Урок з природознавства в 4- Б класі
Тема. Географічна карта.
Умовні знаки на карті.
Бабич Валентина Федорівна
Тема. Географічна карта. Умовні знаки на карті.
Мета. Закріпити й поглибити знання дітей про план місцевості, масштаб, глобус, формувати уявлення про поняття “географічна карта”; уміння читати карту, використовуючи умовні позначення та масштаб; ознайомити з видами географічних карт,розвивати спостережливість; виховувати прагнення використовувати одержані знання та вміння в практичній діяльності.
Тип уроку. Узагальнюючий, урок повторення
Обладнання: презентація, глобус, фізична карта півкуль, фізична карта України, різні види карт.
Хід уроку
І.Організація учнів до уроку
ІІ. Актуалізація і навчальної діяльності учнів
1.Хвилинка фенологічних спостережень.
⃓. Повідомлення синоптика. Слайд 1 (учень)
- Пора року? - Місяць?
- Температура повітря?
- Вітер? - Опади?
- Зміни в живій природі? - Праця людей.
⃓⃓. Повторення вивченого матеріалу
Інтелектуальна гра «Найрозумніший» ( презентація)
1.Модель Землі. (Глобус)
2.Що таке горизонт? (Горизонт – це простір землі, який можна охопити очима)
3.Основні сторони горизонту. Північ (Пн.), південь (Пд.), захід (Зх.), схід (Сх.)
4.Прилад для визначення сторін горизонту. (Компас)
5. Скільки материків на землі? (6)
6.Число, що показує, у скільки разів зменшене відстань на місцевості. (Масштаб)
7.Що таке план місцевості? (План місцевості - це зменшене узагальнене зображення невеликої ділянки земної поверхні)
8.Індивідуальна перевірка. (Карточка №1 ),
Прочитай лист юних охоронців природи( парна робота), ( карточка № )
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Відгадайте загадку.
Країна без людей, міста без будинків,
ліси без дерев ,моря без води. (Карта)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку .
Кожна людина народжується мрійником, мандрівником..Далекий світ кличе нас, але в реальному житті не кожному вдається стати учасником, подорожей, відкриттів. А щоб це зробити, нам сьогодні треба дуже гарно вивчити нову тему, а саме: ознайомитися з поняттям “карта”, різними її видами; навчитися читати карту, використовуючи умовні позначення і масштаб; дізнаємося чим відрізняється карта від плану місцевості і їхнє значення для життя людини. ( слайд 9)
V. Вивчення нового матеріалу.
1.Пояснення вчителя
— Діти, є люди, які побували в космосі, побачили, якою є наша Земля з тієї висоти. Вони сфотографували її, тому ми можемо сьогодні уявити наочно, якою є вона, наша Земля. Потім винайшли глобус, який у зменшеному вигляді є моделлю Землі. Але глобусом користуватися незручно, тому вчені і придумали карту.
Географи – це вчені, які вивчають форму земної поверхні, а також країни та їх мешканців. Саме географи складають карти.
Географічна карта – це зменшене зображення земної поверхні на площині, виконане у масштабі, де географічні об'єкти (моря, річки, озера,гори, міста) позначено умовними знаками.(Демонстрування)
Перші карти з'явилися навіть раніше, ніж виникла писемність. Уже тоді люди вміли зображувати розташування прибережних островів, заток, гирл річок, щоб пояснити людині, незнайомій із місцевістю, як знайти дорогу. Ці карти створювалися на бересті, на кістці, на піску.
Це цікаво (Повідомлення учнів)
1-й учень. Географічні карти із зображенням природних об'єктів (материків,океанів,гір, рівнин, річок, озер,)називають фізичними. Це фізична карта півкуль, фізична карта України) (Демонстрування)
2-й учень. На їх основі створюють спеціальні карти: рослинного світу;карти грунтів; розміщення населення; погоди;історичні. На політичних картах різними кольорами зображують різні країни, на історичних-різноманітні події. Існують карти,на яких зображено не всю земну поверхню, а лише її частину, наприклад область, район, селище. (Демонстрування)
2. Робота з фізичною картою півкуль і фізичною картою світу
— Для того щоб подорожувати за картою, потрібно навчитися читати карту. Читати — це не означає читати тільки написи на ній. Потрібно розуміти й особливу мову карти — умовні знаки. До них належать різні кольори й інші позначки. Суходіл позначають різними кольорами: зеленим- низовини,жовтий -підвищення,коричневим-гори. Чим темніший коричневий колір, тим вищі гори. Водойми(річки, озера, моря, океани) зображують блакитним кольором. Великі міста на карті позначають кружечками.Крім умовних позначок є ще умовні лінії - меридіани і паралелі.
Що означають ці лінії ви дізнаєтесь коли попрацюєте з підручником.
3. Робота з підручником. Ст. 38-39
На який напрямок вказують меридіани?
На який напрямок вказують паралелі?
Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А
Практичне ознайомлення з контурними картами
Гра-подорож « Хто швидше віднайде на карті … гори, річки…)
Проблемно-пошукове завдання.
Користуючись фізичною картою України заповнити таблицю:
Міста |
Річки |
Озера |
Моря |
Гори |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота в парах. «Незакінчене речення»
1. Зменшене зображення земної поверхі на площині, виконане у масштабі. Де географічні об'єкти (моря, річки, гори, міста позначено умовними знаками називають ….( Географічною картою)
2. Лінії на глобусі, що з’єднують північний та південний полюси і проведені згори вниз, називаються… (меридіанами).
3. Лінії, що проведені зліва направо, називаються… (паралелями).
4. Якщо поверхню півкуль зобразити на аркуші паперу, то отримаємо… (карту півкуль).
5. Якими кольорами позначають сушу на карті і глобусі? (Коричневий, жовтий, зелений)
6. Маштаби бувають……. (великомасштабні, дрібномасштабні)
V⃓. Підсумок уроку. Рефлексія
1.Тестування «Так чи ні?»
Зеленим кольором на карті позначені рівнини. (Так)
Об’єкти на карті показуй тільки пальцем. (Ні)
Блакитним кольором на карті позначена вода. (Так)
На карті України є океан. (Ні)
Коричневим кольором на карті позначені гори. (Так)
2.Гра «Мікрофон»
Що ми відкрили на уроці?
Що було нового для кожного із вас зокрема?
Що найбільше запам'яталось на уроці?
Кому на уроці було цікаво?
Про що з цієї теми вам хочеться дізнатися іще?
Чи можете ви сказати, що сьогодні знаєте більше, ніж учора?
3. Домашнє завдання
С. 38-39у підручнику, за бажанням відшукати в довідковій літературі цікавий матеріал про спеціальні карти .
1