Компаративний урок - бесіда: « Карається за свій безгрішний гріх».

Про матеріал

Урок допоможе ознайомити учнів із системою зіставлення творів Гете і Шевченка; на прикладі образів Маргарити ( «Фауст») та Катерини (« Катерина») пізнати ті вічні істини, які роблять Людину благороднішою, культурнішою в її діях та вчинках.

Перегляд файлу

УРОК У 9 КЛАСІ

Тема: Компаративний урок - бесіда: « Карається за свій безгрішний гріх».

Мета: ознайомити учнів із системою зіставлення творів Гете і Шевченка; на прикладі образів Маргарити ( «Фауст») та Катерини (« Катерина») пізнати ті вічні істини, які роблять Людину благороднішою, культурнішою в її діях та вчинках.

Обладнання: диск із слайдами портретів письменників, іюстрацій до творів, картина Шевченка до поеми «Катерина», музика Ш. Гуно («Вальс» до опери

« Фауст»).

Ой тяжко-важко ходить попід тинням,

А ще до того з нечистим сумлінням...

Ой тяжко - важко в чужині блукати

 І щогодини ждать розплати!

                                                                                   Гете. « Фауст»

 Хід кроку.

Учитель: На минулому уроці ми дійшли висновку, що вино та життя гультяя не спокушає Фауста. Високі пориви його душі не можуть задовольнитися примітивним щастям, яке цілком достатнє для відвідувачів « Авербахового склепу».

 А може Людина живе для кохання?

Важливо зрозуміти, що Гете не проповідував аскетизму, скоріше навпаки: його шукання смислу існування людини дуже схожі з Фаустовими. Так само його розуміння поняття любові схоже до Шевченкового: кохання не прокляття, а хрест.

Юна Маргарита щаслива, адже покохала щиро і самовіддано. Як вона співає на самоті про свого коханого?

Учень: До нього рветься душа моя,

Його обняти жадаю я,

І цілувати і любо мліть.

В його цілунках і смерть зустріть.

Учитель: Розкажіть про їхнє кохання.

Учень: …..…

Учитель: У поемі Шевченка юна красуня Катерина Теж кохає. Як?

Учень: Не дві ночі карі очі

Любо цілувала...

Поки слава на все село

Недобрая стала.

Учитель: Розкажіть про кохання Катерини.

Учень:……

Учитель: Обидві сестри по нещастю стають жертвами спритних пройдисвітів. Щоправда, у трагедії німецького поета оспівується кохання як категорія філософського поєднання ідеології Німецького бюргерства з традиціями простого люду, чистого і благородного своєю безпосередністю, наївністю. А поема Т. Шевченка відтворює національну трагедію українського народу.

А зараз ми подивимося слайди, я прошу вас пересісти до комп'ютерів.

 

 

Коментар: Відомий композитор тієї епохи

Ш. Гуно написав оперу «Фауст» « Вальс» із цієї опери буде супроводжувати нас. Бо живопис, музика і література - це нерозривні поняття.

  1. Ось вони ці два генії однієї епохи.
  2. Про що домовились Бог і Мефістофель?
  3. Чому Фауст погодився?
  4. Який договір вони уклали?
  5. Про що ми дізнаємося з цього слайду?
  6. Спробуйте описати Маргариту.
  7. Шевченко такою бачив свою героїню.

 

  1. Чому на картині зображено багато людей?
  2. Опишіть слайд.
  3. Давайте спробуємо порівняти життя письменників.

Учитель: А зараз звернемо увагу на те, що вміє Маргарита, яка вона? Учень: Вночі, було, по десять раз встаю

Я до колиски немовляти;

І напою,

Й візьму до себе, і давай люляти;

А як кричить, беру я лялечку свою       

 Та й ну по хаті взад - вперед гуляти..

А вранці вже над ночвами стою,

А там базар, а там в печі попорай -

I так щодня, сьогодні, як і вчора.

Учитель: Цікава її реакція на те, коли Фауст уперше цілує їй руку. Що вона говорить?

Учень: Та чи подоба вам ту руку цілувати?

Вона негарна, шкарубка.

Мені доводиться усього пильнувати,

А мати строга ще така.

 Учитель: У цих рядках розкриваються деякі принципи народної педагогіки середньовічної Німеччини, які характерні і для нас, українців. Можливо, міцна сім'я, створена на основі культу матері, і давала змогу Україні вистояти у боротьбі з іноземними поневолювачами, зберегти свою національну самобутність. Пригадаймо, як Катерина покірно  підкоряється жорстокій волі своїх батьків і кидає рідну хату, йде світ за очі шукати свого зрадливого коханого.

Учень:……

Учитель: Однією з визначальних рис гетевських персонажів з народу є їхня байдужість до багатства. Мати Маргарити, наприклад, з легкою душею віддає шкатулку з коштовностями священнику. Як Маргарита до цього ставиться?

Учень:

Учитель: А благородство Катерини Шевченко підкреслює у сцені, коли вона просить милостиню.
Як вона себе почуває?
Учень: їй соромно..

Візьміть срібло - злото

Та будьте багаті,

А я візьму сльози

Лихо виливати;

Затоплю недолю

Дрібними сльозами

Затоплю неволю

Босими ногами!

Учитель:

Головна думка наведеного уривка цілком збігається з ідеями трагедії «Фауст»

Лиш той життя і волі гідний,

Хто б'ється день у день за них.

Маргарита зазнала багато лиха. Давайте згадаємо про те, що вона пережила.

Учень:

Учитель: А як відносяться люди до Катерини?

Учень: А жіночки тихо дзвонять,

 Матері глузують,

Що москалі вертаються

Та в неї ночують.

Учитель: Цей уривок закінчується прокляттям поета на адресу недобрих людей:

Бодай же вас, цокотухи,

Та злидні побили.

1.3а Катерину нема кому помститися. А хто мститься за Маргариту?

2. Чи могла ця боротьба закінчитися інакше?

3. « Я молода ще, молода!
І мушу вмерти!
І в тім причина смерті!

 

1. За що Маргарита карає себе?

2. Які гріхи вона вчинила?

З. А чому про Катерину Шевченко говорить...

Бач, на що здалися карі оченята:

Щоб під чужим тином сльози проливати.?

 

  1. Як ви оцінюєте гріхи Маргарити?
  2. В чому гріх Катерини?

(Монологи героїнь)

Учитель: Кого знетямив Бог, не винен той.

Виходячи з численних життєвих колізій їх засуджувати не можна.

  1. А чому Мефістофель вважає її винною?
  2. Як зрозуміти слова « голос з неба ... Врятована! ?
  3. Чому Маргарита не втікає з Фаустом, а йде на неминучу загибель?

Учитель: Отже, гріх треба спокутувати, і вона добровільно віддає себе у руки ката, вірячи, що кров'ю може змити мимовільні тяжкі злочини. Але хтось же повинен залишитись на грішному світі, щоб допомогти їй. Кого вона просить про це?

Учень: Це Фауст...

Ні, будь живий і цілий,

Мусиш упорать могили;

Готуй для кожного ямку

З самого ранку.

Матері кращу містину,

Поруч із нею — сину,

 А мені чуть в стороні,

 Недалеко од рідні!

А дитинку мені по праву грудь.

 Учитель:

- Що сталося з дитиною Маргарити?

-    Що зробила Катерина?

  •  Чому Шевченко говорить .. .

          Плаче бідне.. А москалям

          Байдуже: минули.

                Воно й добре; та, на лихо,

                 Лісничі почули.?

Учитель: Діти Маргарити і Катерини народилися на нещастя, тому матері і прирекли їх на смерть. Але ж це гріх. - Хто ж спокутає їх гріх?

Отже, якщо Фауст кидається на пошуки шляхів виходу із своєї моральної пастки і нарешті знаходить його у праці на благо люднй, то москаль відмежовується від скоєного.

Пізнав батько свого сина,

Та не хоче взятий.

 Висновок: Складання таблиці.

Гете «Фауст»

 

Шевченко « Катерина»

Маргарита                                                            Катерина

Кохання - хрест, а не прокляття

Категорія філософського поєднання               Символ національно трагедїї

Ідеології бюргерства з традиціями про-

Стоголюду.

                                               Ідея боротьби заволю.

 

Лиш той життя і волі гідний,

Хто б 'ється день у день за них.

Затопчу нев

 

олю босими ногами

 

 

Байдужість до багатства

 

 

Шкатулка з коштовностями.

Милостиня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гріхи

 

Вбивство дитини.

 

Спроба вбити.

 

 

Спокутування гріхів.

 

Фауст.

 

Син.

 

Робота в групах. –Дати відповіді на  запитання

  1. Автор поеми « Катерина».
  2. Ім'я диявола - спокусника.
  3. Як автор ще називає Маргариту?
  4. Хто винен у стражданнях Катерини?
  5. Країна, де відбувались події трагедії « Фауст».
  6. Країна. Де відбувались події поеми «Катерина».
  7. Що сказав голос з неба?

 

Гете « Фауст»  Шевченко Данте Петрарка

Друге завдання.  Треба з'єднати лінії.
Гомер « Одіссея»   Катерина

Пенелопа

Лаура

Маргарита

 Беатрічче

Висновок учителя: Безгрішних людей не буває, але кожний має відчути й визнати свої помилки. Кохання оспівали безліч письменників, можливо, саме кохання і допомагає людям долати свої помилки.


 

 

 

 

doc
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
1373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку