Розвиток творчих здібностей особистості на уроках трудового навчання

Про матеріал
я як учитель трудового навчання, здійснюю формування технічно та технологічно освіченої особистості, підготовленої до життя й активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства. Творчі завдання важливі для формування асоціативного мислення, оволодіння навичками порівняльного аналізу за допомогою міркування, профорієнтаційній роботі. Результатом розвитку творчих здібностей вихованців, на нашу думку, є формування якісно нових цінностей (об’єктивних чи суб’єктивних), значущих для творчого особистісного становлення протягом життя, розвиток моральних якостей і властивостей учнів, а уроки трудового не тільки закріплюють і покращують знання та практичні навички учнів, а й виявляють їх творчий потенціал, розвивають здібності і надають можливість самоствердитися, самореалізуватися, враховуючи національні традиції.
Перегляд файлу

Новокиївська  спеціальна школа

Херсонської  обласної  ради

 

 

Розвиток творчих здібностей особистості на уроках трудового навчання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2019/2020 навчальний рік

 

Анотація

   У досвіді представлено   шляхи розвитку  творчих здібностей  особистості  на уроках трудового навчання  з елементами інноваційних технологій.

При формуванні технологічних компетентностей    враховуються  вікові особливості учнів, що сприяє збагаченню кругозору, розвиває пізнавальний інтерес і творчі здібності, заохочує дітей до праці.

                                                              

 

Зміст

1. Вступ …………………………………………………………………………4

2. Актуальність обраної теми …………………………………………….........4

3. Обґрунтування обраної теми………………………………………………...5

4.Науково – теоретичні основи досвіду……………………………………….6

5.Технологія впровадження досвіду…………………………………………..6

6.Висновки………………………………………………………………………9                                     

 

 

 

 

 

Кожний юнак, кожна дівчина повинні

знати, що, навчаючись у школі, їм треба

готувати  себе  до праці, до того,

щоб створювати цінності,

корисні для людини, для суспільства.

В. Сухомлинський

 

 

 

 

 

 

Вступ

Моє життєве кредо — слова В.О. Сухомлинського: “Творіння людини — найвище напруження усіх духовних сил. Це і життєва мудрість, і майстерність, і мистецтво”. Тому вважаю головним своїм обов’язком навчати учнів, розвивати їх творчий потенціал, сприяти всебічному інтелектуальному розвитку. 

 

Актуальність проблеми

У сучасних умовах перед навчальним закладом постає важливе завдання, яке полягає у «…створенні умов для розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина України, вихованні покоління людей, здатних ефективно працювати і навчатися протягом життя, оберігати й примножувати цінності національної культури та громадянського суспільства, розвивати і зміцнювати суверенну, незалежну, демократичну, соціальну та правову державу як невід’ємну складову європейської та світової спільноти».

Потрібно не просто дати учню базовий рівень освіти, а сформувати компетентності, яких потребує сьогодні суспільство:   креативність, здібність навчатися усе життя, комунікативність, самовдосконалення.

Тому обрана проблема  «Розвиток творчих здібностей особистості на уроках трудового навчання» є актуальною та життєво необхідною.

                                        Обґрунтування вибору теми

У наш час в педагогіці відбувається становлення нової системи навчання.      Тому перед сучасною школою стоять такі завдання:  розвинути індивідуальні пізнавальні здібності кожної дитини; максимально виявити, ініціювати, використати, індивідуальний (суб’єктний) досвід дитини; допомогти особистості пізнати себе, самовизначитися,   самореалізуватися; сформувати в особистості культуру життєдіяльності, яка дає можливість продуктивно будувати своє повсякденне життя, тобто формувати технологічно освічену особистість, підготовлену до самостійного життя і активної перетворювальної діяльності в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства.

Загальні компетентності повинні сформуватися в процесі навчання та містити знання, навички, досвід співвідносин, досвід діяльності. Всі компетентності взаємозалежні і пов’язані між собою, тому формувати їх ізольовано одну від одної на різних етапах уроку неможливо. Компетентнісно орієнтоване навчання передбачає виконання учнями та учителем на уроках відповідних дій. Сучасні освітні технології та інтерактивні методи навчання, які формують ключові компетентності, надають навчанню природний характер, сприяють створенню в школі для дитини  комфортного місця для  активного громадського життя, а навчальна діяльність  стає засобом реалізації потенціалу учня та розвитку особистих здібностей від рівня освітнього стандарту до творчості. Тому доцільно обрати основні стратегічні напрямки діяльності.

Ознайомлення з передовим досвідом роботи видатних учителів, особиста практика дає мені підстави для висновку, що оптимальним для впровадження компетентнісного підходу в трудовому навчанні є сполучення таких, взаємодоповнюючих та охоплюючих широкий спектр бажаних змін, технологій: новітні інформаційні технології; особистісно-орієнтована технологія; технологія формування творчої особистості, проектна технологія.

Науково – теоретичні основи досвіду

Розвитком творчих здібностей учнів школи займалося багато вчених. Серед них Н.В. Слюсаренко у роботі «Розвиток творчих здібностей учнів 5-9 класів на уроках обслуговуючої праці засобами ігрової діяльності», Барко В.І. і Тютюнников А.М. дослідили питання визначення творчих здібностей дитини, особливої уваги, як на нашу думку, заслуговує робота Музики О.Л. «Цінності обдарованої особистості».

Ознайомлюючись з думками вчених про особливості  розвитку творчих здібностей учнів у процесі вивчення трудового навчання,  дійшли висновку, що вони  знаходять відображення в новаторських підходах до цього питання в деяких навчальних закладах України.

 Різноманітні аспекти дитячої творчості розглядали В. Дружинін, Я. Пономарьов, І. Семенов; психологічні основи творчої активності вивчали Д. Богоявленська, Л. Виготський, П. Гальперін, Д. Ельконін, В. Крутецький, Г. Костюк, В. Мерлін, Н. Тализіна; педагогічний аспект досліджували Л. Аристова, В. Андрєєв, Ю. Бабанський, М. Данилов, Б. Коротяєв, І. Лернер, Л. Мамот, В. Паламарчук, О. Савченко, М. Скаткин, Т. Шамова, Г. Щукіна та ін.

Аналіз передового педагогічного досвіду викладання трудового навчання свідчить, що більшість вчителів, які мають великий педагогічний стаж та досвід роботи у загальноосвітніх навчальних закладах, пропонують та використовують різні методи розвитку творчих здібностей та різні підходи до організації навчальної та трудової діяльності учнів.

Технології впровадження досвіду

Розвиток творчих здібностей на уроках трудового навчання здійснюємо за допомогою інноваційних технологій. Інноваційні технології, (інтерактивні технології навчання, технологія проектного навчання, особистісно зорієнтована технологія, комп’ютерна технологія), шляхом взаємодії удосконалюють урок в цілому, підвищують його ефективність.

Впровадження інформаційних технологій

         Людина, яка володіє технологіями та інформацією, має інший, новий стиль мислення, принципово інакше підходить до оцінювання проблеми, що виникла; до організації своєї діяльності.               Трудове навчання — це особливий навчальний предмет, який вимагає засвоєння учнями великої кількості різнобічних  умінь та навичок, без яких неможливе подальше формування, вдосконалення алгоритмів дій та їх творче застосування, а використання комп’ютерних технологій на уроках трудового навчання дозволяє формувати та розвивати в учнів компетентності саморозвитку та самоосвіти, інформаційні, комунікативні, полікультурні, а за умови залучення прикладних комп’ютерних програм, ще й компетентності продуктивної творчої діяльності.

Під час проведення уроків я використовую програмні засоби навчання: презентації, відеоролики, фотографії.

      Комп'ютерна презентація викликає у дітей бажання  працювати на уроці.   Мотивація учбової діяльності зростає в декілька разів. Презентація звільняє учителя від традиційного використання дошки. Етапи  уроку, основні тези і  весь необхідний ілюстративний матеріал, чітко і наочно виконані на слайдах, сприяють концентрації уваги учнів і активізації їх діяльності.

Впровадження особистісно-орієнтованих технологій

Я вбачаю завдання учителя, як технолога навчального процесу  в організації його таким чином, щоб отримати найбільшу ефективність кожного уроку. Ефективне керівництво процесом навчання створює оптимальні умови для прояву самостійності, творчої активності, дозволяє здійснювати індивідуальний підхід. Грунтовна підготовка матеріально-технічної бази та дидактичного оснащення, також є неодмінною складовою ефективної організації навчального процесу. З метою впровадження особистісно орієнтованої технології, я намагаюся організовувати навчальну роботу так, щоб усі учні самі відкривали нове, а не одержували «готові відповіді». Поступово впроваджую елементи групової роботи, самостійної роботи з підручником, посібниками, роздатковим матеріалом, приділяю велику увагу дослідницькій та творчій роботі. Саме такі заняття спрямовані на те, щоб учні вчилися вести полеміку, обґрунтовувати власну позицію при обговоренні, що важливо для формування аналітичного мислення, розвитку особистості, а відтак —  комунікативної   компетентності.   Уміння дитини самостійно працювати з  інформаційними джерелами – це гарантія того, що усі  виникаючі питання та  отримані завдання  дитина здатна вирішити сама.

Впровадження технології формування творчої особистості

З метою формування та розвитку творчої особистості учня використовуються елементи народознавства та знайомство учнів з різними видами творчості, виробами декоративно-прикладного мистецтва. На заняттях гуртків діти працюють в різних техніках декоративно-прикладного, образотворчого мистецтва, що сприяє підвищенню інтересу у дітей до самобутньої української культури.

 Для розвитку самостійності та творчих здібностей використовуємо організовуємо презентації, виставки робіт. Ефективним та захоплюючим для учнів є виготовлені власноруч виробів , які дарують своїм рідним, друзям,  вчителям                                

Впровадження проектної технології

Підвищити активність учнів у самостійному отриманні знань, набутті навичок здійснення практичної діяльності можна шляхом впровадження проектної технології, яка основана на використанні проблемних, дослідницьких методів.

Опираюся на головні принципи у реалізації даної технології: самостійність, діяльність, результативність, проектна технологія дозволяє успішно формувати ключові компетентності особистості, необхідні у подальшому житті: комунікативні, інформаційні, соціальні, компетентності,  пов’язані з життям в багатокультурному суспільстві,  з навичками вчитися все життя; а головне, спрямована на реалізацію творчого потенціалу  учнів. Проектні роботи учнів посідали призові місця  у   районних конкурсах.

Висновки

Отже, я як учитель трудового навчання, здійснюю формування технічно та технологічно освіченої  особистості, підготовленої до життя й активної трудової діяльності в умовах  сучасного високотехнологічного,  інформаційного суспільства. Творчі завдання важливі для формування асоціативного мислення, оволодіння навичками порівняльного аналізу за допомогою міркування, профорієнтаційній роботі. 

Результатом розвитку творчих здібностей  вихованців, на нашу думку, є формування якісно нових цінностей (об’єктивних чи суб’єктивних), значущих для творчого особистісного становлення протягом життя, розвиток моральних якостей і властивостей учнів, а уроки трудового не тільки закріплюють і покращують знання та практичні навички учнів, а й виявляють їх творчий потенціал, розвивають здібності і надають можливість самоствердитися, самореалізуватися, враховуючи національні традиції.

Використана  література:

1. Настільна книга педагога. Посібник для тих, хто хоче бути вчителем-майстром /Упорядники: Андрєєва В. М., Григораш В. В. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – 352 с.

2. Чернишова Р., Андрюханова В. Мета сучасної школи - компетентність//Директор школи. Україна.- 2001. - №8. – С. 91 – 96.

3. Альтшуллер Г.С. Творчество как точная наука. 2 изд., дополн. - Петрозаводск: Скандинавия, 2004. - 208 с.

4. Жалдак М.І., Лапінський В.В, Шут М.І.  Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики: Посібник для вчителів. – К.: – НПУ імені М.П.Драгоманова. – 2004. – 182 с.

5. Кава Л.Г. Розвиток творчих здібностей на уроках трудового навчання. Жидачівська гімназія, 2013р.- 35с.

6.  http://trudove.org.ua

 

 

docx
Додано
8 квітня 2020
Переглядів
2341
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку