Конспект уроку з використанням інтерактивних сервісів для розвитку пізнавальної активності учнів з метою формування системи знань про озера, їх практичне значення; навичок роботи з фізичною та контурною картою; виховання дбайливого ставлення до водних багатств.
Відділ освіти, сімі, молоді та спорту Гусятинської РДА
Тернопільської області
ЗОШ І-ІІ ст. с. Котівка
Конспект уроку географії у 6 класі
«Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші та найглибші озера Земної кулі»
Вчитель географії
ЗОШ І-ІІ ст. с. Котівка
Сагайдак Л.Т.
Тема:Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші та найглибші озера Земної кулі.
Мета:продовжити формувати в учнів систему знань про озера, показати їх практичне значення, навчити розрізняти за картою стічні та безстічні озера; продовжувати формувати навички роботи з фізичною та контурною картою; виховувати дбайливе ставлення до водних багатств.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атлас, контурні карти,настінні карти, відеоматеріал, презентація.
Опорні поняття:річка, води суходолу, тектонічні рухи, живлення річки.
Базові поняття: озеро, типи озер, водосховище, канал, ставок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Вже декілька уроків ми вивчаємо тему ГІДРОСФЕРА . Давайте згадаємо , що називається гідросферою, що входить до складу. Давайте відтворимо схему.
«Географічний практикум»
Щоб повторити води Світового океану давайте пограємо у складання ПАЗЛІВ
(4 групи: знайти із переліку запропонованих і наклеїти назву географічного об’єкта, що відповідає завданню:
Материки, Моря, Протоки, Затоки , Острови, Півострови і показати на фізичній карті)
Отже, ми добре засвоїли знання про Світовий океан і перейшли до вивчення наступної частини Гідросфери – Води суходолу.
Давайте пригадаємо , що входить до Вод суходолу ( схема на екрані, презентація)
Саме про РІЧКУ ми вивчали на попередньому уроці.
Пригадайте, що називається річкою.
За проектом, який ми разом складали на уроці пригадаємо ( ПРОЕКТ):
Витік, русло, гирло. З чого річка бере початок? Як визначити ліву, праву притоку.
Чим живиться річка? Найвищий рівень води у річці?
Т.Г. Шевченко писав: «Тече вода в синє море, та не витікає…»
Чи справді вода, яка потрапляє до моря (океану), ніколи не витікає, тобто не повертається назад на суходіл? (відбувається Кругообіг води)
А яка річка протікає через наше село. (Нічлава). А чи можемо ми здійснити подорож у відкритий океан з нашого села?
«Географічний практикум»
За допомогою мобільного додатку Кахут на ваших смартфонах закріпимо вивчене з теми Річки і Світовий океан.
(https://create.kahoot.it/kahoots/my-kahoots)
III. Мотивація навчальної діяльності
«Будуть приходити люди,
Вбогі й багаті, веселі й сумні
Радощі й тугу нестимуть мені.
Їм промовляти душа моя буде»…
Так писала Леся Українка у «Лісовій пісні», зачарувавшись красою озера Нечімне, що розкинулося в одному з куточків Волинського Полісся.
І сьогодні темою нашого уроку є «Озера», що також як річки належать до Вод суходолу.
«Дивуй!»
Озера іноді порівнюють з мініатюрними морями, їх називають блакитними очима Землі. Їх форма, розміри, склад і походження надзвичайно різноманітні.
Але все-таки головна цінність озер — це прісна вода
Так, у пустелях Центральної Азії є дивовижні «блукаючі» озера, які змінюють своє місце розташування. Існують на Землі озера, заповнені не водою, а кислотою або гарячим асфальтом, а є озера з «мертвою» та «живою» водою — як у казці! Про деякі з них ми сьогодні почуємо. Озера можна створити штучно, тоді їх називають водосховищами.
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про особливості озер, з’ясуєте їх роль у житті та господарській діяльності людини.
Запишіть тему року-ОЗЕРА, іх різноманітність. ( з презентації)
Подивіться з переліком питань, з якими ми познайомимось на цьому уроці. Поставте плюс напроти поняття, про яке ви знаєте, чули; і мінус- напроти поняття, яке вам незнайоме. (Картка з поняттями, що будуть вивчатися на уроці)
IV. Вивчення нового матеріалу
Фото з презентації «Озеро»
На суходолі багато замкнених заглиблень, у які стікають поверхневі води. Якщо в таке заглиблення надходить більше води, ніж її випаровується, вода збирається, утворюється озеро.
«Аукціон думок» Подивіться на фото і скажіть, що таке озеро? (думки учнів)
Тепер відкриємо підручник і зачитаємо правило. (робота з підручником)
(Учні записують визначення в зошит.)
На відміну від моря озеро не є частиною океану.
Від річки відрізняється тим, що вода в ньому не тече, як потік.
«Географічний практикум» Складання ПРОЕКТУ « ОЗЕРА»
( фото озера, річки, водоспаду – вибрати і приклеїти на проект)
Озера трапляються на рівнинах і в горах. Вони дуже відрізняються одне від одного за площею і глибиною, походженням улоговини, властивостями води, а також за біологічними особливостями. Сьогодні ми розглянемо озера, що відрізняються походженням озерних улоговин, солоністю та водним режимом.
ОЗЕРА класифікують ( 3 слайд презентації)
-За походженням озерних улоговин
Використовуючи підручник, презентацію на комп’ютерах знайти які озера відносяться до певного типу озерних улоговин, знайти на карті (приклеїти на проект):
І група
Залишкові , тектонічні, вулканічні
ІІ група
Лиманні, стариці, загатні
ІІІ група
Льодовикові, загатні, карстові
ІV група - за водним режимом, солоністю (знайти на карті, вирізати з кольорового паперу, приклеїти на проект)
-стічні, безстічні
-солоні, прісні
Класифікація озер за водним режимом
Класифікація озер за солоністю (презентація)
Використання та охорона озер Як і річки, озера відіграють велику роль у житті людини. Вони є природними резервуарами прісної води. Великі озера використовуються для судноплавства(наведіть приклади таких озер). Активно споживаються рибні запаси озер. З окремих мінералізованих озер видобувають корисні копалини (кухонну та інші солі). Їхсолону воду, насичену цілющими речовинами, використовують для лікування людей.
В результаті господарської діяльності людини озера значно швидше, ніж річки,забруднюються й втрачають свою первісну природу. Тому слід дбайливо ставитися до їх багатств.
V. Закріплення
Практична робота. Використовуючи інтернет-сервіс Learning Apps виконати вправу «Озера»
Позначення на контурній карті озер: Каспійське, Байкал, Вікторія
Великі озера (Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері, Онтаріо)
Висновок
1.Озера– це природні заглибини на суходолі, заповнені водою.
2.За походженням улоговин розрізняють озера: тектонічні, реліктові, льодовикові, вулканічні, загатні, карстові, старичні, лиманні, заплавні.
3.Озера мають свій водний режим, в результаті якого вода в них прісна або солона.
VІ. Підсумки уроку.
Проаналізуйте поняття на голубому листочку, чи ще залишилися мінуси.
Метод «Рюкзак». Рюкзак або наплічник є незамінним у подорожі, необхідний,зручний. Що ми вкладаємо до нього готуючись до подорожі- необхідні речі.
Уявімо, що наша мандрівка – це майбутнє життя, які знання, отриманні сьогодні на уроці ви візьмете з собою у життя? (що озера дають нам прісну воду, їх потрібно оберігати; Байкал-найглибше озеро; Каспійське не море, а озеро; бувають прісні і солоні озера; стічні і безстічне.
Виставлення оцінок.
Д/з
1. Прочитати § 44
2. Відповідати на запитання 1-5 с. 181
3. Кожен учень отримав QR-код.
Посилання на адресу за якою можна прочитати про цікаві , незвичні озера світу