Урок "Підсумковий урок з теми "Лексикологія". 6 клас

Про матеріал
Розробка уроку знадобиться учителю-словеснику під час повторення вивченого матеріалу з теми "Лексикологія" у 6 класі. Допоможе узагальнити, систематизувати та поглибити, засвоєний матеріал, викликати зацікавлення в дітей лексичним багатством української мови.
Перегляд файлу

Урок

       Тема. Узагальнення, систематизація та поглиблення вивченого з лексикології.

       Мета: узагальнити, систематизувати та поглибити знання учнів з лексикології; розвивати вміння визначати лексичне значення слів; мотивувати учнів до самостійної роботи з метою збагачення словникового запасу, виховувати повагу та дбайливе ставлення до лексичного багатства рідної мови.

       Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань з елементами повторення та поглиблення.

       Обладнання: підручник, кросворд, презентація, словники, вікторина.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Раз, два, три, чотири, п’ять –

Прошу всіх рівненько встать.

Пролунав уже дзвінок –

Починаємо урок.

На сусіда подивіться,

Йому мило посміхніться.

Всі за парти посідайте,

Працювати починайте.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Лексика

За горами є країна дивна, чарівна,

Країну Лексикою звуть.

Лексема в краї сім панує,

Усі слова вона гуртує.

Когось пошле в Синонімію,

Ну а когось в Антонімію.

Є піддані багатозначні,

Є непідступні, однозначні.

Гурток омонімів тут є,

Всім королева лад дає.

Чому ж країну так назвали?

Це зовсім вже окрема тема,

Слова ЛЕКИКА, ЛЕКСЕМА

З мови грецької прийшли,

В Україні зажили.

Знай: у старогрецькій мові

Існувало дієслово

З таким значенням: «збираю»,

«говорю», «розповідаю».

ЛЕГО – так воно звучало,

А від нього слів чимало

Утворилось: ЛЕКСІС – слово,

ЛОГОС – слово, розум, мова.

Тож мандруймо в край Лексичний

І в сусідній Граматичний.

Бо слово має значень два:

Одне – це значення ЛЕКСИЧНЕ,

Ну, а друге – ГРАМАТИЧНЕ.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перегляд презентації
  2. Вікторина (Додаток №1)

ІV. Узагальнення, систематизація та поглиблення здобутих знань у процесі практичної роботи

  1. Гра «Угадай слово»
  1. Хорова народно-обрядова пісня, у якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай.
  2. Дрібні, жовтувато-бурі або коричневі пігментні плями на шкірі деяких людей, що особливо помітними стають навесні.
  3. Їстивний гриб жовтого кольору.
  4. Зменшено-пестливе до слова «лисиця».
  5. Суцільний шар якої небудь однорідної маси.
  6. Військово-спортивна українська молодіжна організація, створена у 20-х роках ХХ ст. у Галичині, яка тепер відроджується.
  7. Сім’я бджіл або інших подібних комах, які утворюють окрему групу.
  8. Найменший військовий підрозділ, частина взводу.
  9. Морський водоплавний птах родини сивкових.
  10.       Бойовий човен запорізьких козаків з вітрилами та веслами.

(Веснянки, лисичка, пласт, рій, чайка). Скласти з цими словами 2-4 речення.

  1. Визначте омоніми. Поясніть відмінність омонімів і багатозначних слів. Наведіть приклади.
  1. Ключ угорі журавлиний рідною мовою кличе у невідомі краї.            (М. Рильський)
  2. Уже окріп у ключ кипить. (Г. Барвінок)
  3. Тато зробив запасний ключ.
  1. Каламбур – це дотепна гра слів, побудована на гумористичному чи комічному використанні різних значень того самого слова чи слів, схожих звучаннями.

Знайдіть речення з каламбурами. Поясніть розділові знаки у 1, 4 реченнях та орфограми у виділених словах.

  1. Думи мої, думи мої,

     Квіти, мої діти.

Виростав вас, доглядав вас,

Де ж мені вас діти ?     (Т. Г. Шевченко)

  1. Архаїзми – це слова, які забули про те, що колись вони були неологізмами.     (Ф. Кривін) 
  2. Я тягнув на гору віз,

А з гори мене він віз.

  1. «Росте у лісі пролісок», -

Читає Настя про лісок.

  1. Я зробила піну з мила,

Та її водичка змила.

  1. На вікні стоїть ірис,

На столі є хліб і рис. (І. Січовик) 

  1. Хвилинка-веселинка

Вчителька сказала Петрикові:

  • Знову ти списав приклад ?
  • Та ви ж казали, що з відмінника Івана треба приклад брати, от я й взяв у нього.

Міжмовні омоніми

  • Так, Івасику, вчимо англійське слово «book».
  • Ой, а нащо його вчити, бук у мене біля хати росте ?
  1. Гра «Виправ помилку»
  1. Він працював на водній станції рятівником. (рятувальником)
  2. Це була дійова модель космічної станції. (діюча)
  3. На концерті був присутній увесь особистий склад батальйону. (особовий)
  4. Співець – це вокаліст, а співак – народний виконавець, який імпровізує в супроводі народного інструмента. (співак, співець)

       (Пароніми – це слова, схожі за звучанням, але різні за значенням; помилково вживають одне замість іншого. Наприклад: адресант – адресат, боцман – лоцман, кремінь – кремній, адрес – адреса, варта – ватра, віковий –віковічний, дипломант – дипломат, долівка – домівка, догляд – огляд.) 

  1. Дослідження-розпізнавання. Прочитати групи слів. Знайти «четверте зайве». Подумати та об’єднати кожну групу одним словом.
  1. Ячмінь, слива, пшениця, жито.
  2. Жовтий, брунатний, рослинний, жовтогарячий.
  3. Районний, відповідальний, працьовитий, старанний.
  4. Ручка, книжка, зошит, школа.
  5. Тітка, хлопець, дівчина, квітка.
  6. Білка, соловей, ластівка, зозуля.
  7. П’ятий, прямий, десятий, сьомий.
  8. Дощ, сніг, тінь, град.
  • Дібрати синоніми-діалектизми до виділених слів.
  • Пояснити лексичне значення слова «брунатний».
  • Визначити граматичне значення слова «тінь».
  1. Встановити відповідність між застарілими словами та синонімами з довідки.

       Рамена, дзигарі, древо, перст, злато, град, страж.

       Довідка: палець, дерево, плечі, годинник, місто, золото, сторож. (Архаїзми)

  • На які групи поділяються застарілі слова? (Архаїзми, історизми)
  • Яка різниця між архаїзмами та історизмами. Навести приклади.

       (Історизми – це слова, що позначають поняття, які зникли у процесі історичного розвитку: смерд, князь, волость, мушкет, очіпок, хорунжий.)

  1. Відгадати загадку. Назвати слова, ужиті в переносному значенні. З якою метою їх використав автор?

Насупилось небо, і плаче хмаринка,

А поле сміється щасливо і дзвінко,

Бо сльози хмаринки несуть урожай.

Як сльози ті звуться? Ану відгадай!    

                                              (Дощ)

  • До виділених слів дібрати антоніми.
  • Які речення за метою висловлювання зустрілися у загадці?
  1. Прочитати слова. Підібрати синоніми з довідки. Які з них частіше вживаються у нашому мовленні?

Фонтан, лауреат, оптимальний, дискусія, фіктивний, адаптація, консолідація, компроміс, концентрація, кемпінг.

Довідка: водограй, переможець, найкращий, суперечка, недійсний, пристосування, об’єднання, погодження, зосередження, табір.

  1. Розподільний диктант. Погрупуйте слова. 

І колонка – науково-термінологічна лексика.

      ІІ колонка – суспільно-політична лексика.

     ІІІ колонка – професійна лексика.

     Асоціація, декларація, рівняння, теорема, аналіз, синтез, косовиця, сівба, альтернативний, кандидат, натрій, азот, арія, симфонія, дослідження, тотожність, загальнонаціональний, декларація.

  1. Творче завдання.

Які слова перейшли із розряду діалектних в літературну і чому? Складіть із ними речення.

     Полонина, смерека, кептар, трембіта.

  1. Зробіть лексичний аналіз виділених слів, скориставшись схемою розбору. 

Небо глибоке засіяне зорями,

Що то за Божа краса!

Перлами ясними попід тополями

Грає краплиста роса.

V. Рефлексія.

     - Сьогодні на уроція мені сподобалося …..

     - Що нового я дізнався (дізналася)?

     - Як я можу застосувати ці знання у житті?

VІ. Підсумки уроку.

     Розгадування кросворду (Додаток № 2).

VІІ. Домашнє завдання. Повторити правила, виписати зі словника синонімічне гніздо до слова «думати» та по 3 пари антонімів, омонімів; скласти каламбур.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1

Лексикологія

  1. Слова в українській мові за походженням розрізяють … (власнеукраїнські, запозичені).
  2. Які слова називаються власнеукраїнськими? Наведіть приклади. ………..
  3. Запозичені слова – це слова …………………
  4. За ступенем уживаності лексику розділяють на …. (активну й пасивну). 
  5. До активної лексики належать слова ….. (які часто вживаються у мовленні).
  6. До пасивної лексики належать ….. (застарілі слова та неологізми). 
  7. Застарілі слова поділяються на ….. (архаїзми та історизми).
  8. Слова, які вийшли з активного вжитку, бо були замінені іншими словами - ….. (архаїзми). 
  9. Історизми – це слова, ….. (які вийшли з активного вжитку, тому що зникли названі ними предмети).
  10. Блог, сайт, дансинг, скайп – це слова ….. (неологізми).
  11. Слова за вживанням поділяють на ….. (загальновживані та стилістично забарлені).
  12. Стилістично забарвлені - ….. (це слова, які вживають лише в окремих стиляхмовлення або в одному із них).
  13. Оголошення, взяти до відома, ухвалити закон, скасувати рішення – це сполучення слів, що належать до ….. (офіційно-ділової лексики).
  14. Слова, що властиві мовленню людей певної професії, -  ….. (професійні).
  15. Діалектизми – це  слова, ….. (властиві мовленню лише жителів певної місцевості).

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 2

Кросворд до теми «Лексикологія»

 

1

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Е

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

С

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

И

 

 

 

 

 

6

К

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Л

 

 

 

 

9

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

І

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

Я

 

 

  1. Словник , у якому можна дізнатися лексичне значення слова.
  2. Спеціальне слово, яке вживають для найменування конкретного поняття з якоїсь галузі знань.
  3. Слова, властиві мовленню лише жителів певної місцевості.
  4. За обставин невимушеної, переважно побутової розмови вживаються ……….. слова.
  5. Слова, які вийшли з активного вжитку, тому що зникли названі ними предмети.
  6. Часто вживають усі мовці або частина мовців у тій чи іншій сфері суспільного життя ……. слова.
  7. Основу кожного стилю мовлення становлять слова …………… .
  8. Одиниця мови.
  9. Слова, що увійшли в українську мову з інших мов.
  10. Слова, які з’явилися нещодавно.
  11. Звучать і пишуться однаково, але  мають різне лексичне значення.
  12. Індивідуальна ознака кожної людини, що існує в усній і писемній формі.

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 січня 2023
Переглядів
880
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку