Урок-пара (дослідження)
Солі: склад, назви, визначення. Хімічні властивості солей.
(8 клас)
Мета: ознайомити учнів зі складом, назвою й фізичними властивостями й поширенням у природі; формувати навички складання формул солей за їхніми назвами; описувати хімічні процеси за допомогою хімічних реакцій, виховувати спостережливість, дисциплінованість, формувати в учнів предметні компетентності.
Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд стандартних електродних потенціалів;розчини купрум сульфату, ферум (ІІІ) хлориду, натрій гідроксиду, натрій сульфату, барій гідроксиду, хлоридної кислоти натрій карбонату, аргентум нітрату, кальцій хлориду, цинк у гранулах, залізний цвях, мармур, або крейда, штативи з пробірками, нагрівальне обладнання, пробіркотримачі.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
I. Організаційний етап.
1) Склад і назва солей
Дайте визначення солей, виходячи з їхньої будови.
Солі складні речовини, які складаються з атомів металу й кислотного залишку. Загальна формула солей Ме (к.о) . З формули видно, що сума одиниць валентності металу повинна дорівнювати сумі одиниць валентності кислот його залишку.
Запишіть формули й визначте валентність кислотних залишків у кислотах: сульфатній, нітратній, хлоридній, сульфідній, ортофосфатній, карбонатній, бромоводневій. Валентність кислотного залишку зберігається й у солях.
Завдання виконується трьома учнями біля дошки.При цьому дозволяється користуватися підручником і періодичною системою. Напишіть формули солей, утворених металами Nа,Са,А1;кислотними залишками:
А) сульфатної кислоти;
Б) нітратної кислоти;
В) ортофосфатної кислоти;
Назвіть їх.
З назвами солей знайомляться за підручником Буринська ст.122.
Назвіть солі, визначте валентність металу і кислотного залишку: ВаСІ2, СuSO4, FеСl3, Fе(NO3)2, Fе2(SO4)3 Ва3(РO4)2.
Демонстрація солей, їх розчинність у воді.
Робота з підручником Буринська ст.123.
Виступ двох учнів з індивідуальними повідомленнями про застосування солей і поширення солей у природі.
Які ви знаєте хімічні реакції, реагентами яких є солі?
А) Взаємодія солей з кислотами.
В одну пробірку поміщають один мл натрій карбонату, в іншу- шматочки крейди; в обидві пробірки доливають розчин хлоридної кислоти. Спостерігається виділення вуглекислого газу. Учні записують рівняння реакцій:
Nа2СO3 + НСl →
СаСO3+ НСl →
Утворюється нестійка карбонатна кислота, яка відразу розпадається:
Н2СO3 Н2O+СO2
Ознайомитись з особливостями цієї реакції за підручниками Буринська ст. 110
Б)Взаємодія з лугами. Розповідь вчителя
Обидва реагенти в даній реакції повинні бути розчинними, а один із продуктів реакції повинен випадати в осад, тому складаючи хімічні рівняння, варто працювати з таблицею розчинності.
Приклад.
NаОН+МgС12→
В)Взаємодія солей з металами. Розповідь вчителя.
Такі реакції проходять в одному розчині, тому для них не можна брати активні металидкі реагують з водою, наприклад Nа, Lі, Ва, Са та інші.
Для складання цих рівнянь варто користуватись електрохімічним рядом напруг металів. Чим лівше розміщується метал у ряду напруг, тим він активніший. Більш активні метали витісняють менш активні з розчинів солей.
CuCl2+Fe→
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Хімічні властивості солей.
На столі вчителя демонстративні досліди,на дошці схеми хімічних рівнянь, опорні терміни.
CuSO4+Zn→
ZnSO4+Cu→
FeCl3+NaOH→
Na2SO4+KOH→
AgNO3+HCl→
CaCO3+HNO3→
KI+Pb(NO3)2→
NaCl+K2SO4→
Повторення правил техніки безпеки при роботі з речовинами.
Проблемне питання
Учні виконують дослід, записують хімічні рівняння на дошці, називають назви речовин, типи хімічних реакцій; систематизують, узагальнюють, знаходять відповіді на проблемні запитання, роблять висновки.
На столах в учнів хімічне обладнання та реактиви. Завдання у друкованому зошиті для лабораторних робіт (різноманітність варіантів).
Після виконання лабораторної роботи, діти виконують різнорівневу самостійну роботу у зошитах.
До 7 балів
Написати рівняння реакцій.
Na2SO4+ Ва(ОН)2 →
HCl + К2SO3→
СuСl2 + Fе →
ВаІ2 + Сu(NOз)2→
До 9 балів
Написати рівняння реакцій.
С12 + ? → МgС12 + РЬ
? + NаОН →Zn(ОН)2 + NаСl
Zn(NО3)2 + Н2SO4 →? + ?
? + ?→ СuS + КС1
Г) Взаємодія солей із солями.
Діти виконують дослід.
№1. АgNO3+ СuС12→
№2. Na2SO4 + СuСl2 →
Проблемне питання:
У якій з пробірок пройшла реакція і чому? Реакція проходить до кінця у тому випадку, якщо один із продуктів випадає в осад.
Учні працюють біля дошки та індивідуально.
На 7 балів
А) BaSO4; Б) Ca3(PO4)2;
В) Al(NO3)3; Г) K2SO4;
Д) K3PO4; Е) CuCl2.
На 7 балів
А) P2O5+KOH→H2O+?
Б) Al2O3+H2SO4→ H2O+?
На 7 балів
На 9 балів
На 9 балів
А) Fe+HCl→?
Б) CuSO4+?→ Cu(OH)2+?
На 9 балів
На 12 балів (додаткові завдання)
Б)магній оксиду;
Напишіть рівняння реакцій.
С→СО2→СаСОз →СаСl2 ?
Опрацювати §32,33, Буринська.
Виконати: на «7» балів завдання 2,3.
на «9» балів завдання 3,7.
на «12» балів завдання скласти рівняння реакцій, які відповідають схемам.