Тема. Розв'язування вправ.
У II семестрі учні починають вивчати дроби та дії над ними. Вони вивчають спочатку тему «Звичайні дроби», а потім «Десяткові дроби». Під час узагальнення вивченої теми слід поєднувати її з попередніми, щоб учні розуміли математику як єдине ціле. Це урок узагальнення і систематизації знань.
Використовується нестандартна форма проведення — захист проектів. На всіх етапах уроку використовуються активні форми навчання. Під час актуалізації опорних знань: «Мікрофон» (кожна група по черзі презентує свій проект, повторюючи правила, означення, склавши опорну схему), «Прес», «Дивись не помились». Під час закріплення вмінь та навичок — робота в малих групах (по 4-5 учнів), вправи на кмітливість.
Засобами наочності є картки з диференційованими завданнями, підручник, опорні схеми, складені самими учнями.
Спочатку учні захищають власні проекти. Таким чином, вивчений матеріал буде узагальнений і систематизований. Для цього учнів слід об'єднати в 5 груп: 1-ша група — «Звичайні дроби», 2-га група - «Дії зі звичайними дробами», 3-тя група — «Десяткові дроби», 4-та група — «Дії з десятковими дробами», 5-та група — «Експерти». У кожній з перших чотирьох груп є теоретики, дослідники та практики. Клас працює разом з кожною групою. Таким чином, усі учні класу закріплять набуті вміння та навички за всіма видами дробів.
Мета уроку: сприяти активізації пізнавальної діяльності учнів, здійснювати організовану пошукову, дослідницьку діяльність на основі спільної праці учнів; зацікавити учнів проектом, створити творчі групи, визначити коло обов'язків, вчити вмінню самостійно працювати над творчими завданнями; залучати учнів до чарівного світу дробів; повторити види дробів, правила порівняння, додавання, віднімання дробів як звичайних, так і десяткових, округлення звичайних дробів; закріпити вміння та навички використання правил під час розв'язування прикладів. Поєднати різні види дробів в одному прикладі; розвивати логічне та нестандартне мислення, творчі здібності, увагу, кмітливість, самостійність. Виховувати почуття доброти, співчуття, бажання прийти на допомогу, вміння працювати групами, цікавість до предмета.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Комплексне використання методів: проблемне навчання, пошуковий, особистісно-орієнтований, інтерактивний (групова робота), метод проектів.
Література: Мерзляк А. Г, Полонський В. Б., Якір М. С.Підручник «Математика. 5 клас»; «Збірник задач і завдань для тематичного оцінювання».
Обладнання: підручник, картки, опорні схеми.
Структура уроку
ХІД УРОКУ
Числа не керують світом, але вони показують, як ним керувати.
Г. Лейбніц
Найкращий спосіб вивчити що-небудь — це відкрити самому.
Д. Пойа
І. Повідомлення теми та мети уроку
Шановні учні! Ми закінчили з вами вивчати теоретичний матеріал з теми «Десяткові дроби». Сьогодні наша мета — узагальнити й систематизувати набуті знання з теми, пригадати, які ще дроби ми вивч в попередній темі. Повторити правила, означення, закріпити набуті вміння та навички.
II. Мотивація навчальної діяльності
Ви вже знаєте, що з давніх-давен доводилось не лише лічити предмети, а й вимірювати довжину, обчислювати площі, вести розрахунки за куплені й продані товари. Не завжди результат вимірювань чи вартість товару можна було виразити натуральним числом. Так з'явились дроби. У старших класах ви будете працювати одночасно з усіма видами дробів, тому сьогоднішній урок дуже важливий.
Робота, проведена учнями та вчителем у ході підготовки проектів:
Розподіл обов'язків
Проект колективний. Утворюються п'ять груп учнів. Міні-групи добирають назву, визначають напрямки роботи, готують необхідні матеріали, аналізують їх, упорядковують, консультуються з керівниками груп, подають свою роботу у вигляді схем. Для захисту проекту визначаються теоретики, дослідники, практики та група експертів (учні, які навчаються на високому рівні). Ця діяльність відбувається на попередніх уроках.
План роботи
Урок 1 (під час узагальнення вивченого матеріалу з теми «Звичайні дроби»)
1. Обґрунтувати назву проекту, реальність її розв'язання: вікові та психологічні особливості школярів різних груп, час для підготовки.
Урок 2 (під час вивчення десяткових дробів)
Урок 3 (під час вивчення десяткових дробів)
Урок 4 (під час вивчення десяткових дробів)
Засідання 1 (під час вивчення десяткових дробів)
Засідання 2 (під час узагальнення теми «Десяткові дроби»)
Координатор проекту
Схема роботи над творчим проектом
III. Актуалізація опорних знань
Група 1. Презентація проекту «Звичайні дроби»
«Теоретики»
Запис, в якому використовують два натуральні числа і риску дробу, називають звичайним дробом.
Види звичайного дробу
/ \
правильний неправильний
чисельник < знаменника чисельник >, = знаменнику
мішане число = ціла частина + дробова частина
правильний дріб
«Дослідники»
Порівняння дробів
/ \
З однаковими 3 однаковими
знаменниками чисельниками
Неправильний дріб перетворити у мішане число
Чисельник поділити на знаменник
Мішане число перетворити в неправильний дріб
Цілу частину помножити на знаменник і додати чисельник
«Практики»
№ 1. Наведіть приклади правильних і неправильних дробів.
№ 2. Порівняйте:
№ 3. Перетворіть неправильний дріб у мішане число:
№ 4. Перетворіть мішане число в неправильний дріб:
Група 2. Презентація проекту «Дії зі звичайними дробами»
«Теоретики»
Чисельники однакові
Додавання Віднімання
чисельник + чисельник, чисельник - чисельник
а знаменник залишити зменшуваного від'ємника,
той самий а знаменник залишити
той самий
«Дослідники»
Мішані числа
Додавання Віднімання
Окремо додати їх цілі Від цілої і дробової частини та
Та дробові частини зменшуваного відняти цілу й дробову частину від’ємника.
«Практики»
Виконайте дії:
IV. Узагальнення і систематизація знань
Група 3. Презентація проекту «Десяткові дроби, порівняння, округлення»
«Теоретики»
Десятковий дріб
Це дріб, у якого знаменник є степенем десяти, тобто числами 10, 100, 1000 і т. д.
Кома - відокремлює цілу та дробову частини.
Наприклад: 22,45678
Десятки одиниці десяті соті тисячні
десятитисячні стотисячні
«Дослідники»
Порівняння
Різні цілі частини Рівні цілі частини
Більше той, у якого Порівнюють порозрядно
більша ціла частина дробові частини
Округлення
Якщо перша з цифр, яку відкидають, дорівнює
0,1,2,3,4 5,6,7,8,9
то остання з цифр, яка залишається
не змінюється збільшується на одиницю
«Практики»
1. Порівняйте:
а) 20, 297 і 20, 3; б) 0,724 і 0,7238.
2* Які цифри можна поставити замість зірочки, щоб утворилася правильна нерівність (у правій і лівій частинах * позначено одну й ту саму цифру)?
а)0,*2>0,6*; б) 0,*5 <0,5*. 3. Округліть:
а) до десятих: 7,236; 0,85834;
б) до тисячних: 16,9264; 0,4566.
4. Які цифри можна підставити замість зірочки, щоб округлення було виконано правильно? 5,47*4 ~ 5,47.
Група 4. Презентація проекту «Додавання та віднімання десяткових дробів»
«Теоретики»
Властивості додавання
Переставна Сполучна
a+b=b + a (a+b)+c = a+(b + c)
«Дослідники»
Правило додавання та віднімання:
«Практики»
Ламана складається з трьох ланок. Довжина першої ланки 8,2 см, що на 3,7 см більше за довжину другої ланки і на 5, 3 см менше від довжини третьої. Чому дорівнює довжина ламаної?
V. Закріплення вмінь та навичок
Група 5.
«Експерти».
Оцінює учнів кожної групи, робить підсумок, вказує на недоліки й пропонує розв'язати завдання.
3) Обчисліть:
4) Знайомство з історичною довідкою (учні збирають самі).
Сучасне позначення дробів бере свій початок у Стародавній Індії. Його стали використовувати й араби, а від них у XII—XIV ст. було запозичено європейцями. Спочатку в запису не використовувалася дробова риска. Наприклад, дроби -, 2 - записували так: ; 2 .
Риску дробу стали постійно застосовувати лише близько 300 років тому.
Першим європейським ученим, який став використовувати і розповсюджувати у 1200 році сучасний запис дробів, був італійський купець і мандрівник Леонардо Пізанський. Він увів слово «дріб». Назву чисельник і знаменник увів у XIII ст. Максим Пеа-унд - грецький монах, учений-математик.
У науці й промисловості частіше використовуються десяткові дроби. Це пов'язано з тим, що правила обчислення з десятковими дробами дуже прості й схожі на правила виконання дій з натуральними числами.
В Європі вчення про десяткові дроби першим виклав голландський математик і інженер Симон Стевін, праця під назвою «Десята» (1585 p.). Записував він десяткові дроби інакше. Наприклад, число 28,375 записував так: 28Ф Зф 7ffl 5e, де цифри в кружечках показували місце десяткових дробів.
Кому як знак дробовості увів відомий математик, фізик, астроном І. Кеплер.
Цікаве і влучне «арифметичне» порівняння робив Л. М. Толстой. Він говорив, що людина подібна до дробу, знаменник якого є те, що людина про себе думає, а чисельником — те, що людина являє собою. Чим більшої думки людина про себе, тим більший знаменник, а значить, менший дріб.
VI. Підсумок уроку
1. Прочитайте і назвіть, що це
2. Які дії з дробами ми виконували сьогодні на уроці?
VII. Домашнє завдання (диференційоване)
I рівень. № 747, 748 (1, 2), 795, 889.
IIрівень. № 751 (6, 7), 798, 908.