Мета:
навчальна – ознайомити учнів з послідовним і паралельним з'єднаннями провідників і закономірностями, які існують у колах з даними з'єднаннями, показати переваги і недоліки кожного із з'єднань та їх застосування;
розвивальна – розвивати критичне мислення, формувати технологічну, інформаційну і комунікативну компетентність.
виховна – виховувати точність, уважність, колективізм та дотримання правил техніки безпеки.
8 клас
Дата_____________
Тема. Послідовне і паралельне з’єднання провідників.
Мета:
навчальна – ознайомити учнів з послідовним і паралельним з’єднаннями провідників і закономірностями, які існують у колах з даними з’єднаннями, показати переваги і недоліки кожного із з’єднань та їх застосування;
розвивальна – розвивати критичне мислення, формувати технологічну, інформаційну і комунікативну компетентність.
виховна – виховувати точність, уважність, колективізм та дотримання правил техніки безпеки.
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, джерело струму, ключ, лампочки на підставці, амперметр, вольтметр, провідники.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Перевірка відсутніх.
ІІ. Актуалізація знань
(Залізний і мідний провідники утворюють гальванічну пару. Завдяки електрохімічним реакціям окиснення, які відбуваються із залізом і міддю середині картоплини, між ними утворюється певна різниця електричних потенціалів. Якщо замкнути це коло, через гальванометр проходитиме електричний струм. )
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Нам часто потрібно включати в одне коло кілька споживачів. Тому ми маємо знати як можна, і як треба під’єднювати їх у коло.
ІV. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми вивчимо «Послідовне і паралельне з’єднання провідників», їх характеристики, переваги і недоліки та застосування.
V. Вивчення нового матеріалу.
Проблемне питання
Як, на вашу думку, під’єднані кожен з будинків до загальної електромережі? Чому? Як під’єднюються споживачі в одному будинку? Яким способом під’єднані лампочки у гірлянді? Як це перевірити? На ці питання ви зможете дати відповіді, вивчивши нову тему.
При послідовному з’єднанні споживачів (провідників) їх з’єднують по черзі один за одним без розгалужень проводів між ними: до кінця першого приєднують початок другого, потім до кінця другого приєднують початок третього...
Зверніть увагу: якщо один із послідовно з’єднаних провідників вийде з ладу, то решта теж не працюватимуть, бо коло буде розімкненим.
Закони послідовного з’єднання провідників.
Дослід №1 Сила струму при послідовному з`єднанні провідників
Розглянемо електричне коло з послідовно з'єднаних джерела струму, двох електроламп, амперметра та вимикача. Замкнемо електричне коло та виміряємо силу струму на різних ділянках електричного кола.
Висновок: при послідовному з’єднанні провідників сила струму в будь-якій ділянці кола однакова.
Дослід 2. Напруга при послідовному з`єднанні провідників
Виміряємо напругу на різних ділянках електричного кола, яке складене з послідовно з’єднаних провідників.
Висновок: при послідовному з’єднанні провідників повна напруга в колі дорівнює сумі напруг на окремих ділянках кола.
Формула для розрахунку опору
Для обчислення загального опору R ділянки кола, яка складається з двох послідовно з’єднаних провідників опорами R1 і R2, скористаємося співвідношенням:
Застосувавши закон Ома, можемо переписати це співвідношення так:
В разі послідовного з’єднання:
Одержимо:
Висновок: при послідовному з’єднанні провідників загальний опір кола дорівнює сумі опорів окремих ділянок кола.
n послідовно з’єднаних провідників
Отримані співвідношення для сили струму, напруги та опору справджуються для будь-якої кількості послідовно з’єднаних провідників:
n – кількість провідників
Якщо в ланцюгу n однакових опорів r включені послідовно, то загальний опір розраховується як
Напруга прямо пропорційна опору
Недоліки послідовного з`єднання провідників:
В окремих випадках, недоліки можуть стати перевагою даного з’єднання.
Застосування: вимикач і лампочка, запобіжник і цілий будинок, реостат у колі, гірлянди, увімкнення амперметра.
При паралельному з’єднанні споживачів (провідників) виводи кожного з них приєднують до спільної для всіх пари затискачів (вузлові точки кола).
Зверніть увагу: якщо одна з паралельно з’єднаних ламп вийде з ладу, то друга продовжить світитися, бо через її нитку розжарення все одно буде проходити струм.
Дослід 3. Напруга при паралельному з`єднанні провідників
Розглянемо електричне коло, що містить дві паралельно з’єднані лампи, які через ключ з’єднані з джерелом струму. Замкнемо електричне коло та виміряємо наругу на різних ділянках електричного кола.
Висновок: при паралельному з’єднанні провідників напруга на джерелі і на кінцях усіх паралельно з’єднаних провідників однакова.
Дослід 4. Сила струму при паралельному з`єднанні провідників
Розглянемо те саме електричне коло й будемо вимірювати амперметром силу струму на різних ділянках кола.
Висновок: при паралельному з’єднанні провідників сила струму в не розгалуженій ділянці кола дорівнює силі струмів в окремих паралельно з’єднаних провідниках.
Формула для розрахунку опору
Щоб обчислити загальний опір R ділянки кола, яка складається з двох паралельно з’єднаних ламп, скористаємося співвідношенням:
Позначивши опори ламп як R1 і R2 та застосувавши закон Ома, можемо переписати це співвідношення у вигляді:
В разі паралельного з’єднання:
Одержимо:
n паралельно з’єднаних провідників
Отримані співвідношення для напруги, сили струму та опору справджуються для будь-якої кількості паралельно з’єднаних провідників:
n – кількість провідників
Якщо всі n резисторів однакові і дорівнюють r, то загальний опір визначається за формулою
Якщо в ланцюг включені два резистора, то їх загальний опір
Струми на ділянках обернено пропорційні опорів:
Переваги паралельного з’єднання провідників:
Недоліки: чим більше споживачів з’єднані паралельно, тим опір кола менший, а сила струму – більша, що може призвести до короткого замикання.
В окремих випадках, переваги можуть стати недоліком даного з’єднання.
Застосування: всі будинки до загальної електромережі, розетки і лампочки до мережі будинку, увімкнення вольтметра, телевізор, холодильник, мікрохвильова піч.
V. Закріплення матеріалу
Завдання №1
Практична частина.
Завдання №2
Обчисліть загальне значення опорів ділянок електричних кіл , що показані на рисунках. Опори вказані на резисторах в Ом.
Завдання №3
Обчисліть всі струми в резисторах і напруги на резисторах. Опори резисторів вказані на рисунказ в Ом, напруги в В.
Завдання №4
Розберіть завдання на послідовне з`єднання.
|
|
|
|
|
|
Розберіть завдання на поралельне з`єднання.
|
|
|
|
|
|
VI. Підсумок уроку
VIІ. Домашнє завдання
Вивчити § 31, Вправа № 31 (1 - 3)
Вивчити § 32, Вправа № 32 (2, 3)
Опорний конспект учня.
При послідовному з’єднанні |
При паралельному з’єднанні |
При послідовному з’єднанні споживачів (провідників) їх з’єднують по черзі один за одним без розгалужень проводів між ними: до кінця першого приєднують початок другого, потім до кінця другого приєднують початок третього...
Закони послідовного з’єднання
1. Iзаг. = I1 = I2 = …= In 2. Uзаг. = U1 + U2 + …+ Un 3. Rзаг. = R1 + R2 + …+ Rn
4. Гірлянди, вимикачі, запобіжники, увімкнення амперметра. |
При паралельному з’єднанні споживачів (провідників) виводи кожного з них приєднують до спільної для всіх пари затискачів (вузлові точки кола).
Закони паралельного з’єднання
1. Iзаг. = I1 + I2 + …+ In 2. Uзаг. = U1 = U2 = …= Un 3. =
|