Урок "Паразитичні черви"

Про матеріал
Сучасна школа все більше схиляється до модульно-розвивальної системи навчання, яка надає можливості учневі вірити у свої сили, формулювати припущення і вести пошуки способів їхнього розв’язання, активізації ролі самостійного навчання. Пропоную план-конспект адаптивно-перетворювального етапів модульного заняття на тему «Паразитичні черви» 7 клас На такому занятті розвиваються інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитись впродовж життя, спілкування державною мовою, екологічна грамотність і здорове життя соціальна і громадянська компетентності. У продовж заняття простежується наскрізна лінія «Здоров’я і безпека»
Перегляд файлу

Освітній  сценарій з біології

7- клас

Тема: Паразитичні черви

Категорії: 

будова

 

життєвий цикл

 

здоров’я

тришаровість

 

розвиток

 

життя

 

 

 

          

Знати:

  • Загальні ознаки типів Плоскі, Круглі та Кільчасті черви;
  • Причини та профілактику захворювань пов’язаних з паразитичними червами;
  • Життєві цикли розвитку окремих представників даних типів;
  • Найпоширеніших  представників червів.

Уміти:

  • Виявляти риси складності організації у порівнянні з іншими типами тварин;
  • Характеризувати особливості будови та процеси життєдіяльності в залежності від способу життя;
  • Визначати систематичне положення окремих представників даних типів.

 

Нормувати:

  • Знання про особливості будови та життєдіяльності червів у вигляді схем, таблиць ;
  • Причинно – наслідкову залежність між паразитичним способом життя та особливостями будови і життєдіяльності;

Цінувати:

Наукові знання про окремих представників даних типів та їх роль у природі і житті людини  ;

  • Необхідність дотримання правил особистої гігієни як основного засобу профілактики гельмінтозів.

Освітній реквізит: міні-підручник, ЕОП, навчальні підручники, карт-схеми, таблиці.

Дійові особи: учень, вчитель.

Основні поняття та терміни: фіна, цестоди, проміжний хазяїн, основний хазяїн, життєвий цикл.

Тип міні модуля:  АП-2*30

Міжпредметні зв’язки: хімія, історія, медицина, основи здоров’я.

 

 

 

 

 

І.    ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.

Реалізація психолого-педагогічного змісту

 

 

Адаптивно-перетворювальний етап

Різномантний, неповторний та дивовижний світ природи в усіх його проявах і формах. І ми в цьому переконались вивчаючи тему. А що ж вам запам‘яталось найбільше?

У нас утворився цілий коллаж і нам необхідно його привести в цілісну систему знань. На занятті ми будемо працювати над формуванням вмінь, навичок та адаптації теоретичних знань до практики. Саме тому епіграфом до заняття можуть бути слова А.Вовенарга: «Тільки про того можна сказати, що він досяг успіху, хто зумів скористатись своїми знаннями».

Об‘єднуємось в групи, обираємо консультанта. Перед вами є мініпідручники.

«Про свої знання людина може дізнатись тільки спробувавши їх на дії»

Початкова рефлексія

 

 

 

 

 

Наука не стоїть на місці, вона крокує впевнено вперед. Особливого розмаху набуває останнім часом біотехнологія – наука, що  створює нові організми. І сьогодні ми з вами побуваємо ролі біоінженерів і спробуємо сконструювати новий організм. Кожен організм має своє місце в природі.

Завдання№1

«Біологічний паспорт виду»

(відповідно до ваших номерів оберіть картку і введіть тварин у систематику. На виконання завдання 2хв. Самоперевірка.)

Отриманий бал виставляється у картку індивідуального контролю.

Притча:  Стародавній філософ говорив: «У тебе є яблуко і у мене є яблуко давай обміняємось – у тебе залишиться яблуко і у мене яблуко. У тебе є думка і у мене – давай обміняємось. Тепер у нас дві думки.»

Отже, давайте обміняємось думками, що ви запам’ятали про паразитичних червів.

Завдання №2

«Візитка виду»

Учні за планом дають характеристику певному виду тварин. (Оцінювання  в групі здійснює консультант відповідно до критеріїв оцінювання).

Розповідь вчителя з демонстрацією презентації.

 

 

 Печінковий сисун (в печінці, жовчних протоках свиней, худоби, кролів, людини) [захворювання - фасціольоз] L=2-3см., 100 000 яєць за добу.

 

 

 

 

 

Котячий сисун (в печінці і жовчних протоках людини і ссавців)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Стьожаки (цестоди)

3500 видів, з них 500 видів в Україні.

У кишечнику людини і хребетних тварин.

Будова тіла: а) голова (сколекс) з присосками (гачками)

                      б) шийка

                      в) членики (проглотиди) від 3-4 до декілька десятків тис. Стробіла- скл.з члеників

Травна система: відсутня (всією поверхнею)

Гермафродити (статева система у кож.членику)

Членики : молоді, гермафродитні, зрілі

Виклик. захворювання – цестодози.

Представники:

  1. Бичачий ціп’як (неозброєний) 4 присоски на голові; L=4-10м.; Проміжний хазяїн – велика рогата худоба. Захворювання: тепіаріпхох
  2. Свинячий ціп’як (озброєний) 4 присоски, хоботок і гачечки; L=2-6м.; Проміжний хазяїн – свині; Остаточний хазяїн – людина (тонкий кишечник)

Порівняти цикли розвитку.

 

 

Проміжна рефлексія

 

 

 

 

 

 

Людина грає тільки тоді, коли вона людина в повному розумінні цього слова, і вона буває цілком людиною лише тоді, коли вона грає»

Шиллер

Завдання №3

Гра «Володар кілець»

Відповідно до запитань карток створюється «логічне кільце» в групі.

Ми пов‘язані з усім живим в природі.

Завдання №4

«Незвична подорож». (кожна група отримує маршрутний лист: 1)встановити цикл розвитку тварини;

2)знайти помилку;

3)зробити відповідні записи;). Взаємооцінка.

Завдання до фрагменту фільму.

  1. Як розвиваються круглі черви?
  2. Що таке статевий диморфізм?
  3. У чому відмінність між циклом розвитку круглих і плоских червів?

Перегляд фільму, обговорення та оцінювання відповідей.

Із трепетом великим

Підходьте до природи,

Та будьте обережні –

Бувають і незгоди.

Відеопрезентація із запитаннями.Як називається паразит? Яке захворювання викликає? Хто являється носієм паразита?

Перегляд фрагменту фільму з обговоренням.

«Я насмілюсь твердити, що з усіх знань, найкорисніше для нас знання природи, її законів» (Ж.Б.Ламарк)

Розроблення основних правил профілактики гельмінтозів та презентація власних буклетів.

На землі, в природі, в домі вселюдському,

Протиріч і негараздів тьма.

Люди! Будьте пильними у ньому,

Іншого життя у нас нема.

Заклик дотримування правил гігієни і профілактики захворювань , збудниками яких є гельмінти.

Але будь-яка тварина – це багатовіковий витвір природи, кожна з них має однакове з нами право жити і виконувати певну роль у взаємопов‘язаному світі.

Завдання №5

«Розкодуй малюнок» (картинки із зображенням середовища – шляхів зараження паразитами.)(кожна група за вибором)

Для систематизації та узагальнення набутих знань  - виконання Завдання №6 

«Зоокаламбур»

(розподілити запропоновані поняття та терміни відповідно до вказаних типів, для порівняння).

Відповідь:

Плоскі   круглі     кільчасті  

Паразити    паразити    детрофаги

Паренхіма   первинна порожнина  вторинна порожнина

Гермафродити  роздільностатеві   гермафродити

Основний хазяїн  міграція личинки в організмі сегменти

Проміжний хазяїн  гострики    дощовий черв’як

Печінковий сисун  аскарида    п’явка

Бичачий ціп’як  трихінели    трубочник

 

«Лише осмислення знання приносять справжні плоди.»

 «Якщо учень не навчився сам нічого творити, то й у житті він буде тільки наслідувати і копіювати». (Л.М.Толстой)

Презентація учнями творчих пропедевтичних завдання. (Вірші, твори, малюнки)

Домашні завдання відповідно рефлексії, міні-підручника.

 

                     Домашнє завдання  1. Відповідно до рефлексії.

                                                               

                         Опрацювати § скласти О.К

 

     Повідомлення про різноманітність червів.

 

 

              Створити ребуси, кросворди, пазли відповідно теми

 

 

 

Отже, на сьогоднішньому занятті ми привели набуті вами знання  в цілісну систему. Все про що ви сьогодні дізнались  дасть можливість зберегти  здоров’я та  вашим близьким.

Скільки б ми не вчились,

Скільки б не знали,

Знання та освіта

Не мають ні меж ні кордонів.

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 листопада 2022
Переглядів
710
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку