Урок-пара. Солі: склад, назви, визначення. Хімічні властивості солей.

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів зі складом, назвою й фізичними властивостями й поширенням у природі; формувати навички складання формул солей за їхніми назвами; описувати хімічні процеси за допомогою хімічних реакцій, виховувати спостережливість, дисциплінованість, формувати в учнів предметні компетентності.
Перегляд файлу

Урок-пара (дослідження)

Солі: склад, назви, визначення. Хімічні властивості солей.

(8 клас)

Мета: ознайомити учнів зі складом, назвою й фізичними властивостями й поширенням у природі; формувати навички складання формул солей за їхніми назвами; описувати хімічні процеси за допомогою хімічних реакцій, виховувати спостережливість, дисциплінованість, формувати в учнів предметні компетентності.

Обладнання та реактиви:  періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд стандартних електродних потенціалів;розчини купрум сульфату, ферум (ІІІ) хлориду, натрій гідроксиду, натрій сульфату, барій гідроксиду, хлоридної кислоти натрій карбонату, аргентум нітрату, кальцій хлориду, цинк у гранулах, залізний цвях, мармур, або крейда, штативи з пробірками, нагрівальне обладнання, пробіркотримачі.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

 I. Організаційний етап.

  1.  Актуалізація опорних знань. Бесіда.
  1. Які речовини утворюються в результаті нейтралізації?
  2. Наведіть приклади інших хімічних реакцій, в результаті яких утворюються солі.
  1.  Вивчення нового матеріалу.

1) Склад і назва солей

Бесіда.

Дайте визначення солей, виходячи з їхньої будови.

Розповідь учителя.

Солі складні речовини, які складаються з атомів металу й кислотного залишку. Загальна формула солей Ме (к.о) . З формули видно, що сума одиниць валентності металу повинна дорівнювати сумі одиниць валентності кислот його залишку.

Завдання

Запишіть формули й визначте валентність кислотних залишків у кислотах: сульфатній, нітратній, хлоридній, сульфідній, ортофосфатній, карбонатній, бромоводневій. Валентність кислотного залишку зберігається й у солях.

Індивідуальне завдання.

Завдання виконується трьома учнями біля дошки.При цьому дозволяється користуватися підручником і періодичною системою. Напишіть формули солей, утворених металами Nа,Са,А1;кислотними залишками:

А) сульфатної кислоти;

Б) нітратної кислоти;

В) ортофосфатної кислоти;

Назвіть їх.

Робота з підручником.

З назвами солей знайомляться за підручником Буринська ст.122.

Завдання.

Назвіть солі, визначте валентність металу і кислотного залишку: ВаСІ2, СuSO4, FеСl3, Fе(NO3)2, Fе2(SO4)3 Ва3(РO4)2.

  1. Фізичні властивості солей.

Демонстрація солей, їх розчинність у воді.

Робота з підручником Буринська ст.123.

  1. Поширення солей у природі.
  2. Застосування солей.

Виступ двох учнів з індивідуальними повідомленнями про застосування солей і поширення солей у природі.

  1. Хімічні властивості солей. Бесіда.

Які ви знаєте хімічні реакції, реагентами яких є солі?

Лабораторна робота

А) Взаємодія солей з кислотами.

В одну пробірку поміщають один мл натрій карбонату, в іншу- шматочки крейди; в обидві пробірки доливають розчин хлоридної кислоти. Спостерігається виділення вуглекислого газу. Учні записують рівняння реакцій:

2СO3 + НСl →

СаСO3+ НСl →

Утворюється нестійка карбонатна кислота, яка відразу розпадається:

Н2СO3         Н2O+СO2

Ознайомитись з особливостями цієї реакції за підручниками Буринська ст. 110

Б)Взаємодія з лугами. Розповідь вчителя

Обидва реагенти в даній реакції повинні бути розчинними, а один із продуктів реакції повинен випадати в осад, тому складаючи хімічні рівняння, варто працювати з таблицею розчинності.

Приклад.

NаОН+МgС12

В)Взаємодія солей з металами. Розповідь вчителя.

Такі реакції проходять в одному розчині, тому для них не можна брати активні металидкі реагують з водою, наприклад Nа, Lі, Ва, Са та інші.

Для складання цих рівнянь варто користуватись електрохімічним рядом напруг металів. Чим лівше розміщується метал у ряду напруг, тим він активніший. Більш активні метали витісняють менш активні з розчинів солей.

CuCl2+Fe→

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Хімічні властивості солей.

На столі вчителя демонстративні досліди,на дошці схеми хімічних рівнянь, опорні терміни.

  1. Сіль + Ме →

CuSO4+Zn→

ZnSO4+Cu→

  1. Сіль + луг →

FeCl3+NaOH→

Na2SO4+KOH→

  1. Сіль + кислота →

AgNO3+HCl→

CaCO3+HNO3

  1. Сіль + сіль →

KI+Pb(NO3)2

NaCl+K2SO4

Повторення правил техніки безпеки при роботі з речовинами.

Проблемне питання

  •    В якому випадку проходять хімічні реакції, а в якому не відбуваються і чому?

Учні виконують дослід, записують хімічні рівняння на дошці, називають назви речовин, типи хімічних реакцій; систематизують, узагальнюють, знаходять відповіді на проблемні запитання, роблять висновки.

  •    Виконання лабораторних індивідуальних дослідів (робота в парах).

На столах в учнів хімічне обладнання та реактиви. Завдання у друкованому зошиті для лабораторних робіт (різноманітність варіантів).

Після виконання лабораторної роботи, діти виконують різнорівневу самостійну роботу у зошитах.

До 7 балів

Написати рівняння реакцій.

Na2SO4+ Ва(ОН)2

HCl + К2SO3

СuСl2 + Fе →

ВаІ2 + Сu(NOз)2

До 9 балів

Написати рівняння реакцій.

С12 + ? → МgС12 + РЬ

? + NаОН →Zn(ОН)2 + NаСl

 Zn(NО3)2 + Н2SO4 →? + ?

? + ?→ СuS + КС1

Г) Взаємодія солей із солями.

Діти виконують дослід.

№1. АgNO3+ СuС12

№2. Na2SO4 + СuСl2

Проблемне питання:

У якій з пробірок пройшла реакція і чому? Реакція проходить до кінця у тому випадку, якщо один із продуктів випадає в осад.

IV. Закріплення.

Учні працюють біля дошки та індивідуально.

На 7 балів

  1. Напишіть рівняння реакції нейтралізації, у результаті яких утворилися солі такого складу:

А) BaSO4;                                        Б) Ca3(PO4)2;

В) Al(NO3)3;                                     Г) K2SO4;

Д) K3PO4;                                         Е) CuCl2.

На 7 балів

  1. Допишіть рівняння реакцій

А) P2O5+KOH→H2O+?

Б) Al2O3+H2SO4→ H2O+?

На 7 балів

  1. Яку сіль потрібно додати до розчину магній сульфату, щоб отримати магній нітрат?

На 9 балів

  1. Напишіть рівняння реакції одержання цинк хлориду усіма відомими вам способами.

На 9 балів

  1. Допишіть рівняння реакцій:

А) Fe+HCl→?

Б) CuSO4+?→ Cu(OH)2+?

На 9 балів

  1. Наведіть приклади одержання солей шляхом взаємодії двох оксидів і запишіть рівняння відповідних реакцій.

На 12 балів (додаткові завдання)

  1. Як одержати магній сульфат, виходячи з:
  1. магнію;

Б)магній оксиду;

  1. магній гідроксиду;

Напишіть рівняння реакцій.

  1.  Зз допомогою яких резкцій можнз здійснити перетворення:

С→СО2→СаСОз →СаСl2 ?

V Домашнє завдання

Опрацювати §32,33, Буринська.

 Виконати: на «7» балів завдання 2,3.

на «9» балів завдання 3,7.

на «12» балів завдання скласти рівняння реакцій, які відповідають схемам.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Потоцька Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Потоцька Олена
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
17 травня 2022
Переглядів
483
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку