Урок. Переплетіння психологічного, фантастичного та реального . Урок-зіставлення за баладами Гете «Вільшаний король» та Т.Шевченка «Тополя».

Про матеріал

Компаративний аналіз творів «Вільшаний король» та «Тополя» Тараса Шевченка. Тема уроку «Переплетіння психологічного, фантастичного та реального у ліро-епічних творах». Це – урок-зіставлення. Він базується на зіставленні творів одного літературного жанру, а саме – балад.

Відповідно до державного стандарту діти повинні вміти порівнювати літературні твори, явища і факти, що належать до різних літератур, встановлювати зв'язки поміж українською та зарубіжними літературами, порівнювати оригінали і україномовні переклади літературних творів.


Перегляд файлу

 

ТЕМА.  Переплетіння психологічного, фантастичного та реального. Урок-зіставлення за  баладами Гете «Вільшаний король» та Т.Шевченка «Тополя». 

МЕТА: читати та аналізувати балади; визначити особливості образної системи, поетичної мови творів; виховувати оптимізм світосприйняття, гармонійного ставлення до природи та світу.

 

                                         Таємниця життя незбагненна, але ми не можемо     

                                          відмовитися від спокуси все ж таки пізнати її

                                          та зрозуміти.

                                                                                                       Гете

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. Підготовка учнів до сприйняття теми

Слово вчителя.

У Німеччині Гете шанують як «духовного батька» вітчизняної літератури. Він – митець, мислитель і культурний діяч, ім’ям якого позначена ціла епоха в історії країни. На батьківщині письменника час. Коли він жив і творив, так і називають: «епоха Гете».

На Україні Шевченко – національна гордість народу. Люди шанували й шанують у ньому не тільки геніального поета. Через нього українці усвідомлювали й усвідомлюють себе як народ. Творчість Шевченка – це документ найбільш об’єктивної і виваженої характеристики українців, це книги нашого буття і водночас візитна картка, за якими націю пізнає і сприймає світ.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Повідомлення учнів про життєвий і творчий шлях Гете.

Учень 1. Гете народився 29 серпня 1749 року у родовитій та заможній бюргерській родині. Батьки створили всі умови для найповнішого духовного розвитку сина. У три роки він одержав перші уроки читання, у сім почав вивчати латинську та грецьку мови, у дев’ять освоював французьку, в одинадцять оволодів італійською, у тринадцять вивчив англійську і взявся за давньоєврейську. У чотирнадцять років під керівництвом батька почав вивчати юриспруденцію. Пізніше навчався у Лейпцизькому і Страсбурзькому університетах.

 З дитинства почав писати вірші. За 65 років літературної праці Гете написав близько півтори тисячі поезій, низку романів і п’єс, численні статті про літературу й мистецтво та кілька наукових розвідок. Ще зовсім молодим уславився як автор чи не найпопулярнішого серед сучасників роману «Страждання молодого Вертера». Та головним мистецьким здобутком Гете стала трагедія «Фауст».                                                                                                          

 

Учень 2. Гете прожив довге життя.  Він був сучасником двох великих епох європейської культури – просвітництва й романтизму. Його ставлення до них було неоднозначним. Але попри все поет і мислитель залишив яскравий слід у світовій культурі. Уже літнім він якось сам зізнався: «Кажуть, що я щаслива людина, але коли я озираюся назад, то бачу безкінечну кількість відречень, величезну кількість відмов від того, що я хотів. Я бачу безперервну працю, і лише зрідка мій шлях осявався променем, що нагадував щастя».

  1.    Повідомлення учня  про життєвий і творчий шлях Шевченка.

Учень 3. Ім’я Шевченка нам добре відоме з дитинства. Пригадаймо віхи його біографії й подивуймося. Ось цифри:

 Прожив 47 років. З них – 24 – у неволі, в кріпацтві, не маючи засобів до освіти, розвитку таланту. Потім 10 років заслання із забороною писати й малювати. Між тим йому вдалося стати великим письменником та художником, академіком-гравером, знаним у Європі.

 Практично все своє свідоме життя Шевченко прожив за межами України (15-річного сироту пан забрав із собою до Вільно, а потім до Петербурга), але Тарас не забув мови, не втрачав гарячої любові до рідного краю, рідного народу, став на його захист. Шевченка радо запрошували в гості, на проживання великі пани, його любила княжна. А він залишився бідним, але вільним самітником.

 І таких «див» та контрастів можна знайти в біографії Шевченка ще багато. Одне безперечне – його книга «Кобзар» заявила світові, що є такий народ – українці, що вони горді, волелюбні, мають оригінальну творчість, свої звичаї, традиції й багато вікову історію.

   3.Слово вчителя.

І Гете, і Шевченко – письменники багатогранні. Вони писали поезії, і прозові твори, і драматичні. Обидва захоплювалися народними баладами. Гете в їх дусі створив низку поетичних шедеврів. Серед них – «Вільшаний король». А Шевченко почав свою творчість з балад, адже в його спогадах чарівно квіткою цвіла Україна з її прекрасною природою, оповідями про таємничих істот та перетворення, з чудовими,  часто драматичними піснями, легендами та казками. «Тополя» - одна з найяскравіших балад Шевченка.

    4. Словникова робота.

Балада – невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну чи історичну тему. У баладі, як правило, йдеться про щось незвичайне, виняткове, героїчне; реальне часто поєднується з фантастичним.

    5. Історія написання балади «Вільшаний король» Гете.

 Твір «Вільшаний король» спочатку був написаний як вступна пісня до п’єси «Рибалка» за мотивами однойменної балади, однак згодом отримав самостійне значення. До написання Гете надихнула данська народна пісня «Дочка короля ельфів», опублікована в збірнику «Голоси народів у їх піснях» (1778-1779). Дочка лісового царя, яку зустрів наречений Олуф у нічному лісі,

 

 

насилає на нього смертельну хворобу. Олуф не доживає до свого весілля, наречена бачить  його уже мертвим.

Тут у фантастичній формі знайшов відображення забобонний страх середньовічної людини перед ворожими силами природи, таємничими міфічними істотами, втіленням яких є ельфи.

    6. Виразне читання балади Гете «Вільшаний король» підготовленим учнем.

    7. Виразне читання балади Шевченка  «Тополя» підготовленим учнем.

    8. Евристична бесіда.

 1. Як побудовані твори? (Балада «Тополя» побудована традиційно: розпочинається вступом, далі іде основна частина, розв’язка і закінчення. «Вільшаний король» складається з 8 строф, написаний у формі діалогу, це надає твору динамічності; перша і остання строфи не мають діалогів, це оповідь третьої особи).

 2. Доведіть, що це – балади. (Віршовані твори про незвичайні події, ліричність, схвильований тон, трагізм, драматизм, емоційність переживань героїв, зв'язок з фольклором).

 3. Які найнезвичайніші події описані у творі? (Фантастичні: дівчина перетворюється на тополю, вільшаний король кличе дитину).

 4. Що у цих баладах належить до фантастичного світу? (Дівчина стає тополею. Вільшаний король, його дочки не належать до людських істот).

 5. Що належить до реального світу? (Молода дівчина розлучена з коханим. ЇЇ мати хоче віддати нещасну за старого й багатого чоловіка, проте героїня йде за порадою до ворожки. Дорога батька з сином у лісі, страх дитини та її смерть).

 6. Як ці світи співіснують у баладах? (Вони переплетені. Кожен із героїв бачить світ по-своєму. Батько бачить світ реальний, бо керується здоровим глуздом і не вірить у дива, а дитина має багату фантазію, інтуїтивно відчуває невідоме, таємниче у природі, уява малює їй чарівні й жахливі картини.  Дівчина не уявляє своє життя без милого і коли мати хоче видати її заміж за іншого, вона йде до ворожки, приймає зілля, сподіваючись побачити свого милого, і… перетворюється в тополю. Історія нещасливої долі молодої дівчини реальна, проте завершення фантастичне).

 7. Що, на ваш погляд, криється за страхом, маренням хлопчика і дівчини? (Одвічна боротьба життя та смерті, зіткнення реалістичного та фантастичного поглядів на світ).

 8. Які символічні образи використали автори у своїх творах?

Верба – символ туги, печалі, трагічної долі.

Вітер – символ духу, невловимості, руйнації й водночас оновлення.

Ніч – стихія злих сил, символ нерозвинутих можливостей.

Туман – символ невизначеності шляху, блукання.

Тополя – незвичайний образ-символ України, життя, символ добра і правди.

 

 

IV. Закріплення знань, умінь та навичок

    1. Творча робота.

- Визначте віршовий розмір балади «Вільшаний король». (Балада написана трискладовим розміром – амфібрахієм з пропуском складів. Функція ритму досить складна: він відтворює і нерівний біг коня в нічній пітьмі. І стукіт серця переляканої дитини).

    2. Робота з епіграфом.

  - Що можна сказати про людину, якій належать ці слова? (Це людина, яка прагне пізнати світ, себе в ньому, проникнути в таємниці природи).

 - Чи можна так сказати і про Шевченка? (Так. Це він доводить своєю творчістю).

  3. Узагальнююче слово вчителя.

У порівнянні з іншими творами письменників, де природа виступає благодатною і життєдайною силою, у цих баладах вона стає втіленням таємничих сил, невідомих і ворожих людям. Саме тому реалістичний план оповіді накладається на фантастично-міфологічний, що породжує трагізм, напруженість сюжету.

У баладах тісно переплітаються реальний та ірреальний світи. Це переплетення відображає два погляди на один і той же предмет чи явище.

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
2685
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку