Урок допоможе ознайомити учнів із системою зіставлення творів Гете і Шевченка; на прикладі образів Маргарити ( «Фауст») та Катерини (« Катерина») пізнати ті вічні істини, які роблять Людину благороднішою, культурнішою в її діях та вчинках.
УРОК У 9 КЛАСІ
Тема: Компаративний урок - бесіда: « Карається за свій безгрішний гріх».
Мета: ознайомити учнів із системою зіставлення творів Гете і Шевченка; на прикладі образів Маргарити ( «Фауст») та Катерини (« Катерина») пізнати ті вічні істини, які роблять Людину благороднішою, культурнішою в її діях та вчинках.
Обладнання: диск із слайдами портретів письменників, іюстрацій до творів, картина Шевченка до поеми «Катерина», музика Ш. Гуно («Вальс» до опери
« Фауст»).
Ой тяжко-важко ходить попід тинням,
А ще до того з нечистим сумлінням...
Ой тяжко - важко в чужині блукати
І щогодини ждать розплати!
Гете. « Фауст»
Хід кроку.
Учитель: На минулому уроці ми дійшли висновку, що вино та життя гультяя не спокушає Фауста. Високі пориви його душі не можуть задовольнитися примітивним щастям, яке цілком достатнє для відвідувачів « Авербахового склепу».
А може Людина живе для кохання?
Важливо зрозуміти, що Гете не проповідував аскетизму, скоріше навпаки: його шукання смислу існування людини дуже схожі з Фаустовими. Так само його розуміння поняття любові схоже до Шевченкового: кохання не прокляття, а хрест.
Юна Маргарита щаслива, адже покохала щиро і самовіддано. Як вона співає на самоті про свого коханого?
Учень: До нього рветься душа моя,
Його обняти жадаю я,
І цілувати і любо мліть.
В його цілунках і смерть зустріть.
Учитель: Розкажіть про їхнє кохання.
Учень: …..…
Учитель: У поемі Шевченка юна красуня Катерина Теж кохає. Як?
Учень: Не дві ночі карі очі
Любо цілувала...
Поки слава на все село
Недобрая стала.
Учитель: Розкажіть про кохання Катерини.
Учень:……
Учитель: Обидві сестри по нещастю стають жертвами спритних пройдисвітів. Щоправда, у трагедії німецького поета оспівується кохання як категорія філософського поєднання ідеології Німецького бюргерства з традиціями простого люду, чистого і благородного своєю безпосередністю, наївністю. А поема Т. Шевченка відтворює національну трагедію українського народу.
А зараз ми подивимося слайди, я прошу вас пересісти до комп'ютерів.
Коментар: Відомий композитор тієї епохи
Ш. Гуно написав оперу «Фауст» « Вальс» із цієї опери буде супроводжувати нас. Бо живопис, музика і література - це нерозривні поняття.
Учитель: А зараз звернемо увагу на те, що вміє Маргарита, яка вона? Учень: Вночі, було, по десять раз встаю
Я до колиски немовляти;
І напою,
Й візьму до себе, і давай люляти;
А як кричить, беру я лялечку свою
Та й ну по хаті взад - вперед гуляти..
А вранці вже над ночвами стою,
А там базар, а там в печі попорай -
I так щодня, сьогодні, як і вчора.
Учитель: Цікава її реакція на те, коли Фауст уперше цілує їй руку. Що вона говорить?
Учень: Та чи подоба вам ту руку цілувати?
Вона негарна, шкарубка.
Мені доводиться усього пильнувати,
А мати строга ще така.
Учитель: У цих рядках розкриваються деякі принципи народної педагогіки середньовічної Німеччини, які характерні і для нас, українців. Можливо, міцна сім'я, створена на основі культу матері, і давала змогу Україні вистояти у боротьбі з іноземними поневолювачами, зберегти свою національну самобутність. Пригадаймо, як Катерина покірно підкоряється жорстокій волі своїх батьків і кидає рідну хату, йде світ за очі шукати свого зрадливого коханого.
Учень:……
Учитель: Однією з визначальних рис гетевських персонажів з народу є їхня байдужість до багатства. Мати Маргарити, наприклад, з легкою душею віддає шкатулку з коштовностями священнику. Як Маргарита до цього ставиться?
Учень:
Учитель: А благородство Катерини Шевченко підкреслює у сцені, коли вона просить милостиню.
Як вона себе почуває?
Учень: їй соромно..
Візьміть срібло - злото
Та будьте багаті,
А я візьму сльози
Лихо виливати;
Затоплю недолю
Дрібними сльозами
Затоплю неволю
Босими ногами!
Учитель:
Головна думка наведеного уривка цілком збігається з ідеями трагедії «Фауст»
Лиш той життя і волі гідний,
Хто б'ється день у день за них.
Маргарита зазнала багато лиха. Давайте згадаємо про те, що вона пережила.
Учень:
Учитель: А як відносяться люди до Катерини?
Учень: А жіночки тихо дзвонять,
Матері глузують,
Що москалі вертаються
Та в неї ночують.
Учитель: Цей уривок закінчується прокляттям поета на адресу недобрих людей:
Бодай же вас, цокотухи,
Та злидні побили.
1.3а Катерину нема кому помститися. А хто мститься за Маргариту?
2. Чи могла ця боротьба закінчитися інакше?
3. « Я молода ще, молода!
І мушу вмерти!
І в тім причина смерті!
1. За що Маргарита карає себе?
2. Які гріхи вона вчинила?
З. А чому про Катерину Шевченко говорить...
Бач, на що здалися карі оченята:
Щоб під чужим тином сльози проливати.?
(Монологи героїнь)
Учитель: Кого знетямив Бог, не винен той.
Виходячи з численних життєвих колізій їх засуджувати не можна.
Учитель: Отже, гріх треба спокутувати, і вона добровільно віддає себе у руки ката, вірячи, що кров'ю може змити мимовільні тяжкі злочини. Але хтось же повинен залишитись на грішному світі, щоб допомогти їй. Кого вона просить про це?
Учень: Це Фауст...
Ні, будь живий і цілий,
Мусиш упорать могили;
Готуй для кожного ямку
З самого ранку.
Матері кращу містину,
Поруч із нею — сину,
А мені чуть в стороні,
Недалеко од рідні!
А дитинку мені по праву грудь.
Учитель:
- Що сталося з дитиною Маргарити?
- Що зробила Катерина?
Плаче бідне.. А москалям
Байдуже: минули.
Воно й добре; та, на лихо,
Лісничі почули.?
Учитель: Діти Маргарити і Катерини народилися на нещастя, тому матері і прирекли їх на смерть. Але ж це гріх. - Хто ж спокутає їх гріх?
Отже, якщо Фауст кидається на пошуки шляхів виходу із своєї моральної пастки і нарешті знаходить його у праці на благо люднй, то москаль відмежовується від скоєного.
Пізнав батько свого сина,
Та не хоче взятий.
Висновок: Складання таблиці.
Гете «Фауст» |
|
Шевченко « Катерина» |
||
Маргарита Катерина Кохання - хрест, а не прокляття Категорія філософського поєднання Символ національно трагедїї Ідеології бюргерства з традиціями про- Стоголюду. Ідея боротьби заволю. |
|
|||
Лиш той життя і волі гідний, Хто б 'ється день у день за них. |
Затопчу нев
олю босими ногами |
|
||
|
Байдужість до багатства |
|
|
|
Шкатулка з коштовностями. |
Милостиня.
|
|
||
|
|
Гріхи |
|
|
Вбивство дитини. |
|
Спроба вбити. |
|
|
|
Спокутування гріхів. |
|
||
Фауст. |
|
Син. |
|
|
Робота в групах. –Дати відповіді на запитання
Гете « Фауст» Шевченко Данте Петрарка
Друге завдання. Треба з'єднати лінії.
Гомер « Одіссея» Катерина
Пенелопа
Лаура
Маргарита
Беатрічче
Висновок учителя: Безгрішних людей не буває, але кожний має відчути й визнати свої помилки. Кохання оспівали безліч письменників, можливо, саме кохання і допомагає людям долати свої помилки.