнівських об'єднань (гуртків, клубів, товариств), їх складова частин. Кількість членів кожної секції гуртка, як правило, не перевищує десяти. Це дає можливість ефективно керувати роботою кожного учня зокрема і всією секцією в цілому. Секції організовуються в гуртках, де налічується від 18 до 25 членів.
Клуб — найвища форма організації туристсько-краєзнавчої роботи з географії. Він об'єднує різні секції і гуртки і гуртки. Членами клубу можуть бути 60 і більше учнів. Ця форма роботи відрізняється від інших можливістю залучення учнів різного віку, більшою різноманітністю у виборі змісту, широтою інформації, залученням спеціалістів із різних областей, необхідністю встановлення контактів з іншими організаціями.
Товариство — самодіяльна організація із 40—60 старшокласників, які цікавляться туризмом і краєзнавством.
Товариство складається із трьох — п'яти споріднених секцій. Наприклад, товариство краєзнавців може мати такі секції: географічну, біологічну, історичну, секцію літераторів-етнографів, туристів-краєзнавців.
Очолює товариство правління (виконавчий орган), що обирається загальними зборами. Виборні також голови секцій, відповідальний секретар, головний редактор стінної газети, консультанти.
Між загальними зборами (вищим органом самоуправління товариства), що проводяться не частіше як двічі-тричі на рік, роботою керує президія на чолі з головою правління і його заступником.
На загальних зборах обирають почесних і дійсних членів товариства. Щоб стати його членом, треба протягом 2—3 місяців попрацювати в одній із секцій на правах кандидата.
Почесними членами товариства обирають відомих учених, ветеранів, їм вручають членські квитки і запрошують на ювілейні та інші святкові загальні збори товариства. Почесні члени листуються з учнями, надсилають їм свої праці, дають поради, консультації. На загальних зборах затверджують девіз товариства, статут, вручають членські квитки.
До стаціонарних краєзнавчих форм роботи відносяться також робота на географічному майданчику, фенологічні спостереження, зустрічі із знатним земляками, уявні подорожі країною краєзнавчі олімпіади, конференції, лекторії, шкільні краєзнавчі естафети, конкурси, виставки, вікторини, випуски краєзнавчого журналу, радіопередачі, стінні газети та інші заходи, що проводяться на місці, в умовах школи, населеного пункту.
Туристські форми краєзнавчої роботи — це прогулянки, екскурсії, одноденні та багатоденні походи, подорожі на різних видах транспорту, експедиції, туристичні зльоти (шкільні, районні, обласні та ін.).
Екскурсії — одна із форм туристсько-краєзнавчої діяльності. Програми шкільних курсів географії та окремі методики визначають обсяг, строки, зміст проведення навчальних екскурсій. Навчальні екскурсії ставлять за мету практично закріпити теоретичний матеріал відповідно до шкільної програми з географії. Позапрограмні туристсько-краєзнавчі екскурсії мають в основному дослідницький характер, їх мета ширша: вивчити свій населений пункт, мікрорайон, місто, область, господарські і культурні центри, історичне минуле і перспективи на майбутнє, познайомитись з людьми, їхніми заняттями.
Екскурсії будуть мати величезне значення тільки в тому разі, коли будуть добре підготовлені, а не виражені в простому проведенні часу і просто в прогулянці для розваги.
За змістом екскурсії поділяють на оглядові (багатопланові) і тематичні. Прикладом оглядових екскурсій можуть бути екскурсії типу «Кривий Ріг в минулому і тепер». Тематичні екскурсії завжди присвячуються певній темі, що висвітлює окремий історичний період, одну визначну подію або явище. Наприклад: «Геологічні пам'ятки Кривого Рогу», «Ветерани живуть поруч».
За місцем проведення розрізняють екскурсії по місту, музейні, природознавчі, виробничі.
Як показує практика, складніше організувати і провести виробничі екскурсії. Тому докладніше зупинимося на організації і проведенні екскурсій на сільськогосподарське і промислове підприємства.
Для кожної виробничої екскурсії чітко визначається її педагогічна мета, яка є програмою дій для вчителя.
Орієнтовний план опрацювання методичних рекомендацій для проведення виробничої екскурсії з профорієнтаційним спрямуванням:
І. Психологічна підготовка учнів до екскурсії
II. Вибір об'єкта і підготовка до
екскурсії.
III. Проведення екскурсії
IV. Підбиття підсумків
Туристські походи — найпоширеніший вид туристсько-краєзнавчої роботи. Це групові багатоденні або одноденні піші переходи або пересування за допомогою транспортних засобів у поєднанні з пішими маршрутами, які проводяться з певними освітньо-виховними цілями.
В. О. Сухомлинський підкреслював, що «подорожі рідним краєм з палицею в руках, рюкзаком за плечима так само необхідні, як читання хорошої книжки. Хто пройшов у роки отроцтва і ранньої юності сотні кілометрів по рідній землі, тому доступне велике почуття любові до Батьківщини...».
Педагогічна цінність походів полягає в тому, що вони одночасно розкривають великі можливості всебічного ознайомлення учнів з багатогранним життям, історією і культурою рідного краю. В умовах походу більш рельєфно виявляються характери дітей, їхні інтереси, ставлення до друзів, праці.
Підготовка до багатоденного походу пішки — велика і складна організаційно-методична робота. Вона включає в себе визначення мети і конкретних завдань походу, комплектування загону, навчання і тренування юних туристів, розв'язання фінансово-господарських питань та ін. Одночасно розробляється маршрут походу. Він повинен відповідати поставленим завданням і передбачати участь туристсько-краєзнавчої групи в суспільно корисній праці під час тривалих стоянок.
Формування туристського загону починається з перших тижнів навчального року. Бажаючих буде багато, тому повідомляється, що в похід піде той, хто успішно навчається, має хорошу поведінку, сумлінно готує себе як турист і бере активну участь у житті учнівського колективу.
Готуючи учнів до походу, потрібно насамперед ознайомити їх з основами туризму і краєзнавства. Учні навчаються за програмою, яка передбачає ознайомлення з природою, історією, соціально-економічним розвитком рідного краю, включає топографічну підготовку (орієнтування на місцевості, складання топографічного плану, читання топографічної карти, ходіння по азимуту і т. д.), фізичну підготовку. Дуже важливо оволодіти технікою безпеки і долікарською допомогою потерпілому.
Програму варто побудувати так, щоб третина часу відводилася на теоретичні, а дві третини на практичні заняття. Основним документом, що регламентує дитячий туризм, є «Інструкція щодо організації і проведення туристських походів, мандрівок і екскурсій з учнями загальноосвітніх шкіл».
За складністю туристські походи поділяють на одно -, дво -, триденні, багатоденні не категорійні подорожі, багатоденні походи за маршрутами 1, 2, 3 категорій складності. До походів за маршрутами 1 категорії складності допускаються учні не молодші 14 років , 2 категорії — не молодші 15 років, 3 категорії — не молодші 16 років. Тривалість походів не повинна перевищувати для учнів 5—6 класів — 10 днів, 7-8 класів — 20 днів, 9-11 класів — ЗО днів. Документом, який дає право на проведення не категорійних походів, є маршрутний лист, а для подорожей 1, 2, 3 категорій складності – маршрутна книжка. Ці документи видаються установою, що організовує похід.
Експедиції — це вища форма організації краєзнавчої роботи, яка відрізняється від туристичних походів завданнями й обсягом роботи. В експедиції переважає дослідницька робота, яку виконують, керуючись спеціальними методиками. Це вимагає більш старанної підготовки учнів." Членів експедиційної групи добирають серед старшокласників, які мають досвід туристських походів. Спеціальна підготовка передбачає засвоєння учнями теоретичних знань і практичних навичок дослідництва в певній галузі (геології, етнографії, археології та ін.).
Експедиції займаються вивченням різноманітних фактів і подій краю, зокрема історико - революційних, літературно-мистецьких, геологічних, кліматологічних, гідрологічних та ін.
Географічний відділ шкільного краєзнавчого музею
Як показує досвід, найкращою базою організації краєзнавчої роботи в школі може служити шкільний краєзнавчий музей.
У «Положенні про шкільний краєзнавчий музей» сформульовані основні цілі і завдання, принципи організації, зміст і форми роботи. Вони полягають у розвитку творчої самостійності й громадянської активності учнів у процесі зібрання, обстеження, обробки, оформлення і пропаганди матеріалів — джерел з історії природи і суспільства, які мають виховну і навчально-пізнавальну цінність.
Шкільний музей допомагає у вихованні школярів, розширенню їх кругозору, розвитку їх пізнавальних інтересів і громадської активності, формуванню в них практичних умінь і навичок пошуково-дослідницької роботи.
Шкільний музей здійснює збір (комплектування), вивчення, демонстрація і зберігання пам'яток історії, матеріальної і духовної культури людини. З допомогою характерних і яскравих предметів музей повинен стати зосередженням експонатів, які відображають усі сторони життя рідного краю.
Натуральні експонати, карти, ілюстративний матеріал, копії різних документів, книги, журнали розміщуються по відділах. Кількість відділів і їх зміст визначаються довільно. Музей може, наприклад, мати тільки один відділ, який включає матеріали про заняття населення. Але можуть бути відділи про природу, історію, господарство краю, про побутові умови населення і т. д. Організація краєзнавчого музею неможлива без активної пошуково-дослідницької роботи учнів під керівництвом учителя, яка проводиться в позаурочний час.
Експонати, які використовуються в географічному відділі краєзнавчого музею, в основному виготовляються учнями піл керівництвом учителя.
До експонатів, які використовуються під час облаштування географічного відділу краєзнавчого музею, відносяться карти, картосхеми, діаграми, картограми, графіки, таблиці, колекції, гербарії", макети, чучела тварин, картини, фотографії, монтажі і т. д.
За допомогою секторних діаграм, наприклад, можна, обрати дані про сільськогосподарські угіддя. Стовпчасті діаграми дають можливість показати сучасний стан господарства в порівнянні з минулим і ріст продукції промислового і сільськогосподарського виробництва.
Особливе місце займають експонати, які характеризують природні і економічні умови підприємств рідного краю (села, міста, району). Це картосхеми, на яких показані географічне положення села, району, розміщення ґрунтів, рослинного покриву і тваринного світу, корисних копалин, спеціалізації сільського господарства і промисловості, схеми промислових і транспортних зв'язків і т. д.
Важливу роль в шкільному краєзнавстві відіграє фотографія. Вчитель повинен організувати виготовлення і тематичний підбір фотографій з краєзнавчим змістом, їх потрібно систематизувати і зберігати в тематичних папках або альбомах з поясненнями і вказати місце і час зйомки.
Дія експонування в краєзнавчому музеї школи необхідно мати:
Вивчення й узагальнення досвіду організації краєзнавчих музеїв і використання методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України про дальше поліпшення діяльності шкільних краєзнавчих музеїв дали можливість розробити наступну схему оформлення й експозиції географічного відділу краєзнавчого музею в школі.
1. Географічне положення своєї області (району).
На політико-адміністративній карті України повинні бути чітко позначені залізничні і шосейні дороги, водні шляхи й авіалінії, які сполучають область (район) з великими промисловими центрами. На карті вказуються основні відомості про величину території в абсолютних цифрах і в процентному відношенні до території країни, позначаються географічні координати крайніх точок області, приблизна відстань до найближчих морів, м. Києва.
2. Рельєф,геологічна будова і корисні копалини області (району).
Фізична карта з позначенням корисних копали. Схема геологічної будови і профілю рельєфу області (району ) по широтній лінії між двома точками. Фотографії типових форм будови окремих частин або районів.
3. Клімат,ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ області (району)
У центральній частині стенду розміщується карта природних зон. На ній у відповідності з місцем знаходження наклеюються малюнки або силуети типових тварин. По краях стенду розміщуються картосхеми ґрунтів, рослинності, клімату і гідрографії. В нижній частині стенду можна розмістити в коробочках під склом зразки ґрунтів, найбільш поширені в області (районі).
4. Матеріали,які характеризують природні умови місцевості:
5. Населення області (району).
Ріст його матеріального благоустрою і культурного рівня. В центральній частині стенду розташовують карту розміщення населення своєї області за даними перепису населення. На діаграмах і графіках даються відомості про чисельність населення, у т. ч. міського і сільського, про розподіл населення за національним складом. Значне місце на стенді відводиться розвитку соціального забезпечення, освіти, культури, охорони здоров'я, науки Складовою частиною цього розділу є відомості про ріст (в діаграмах) матеріального і культурного рівня населення свого села і району. їх чисельність.
6. Промисловість області:
7. Сільське господарство області:
В аналогічному плані можуть бути представлені експоновані матеріали місцевого сільськогосподарського підприємства. Тут можна помістити відомості про кращих трудівників села, про благоустрій на селі.
8. Транспорт області:
Велике значення в підготовці експозицій музею належить завданню естетичного виховання. Вміння красиво оформити матеріал і як можна краще і яскравіше його показати — важлива умова під час створенні музею. Сам музей, його експонати можуть слугувати засобами естетичного виховання, а робота в ньому — конкретна можливість привити хороший смак школярам. Для цього важливо, щоб перегляд експонатів був не тільки навчальним, а й легким і приємним. Експонати необхідно розміщувати з достатніми відстанями, щоб при розгляданні кожного предмету сусідні не могли розсіювати або відволікати увагу.
Дуже важливе значення мають при оформленні експонатів фарби і освітлення. Всі відділи супроводжуються відповідними підписами, а експонати — етикетками, які пояснюють якісні сторони предмету, деякі відомості про історію його появи в музеї і т. д.
Фотографії, діаграми, малюнки, письмові матеріали обводяться рамкою або окантовуються під скло.
Висновки
Таким чином, успіх краєзнавчої роботи залежить від її систематичності і наступності. Спостереження за природними і суспільними явищами мають бути постійними. Варто організовувати роботу за принципом своєрідної естафети «поколінь» юних краєзнавців: наступне покоління поповнює відомості про свій населений пункт, здобуті попереднім, і зберігає результати його досліджень.
Комплексність досліджень за обсягом і спеціалізація за глибиною — наріжний камінь краєзнавчої роботи.
Враховуючи вікові особливості учнів, учитель має навчити спостерігати її і встановлювати закономірності та взаємозв'язки, які існують у природі і суспільстві, вивчати кожне явище в його індивідуальному прояві, виробити вміння виділити поєднання природних компонентів і продуктивних сил, система яких приводить до утворення природно-територіальних і територіально-виробничих комплексів різного рівня.
Не окремі краєзнавчі заходи, а струнка система краєзнавчої роботи, яка проводиться регулярно і систематично, є основною умовою підвищення освітньо-виховного рівня шкільної географії.
Педагогічна цінність краєзнавства полягає ще і в тому, що воно може успішно використовуватися всіма вчителями-предметниками, класними керівниками, вихователями шкіл і груп продовженого дня, іншими працівниками школи.
Створення в кожній школі системи краєзнавчо-туристичної роботи і забезпечення її оптимального функціонування — одне з важливих завдань педагогічних колективів і працівників освіти.
Література