Тема: «Оздоблення великоднього яйця в техніці «декупаж».
Мета:
навчальна: сформуватипоняття «декупаж», навчити дітей виконувати композицію на предметах та складати орнамент.
виховна: виховати любов до праці, до звичаїв українського народу; виховувати акуратність під час виконання робіт.
розвиваюча: розвинути просторове бачення, сприяти розвитку в учнів таких особистих якостей, як охайність, старанність, уважність, працелюбність, розвивати увагупід час виконання робіт.
Обладнання та наочність:зразки композицій, яйця оздоблені в техніці «декупаж», пасхальне дерево оздоблене яйцями в техніці «декупаж», тарілки оздоблені в техніці «декупаж», інструкційні картки.
Інструменти та матеріали: пензлики, серветки, яйця, клей ПВА, ножиці.
Міжпредметні зв’язки: математика, геометрія.
Тип уроку: комбінований.
Профорієнтація: дизайнер.
Структура уроку
1. Організаційно-підготовчий етап
2. Повторення вивченого матеріалу
3. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
4. Мотивація навчальної діяльності
5. Оголошення, подавання теми уроку
6. Повідомлення очікуваних навчальних результатів для учнів на уроці
7. Вивчення нового матеріалу
8. Осмислення учнями нового матеріалу
9. Формування умінь та навичок. Практична робота
10.Мотивація оцінок за заняття, виставлення їх у журнал, щоденники
11. Рефлексія
12. Домашнє завдання
13. Прибирання робочого місця
Хід уроку
1.Організаційно-підготовчий етап.
2.Актуалізація опорних знань та вмінь.
1. Які види декоративно – ужиткового мистецтва ви вже знаєте?
2.Що таке декорування ?
3. Які предмети можна декорувати? (приклади)
4. Який матеріал використовують для захисту поверхні?
5. Правила техніки безпеки при роботі з ножицями, клеэм.
З глибокої давнини яйце вважається символом весняного оновлення природи, зародження і продовження життя. Освяченому на Великдень яйцю приписували особливу магічну силу. Зокрема, наші предки вірили, що можна навіть загасити пожежу, якщо з таким яйцем тричі обійти палаючу будівлю. Дотик освяченої писанки до свійських тварин мав забезпечити їхнє здоров’я і плодючість. Щоб бути красивими і рум’яними, молоді дівчата вмивалися водою, що в неї попередньо опускали писанку або крашанку.
Згідно зі стародавньою традицією на Великдень йшли до церкви, а з собою в ошатному кошику, застеленому вишитим рушником або настільником, несли святити паску, крашанки, хліб, сіль, печене порося, ковбаси, пироги тощо. Потім освяченими продуктами намагалися пригостити кожного члена родини.
Крашанки – розфарбовані одноколірні яйця. Крашанки виготовляють по всій території України, адже вони є обов’язковим великоднім атрибутом. На початку ХІХ ст. виготовляли такі крашанки: «в кірку» – червоні, «в бразолію» – темно-сині зі специфічним відблиском і «в жовтило» – жовті. У кінці ХІХ ст. однокольорові великодні яйця часто називали «галунками» (через додавання для закріплення фарби спеціальної речовини – галуну) або мальованками, сливками, галками.
Дряпанки. Дана техніка полягає у вишкрябуванні на зафарбованій поверхні яйця ажурного, здебільшого геометричного орнаменту. Інструментом для виконання такої роботи може слугувати голка, шпилька, цвях. Таким чином на кольоровому тлі створювався білий орнамент. У різних регіонах України яйця, виготовлені в цей спосіб, називають по-різному: на Східному Поліссі, Лемківщині і Бойківщині – дряпанками, скрябанками, різьбянками, на Поділлі – скробанками і рисованками.
А ми сьогодні з вами будемо оздоблювати писанку в сучасній техніці «декупаж».
3.Мотивація навчальної діяльності учнів.
Декупаж – це особливий вид мистецтва, який можна порівняти з аплікацією. Його особливість утому, щоб закінчити картину за допомогою шару лаку. Як зробити декупаж? До надзвичайності просто і це не забирає багато часу. Техніки декупажу тепер ви можете навчитися з журналів, послухати майстер-класи в інтернеті і так далі.Декупаж має багату історію. Витоки цього мистецтва беруть початок у Китаї в XII столітті. Ця техніка булла імпортована до Франції і швидко поширилася по всій Європі. Такі відомі художники, як Пікассо і Матісс також застосовували декупаж в своїх роботах.
4.Оголошення теми та мети уроку.
Тема нашого уроку:Оздоблення пасхального яйця в техніці «декупаж».
Мета: навчальнасформувати поняття «декупаж», навчити дітей виконувати композицію на предметах та складати орнамент;
виховна: виховати любов до праці, до звичаїв українського народу; виховувати акуратність під час виконання робіт;
розвиваюча: розвинути просторове бачення, сприяти розвитку в учнів таких особистих якостей, як охайність, старанність, уважність, працелюбність, розвивати увагупід час виконання робіт.
6. Повідомлення очікуваних навчальних результатів для учнів на уроці.
На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтеся про техніку «декупаж», особливості ії виконання та про різномаїття її застосування, а також опануєте її ази які можете самостійно застосовувати для декорування та оздоблення різноманітних речей вжитку.
7.Вивчення нового матеріалу.
Декупаж (Decoupage або découpage) - це мистецтво прикрашання предметів шляхом наклеювання вирізок кольорового паперу в поєднанні зі спеціальними ефектами такими як розфарбовування, вирізання, покриття сусальним золотом та іншими. Зазвичай який-небудь предмет, як наприклад невеликі коробки або меблі, покриваюються вирізками з журналів або спеціально виробленого паперу. Предмет для декупажу покривається лаком (часто декількома шарами) до тих пір, поки не зникне «стик» і результат не буде виглядати як розпис або інкрустація. При традиційному методі може використовуватися до 30-40 шарів лаку, які потім шліфуються до повної гладкості.
Як засіб декору, декупаж відомий в Європі з часівСередньовіччя. В Німеччині декупаж використовували в XV столітті, для декору меблів. картинки вирізають з паперу і наклеюють на меблі. Засіб не вимагав художніх здібностей, навичок малювання та наявності фарб. Тоді ж, як новий різновид мистецтва, виникає гравюра.
Мав своїх прихильників декупаж і в Венеції. Тут здавна прикрашали меблі картинками, створеними художниками олійни мифарбами. Серед тих, хто декорував меблі були і досить відомі майстри (Джорджоне, СандроБоттічеллі). Але це був досить коштовний засіб. Знайомство з меблями Китаю, Японії, де широко використовували інкрустації з перламутру , спонукало венеціанців спростити техніку декору до декупажу.
Сплеск популярності мав декупаж і в пуританській Британії часів королеви Вікторії. Тоді на ринках Британії було легко придбати сентиментальні картинки з пташками, квітами, молодими красунями на англійський смак, нереальними пасторальними сценами. Декупаж поширився майже на всі небагаті оселі королівства. В якості хобі британські емігранти перевезли декупаж через Атлантичний океан до Сполучених Штатів. А в 20 століттті розвиток реклами та друкарської справиз робили декупаж популярним у США між двома світовими війнами.
Наприкінці 20 ст. декупаж ввели до арсеналу дизайнерів.Стародавній засіб декору ускладнили використанням нових хімічних матеріалів, новими техніками друку, закріпленням на різних поверхнях(від дерева до кераміки). Декупаж стали використовувати для декору дамських сумок, капелюшків, шкатулок, підносів, футболок, спідниць, джинсів, посуду з кераміки та порцеляни, серветок, матеріалів для пакування, рамок, альбомів з фото, меблів, святковихсвічок та поштівок.
8. Осмислення учнями нового матеріалу
Отже дівчатка, сьогодні ви дізналися про одну із багатьох технік в світі декорування.
9. Формування умінь та навичок. Практична робота
Для декупажу великодніх яєць вам буде потрібно:
- білі яйця;
- кольорові серветки;
- ножиці, пензлик;
- клей ПВА.
Вступнийінструктаж. На краях своїх парт ви бачите картки з правилами поетапної роботи та санітарно-гігієнічними вимогами під час виконання роботи. Прочитайте та запам'ятайте їх та застосовуйте при роботі. Чергові! Роздайте, будь ласка, інструкційні картки .Якщо ні в кого не виникло запитань, то давайте приступимо до виконання завдання.
Практична робота.
Вступний інструктаж
Правила безпеки праці при роботі з ножицями та клеєм:
1. Не можна працювати тупими ножицями, а також ножицями зі слабким кріпленням.
2. Під час різання не можна ходити, а також підходити занадто близько до того, хто ними працює.
3. Ножиці можна передавати тільки ручками вперед.
4. Після роботи ножиці тримати складеними, бажано в чохлі.
5. У процесі роботи потрібно тримати матеріал пасивною рукою так, щоб пальці були осторонь відг острого леза
6. Клей не брати до роту, не підносити до носу та не вдихати його пари
7.Пензлик з клеєм під час роботи класти на спеціально відведену посуду а використаний пензлик покласти до склянки з водою та промити його.
Поточний інструктаж. Під час виконання учнями самостійної роботи я слідкую за послідовністю та правильністю виконання трудових операцій, роблю зауваження щодо помилок учнів, а також звертаю увагу на дотримання учнями правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог.
Заключний інструктаж.
– демонстрація кращих робіт;
– аналіз недоліків у результатах роботи та шляхи їх усунення;
– оцінювання результатів практичної роботи.
10. Мотивація оцінок за заняття, виставлення їх у журнал, щоденники:
а) демонстрація кращих робіт;
б) аналіз допущених помилок та шляхи їх усунення;
в) оцінювання виконаних учнями робіт з мотивуванням оцінок
11. Рефлексія.
«Мікрофон»
Пропоную дітям дати відповіді на питання:
- Що нового дізналися на уроці?
- Чого навчилися?
- Де можна використати набуті знання та вміння?
12.Оголошення Д/З.
Вдома самостійно оздобити великодні яйця в техніці декупаж, щоб закріпити отриманні знання.
13. Прибирання робочого місця
Чергові прибирають класну кімнату.
Висновки: сьогодні на уроці дівчата ознайомилися з технікою декупаж, дізналися про її витоки та розвиток а також успішно опанували її ази на практиці при виконанні оздоблення великоднього яйця в даній техніці. Метою даного уроку було сформувати поняття «декупаж», навчити дітей виконувати композицію на предметах та складати орнамент. Виховати любов до праці, до звичаїв українського народу; виховувати акуратність під час виконання робіт. Розвинути просторове бачення, сприяти розвитку в учнів таких особистих якостей, як охайність, старанність, уважність, працелюбність, розвивати увагу під час виконання робіт.
Інструкційна картка
Оздоблення пасхального яйця в техніці «декупаж».
№ п/п |
Технологічна послідовність |
Зображення |
1. |
Обережно відокремите нижній шар від серветки. Вам буде потрібно шар з малюнком (картинкою). (Це при використанні подвійних серветок, які продаються, але також підійде і звичайна, одношарова).До яйця можна приклеювати, як смуги, так і вирізані фрагменти малюнка. Таким чином, вийде більш охайно. Краще робити великодній декупаж з кількома невеликими візерунками, ніж з одним великим. Яйце має округлу форму, тому при наклеюванні візерунка можуть утворюватися складки і чим більше візерунок – тим сильніше він буде морщити при наклеюванні.
|
|
2. |
Прикладіть до яйця фрагменти серветки. Розподіляємо мотиви на поверхні яйця.
Найголовніше в наклеюванні узору – це акуратність
Найголовніше в наклеюванні узору – це акуратність
|
|
3. |
Вмочіть пензлик в клей і акуратно від середини серветки, прикладеної до поверхні яйця, нанесіть його. Намагайтеся, щоб під серветкою не залишилося бульбашок повітря. Не шкодуйте клею, серветка повинна добре приклеїтися. Якщо складки все-таки з’являться, особливо великі можна обережно розгладити нігтем.
|
|
Пам’ятка
Декупаж робиться наступним чином: *треба вирізати з кольорової серветки малюнок (залишити тільки верхній тонкий шар з малюнком, а 2 нижніх відділити)
* прикласти його до сухої чистої поверхні і покрити зверху клеєм для декупажу, дати підсохнути (десь 15 хв.) і покрити лаком.
*Необхідно ретельно розгладити малюнок – це потрібно для того, щоб під ним не утворювалося бульбашок повітря.
* Коли малюнок висохне нанести лак.
*В залежності від поверхні можна покрити ще кількома шарами лаку (якщо на тарелі чи горнятку - 2-3 рази, на вазончику вистачить 1разу).