Клас__________Дата_________
Урок №39
Тема: Повітря - суміш газів. Значення повітря
Мета
Місце уроку в навчальній темі: поточний урок
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Методи навчання: інтерактивні, частково-пошукові, словесні.
Форми роботи: фронтальна, прийоми «Бліцопитування», «Загадка», «Дерево рішень», пояснення, словникова робота, складання схеми, робота з індивідуальними картками, рефлексія «Пікторгама настрою»
Обладнання: картки, підручник, зошити, схема «Склад повітря»
Очікувані результати: учні ознайомляться зі складом повітря, значенням повітря для живих організмів, підтримування горіння.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання
Пролунав уже дзвінок.
Всіх покликав на урок.
Стали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли,
Працювати почали
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
IІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Послухайте уважно і скажіть, будь ласка, про що йдеться.
Воно таке велике,
Що займає цілий світ.
Воно таке маленьке.
Що в найменшу щілинку зайде.
Куди ступиш — всюди маєш.
Хоч не бачиш, а вживаєш.
(Повітря)
Як довести, що об'єм повітря збільшується від нагрівання? Чи має якесь значення для життя людини і тварин прозорість повітря? Чи має повітря масу? На ці та інші запитання ми зможемо дати відповідь під час нашого уроку за темою «Повітря - суміш газів. Значення повітря».
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Ми живемо на дні глибокого повітряного океану, назва якого — атмосфера.
Наша Земля оточена повітряною оболонкою, яку називають атмосферою (грец. атмос — «пара» і сфера — «куля») (Термінологічна робота: запис терміна на дошці, його промовляння, з'ясування етимології, семантики, орфографії).
Вона захищає планету від перегрівання, надмірного охолодження, космічного випромінювання та метеоритів. Нашій планеті пощастило двічі, адже вона тримається на оптимальній відстані від Сонця і єдина з усіх планет має атмосферу, придатну для життя.
Повітря в атмосфері зосереджене нерівномірно, чим далі від земної поверхні, тим його менше, і це відчувається вже під час походу в гори.
Повітря – природна суміш газів
Склад повітря
Це суміш багатьох газоподібних речовин: азоту, кисню, вуглекислого газу.
Кожен із газів виконує свою роль. Кисень забезпечує процеси дихання і горіння. Крім газів, у повітрі є домішки (водяна пара, дим, сажа, пил та інші речовини). Вуглекислий газ і водяна пара змінюють процентне співвідношення залежно від різних умов. Вуглекислого газу багато в повітрі промислових міст, а водяної пари — у повітрі над водяною поверхнею.
СКЛАД ПОВІТРЯ |
|
Постійні компоненти |
Змінні компоненти |
|
|
- Кисень — це безбарвний газ, але під впливом зміни температури він може ставати то рідкою (при -183 °С), то твердою речовиною (при -219 °С). Лікувальні властивості кисню використовують для лікування різних захворювань людей, завдяки кисню посилюється робота легень, серця й відновлюється кровообіг. Спеціальні кисневі прилади — це кисневі подушки, кисневі прилади для альпіністів, водолазів, космонавтів.
- Азот — не має запаху і кольору, подібно до вуглекислого газу не підтримує горіння, але на відміну від нього не шкідливий. За об'ємом азот посідає перше місце в складі повітря (у 100 л повітря міститься 78 л азоту, 21 л кисню, а вуглекислого газу менше 1 л).
Значення повітря
Недарма кажуть: «Потрібен, як повітря». Людина споживає за добу 700 г кисню, що є у складі повітря. Переважна більшість живих організмів має аеробне дихання, тобто використовує кисень повітря. Повітря є скрізь, де існують живі організми: на суходолі, у воді, у ґрунті. Простір навколо нас наповнений повітрям. Повітря утворює атмосферу — газову оболонку Землі, що сягає висоти 2 тис. км над поверхнею планети. Повітря розсіює сонячні промені вдень, вночі оберігає від охолодження, є своєрідним щитом планети.
Широко використовують кисень у господарстві для зварювання металів, у медицині для штучного дихання хворих людей застосовують кисневі подушки, «кисневий коктейль» надає людині сил. Вуглекислий газ використовують для виготовлення цукру, газованої води, штучного льоду, а також для гасіння пожеж.
Здавна люди навчилися використовувати рух повітря. Вони створили вітрильні човни, вітряки — млини, вітрові електростанції. Таким чином, людина корисно використовує енергію повітря, що рухається.
Розповідь учителя з елементами бесіди
Під впливом діяльності людини склад повітря змінюється — погіршується його прозорість, підвищується вміст шкідливих газів. Тому прийнято спеціальні закони, спрямовані на охорону повітря від забруднення. ООН просить людство посадити мільярд дерев. Кенійська захисниця навколишнього середовища і лауреат Нобелівської премії миру 2004 року Вангарі Маатаї звернулася до людей усього світу з проханням посадити кожного хоча б одне дерево:
«Це може зробити кожен, але одна справа — посадити дерево, а зовсім інша — допомогти йому вижити». Ви теж можете і повинні робити посильний внесок у збереженні чистоти повітря. Для цього треба берегти зелені насадження, висаджувати нові та доглядати за ними.
Прийом «Дерево рішень»
Завдання. Пригадайте, як забруднюється повітря. Запропонуйте шляхи вирішення цієї проблеми.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Робота з картками
Взаємоперевірка
Учні обмінюються зошитами з сусідом по парті і перевіряють відповіді
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія «Піктограма настрою»
Вивчення психологічного стану учнів за піктограмою.
Перед вами піктограми зображень облич людини в різному емоційному стані. Відмітьте номер того зображення, яке відповідає вашому настрою на кінець уроку:
1 2 3 4
Підбиття підсумків уроку, оцінювання найуспішніших учнів
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати параграф підручника: § 31.
Випереджальне завдання: дати відповідь на питання «Як люди використовують у побуті властивість повітря погано проводити тепло?».