Вчити писати велику букву Мокремо і в поєднанні з малими буквами, записувати речення за рукописним зразком, розрізняти рукописні і друковані літери, розвивати зв'язне мовлення учнів, аналітико-синтетичні вміння, фонематичний слух, виховувати почуття любові й поваги до матері, уважність.
Тема. Письмо великої букви М («ем»), складів, слів з нею.
Мета. Навчальна: вчити писати велику букву М окремо і в поєднанні з малими буквами, записувати речення за рукописним зразком, розрізняти рукописні і друковані літери. Розвивальна: розвивати зв’язне мовлення учнів, аналітико-синтетичні вміння, фонематичний слух. Виховна: виховувати почуття любові й поваги до матері, уважність.
Засоби навчання. Зразки написання, картки з друкованими та письмовими буквами, малюнок Мальвіни, хмари слів, цеглинки LEGO, сюжетний малюнок «У крамниці».
Інтеграція. Соціальна галузь.
Тип уроку. Комбінований.
І. Вступна частина. Організація класу до роботи
II. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Звук упіймай — слово називай»
Учитель називає «ланцюжок» звуків, учні утворюють слова.
[р, и, б, и], [к, а, р, а, с’], [о, к, у, н’], [с, о, м], [к, о, р, о, п]
Голубе моє волосся.
Я — артистка знаменита,
Провела на дачі літо
Поміж трав і квіточок,
Жаб, метеликів, пташок.
Друзів просить на гостину
Мила й чарівна... (Мальвіна).
— Скільки складів у слові Мальвіна?
— Назвіть наголошений склад.
— Назвіть перший звук.
— 3 якої букви будемо писати слово Мальвіна? Чому?
— Чи вміємо ми писати цю букву? (Ні)
III. Мотивація навчальної діяльності.
Мартуся матусі мережила хустку,
Маленькі квітки вишивала.
Матусі на свято із братиком й татом
Мартуся дарунок справляла.
— Про кого йдеться у вірші? Що вони робили?
— Які слова зі звуком [м] ви запам’ятали? А як пишуться імена? Як пишуть перше слово в реченні?
— Сьогодні ми вчитимемося писати велику М, поєднувати її з іншими літерами. А ще вчитимемося писати речення. Розгляньте і порівняйте рукописні літери м М.
IV. Робота над новим матеріалом
— Кого ви бачите на малюнку?
— Чому такий здивований рибалка?
— Яку рибину він упіймав?
Причаїлась у намулі
І, щоб здобич приманити,
Мусить вусами крутити. (Сом)
— Складіть речення за поданою схемою зі словом сом.
— Розгляньте звукову схему. Скільки в ній звуків? До якого вона слова? (Сом)
—Де міститься звук [м] у цьому слові?
Розгляньте і порівняйте друковану й рукописну літери. Які елементи вам уже відомі? (Заокруглення з похилою лінією і дві довгі прямі похилі палички із заокругленням унизу.)
— Починаємо писати трохи вище нижньої рядкової лінії, заокруглюємо вниз праворуч і ведемо похило вгору до міжрядкової лінії. Не відриваючи руки, пишемо пряму похилу паличку (спочатку ведемо по вже написаному) - із заокругленням унизу, яке доводимо до міжрядкової лінії. Знову, не відриваючи руки, пишемо ще одну паличку із заокругленням унизу. Пишемо під лічбу: «раз-і, два-і, три-і».
—Тепер візьміть ручки і «наведіть» тричі в повітрі велику букву М, стежачи за рухом моєї руки. Порівняйте ці рухи з рухами під час письма букв А
Учитель читає вірш і одночасно зображує на дошці його зміст.
Учні пишуть рядок великої прописної букви М. Учитель звертає увагу на однаковий нахил, паралельність елементів.
Фізкультхвилинка
Діти безвідривно поєднують букви у складах Ми, Му, зображуючи лінії, які йдуть згори вниз, паралельними між собою.
— Поєднання букв у складах Ма, Мо — відривне.
Пальчикова гімнастика
Пальці правої руки затиснули в кулачок. Вказівний палець і мізинець розвести в різні боки. Ворушимо ними. Виконати цю вправу лівою рукою, двома руками одночасно.
Учні наводять речення, записують його самостійно, диктуючи кожне слово по складах. Учитель звертає увагу на безвідривність сполучень букв Ми.
V. Розвиток зв’язного мовлення
Розглянь малюнок, що на ньому зображено? Хто прийшов до магазину? (Макар і Марта) що продають у магазині? (Техніку) Що хочуть купити діти?
Складання діалогу «Я ситуація»
Уявіть, що ви прийшли в магазин. Спробуйте скласти діалог (розмову) «У магазині». Домовтеся хто буде продавцем, а хто – покупцем
Відгадування загадок. Звуковий аналіз за допомогою цеглинок LEGO.
І поживне, і смачне,
Біле, пінне, запашне.
Залюбки малята п’ють,
Здоровенькими ростуть. (Молоко)
VI. Підсумок уроку
Як подолали труднощі?
Позначте настрій після виконання всіх завдань.