Освітній сценарій з біології
7- клас
Тема: Паразитичні черви
Категорії:
будова |
|
життєвий цикл |
|
здоров’я |
тришаровість |
|
розвиток |
|
життя |
Знати:
Уміти:
Нормувати:
Цінувати:
Наукові знання про окремих представників даних типів та їх роль у природі і житті людини ;
Освітній реквізит: міні-підручник, ЕОП, навчальні підручники, карт-схеми, таблиці.
Дійові особи: учень, вчитель.
Основні поняття та терміни: фіна, цестоди, проміжний хазяїн, основний хазяїн, життєвий цикл.
Тип міні модуля: АП-2*30
Міжпредметні зв’язки: хімія, історія, медицина, основи здоров’я.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.
Реалізація психолого-педагогічного змісту
Різномантний, неповторний та дивовижний світ природи в усіх його проявах і формах. І ми в цьому переконались вивчаючи тему. А що ж вам запам‘яталось найбільше?
У нас утворився цілий коллаж і нам необхідно його привести в цілісну систему знань. На занятті ми будемо працювати над формуванням вмінь, навичок та адаптації теоретичних знань до практики. Саме тому епіграфом до заняття можуть бути слова А.Вовенарга: «Тільки про того можна сказати, що він досяг успіху, хто зумів скористатись своїми знаннями».
Об‘єднуємось в групи, обираємо консультанта. Перед вами є мініпідручники.
«Про свої знання людина може дізнатись тільки спробувавши їх на дії»
Початкова рефлексія
Наука не стоїть на місці, вона крокує впевнено вперед. Особливого розмаху набуває останнім часом біотехнологія – наука, що створює нові організми. І сьогодні ми з вами побуваємо ролі біоінженерів і спробуємо сконструювати новий організм. Кожен організм має своє місце в природі.
Завдання№1
«Біологічний паспорт виду»
(відповідно до ваших номерів оберіть картку і введіть тварин у систематику. На виконання завдання 2хв. Самоперевірка.)
Отриманий бал виставляється у картку індивідуального контролю.
Притча: Стародавній філософ говорив: «У тебе є яблуко і у мене є яблуко давай обміняємось – у тебе залишиться яблуко і у мене яблуко. У тебе є думка і у мене – давай обміняємось. Тепер у нас дві думки.»
Отже, давайте обміняємось думками, що ви запам’ятали про паразитичних червів.
Завдання №2
«Візитка виду»
Учні за планом дають характеристику певному виду тварин. (Оцінювання в групі здійснює консультант відповідно до критеріїв оцінювання).
Розповідь вчителя з демонстрацією презентації.
Печінковий сисун (в печінці, жовчних протоках свиней, худоби, кролів, людини) [захворювання - фасціольоз] L=2-3см., 100 000 яєць за добу.
Котячий сисун (в печінці і жовчних протоках людини і ссавців)
3500 видів, з них 500 видів в Україні.
У кишечнику людини і хребетних тварин.
Будова тіла: а) голова (сколекс) з присосками (гачками)
б) шийка
в) членики (проглотиди) від 3-4 до декілька десятків тис. Стробіла- скл.з члеників
Травна система: відсутня (всією поверхнею)
Гермафродити (статева система у кож.членику)
Членики : молоді, гермафродитні, зрілі
Виклик. захворювання – цестодози.
Представники:
Порівняти цикли розвитку.
Проміжна рефлексія
Людина грає тільки тоді, коли вона людина в повному розумінні цього слова, і вона буває цілком людиною лише тоді, коли вона грає»
Шиллер
Завдання №3
Гра «Володар кілець»
Відповідно до запитань карток створюється «логічне кільце» в групі.
Ми пов‘язані з усім живим в природі.
Завдання №4
«Незвична подорож». (кожна група отримує маршрутний лист: 1)встановити цикл розвитку тварини;
2)знайти помилку;
3)зробити відповідні записи;). Взаємооцінка.
Завдання до фрагменту фільму.
Перегляд фільму, обговорення та оцінювання відповідей.
Із трепетом великим
Підходьте до природи,
Та будьте обережні –
Бувають і незгоди.
Відеопрезентація із запитаннями.Як називається паразит? Яке захворювання викликає? Хто являється носієм паразита?
Перегляд фрагменту фільму з обговоренням.
«Я насмілюсь твердити, що з усіх знань, найкорисніше для нас знання природи, її законів» (Ж.Б.Ламарк)
Розроблення основних правил профілактики гельмінтозів та презентація власних буклетів.
На землі, в природі, в домі вселюдському,
Протиріч і негараздів тьма.
Люди! Будьте пильними у ньому,
Іншого життя у нас нема.
Заклик дотримування правил гігієни і профілактики захворювань , збудниками яких є гельмінти.
Але будь-яка тварина – це багатовіковий витвір природи, кожна з них має однакове з нами право жити і виконувати певну роль у взаємопов‘язаному світі.
Завдання №5
«Розкодуй малюнок» (картинки із зображенням середовища – шляхів зараження паразитами.)(кожна група за вибором)
Для систематизації та узагальнення набутих знань - виконання Завдання №6
«Зоокаламбур»
(розподілити запропоновані поняття та терміни відповідно до вказаних типів, для порівняння).
Відповідь:
Плоскі круглі кільчасті
Паразити паразити детрофаги
Паренхіма первинна порожнина вторинна порожнина
Гермафродити роздільностатеві гермафродити
Основний хазяїн міграція личинки в організмі сегменти
Проміжний хазяїн гострики дощовий черв’як
Печінковий сисун аскарида п’явка
Бичачий ціп’як трихінели трубочник
«Лише осмислення знання приносять справжні плоди.»
«Якщо учень не навчився сам нічого творити, то й у житті він буде тільки наслідувати і копіювати». (Л.М.Толстой)
Презентація учнями творчих пропедевтичних завдання. (Вірші, твори, малюнки)
Домашні завдання відповідно рефлексії, міні-підручника.
Домашнє завдання 1. Відповідно до рефлексії.
Опрацювати § скласти О.К
Повідомлення про різноманітність червів.
Створити ребуси, кросворди, пазли відповідно теми
Отже, на сьогоднішньому занятті ми привели набуті вами знання в цілісну систему. Все про що ви сьогодні дізнались дасть можливість зберегти здоров’я та вашим близьким.
Скільки б ми не вчились,
Скільки б не знали,
Знання та освіта
Не мають ні меж ні кордонів.