Урок "Планети. Сонячна система"

Про матеріал
Мета: формувати в учнів уявлення про планети Сонячної системи; вміння описувати будову Сонячної системи; пояснювати різницю в тривалості року на різних планетах; дослідили рух планет по орбітах. Розвивати спостережливість, мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, уміння порівнювати, аналізувати й робити висновки. вчитись працювати в групі, команді; Виховувати інтерес до вивчення природничо-математичних наук. Очікувані результати: - вивчають назви планет Сонячної системи, описують її будову, пояснюють чому на різних планетах різна тривалість року; - досліджують рух планет по орбітах; - створюють 3D модель Сонячної системи.
Перегляд файлу

Енергодарська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 4 Енергодарської міської ради Запорізької області 

 

Конспект СТЕМ-уроку

 

підготували:

Вчитель інформатики: Шкода А.В.

Вчитель природознавства: Смиковська Т.М.

Вчитель трудового навчання: Без’язична О.П.

 

Урок з природознавства 5 клас.

РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ Урок № 4.

Тема. Планети. Сонячна система.

Мета: формувати в учнів уявлення про планети Сонячної системи; вміння описувати будову Сонячної системи; пояснювати різницю в тривалості року на різних планетах; дослідили рух планет по орбітах.

Розвивати спостережливість, мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, уміння порівнювати, аналізувати й робити висновки. вчитись працювати в групі, команді;

Виховувати інтерес до вивчення природничо-математичних наук.

Очікувані результати: 

 - вивчають назви планет Сонячної системи, описують її будову, пояснюють чому на різних планетах різна тривалість року;

- досліджують рух планет по орбітах;

- створюють 3D модель Сонячної системи.

Форма проведення уроку: урок-подорож.

Тип уроку: комбінований.

Інновації: STEM- технологія, технологія розвитку критичного мислення, ІКТ, медіа технологій, е-learning, інтерактивних технології. Технологія виготовлення моделі Сонячної системи.

Інноваційна ідея, яку плануємо продемонструвати на уроці: інтеграція знань з природознавства, інформатики та трудового навчання.

Основні поняття і терміни: Сонячна система, планети, орбіта, планети земної групи, планети - гіганти, малі небесні тіла.

Обладнання: Комп’ютери, мультимедійне обладнання, принтер, Інтернет, відео, інтерактивні вправи, фотографії планет Сонячної системи, підручник природознавство О.Г. Ярошенко, В.М. Бойко. Матеріали для виготовлення макету Сонячної системи 3D (пінопластикові, дерев'яні  кульки різного діаметру, пластилін, фарби, кольоровий папір,
клей, маркери-назви планет).

Хід уроку

I.  Організаційний момент. (1 хв)

II. Актуалізація опорних знань учнів. (3 хв)

1. Що таке Всесвіт?

2. З чого складається Всесвіт?

III. Мотивація навчальної діяльності. (3 хв)

Вчитель природознавства. В усі віки усі народи обожнювали Сонце і поклонялися йому. Наші предки слов’яни поклонялися богові Сонця, називали його Даждьбог, або Ярило. Численні вірування, обряди, традиції, що й досі збереглися у різних народів, пов’язані з давніми уявленнями про Сонце.

Прийом «Робота над анаграмою» - Розшифруйте анаграму і дізнайтеся тему нашого уроку. АНЧЯНОС АМЕТСИС (СОНЯЧНА СИСТЕМА).

  • Привіт! Мене звати Елзик! Я – мешканець дивовижного Всесвіту. Запрошую вас разом зі мною у цікаву подорож до Сонячної системи.

Слухайте мене уважно, бо в кінці  уроку на вас  чекає тест.

 

IV. Вивчення нового матеріалу. (20 хв)

1. Значення Сонця.

Вчитель природознавства. Сонце – джерело світла і тепла на Землі. Яке значення в житті рослин, тварин має Сонце? Чому я назвала Сонце зіркою?

Учні знаходять відповіді на питання. Сонце це і є зоря, яка знаходиться найближче до нас, від усіх зірок, яких в нашій Галактиці налічується понад 150 мільярдів. Так само, як і всі інші зорі, воно є велетенською розжареною, газовою кулею. Діаметр Сонця – 1 390 600 км . Температура на поверхні Сонця близько 6000 С. Звичайно при такій температурі, всі речовини з яких складається Сонце перебувають в газоподібному стані.

 Елзик пропонує учням подивитися відео «Сонячна система – цікаві факти», дати відповіді на питання:

Чому Сонце називають розжареною кулею?

Як ви гадаєте чому планета Земля обертаючись навколо Сонця не отримує ушкоджень?

 

Елзик звертає увагу учнів, яка відстань відділяє Землю від Сонця. Зупинка «Цікавинка».

Фізкультхвилинка «Ракета»

Ми в ракету дружно сіли (Імітація.)

І у космос полетіли. (Махи руками.)

Повз малі планети й зорі (Стрибки з обертанням руками.)

Летимо, як метеори. (Біг на місці.)

Обігнали ми комету — (Стрибки на місці.)

Повернулись на планету! (Повернення на місця.)

2. Сонце - центр Сонячної системи.

Елзик. Навколо Сонця обертається 8 планет разом із супутниками і безліч малих небесних тіл (астероїдів, комет, метероїдів).

Астероїди - тверді небесні тіла, що утворилися внаслідок вибуху планети й рухаються у Сонячній системі між Марсом та Юпітером, у вигляді уявного поясу, який відмежовує планети земної групи (Меркурій, Венера, Земля, Марс тобто внутрішні), від планет - гігантів газової групи (Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун зовнішні).

Комети - небесні тіла , які складаються з великих нагромаджень льоду та замерзлого пилу

  Метеори - тверді тіла космічного походження, які потрапляючи в атмосферу, утворюють короткочасні спалахи.      Метеорити - це метеорні тіла, які не спалахують в атмосфері а досягають   поверхні Землі.

 Це відбувається тому, що маса Сонця більша у 750 разів за загальну масу всіх тіл, що обертаються навколо нього. Маючи таку масу, Сонце наче «величезний магніт» створює силу притягання, якої достатньо, щоб утримувати всі небесні тіла біля себе. Розміри Сонячної системи визначаються так званою  сферою впливу Сонця, де його притягання переважає притягання сусідніх зір, десятків. У Землі один природний  супутник– Місяць.

Сонце та небесні  тіла, що обертаються  навколо нього,  називаються сонячною системою.

3. Склад Сонячної системи.

Вчитель. До складу Сонячної системи входять вісім планет: 1-Меркурій,2-Венера,3-Земля,4-Марс,5-Юпітер,6-Сатурн,7-Уран, 8-Нептун із супутниками, сотні тисяч астероїдів, комети та метероїди. До планет земної групи належать Меркурій, Венера, Земля і Марс. А до планет гігантів - Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. Природні супутники планет - це тіла Сонячної системи, які обертаються навколо планет на зразок того, як планети обертаються навколо Сонця. Якщо в Меркурія і Венери супутників немає, то в Сатурна їх кілька.

Учні працюють в зошитах з друкованою основою заповнюють схеми: «Склад сонячної системи», «Малі тіла сонячної системи».

4. Як рухаються планети в Сонячній системі.

Елзик. Усі планети рухаються навколо  Сонця по лініях, які називаються орбітами.

Час, протягом якого планета здійснює повний оберт навколо Сонця, називають роком. Планети ще обертаються навколо власної осі. Час одного повного оберту – доба. На Землі рік триває 365,25 діб. Зверніть увагу, що земний рік-це число діб. Тому, за 4 роки «набігає» ще 1 доба. На календарі кожного  четвертого року з'являється

  29 лютого рік тривалістю 366 діб-високосний. Тривалість року на планетах залежить від їхньої відстані до Сонця. Він довший, чим далі від Сонця розташована планета. Сонце не тільки нагріває, а й освітлює планети та їх супутники. Ви вже знаєте, що вони світять відбитим від їх поверхні сонячним світлом. Планети Марс, Венера, Юпітер ми можемо бачити на зоряному небі неозброєним оком.

V. Закріплення вивченого матеріалу: (5 хв)

Вчитель інформатики:

Coнячнa cиcтeмa — ЗD мoдeль SOLAR SYSTEM AND NIGHT SKY – створена нa ocнoві ЗD мoдeлі плaнeт Coнячнoї cиcтeми і нічнoгo нeбa.

Учні, вам треба для кращого уявлення про рух і розташування планет  в Сонячній системі перетягнути планети по їх орбітах, звернути увагу на їх особливості. Перейдіть за посиланням https://mks.space/frame/sss3/

VІ. Рефлексія. Самоперевірка. (9 хв)

Вчитель інформатики

  • Настав час перевірити чи запам’ятали ви планети Сонячної системи?
  • Розгадаємо Інтерактивний кросворд «Планети Сонячної системи», перейдіть за посиланням https://learningapps.org/2553122

Вчитель трудового навчання дає загальні поняття про макет, модель та їх технологічні особливості.

 Ми з вами на уроці теж зробимо модель Сонячної системи. На попередньому уроці трудового навчання працюючи в групах,  ви створили  моделі планет Сонячної системи. А зараз ви їх скомпонуєте у модель 3D Сонячної системи.

Налаштування на практичну роботу (вчитель ставить запитання до учнів):

-Тіла, які рухаються навколо Сонця, складають ……(Сонячну систему)

Учні працюють у групах, складають модель (прикріплюють на основу за допомогою дерев’яних шпажок, виготовляють та розташовують маркери-назви планет), вчитель допомагає,  контролює  роботу, за необхідності допомагає дітям. Стежить за дотриманням правильного виконання технологічних операцій та правил безпечної роботи.

По закінченню складання макету вчитель ставить проблемне питання: - де на цьому макеті розташований Місяць? - і пропонує учням заздалегідь підготовлену модель Місяця. Учні розташовують, знаходять його положення в Сонячній системі і роблять висновок, що Місяць- супутник Землі.

VІІ. Оцінювання роботи учнів на уроці. (2 хв)

VІІІ. Домашнє завдання: (2 хв)

1. Опрацювати матеріал параграфа №18.

2. Дати відповіді на питання:

    1) Чому хімічний елемент ГЕЛІЙ називають сонячний?

    2) Чому планети не відлітають у космос?

3. Виконати завдання в підручнику № 5., с.82 (завдання на вибір)

4. Скласти кросворд на тему «Планети» ( завдання на вибір).

 

1

 

docx
Додано
26 липня
Переглядів
98
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку