Урок "ПІДКОРЕННЯ КРИМСЬКОГО ХАНСТВА. КОЛОНІЗАЦІЯ ПІВДНЯ"

Про матеріал
Інформативний матеріал включає в себе схему державного устрою Кримського ханства,спогади очевидців, а також уривки з історичної монографії, що дасть змогу легко та цікаво побудувати власний урок.
Перегляд файлу

УРОК   . ПІДКОРЕННЯ КРИМСЬКОГО ХАНСТВА. КОЛОНІЗАЦІЯ ПІВДНЯ

Мета уроку: з’ясувати вплив Кримського ханства на українські землі, охарактеризувати специфіку стосунків між козаками і татарами; розвинути критичне мислення та навички дослідницької роботи, використовуючи різні джерела; удосконалювати уміння висловлювати власну думку; виховувати толерантне ставлення до представників національних меншин, повагу до історії України та малої батьківщини, почуття патріотизму.

Тип уроку: вивчення нових знань та вмінь.

Обладнання: підручник; роздатковий матеріал, аудіозапис «Зажурилась Україна», карта «Українські землі в 17 ст.», краєзнавчий матеріал.

Основні поняття: «хан», «калга», «нуреддин», «бейлик», «диван»

 

Хід уроку

І. Перевірка Д/З

ІІ. Організаційний момент

ІІІ. Актуалізація знань

Робота в групах

Учитель. Доброго дня! Сьогодні ми з вами вивчаємо нову тему, але яку саме вам доведеться відгадати.

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. В наш час інформаційний простір просто переповнений різноманітними матеріалами: науковими статтями, відео- і аудіоматеріалами, журналістськими статтями, документами, спогадами, чутками та фотографіями. Цікавлячись, будь-яким питанням, ви наштовхуєтесь на безліч, часто суперечливої інформації. Особливо це стосується історії, як давнього минулого, так і нашого сучасного. Скільки є людей, стільки є і думок. Наше з вами завдання на основі різних матеріалів, сформувати певну думку щодо стосунків кримського ханства і українців.

В кінці цього уроку, ми з вами маємо відповісти на проблемне питання: «Чому в умовах майже постійного воєнного протистояння джерела фіксують приклади союзницьких відносин між Кримським ханством та українськими козаками?»

V. Вивчення нового матеріалу

Сх. № 1. Державний устрій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. 1478 р. – васальна залежність від Османської імперії. Саме залежність Кримського ханства стимулювала походи на Україну.

Відкрийте сторінку 83, розгляньте карту та назвіть сучасні українські області на яких знаходилось Кримське ханство.

4. Робота з аудіоматеріалом

Обставини тих подій відображені і в народних піснях. Звернемося до аудіозапису пісні «Зажурилась Україна»

Питання: Який характер носять ці пісні? Чи можемо ми дізнатись з них якусь важливу інформацію для історії?

Прослуховування аудіозапису – «Зажурилась Україна».

Учитель. Як на вашу думку українці захищались від нападів татар?

(Думка учнів)

Учитель. Давайте звернемось до спогадів залишених старожилом села Медведівки Антіном Швачкою, що були записані Олександром Климовичем, щоб перевірити ваші версії.

(Слайд 10)

Старожил Медведівки  Антін Швачка розповідає:

Було щось роблять люди на полі, а самі прислухаються чи не стугонить земля від кінських копит ворогів і поглядають чи не горять сповісники-смолоскипи. А тільки побачать вогонь, беруть дітей і щосили тікають до болота.

Найчастіше, ховаючись від смерті та полону, люди перебували в Дубині. Це острів вкритий дубовим лісом, він був свідком багатьох лих і кривд, яких зазнавали наші предки від ворогів.

Ховалися в наших місцях і селяни сусідніх сіл.

 

Ось ми і розібралися з вами яким було Кримське ханство на даному етапі історії. Відкритим залишається останнє питання нашого уроку – стосунки Кримського ханства і козаків.

Учитель. Знаходячись в умовах Дикого Поля – буферної зони між українцями-землеробами і татарами-кочовиками – уходники переймали вже вироблені татарами побутові риси: зброю – шабля, одяг – шаровари. Своїх молодих слуг вони стали називати вже не отроками, a джурами, свої гурти не дружинами, a ватагами; до військової атрибутики увійшли тюркські поняття осавул, булава, бунчук, барабан, сурма, табір, майдан тощо. За словами Наталі Яковенко, відомого українського історика, турки іменували запорожців буткалами, себто змішаним народом.

Робота з уривком із історичної монографії

Учитель: Щоб прояснити питання взаємодії татар і козаків звернемось до її книги -  «Нарис історії України з найдавніших часів до кінця ХVІІІ ст.»

У цьому контексті навряд чи правомірно вважати українську козаччину породженням споконвічного протистояння осілого хліборобського побуту з кочовою цивілізацією. Навпаки, поява українського козацтва – це свого роду компроміс із Полем, де саме життя витворило буферну смугу, на якій поєдналися навички виживання в Полі з орієнтацією на цінності осілого світу. Козаки й татари увійшли до історії нероздільно спаяними переліком взаємних відплат, немов дві сторони однієї медалі. Тим-то їхні війни так часто переходили у військове співробітництво, a обмін полоненими й торгові контакти тривали взагалі безперервно…

 

Учитель: Яку ж причину вбачає український історик в частому співробітництві татар і козаків?

Пригадаємо проблемне питання нашого уроку: «Чому в умовах майже постійного воєнного протистояння джерела фіксують приклади союзницьких відносин між Кримським ханством та українськими козаками?»

(Відповіді учнів)

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

VІІ. Підсумок уроку

Підсумуємо вивчений матеріал вашою власною думкою.

 VІІІ. Домашнє завдання

Параграф  , написати есе «Козаки і татари: спільні та відмінні риси» або «Чому союзи татар та українців були можливими?»

docx
Додано
29 липня 2019
Переглядів
900
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку