Урок "Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші та найглибші озера Земної кулі"

Про матеріал

Конспект уроку з використанням інтерактивних сервісів для розвитку пізнавальної активності учнів з метою формування системи знань про озера, їх практичне значення; навичок роботи з фізичною та контурною картою; виховання дбайливого ставлення до водних багатств.

Перегляд файлу

 

             Відділ освіти, сімі, молоді та спорту Гусятинської РДА

                                   Тернопільської області      

                                   ЗОШ І-ІІ ст. с. Котівка

 

 

 

 

                            Конспект уроку географії у 6 класі 

 

   «Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин,  солоністю. Найбільші та найглибші озера Земної кулі»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                 Вчитель географії                       

                                                                                                           ЗОШ І-ІІ ст. с. Котівка

                                                                                                                  Сагайдак Л.Т.

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема:Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші та найглибші озера Земної кулі.

Мета:продовжити формувати в учнів систему знань про озера, показати їх практичне значення, навчити розрізняти за картою стічні та безстічні озера; продовжувати формувати навички роботи з фізичною та контурною картою; виховувати дбайливе ставлення до водних багатств.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: атлас, контурні карти,настінні карти, відеоматеріал, презентація.

Опорні поняття:річка, води суходолу, тектонічні  рухи, живлення річки.

Базові поняття: озеро, типи озер, водосховище, канал, ставок.

 

                                                    Хід уроку

I.  Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Вже декілька уроків ми вивчаємо тему ГІДРОСФЕРА . Давайте згадаємо , що називається гідросферою, що входить до складу. Давайте відтворимо схему.

Image result for будова гідросфери

«Географічний практикум»

Щоб повторити води Світового океану давайте пограємо у складання ПАЗЛІВ

(4 групи: знайти із переліку запропонованих  і наклеїти назву географічного об’єкта, що відповідає завданню:

Материки, Моря, Протоки, Затоки , Острови, Півострови  і показати на фізичній  карті)

 Отже, ми добре засвоїли  знання про Світовий океан і перейшли до вивчення наступної частини Гідросфери – Води суходолу.

 Давайте пригадаємо , що входить до Вод суходолу ( схема  на екрані, презентація)

Саме про РІЧКУ ми вивчали на попередньому уроці.

Пригадайте, що називається річкою.

     За проектом, який ми разом складали на уроці пригадаємо (  ПРОЕКТ):

Витік, русло, гирло.  З чого річка бере початок? Як визначити ліву, праву притоку.

 Чим живиться річка?  Найвищий рівень води у річці?

        Т.Г. Шевченко писав: «Тече вода в синє море, та не витікає…»

Чи справді вода, яка потрапляє до моря (океану), ніколи не витікає, тобто не повертається назад на суходіл?  (відбувається Кругообіг води)

        А яка річка протікає через наше село. (Нічлава). А чи можемо ми здійснити подорож у відкритий океан з нашого села?

 «Географічний практикум»

За допомогою мобільного додатку Кахут  на ваших смартфонах закріпимо вивчене з теми Річки і Світовий океан. 

(https://create.kahoot.it/kahoots/my-kahoots)

III. Мотивація навчальної діяльності

  «Будуть приходити люди,

Вбогі  й багаті, веселі й сумні

Радощі й тугу нестимуть мені.

Їм промовляти душа моя буде»

Так писала Леся Українка у «Лісовій пісні», зачарувавшись  красою озера Нечімне, що розкинулося в одному з куточків Волинського Полісся.

І сьогодні темою нашого уроку є «Озера», що також як річки належать до Вод суходолу.

«Дивуй!»

Озера іноді порівнюють з мініатюрними морями, їх називають блакитними очима Землі.  Їх форма, розміри, склад і походження надзвичайно різноманітні.

Але все-таки головна цінність озер — це прісна вода

 Так, у пустелях Центральної Азії є дивовижні «блукаючі» озера, які змінюють своє місце розташування. Існують на Землі озера, заповнені не водою, а кислотою або гарячим асфальтом,  а є озера з «мертвою» та «живою» водою — як у казці! Про деякі з них ми сьогодні почуємо. Озера можна створити штучно, тоді їх називають водосховищами.

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про особливості озер, з’ясуєте їх роль у житті та господарській діяльності людини.

 Запишіть тему року-ОЗЕРА, іх різноманітність. ( з презентації)

Подивіться з переліком питань, з якими ми познайомимось на цьому уроці. Поставте плюс напроти поняття, про яке ви знаєте, чули; і мінус- напроти поняття, яке вам незнайоме. (Картка з поняттями, що будуть вивчатися на уроці)

IV. Вивчення нового матеріалу

Фото з презентації «Озеро»

На суходолі багато замкнених заглиблень, у які стікають поверхневі води. Якщо в таке заглиблення надходить більше води, ніж її випаровується, вода збирається, утворюється озеро.

«Аукціон думок» Подивіться на фото і скажіть, що таке озеро? (думки учнів)

Тепер відкриємо підручник і зачитаємо правило. (робота з підручником)

(Учні записують визначення в зошит.)

На відміну від моря озеро не є частиною океану.

Від річки відрізняється тим, що вода в ньому не тече, як потік.

«Географічний практикум»  Складання ПРОЕКТУ « ОЗЕРА»

( фото озера, річки, водоспаду – вибрати і приклеїти на проект)

            Озера трапляються на рівнинах і в горах. Вони дуже відрізняються одне від одного за площею і глибиною, походженням улоговини, властивостями води, а також за біологічними особливостями. Сьогодні ми розглянемо озера, що відрізняються походженням озерних улоговин, солоністю та водним режимом.

ОЗЕРА класифікують ( 3 слайд презентації)

-За походженням озерних улоговин

     Використовуючи підручник, презентацію на комп’ютерах знайти які озера відносяться до певного типу озерних улоговин, знайти на карті  (приклеїти на проект):

І група

Залишкові , тектонічні, вулканічні

ІІ група

Лиманні, стариці, загатні

ІІІ група

Льодовикові, загатні, карстові

ІV група  - за водним режимом, солоністю (знайти на карті, вирізати з кольорового паперу, приклеїти на проект)

-стічні, безстічні

-солоні, прісні

 Класифікація озер за водним режимом

Класифікація озер за солоністю   (презентація)

Використання та охорона озер                                                                                           Як і річки, озера відіграють велику роль у житті людини. Вони є природними резервуарами прісної води. Великі озера використовуються  для судноплавства(наведіть приклади таких озер). Активно споживаються рибні запаси озер. З окремих мінералізованих озер видобувають корисні копалини (кухонну та інші солі). Їхсолону воду, насичену цілющими речовинами, використовують для лікування людей.
В результаті господарської діяльності людини озера значно швидше, ніж річки,забруднюються й втрачають свою первісну природу. Тому слід дбайливо ставитися до їх багатств.

V. Закріплення

Практична робота.  Використовуючи  інтернет-сервіс  Learning Apps виконати вправу «Озера»

Позначення на контурній карті озер: Каспійське, Байкал, Вікторія

Великі озера (Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері,  Онтаріо)

Висновок
1.Озера– це природні заглибини на суходолі, заповнені водою.
2.За походженням улоговин розрізняють озера: тектонічні, реліктові, льодовикові, вулканічні, загатні, карстові, старичні, лиманні, заплавні.
3.Озера мають свій водний режим, в результаті якого вода в них прісна або солона.

VІ. Підсумки уроку.

 Проаналізуйте  поняття на голубому листочку, чи ще залишилися мінуси.

   Метод «Рюкзак». Рюкзак  або наплічник  є незамінним у подорожі,  необхідний,зручний.  Що ми вкладаємо до нього готуючись до подорожі- необхідні речі.

Уявімо, що наша мандрівка – це майбутнє життя, які знання, отриманні сьогодні на уроці ви візьмете  з собою у життя?  (що озера дають нам прісну воду, їх потрібно оберігати;  Байкал-найглибше озеро;  Каспійське не море, а озеро;  бувають прісні і солоні озера; стічні і безстічне. 

Виставлення оцінок.

Д/з

1. Прочитати § 44

2. Відповідати на запитання 1-5 с. 181

3. Кожен  учень  отримав  QR-код.

Посилання на адресу за якою можна прочитати про цікаві , незвичні озера світу   C:\Users\Public\Pictures\Sample Pictures\qr-code.gif

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Sahaydak Lesia
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
22 березня 2019
Переглядів
3743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку