Урок "Пам'ять. Типи та види пам'яті"

Про матеріал
Урок до теми 10 Вища нервова діяльність. Поняття про пам'ять, типи та види пам'яті. Містить цікаві факти про особливості та значення пам'яті, а також дослідження різних її видів
Перегляд файлу

 

 

             

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Бикова Ірина Анатоліївна, Первомайська гімназія № 4,  вчитель біології,  вища кваліфікаційна категорія

Тема: Пам'ять. Типи та види пам'яті

Мета: дати поняття про природу, типи, види, якості пам'яті;

            визначити її роль в формуванні особистості;

           на практиці ознайомитися з методами вивчення пам′яті,

           розвивати вміння тренувати і зміцнювати пам'ять;

           виховувати прагнення до розвитку певного виду пам′яті.

Обладнання: таблиця "Головний мозок людини", картки з малюнками, текстом.

Основні терміни і поняття: пам'ять, види пам′яті, типи пам'яті, здобування, 

              мотиваційна система.  

Тип уроку: урок застосування знань на практиці.

 

                                               Людина, позбавлена пам'яті, вічно знаходилася б

                                 у положенні немовляти, була б істотою, не здатною  

             нічого навчитися, нічим оволодіти, і її дії

  визначалися б тільки інстинктами.

                                                                                                    І.М. Сєченов

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів:

1. Виконайте програмовану роботу:

1. Чим відрізняється ВНД людини від ВНД тварин?

а) у людини є мова, абстрактне мислення;

 б) у тварин основою ВНД є перша сигнальна система, у людини - друга;

 в) у тварин перша сигнальна система, а у людини перша і друга.

2. Кому властиві абстрактне мислення, оперування поняттями?

 а) людині;

 б) тваринам;

 в) людині та тваринам;

 г) людино-подібним мавпам.

 3. Наявність якої сигнальної системи визначає подібність ВНД людини і тварин?

а) першої;

 б) другої;

 в) першої та другої.

 4. Які рефлекси складають ВНД людини та тварин?

 а) умовні;

 б) безумовні;

 в) умовні та безумовні.

 5. Кому властиве конкретне образне мислення?

 а) людині;

 б) тваринам;

 в) тваринам і людині;

 г) людиноподібним мавпам.

Вірні відповіді: 1а, 2а, За, 4в, 56.

2) Спробуйте пояснити наступне:

...Молодий граф де Труа їхав за труною свого батька, який помер за загадкових обставин. Раптом пролунав постріл, і юнак впав на землю, обливаючись кров'ю. Куля пробила череп і пройшла в мозок. Здавалося, все скінчилося. Проте через десять днів, після операції, юнак видужав. Він був фізично здоровим, але назавжди втратив здібність розуміти мову. Юнак все чув, але зовсім не розумів того, що йому кажуть.

      Що трапилося з графом де Труа?

3) Чим відрізняється мислення людини від мислення тварин? Відповідь обґрунтуйте.

4) Чим відрізняється мислення від інстинкту? Доведіть прикладами.

5) Які переваги має абстрактне мислення людини порівняно з ВНД тварин?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів:

Наш мозок має дуже важливу властивість. Він не тільки одержує інформацію про навколишній світ, але й зберігає, накопичує її. Щодня ми пізнаємо багато нового, з кожним днем збагачуються наші знання. Усе, що пізнає людина, може надовго зберегтися в « коморах » її пам'яті. Англійський вчений Ч. Шеррінгтон порівнював мозок з "чудовим ткацьким верстатом, на якому мільйони блискучих веретен ткуть швидкоплинний візерунок, мінливий, але завжди вагомий". Як шукати сліди вражень - побаченого, почутого, прочитаного? Чи є вони, ці сліди? А якщо є, то що це?

Це - пам'ять, одна з найважливіших психічних особливостей людини. Ще давні греки вважали богиню пам'яті Мнемозину матір'ю дев'яти муз, а походження пам'яті пов'язували з ім'ям Прометея:

"Послушайте, что смертным сделал я:

Число им изобрел,

 И буквы научил соединять –

Им память дал, мать муз - всего причину..."

                                                                 (Есхіл)

     Світ без пам'яті... Навіть у палкій уяві це важко намалювати достовірно. Спробував це зробити колумбійський письменник Г. Маркес: "...Коли хворий звикає не спати, з його пам'яті починають зникати спочатку спогади дитинства, потім назви та призначення предметів, потім він не узнає людей і навіть втрачає усвідомлення своєї особистості. Людина поринає у стан ідіотизму".

Так, само пам'ять дозволяє людині бути тим, чим вона являється, діяти в навколишньому середовищі, усвідомлювати своє власне "я", навчатися, кохати...

         Що таке пам'ять? Що яв'ляєтся її фізіологічною природою? Якою вона буває?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

  1. Визначення пам'яті.

Що таке пам'ять? Які її механізми? ( робота з підручником, стр. 63 )

Пам'ять – складна психічна діяльність. У її складі можна виділити окремі процеси. Основні з них - запам'ятовування, збереження ( забування ), пізнавання і відтворення. Діяльність мозку починається з запам'товування ( або заучування ). Запам'ятовування буває мимовільним і довільним, а закінчується відтворенням. 

     Безмежні можливості мимовільної пам'яті (Л. М. Толстой: "Разве я не жил тогда, когда учился смотреть, слушать, понимать, говорить... Разве не тогда я приобретал все то, чем я теперь живу. От пятилетнего ребенка до меня - только шаг. От новорожденного до пятилетнего - страшное расстояние. От зародыша до новорожденного - пучина."

Повідомлення учнів

1 учень.Повідомлялося про людину, яка нічого не забувала. Вона перебувала в психіатричній лікарні. Цей хворий був задавлений спогадами й не міг виразити жодної власної думки. Він дослівно відтворював прочитані йому кілька днів назад великі газетні статті, змісту яких не розумів, і в той же час не міг переказати навіть просту дитячу книжку.

  1. Учень. Аналіз інформаційної ємності пам'яті.

 З огляду на фізичну природу мозок не може зберігати всю інформацію, що надходить, тому що має визначену інформаційну ємність. Вона дорівнює близько 300 000 000 біт. (Біт — одиниця інформації, що дорівнює восьми символам). Для збереження 1 біту інформації потрібно 10 нейронів.

Якщо вважати, що в середньому потік інформації становить 20 біт/с, то протягом 70 років життя за умови активної життєдіяльності за 16 годин на добу до нашого мозку надходить 30 000 000 000 біт інформації. Це в 100 разів перевищує інформаційну ємність мозку. З усієї інформації, що надходить у мозок, у довгостроковій пам'яті зберігається лише 1 %. Який висновок? Яку інформацію відбирає мозок, в якій формі зберігає?

(У людини процес прийняття рішення, що є найбільш важливим для запам’ятовування, переважно є свідомим. Інформація краще запам'ятовується  в ущільненій формі, у вигляді фундаментальних законів, закономірностей, узагальнених понять)

  1. Типи пам'яті

а) оперативна – сенсорна, ультракоротка;

б)короткочасна – первинна;

в) довгочасна – вторинна і третинна.

За тривалістю закріплення та збереження матеріалу розрізняють:

довгострокову та короткострокову сенсорну пам'ять.

     Розкажіть дитячий вірш. А тепер повторіть вірш Есхіла, який я прочитала на початку уроку. Я знову повторюю вірш. Тепер ви легко повторите його.

     Короткострокова пам'ять — це запам'ятовування та збереження інформації на короткий термін (від кількох секунд до кількох хвилин), після однократного й дуже нетривалого сприйняття.

     Довгострокова пам'ять забезпечує тривале збереження знань, що запам'ятовуються після багаторазового їхнього повторення.

     Досліджуємо вашу короткострокову й довгострокову пам'ять.

Завдання 1. Дослідіть довгострокову пам'ять.

 

 

 

     Визначите показник довгострокової пам'яті С = А х 100% / В| (де А — кількість сприйнятих фігур, В — загальна кількість фігур).

Завдання 2. Визначте короткострокову пам'ять.

     Роздивіться малюнок протягом 1 хв та відтворіть знаходження показника короткострокової пам'яті.

 

 

 

 

 

     Визначимо показник короткострокової пам'яті.

(Якщо понад 60, то задовільно)

 3. Види пам'яті

     За характером психічної активності, що переважає в діяльності:

  • емоційна — це пам'ять почуттів. Коли людина здатна бліднути й червоніти при одному спогаді про випробування або боїться думати про давно пережиту подію;
  • образна (слухова, моторна, зорова). Пов'язана з певним органом чуттів. Збереження в пам'яті та відтворення життєво важливого об'єкта, його просторового розташування, кольору. Має значення в найрізноманітніших областях людської діяльності. Людям яких професій потрібна зорова образна пам'ять? Слухова? Моторна?
  • Ге, коли створював свою картину «Петро І і Олексій», навмисне побував в одній з кімнат палацу лише один раз. І у своїй пам'яті приніс додому все тло картини — з карнизами, каміном, стільцями, підлогою та освітленням.

Відомо багато прикладів феноменальної музичної пам'яті. Одного разу до вчителя Рахманінова Танєєва повинен був приїхати композитор Глазунов, щоб зіграти нову, тільки що написану й нікому ще не відому симфонію. Танєєв, який любив пожартувати, перед приходом Глазунова сховав у себе в спальні Рахманінова, на той час ще учня консерваторії. Через деякий час після того, як Глазунов зіграв симфонію, Танєєв привів Рахманінова. Юнак сів за рояль і повторив цілком ту ж симфонію. Глазунов був дуже здивований: звідки студент консерваторії дізнався про твір, який він ще нікому не показував?

Завдання 3. Дослідження зорової пам'яті.

Знайди десять відмінностей.

(1 – 5 – слабка, 6—8 — нормальна, 9-10 — дуже гарна)

Завдання 4. Дослідження моторної пам'яті.

Повтори рух руки (уперед, убік, угору, вперед, угору, вбік, уперед, убік, униз).

Завдання 5. Словесно-логічна пам'ять.

     Запам'ятовування та збереження в пам'яті, потім відтворення прочитаних або почутих думок. Читати слово протягом 30 с.

                                              Пам'ять  буває:

    1. За характером зв'язків у матеріалі, що запам'ятовується:

  • механічна;
  • смислова.

     Механічне запам'ятовування ґрунтується на повторенні матеріалу без його осмислювання. Воно вимагає значних зусиль і багато часу.

     Осмислене запам'ятовування відбувається тоді, коли людині усвідомлює прочитане, намагається зрозуміти, про що йдеться, та запам'ятати зміст навчального матеріалу. У разі осмисленого запам'ятовування ми прагнемо зв’язати подію, що запам'ятовується, з іншими, встановлюємо її причини й наслідки, відшукуємо правило й закон, з яких може витікати новий факт.

     За якого запам'ятовування матеріал засвоюється більш продуктивно?

(Смислове у 25 разів більш продуктивне)

Завдання 6. Дослідження механічної пам'яті учня.

 Запам'ятайте та запишіть через 30 с. у заданому порядку:

цифри 2,7,1,8,3,6,7,1,3,8;

літери: м, я, р, ю, ф, ж, а, до, м, п.

     Визначте показник механічної пам'яті (у %).

  1. За характером мети діяльності:
  • довільна;
  • мимовільна.

     Мимовільне запам'ятовування відбувається у випадку, коли людина, не ставить собі на меті запам'ятати щось. Довільна пов'язана зі свідомим запам'ятовуванням.

  1. Узагальнення
  1. Дайте визначення видів пам'яті за цими прикладами.

- Юний Моцарт, прослухавши вперше складний музичний твір, записав його без помилок. (Слухова)

- Гімнаст добре пам'ятає рух під час виконання вправи. (Моторна)

- Македонський знав в обличчя всіх своїх воїнів і пам'ятав їхні імена. (Зорова, механічна)

- Акторка викликає в себе сльози, згадуючи смутний випадок свого життя. (Емоційна)

- Академік Йоффе по пам'яті користувався таблицею логарифмів. (Механічна)

  1. Як ви вважаєте, в якій послідовності розвивалися різні види пам'яті в процесі еволюції?

Короткострокова — довгострокова

Образна — словесно-логічна

Механічна — смислова

Мимовільна — довільна

Чому? (З причини поступового ускладнення розвитку головного мозку та психічної діяльності)

  1. Пам'ять характеризується якісними й кількісними характеристиками.

Якісні:

  1. швидкість — кількість повторень, необхідних для повного запам'ятовування певного обсягу матеріалу;

б. точність — кількість правильно відтвореної інформації у разі згадуванні.

Кількісна:

а.  обсяг — кількість збереженої інформації;

б. міцність — час збереження інформації.

  1. Узагальнення

Поясніть характеристики пам'яті.

  • Для заучування вірша мені необхідно прочитати його тричі.

(Швидкість)

  • Я зможу повторити цей вірш через три дні. (Міцність)
  • 3 двох заданих віршів я відразу зможу завчити один. (Обсяг)
  • Читаючи на уроці вірш, я припустився трьох помилок. (Точність)

 

  1. Розглянемо етапи запам'ятовування. (Робота з підручником)

 

 

 

Ознаки

Сенсорна пам'ять

Короткострокова пам'ять

4 Довгострокова пам'ять

Ємність

Обмежена обся­гом інформації, що надходить від рецепторів

Невелика

Дуже невелика

Уведення інформації

Автоматичне під час сприймання

У вигляді слів

Шляхом повторення

Доступ до інформації

Обмежений

Дуже швидкий

Поступовий, іноді швидкий

Характер інформації

Сенсорний

Словесний

Усі види

Механізм забування

Вгасає

Нова інформація витісняє стару

Забування відсутнє

  1. Фізіологічна природа пам'яті.

Подразники — нервові імпульси —збудження нервових центрів

 

 

    Короткострокова пам'ять

Довгострокова пам'ять – тривала циркуляція імпульсів – зміни в нейронах і синапсах – перебудова РНК – утворення специфічних білків.

V. Узагальнення знань учнів

Що ми вивчали на уроці? Що таке пам'ять?

На основі практичних завдань ми могли зробити для себе висновок, яка саме пам'ять у вас більш розвинута. А чи можна розвивати й тренуваати пам'ять?

     Які правила для розвитку пам'яті ви могли б виробити та запропонувати для використання іншим?

  1. Поставтеся до предмета, що запам'ятовується, з інтересом.
  2. Зробіть установку на довгострокове запам'ятовування.
  3. Проаналізуйте матеріал, усвідомте його.
  4. Знайдіть суть того, що потрібно запам'ятати.
  5. Активно працюйте над матеріалом (складіть план, схему, конспект).
  6. Запам'ятовуйте новий матеріал, ґрунтуючись на попередніх знаннях.
  7. Будуйте процес запам'ятовування на асоціаціях. Використовуйте прийоми мнемотехніки.
  8. Зосередьтеся, не відволікайтеся.
  9. Використовуйте різні види пам'яті, тренуйте їх.
  10. Використовуйте осмислене повторення.

VІ. Домашнє завдання:

Біологія: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів

В.І.Соболь. - Кам’янець-Подільський: Абетка, 2016

Опрацювати п напишіть невеликий твір „ Особливості моєї пам'яті ”.                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
29 травня 2023
Переглядів
536
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку