Розробка урока в п'ятому класі дає можливість в ігровій формі повторити матеріал п'ятого класу. навчити працювати командою, що розвиває дружні стосунки.
Тема: Підсумковий урок в 5 класі.
Мета: формувати в учнів міцні навички застосування законів додавання, множення натуральних чисел; уміння обчислювати значення виразів, що містять дії першого, другого ступеня та дужки; удосконалювати навички усних обчислень; розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати і робити висновки;
Тип уроку:комбінований, перевірка знань, умінь і навичок.
Хід уроку:
1.Організаційний момент.
2.Актуалізація опорних знань учнів.
Вчитель. На протязі багатьох уроків ми з вами розглядали дії з натуральними числами, вивчили закони додавання, множення, правила ділення. Зараз ми пригадаємо ці закони, а для цього проведемо перевірку теоретичних знань та усну розминку.( Шість учнів класу отримують тестові завдання по 8 питань в електронному вигляді, а решта працює разом з вчителем біля інтерактивної дошки, на якій записані вправи.)
Варіант 1.
А |
Б |
В |
Г |
доданок, доданок, сума |
доданок, від’ємник, сума |
доданок, від’ємник, добуток |
доданок, доданок, різниця |
А |
Б |
В |
С |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
(
|
А |
В |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
від’ємник, сума зменшуване,
|
зменшуване, від’ємник, різниця |
зменшуване, доданок, сума |
зменшуване, від’ємник, сума
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Варіант 2.
А |
Б |
В |
Г |
запис, в якому використовують лише букви та числа |
запис, в якому використовують букви, числа, зна-ки арифметичних дій |
запис, в якому використовують букви, числа, зна-ки арифметичних дій і дужки |
запис, в якому використовують, числа, знаки арифметичних дій і дужки |
А |
Б |
В |
Г |
знайти таке третє число, яке є різни-цею першого та другого |
знайти таке третє число, яке є до-бутком першого та другого |
знайти таке третє число, яке в сумі з другим дає перше |
знайти таке третє число, яке дорів-нює одному з них |
А |
Б |
В |
Г |
знайти добуток |
знайти добуток |
знайти суму чисел a та |
записати більше з чисел |
А |
Б |
В |
Г |
доданок, доданок, сума |
зменшуване,від’єм-ник, різниця |
ділене, дільник, частка |
множник, множ-ник, добуток |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
якщо один з множ-ників дорівнює ну-лю, то добуток дорівнює нулю |
від перестановки множників добу-ток не змінюється |
від порядку гру-пування множ-ників добуток не змінюється |
Якщо один з множників дорів-нює одиниці, то добуток дорівнює іншому множнику |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Варіант 3.
А |
Б |
В |
Г |
доданок, доданок, сума |
зменшуване, від’ємник, різниця |
ділене, дільник, частка |
множник, множ-ник, добуток |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
дільник помножити на неповну частку і відняти остачу |
потрібно неповну остачу помножи-ти на дільник і додати остачу |
дільник помножи-ти на неповну частку і додати остачу |
дільник помножи-ти на остачу і додати неповну остачу |
А |
Б |
В |
Г |
ділене, неповний дільник,частка,остача |
ділене, дільник, добуток, остача |
ділене, дільник, неповна част-ка, остача |
ділене, дільник, неповна частка, сума |
А |
Б |
В |
Г |
не можна довільно опускати дужки або вносити їх у вираз |
обчислюючи зна-чення числового виразу, треба до-тримуватись по-рядку виконання дій |
для знаходження значення число-вого виразу необ-хідно визначити послідовність дій, тобто скласти алгоритм |
у виразах що міс-тять дії додаван-ня, віднімання, множення та ді-лення першими виконують дії першого ступеня |
А |
Б |
В |
Г |
запис, в якому ви-користовують два числа, або два чис-лових вирази, або числовий вираз і число, сполучене знаком рівності |
рівність що містить невідоме, значення якого треба знайти |
запис, в якому використовують лише букви та числа |
рівність що містить лише числа |
А |
Б |
В |
Г |
для знаходження невідомого змен-шуваного треба до різниці додати від’ємник |
для знаходження невідомого діль-ника треба ділене поділити на частку |
для знаходження невідомого від’ємника до зменшуваного до-дати різницю |
для знаходження невідомого множ-ника треба добу-ток поділити на відомий множник |
А |
Б |
В |
Г |
знайти хоч один корінь |
знайти всі його корені |
знайти всі його корені або встано-вити, що рівняння не має жодного кореня |
перевірити чи є число 0 коренем рівняння |
Вчитель: Знайдіть добуток чисел і вкажіть закон яким ви скористалися. (Завдання на дошці)
12∙3∙0∙125∙4= ? ( 0 )
4∙15∙10∙25=? (15000 переставний і сполучний закони, множення на 10, 100)
18∙32+32∙72+10∙32=? ( (72+18+10)∙32=3200, розподільний закон)
41∙123-41∙23=? ( 41∙100=4100,розподільний закон )
8∙11∙41∙125=? (451000 переставний закон множення, множення на 11, 1000)
0:(125+324-16)=? (0)
Вчитель:Сформулюйте:а) переставний закон додавання;
б) переставний закон множення
в) сполучний закон додавання у буквеному вигляді
г) сполучний закон множення
д) додавання 0, множення на 0
е) множення на 1
є) порядок виконання дій
(Учні здають тести. Якщо тести виконувались на комп’ютері, оголошуються результати.)
3.Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель:Урок наш сьогодні проведемо у вигляді подорожі в казку «Снігова королева», ми разом з Гердою будемо подорожувати, долати незгоди. Домо-вились? Отож, розпочинаємо.
Жили-були Кай і Герда. Вони дружили, разом вирощували квіти. Але одного зимового дня Снігова Королева забрала Кая, кинула в очі і серце хлоп-чику льодяні сніжинки. Вона заморозила Кая так, що він забув про свою сес-тричку Герду. Довго Герда сумувала за Каєм і вирішила йти на розшуки. Да-вайте ми їй у цьому допоможемо.
Спочатку Герда побігла до річки запитати, чи не знає вона Кая. Річка відповіла: «Спочатку дай відповідь на запитання задачі №421.» (Н.А.Тарасенкова, І.М.Богатирьова Математика 5 клас)
Учні читають задачу №421, в зошитах та на дошці записують коротку умову.
Пропонують свої варіанти розв’язку.
Задача. Першого дня туристи подолали 15 км запланованого шляху, другого дня – у 3 рази більше. ніж першого. А третього дня – у 2 рази більше, ніж першого та другого дня разом. Яку відстань подолали туристи за три дні?
1день – 15 км
2 день – ? км, у 3 рази більше,ніж першого
3 день – ? у 2 рази більше, ніж першого та другого дня разом
Відстань за 3 дні - ?
Розв’язання:
1) 15∙3 =45 (км) –шлях за другий день.
2) 15+45 =60 (км ) – шлях за два дні разом.
3) 60∙2=120 (км) –шлях за третій день.
4) 60+120=180 (км) – відстань, яку подолали туристи за три дні.
Відповідь: 180 км.
Вчитель: Ви правильно розв’язали задачу. Тепер Герда може мандрувати далі. Герда сіла в човен і поплила до володінь старої чаклунки. Це була добра бабуся, якій було сумно і одиноко. Бабусі дуже сподобалась дівчинка. Вона вирішила зачаклувати Герду, розчісуючи ЇЇ волосся. А щоб зняти чари, Герді необхідно нагадати назву квітки, яку вона вирощувала разом з Каєм.
Вчитель (До дошки йдуть 7 учнів, кожен ряд виконує по одному рівнянню і знаходить свою відповідь, а потім у відповідність записує свою букву до таблиці.
р |
у |
я |
м |
т |
н |
к |
д |
о |
а |
15 |
18 |
37 |
56 |
388 |
4 |
43 |
407 |
39 |
60 |
388 |
15 |
39 |
37 |
4 |
407 |
60 |
т |
р |
о |
я |
н |
д |
а |
Вчитель: Герда згадала про Кая і втекла від бабусі. Бігла вона довго, стомилась, сіла перепочити. Невдовзі до неї прилетів старий чорний Ворон. Герда запита-ла, чи не знає він де Кай. Ворон відповів: «Кар-кар, напевно знаю, але скажу, якщо ти знаєш правила множення та ділення на розрядну одиницю». А ми з вами, діти, будемо контролювати. Якщо відповідь вірна двічі плескаємо в долоні, якщо ні – мовчимо.
До дошки виходять два учні і дають відповіді на питання, учні оцінюють правильно чи ні.
Завдання: 1) 2∙10=20; 2) 100∙13=1300; 3) 124∙100=12400; 4) 5∙1000=5000; 5) 200:100=2; 6) 320:10=32; 7) 14200:10=1420; 8) 1000000:1000=1000
Вчитель: Ворон привів Герду до принца і принцеси. Герда була в розпачі. Виявилось, що принц - не Кай. Дівчинка їм розповіла свою історію і попросила у них карету, щоб вирушити далі у пошуках Кая. Принц і принцеса погодились, але за умови, що Герда дасть вірну відповідь і спростить вірно вирази самостійно. (Учні виконують самостійно - 3 хв.)
Завдання:Спростити вираз. 1.а+3а+5а=?;
2. 7х+12х-8х=?; 3. 9а-а-5а=? ;
4. 9а-а-5=? ; 5. 4х+2х+3=?;
Вчитель: Час закінчився. Які значення ви одержали ?
Вчитель: Герда вирушила далі. Довго їхала вона в кареті, та по дорозі в лісі її схопили розбійники, забрали в Герди теплий одяг, карету,оленів, а маленька розбійниця, яка була дуже жорстокою, взяла у полон Герду. Розповідь Герди, її доброта й турбота про Кая розчулили маленьку розбійницю і вона вирішила відпустити Герду, але за умови, що дівчинка визначить площу лісу, в якому живуть розбійники і знайде його третю частину. Ліс має форму прямокутника.
Вчитель: Самостійно записати коротку умову і в зошитах по діях виконати всі розрахунки. Перший учень, який розв’яже задачу виходить до дошки.
Задача:Ширина ділянки лісу 17 км, довжина в 3 рази більша. Яка третя частина ділянки лісу?
Розв’язання: Ширина – 17 км,
довжина – ? (км) - в 3 рази більша за ширину,
Площа третьої частини лісу -? (кв. км)
1)17∙3=51 (км) – довжина ділянки.
2) 17∙51=867 (кв. км) площа ділянки лісу.
3)867:3=289(кв. км ) – площа третьої частини лісу.
Відповідь: 289 кв.км.
Вчитель: Північний олень відвіз Герду до бабусі Лапланки, яка сказала: «Моя товаришка Фінка знає, де Кай, але я тобі покажу до неї дорогу, якщо ти скажеш скільки риби у Фінки, якщо в мене 63 кг, а в неї в 11 раз більше»
Учні: 63∙11=693 (кг)
Вчитель: Фінка вказала дорогу до замку Снігової королеви. Герда не йшла, а бігла, щоб швидше побачити братика. Дівчинка побачила Кая, кинулась до нього. Кай сидів нерухомо. В його очах і серці були льодові сніжинки. Роз-топити ці сніжинки можна, розв’язавши завдання.
|
1 |
х |
|
|
1 |
6 |
|
|
х |
3 |
|
|
2 |
3 |
|
|
х |
8 |
|
|
4 |
8 |
|
2 |
х |
|
|
3 |
2 |
|
|
3 |
6 |
х |
|
3 |
6 |
8 |
|
Вчитель: Герда пригорнула до себе Кая. Її сльозинки впали йому на руку. Прокинувся Кай від холодного сну, впізнав сестричку і був здивований від того, що Герда плаче. Герда розповіла Каю все, що сталося з ними за це, час. які пригоди трапились з нею. Та все вже позаду. Веселі братик і сестричка повер-нулися додому.
4.Підсумок уроку.
5.Домашнє завдання: № 557, №649, №663 р.3,4. (Н.А.Тарасенкова, І.М.Богатирьова Математика 5 клас)