Урок «Отруйність спиртів. Згубна дія алкоголю на організм людини»

Про матеріал

Матеріал даного уроку можна використати за рахунок резервних годин у 9 і 10 класах або на факультативних заняттях, оскільки у нових програмах виключено дану тему, хоча донедавна така тема вивчалась на уроках у 9 і 11 класах. Оскільки я вважаю цю тему досить актуальною для вивчення, тому і подаю цю розробку, уривки якої можуть використати на своїх уроках вчителі основ здоров"я, основ медичних знань, біології. Даний матеріал може бути базовим для однойменного виховного заходу .

Перегляд файлу

Тема уроку: «Отруйність спиртів. Згубна дія алкоголю на організм людини.»

Тип уроку :  урок  засвоєння нових знань

Дидактичні цілі:

Навчальна мета – ознайомити учнів зі згубним фізіологічним впливом алкоголю на організм людини та небезпечними наслідками, які викликає  вживання алкоголю.

Розвивальна мета – вчити приймати свідомі рішення, розвивати пам'ять, мислення, вчити аналізувати та спів ставляти; спробувати спрогнозувати наслідки токсичного впливу етанолу; розвивати особисту і громадянську відповідальність підлітків;

Виховна мета –  виховувати інтерес до предмета, розкриваючи творчі можливості учнів; виховувати негативне ставлення до вживання алкоголю;  формувати необхідність в організації здорового дозвілля (заняття спортом, музикою, мистецтвом, членством в клубах, гуртках); навчити робити вільний вибір за умови повної обізнаності.

Очікувані результати: учні встановлюють причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою, властивостями та застосуванням спиртів; висловлюють судження про згубну дію алкоголю на здоров’я  людини; аналізують та оцінюють роль спиртів для виробництва ліків, розчинників тощо; роблять висновки про необхідність ведення здорового способу життя і наголошують про власну відповідальність за своє здоров’я.

Методи та прийоми навчання: словесні (бесіда, розповідь, семінар), репродуктивні, частково-пошукові, інтерактивні (робота в групах)  наочні - хімічний експеримент (лабораторний дослід)

Міжпредметні зв’язки: біологія, медицина, історія, основи здоров‘я, світова література

Навчально-методичне забезпечення заняття:

наочність: таблиці, плакати

Роздатковий матеріал: картки із завданнями для груп,  картки з додатковим матеріалом, який буде використано при підготовці виступу лідера групи, роздавальний образотворчий матеріал

ТЗН: проектор, комп’ютер

Демонстраційний дослід : демонстрація дії етилового спирту на білок

Використана література:

Григорович О. В., Віценцик А. В., Гостиннікова О. М.  Хімія. Розробки уроків,                 9 клас. -  Х.: Ранок, 2009

Ярошенко О.Г.,  Хімія 9 клас. – К.: Основа, 2009

 

Аксьонова О.В. Негативний вплив на здоров’я людини. Науково-методичний журнал Хімія. – Х.: Основа, 2005

Кроцюк Н. В., Андрієвська Ф.Г. Згубна дія алкоголю на організм людини. Науково-методичний журнал Хімія. – Х.: Основа, 2003

Яланська Н. В. Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини. Науково-методичний журнал Хімія. – Х.: Основа, 2007

Зазикіна Т.О. Спирти як наркотичні речовини. Газета для вчителів хімії – Хімія.- К.: Шкільний світ, 2009

 

Структура уроку

І. Організаційна частина. ……………………………………………………… (1хв)

ІІ. Мотивування, стимулювання навчальної діяльності учнів…………………(2хв)

ІІІ. Обговорення навчальних питань семінару.. ………………………...(4хв)                                                      ІV. Вивчення нового матеріалу…………………………………………...(25хв)                                                                                    V. Діагностика правильності засвоєння учнями знань.…………………(8хв)                                           VІ.  Підбиття підсумків заняття…………………………………………..(3хв)                                                                                               VІІ. Повідомлення домашнього завдання………………………………..(2хв)

 

Хід  уроку

І. Організаційна частина. (1 хв)

Привітання, налаштування учнів на робочий лад.

ІІ. Мотивування, стимулювання навчальної діяльності учнів. (2 хв)

З давніх - давен людині відома велика кількість отруйних речовин і чимало випадків їхнього використання. Усі вони відрізняються за силою й дією на організм людини. Але серед них виділяється речовина, що відома в медицині як сильна протоплазмічна отрута, яку людина вживає на шкоду собі й своєму здоров’ю. Це етиловий спирт, смертність від якого перевищує число смертельних випадків, які викликані всіма інфекційними захворюваннями разом узятими.

Я хочу зосередити вашу увагу на те, що спирти вважають наркотичними речовинами, що згубно впливають на організм людини, усі її органи і приводять до виникнення такого важкого захворювання як алкоголізм. Проблема пияцтва потребує повсякденної уваги і кожен з нас повинен знати про шкоду та підступність алкоголю, щоб назавжди вирвати це зло із нашого життя. Кожен з вас повинен зрозуміти для себе, що здоров’я, радість життя і щастя – у ваших руках. Ще у 1870році великий Гете записав у своєму щоденнику: «Людство могло б досягти неймовірних успіхів, як би воно було більш тверезим!!!». Тому хочу зауважити, що алкоголізм це проблема і соціальна, і економічна, і медична.

ІІІ. Обговорення навчальних питань семінару.(4 хв)

Обговорення проводжу у вигляді фронтальної бесіди  та наукової конференції.

                                            Фронтальна бесіда

  1. Назвіть проблеми здоров’я, пов’язані із зловживанням алкоголю?

Відповіді учнів:

  •  Ожиріння печінки.
  • Гепатит (запалення печінки)
  • Цироз печінки.
  • Рак печінки.
  • Гастрит (запалення шлунка).
  • Рак ротової порожнини, горлянки, стравоходу.
  • Порушення обміну речовини.
  • Ожиріння.
  • Діабет.
  • Кардіоміопатія (серцеві порушення).
  • Підвищений кров’яний тиск.
  • Гостре порушення мозкового кровообігу.
  • Захворювання нервової системи.
  • Міопатія.
  • Сексуальні дисфункції.
  • Безпліддя.
  • Внутрішньоутробні порушення плоду.
  • Токсичне порушення кровотворення.

 

  1. Які соціальні проблеми виникають із зловживанням алкоголю?

 Відповіді учнів:

  • сімейні чвари;
  • зневажливе ставлення до дитини;
  • домашні нещасні випадки;
  • прогули на роботі;
  • нещасні випадки на роботі;
  • неефективна праця;
  • публічне пияцтво;
  • публічна агресія;
  • хуліганство;
  • правопорушення;
  • крадіжки;
  • зґвалтування;
  • злочинні напади;
  • убивства;
  • пияцтво за кермом;
  • угони автомобілів;
  • дорожньо-транспортні пригоди;
  • небажана вагітність;
  • спроби самогубства;
  • самогубства;
  • небезпечна поведінка.

 

  1. Які наслідки зловживанням алкоголем?

Відповіді учнів:

  •  Агресивна нераціональна поведінка.
  • Насильство.
  • Депресія
  • Нервовість.
  • Часті простудні захворювання.
  • Ризик запалення легенів.
  • Цироз печінки.
  • Кровотечі, виразка шлунка, недоїдання.
  • Тремтіння кінцівок рук, погіршення тактильних відчуттів.
  • Запалення підшлункової залози.
  • Погіршення ходи.
  • Болі в стопах, віднімаються пальці на ногах.
  • Серйозна втрата пам’яті.
  • Передчасне старіння.
  • «Характерний» ніс п’яниці.
  • Послаблення серцевих м’язів, серцева недостатність.
  • Зменшення захисних реакцій.
  • Авітаміноз.
  • У чоловіків: зниження сексуальної потенції.
  • У жінок: ризик розвитку деформованого плоду, недорозвиненість дитини, низька вага народженої дитини.
  • Безсоння.

ІV.  Вивчення нового матеріалу. (25хв= 2хв(слово вчителя)+7 хв(робота в групах: виконання одержаного завдання) +16 хв(виступи лідерів груп))

Питання згубної дії спиртів на організм людини розглядаю, використовуючи технологію ігрового навчання --  наукова конференція «Алкоголь – проблема соціальна та економічна».

Вчитель (2хв): Уявіть собі, що ви не учні, а вчені: лікарі, біологи, які зібралися на наукову конференцію і вам необхідно вирішити, як запобігти пияцтву та повернути людей, які стали на хибний шлях, до повноцінного життя. Для цього нам потрібно об’єднатися у «вчені групи», і одержати завдання для опрацювання.

 «Хмільне завжди протягує нам руку, коли ми зазнаємо невдач, коли ми слабнемо, коли ми втомлені, і вказує надзвичайно легкий шлях виходу з обставин, що склалися. Але обіцянки ці неправдиві: фізична сила, яку воно обіцяє – примарна, душевне піднесення – оманливе; під впливом хімічного ми втрачаємо істинне уявлення про цінності речей» (Дж. Лондон).

Тому проблему згубного впливу алкоголю на організм людини вивчають і історики, і біологи, і медики, і хіміки. Алкоголь не лише вбиває власне життя, але є загрозою для оточуючих, багато злочинів зафіксовано в стані сп’яніння, тому працівники правоохоронних органів  також займаються даною проблемою.

 Для роботи нашої наукової конференції утворено такі вчені групи.

1 –  група «Вчених -  істориків»;

2 –  група «Вчені - біологи»;

3 –  група «Вчені - хіміки»;

4 –  група «Медики »;

     5–  група «Працівники правоохоронних органів».

Завдання для вчених груп.  Робота в групах (7хв)

Для групи «Вчених-істориків». Коли з’явився цей небезпечний ворог – алкоголь?

Для групи «Вчених-біологів». Який негативний вплив алкоголю на органи людини?

Для групи «Вчених-хіміків». Невже  тільки шкода від спиртів?..

Для групи «Медиків». Чи вважаєте алкоголізм хворобою?

     Для групи «Працівників правоохоронних органів». Чому алкоголь вважають страшним злочинцем?

Виступи лідерів груп (16хв)

Кожна з груп отримує необхідний матеріал з даної теми і робить короткий виступ для учнів класу, які повинні у тезах головне законспектувати.

Виступ лідера групи «Вчених-істориків». Алкоголь винайшли після появи керамічного посуду, який дав можливість виготовляти вино з дикого винограду, меду, плодових соків, різних фруктів, цукристих рослин, ячменю,рису, проса. Цікаво, що відомий географ і мандрівник М.Миклухо – Маклай, подорожуючи берегами Нової Гвінеї виявив, що папуаси які ще не вміли добувати вогонь, уже знали технологію виробництва спиртних напоїв, тому можна стверджувати, що про оп’яняючі властивості спиртних напоїв люди дізналися майже за 8 тис. років до н.е. У Греції почали виноград обробляти за 4 тис. років до н.е. Чистий спирт почали одержувати в 6 ст. і назвали його «аль коголь», що в перекладі означає, той що одурманює. Першу пляшку горілки одержав араб Рагез у 1860 році. З того часу алкоголь почав входити в життя людей перегонка вина для одержання спирту посилила пияцтво. На виключно, що саме це стало приводом для заборони вживання спиртних напоїв до якої вдався основоположник ісламу Магомет. Від тоді в мусульманських країнах алкоголь не вживали, а відступників від цього закону жорстоко карали. Закони Стародавнього світу твердили про неприпустимість вживання спиртних напоїв. У Європі спирт з’явився у середньовіччі, його виготовляли з картоплі, буряка, зернових культур. Поширення пияцтва на Русі пов’язане з політикою панівних класів. Масове ввезення горілки та вина почалося у 16ст. Перший шинок у Москві відкрив у 1552 році цар Іван Грозний. Шинки стали джерелом великого прибутку до царської казни. Відомий історик Костомаров писав, що в стародавній Русі (територія України) пили мало, лише на великі свята варили мед, брагу, пиво. У будні жодних спиртних напоїв не вживали й пияцтво вважалось найбільшим гріхом, ганьбою.

     Виступ лідера групи «Вчених-біологів». Алкоголь – наркотична речовина, здатна спричиняти в того хто випив відчуття розслабленості, полегшення, приємності – так звану ейфорію. Роботами І.П. Павлова доведено, що алкоголь не справляє збудливого впливу на ЦНС, а навпаки спричиняє гальмування клітин  кори великих півкуль головного мозку. Застосовуючи метод умовних рефлексів, Павлов довів що навіть малі дози спиртного спотворюють діяльність нервової системи, змінюють співвідношення між процесами збудження  та гальмування, тобто алкоголь – це нервовий токсин. Чутливість людини до токсичної дії алкоголю тим вища, чим вона молодша. Так, для дітей смертельною є доза алкоголю 3 г на 1кг маси тіла. Досить негативний вплив етанол справляє на нервову психічну діяльність. У сп’янілої людини в мозку відбувається велика кількість дрібних крововиливів, закупорка судин в результаті чого, клітини мозку не отримують кисню й гинуть. Болючою проблемою всього людства є алкоголь і потомство. Сьогодні в світі нараховується десять мільйонів розумову відсталих людей. Переважна більшість з них могла б вести нормальний спосіб життя, як би їхні батьки не захоплювались спиртними напоями.

Виступ лідера групи «Вчених-хіміків». Не тільки шкоду, але й і користь дають спирти людині. Для цього треба розумно з ними поводитись. Етанол використовують як розчинник, дезінфікуючий засіб; він служить сировиною для виробництва лікарських препаратів, косметичних засобів. Спирт змішують з бензином для того, щоб відбулося повне згоряння палива, що запобігає забрудненню атмосфери. Етиловий спирт є сировиною для добування оцтової кислоти та фруктових есенцій. Етанол широко застосовують для приготування багатьох медичних препаратів, що являють собою спиртові розчини речовин: йодна настоянка, розчин брильянтового зеленого, борний сприт, мурашиний спирт. Метиловий спирт використовують для добування формальдегіду, потрібного для виробництва пластмас та фенолформальдегідних смол. Етиленгліколь і пропіленгліколь використовують при виготовлення антифризу для автомобілів(не замерзаюча рідина ля охолодження агрегатів автомобілів у зимових умовах); у виробництві розчинників, які входять до складу гальмівної рідини. Гліцерол застосовують у паперовій , поліграфічній, парфумерній та фармацевтичній промисловості. Завдяки гігроскопічності й не отруйності, цей спирт входить до складу майже всіх кремів та інших косметичних засобів, оскільки сприяє зволоженню шкіри. Гліцерол додають до зубної пасти, кондитерських виробів та клеїв для запобіганню їх швидкого висиханню. Його сполука з нітратною кислотою (нітрогліцерол) – надзвичайно вибухонебезпечна речовина, а її 1% розчин використовують як ліки при серцево-судинних захворюваннях. 

Виступ лідера групи  «Медиків». Алкоголізм – це хвороба і людину треба рятувати, лікувати. При допомозі лікарів-наркологів, психоаналітиків хворого можна повернути до повноцінного життя, але тут важливим є зусилля самого пацієнта, його бажання вернути собі те, що забрав алкоголь. Хочу зауважити, що алкоголь всмоктується у верхніх відділах травневого тракту, через годину – півтори його концентрація в крові стає максимальною. З крові він надходить у тканини головного мозку і печінки. Алкоголь спричиняє психози, поліневрити, енцефалопатити, захворювання серцево-судинної системи, шлунково - кишечного тракту,захворювання органів дихання, інфекційні захворювання, знижує імунітет. Найбільше страждає від алкоголю печінка, в якій знешкоджується 95% всього алкоголю: з початку виникає запальний процес — гепатит, а потім рубцеве переродження – цироз; 10 % хронічних алкоголіків страждають на цироз печінки.

Свій виступ лідер групи медиків доповнює експериментом, під час якого показує вплив етанолу на білок (використано білок курячого яйця)і пояснює, що етанол білок не розчиняє, проте відбирає у нього воду, чим порушує водно-сольовий баланс організму і викликає дисбаланс організму, провокуючи розвиток важких недуг.

Виступ лідера групи «Працівників правоохоронних органів». Пияцтво та алкоголізм – одна з найбільш серйозних причин вчинення злочинів. Майже 90% убивств і хуліганських вчинків здійснюється особами в стані алкогольного сп’яніння. Аналіз судових справ свідчить, що близько 70 % всіх злочинів здійснюється людьми в нетверезому стані. Це пояснюється тим, що п’яний погано контролює власні дії, не може тверезо оцінити обстановку. У  стані сп’яніння людині здається, що вона стає сильнішою, рішучішою, сміливішою, нічого не боїться. Встановлено, що третина ДТП трапляється з вини людей, які перебувають в стані сп’яніння. Слід пам’ятати, що невелика доза алкоголю спричиняє порушення сприйняття: кольору світлофора, звукових та інших сигналів, руху транспорту та пішоходів, показів спідометра. Після вживання водієм спиртного ймовірність аварії в 55 разів вища, ніж у випадку, коли за кермом твереза людина. Соціологи стверджують, що внаслідок пияцтва одного з членів сім’ї витрачається від 40 до 70% сімейного бюджету. Конфліктні стосунки в родині є однією з причин алкоголізму в 50-95% випадків. Не пускаймо зло у вигляді спиртних напитків у свою оселю.

ІV. Діагностика правильності засвоєння учнями знань.(8 хв)

Поетапне обговорення, сприймання і розуміння матеріалу, який запропонований «Вченими групами» (2хв)

Проводжу у вигляді письмової самостійної роботи (6хв)

 На запитання роботи «Спирти: за і проти» дати відповідь у вигляді таблиці

 

Спирти на службі людини і суспільства

Згубний вплив спиртів на організм людини

 

 

 

 

 

V.  Підбиття підсумків заняття (3 хв)

Підсумок уроку проводить вчитель,  розповідаючи учням притчу, основну думку якої виражають такі слова:  « Пам‘ятай! Все залежить від тебе».

 Колись давно в Китаї жив дуже розумний, але доволі пихатий мандарин (знатний вельможа). Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про його розум… Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хіба може бути хтось розумніший за нього? Але виду про своє обурення не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обурити  мудрого ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо мудрець скаже, що живе, - я роздушу метелика, а якщо мертве – я випущу його… » І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів:  «Усе у твоїх руках!». Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями. 

    Отже, лише від нас залежить, який шлях ви оберете у своєму житті.

    Сьогодні на уроці ми розглянули досить актуальну соціальну проблему, яка хвилює людство здавна і нині від вас, молодих людей, які згодом стануть дорослими і самостійними, залежить яким буде це людство. Кожен з вас повинен пам’ятати про шкоду власного здоров’я, про трагедію в родині, про деградацію суспільства, яку несе алкоголь. Тому, не впускайте до уст своїх цього страшного ворога ні на мить, бо він забирає розум людський і знайте все залежить від вас!!!

VІ. Повідомлення домашнього завдання (2 хв)

Отруйність спиртів. Згубна дія алкоголю на організм людини. Повторити хімічні властивості спиртів та виконати завдання №4, 5 після даного матеріалу (стор 153).

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
19 січня
Переглядів
86
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку