Дата______________________ Клас: 6 – А – Б клас.
Тема: «Пласкі іграшки. Види з’єднувальних швів (ручних та машинних) і способи з’єднання деталей крою. Технологія виготовлення пласкої іграшки. Добір матеріалів та інструментів, пристосувань. Виготовлення пласкої іграшки».
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:
Міжпредметні звязки: історія, художня культура, мистецтво.
Хід уроку
Привітання з учнями. Перевірка готовності до уроку.
2. Актуалізація знань учнів.
Бесіда з учніми за питаннями
1.Які небезпеки можуть очікувати в майстерні під час виконання практичної роботи?
2.Як потрібно поводитись в майстерні трудового навчання?
3.Як підготувати до роботи робоче місце та інструмент, в тому числі електризований?
4.Яких правил потрібно дотримуватись під час практичної роботи?
5.Які дії потрібно виконати по закінченню роботи?
6.Як діяти у випадку несправності інструменту чи травмуванні?
Під час обговорення потрібно дотримуватись рекомендацій «Інструкції охорони праці в шкільних майстернях».
3.Мотивація навчальної діяльності.
Серед дитячих подарунків іграшка займає провідне місце. Дорослі також дарують один одному іграшки, часто авторські. Саморобна іграшка набула останнім часом величезної популярності – влаштовуються виставки саморобної іграшки, проводяться майстер класи виготовлення іграшки, створюються спільноти за інтересами. Сьогодні ми разом долучимось до мистецтва створення іграшки.
4. Повідомлення теми уроку.
«Пласкі іграшки. Види з’єднувальних швів (ручних та машинних) і способи з’єднання деталей крою. Технологія виготовлення пласкої іграшки. Добір матеріалів та інструментів, пристосувань. Виготовлення пласкої іграшки».
5. Постановка завдань перед учнями.
Учні повинні називати і розрізняти види м’яких іграшок;
характеризувати матеріали, які використовуються для виготовлення іграшки;
Учні повинні вміти добирати матеріали, інструменти та пристосування для роботи;
виконувати ручні шви, дотримуючись правил безпеки праці
М’які іграшки поділяються на плоскі і об’ємні.
Плоска іграшка складається з двох однакових деталей – на одній деталі вишиваємо очі, ротик і носик, другу називаємо спинкою і пришиваємо хвостик.
Об’ємна м’яка іграшка більш складна у виконанні, бо складається з багатьох об’ємних частин; але така іграшка більш точно відтворює фігуру людини чи тварини, частини тіла іграшки можуть бути рухомими. Об’ємну іграшку можна розглядати з усіх сторін.
Також м’які іграшки можна виготовити з помпонів.
Матеріали для виготовлення м’якої іграшки та їх властивості.
Перші м’які іграшки повинні були максимально точно відтворювати зовнішність тваринки чи людини, тому обирались матеріали відповідного кольору та фактури. В сучасних мультиках та на прилавках магазинів безліч іграшок фантазійних кольорів – зелені, рожеві, жовті та сині коти, песики, ведмедики …Тож, колір тваринки залежить від наявних матеріалів та вашої фантазії.
Для м’якої іграшки знадобляться наступні матеріали :
Штучне хутро з ворсом різної довжини – коротким, середнім, довгим (натуральнее хутро можна використовувати в окремих деталях чи для оздоблення).
Оздоблювальні матеріали .
Зєднувальні матеріали.
Наповновач.
( Під час пояснення вчитель демонструє зразки матеріалів).
З'єднання одного або декількох шарів тканини називається швом. Види швів підрозділяються по декількох категоріях, їх існує величезна кількість. За способом виконання всі з'єднання бувають ручними і машинними.
Вони також, у свою чергу, поділяються на кілька підкатегорій.
В залежності від призначення бувають такі машинні шви:
*з'єднувальні - як основні види з'єднань використовуються безпосередньо для складання деталей в єдиний виріб. У цю категорію входять стачной, французький, накладної, настрочними, подвійний шви і з'єднання шовні встик;
*крайові - ця група виконується в процесі обробки нижніх і бічних зрізів деталей. Тут виділяють підрубувальний і окантовочний шов;
*декоративні - застосовуються для художнього оформлення виробу.
У більшості випадків можна виконувати шви на машинці, але також актуально і виконання вручну. Є сполуки, які можна виконати тільки в ручному варіанті, наприклад, сметочнимі або копіювальний шов. Всі з'єднання такого роду за технологією можна розбити на чотири категорії. Види швів ручних:
*Шов за голку. За цією технологією прошивається рядковий або стачной, а також розмічальний шов.
*Уперед голкою. Сюди можна віднести виконання таких видів, як прокладочне, копіювальне, сметочнимі з'єднання.
*Підрубувальний шов. Цим методом робиться потаємне або Підшивочна з'єднання. Крайовий. До цієї категорії належать обметочний, петельні шви.
Види ручних швів
Назва ручного шву та його характеристика |
Зображення ручного шву |
Шов вперед голку. Це найпростіший вид. Голка ведеться вперед і через рівні проміжки в 2-3 мм проколює тканину. Стібки при сметиванія деталей робляться довжиною від 7 до 10мм. Найчастіше такі шви використовують для пріметиванія оздоблень, збирання тканини в збірку, тимчасового з'єднання деталей і позначення середини.
|
|
Шов за голку. Голку виводять на лицьову сторону з виворітного, а потім, відступивши назад 2-3 мм, проколюють тканину. З виворітного боку роблять стібок, який в 2 рази довше верхнього, тобто від 4 до 6 мм і виводять голку знову на лицьову сторону. Такий шов застосовують, щоб тимчасово щільно з'єднати деталі крою.
|
|
Підрубувальний шов. Суміщають зрізи деталей, а потім через край, шовкової тонкою ниткою, роблять дрібні стібки, захоплюючи дві-три нитки кромки. Розкладають з'єднані деталі на обидві сторони, після чого проутюживают. Зазвичай застосовується, коли на розрізаний деталі з боку кромки не вистачає маленького шматочка.
|
|
Види машиних швів
Назва машиного шву та його характеристика |
Зображення машиного шву |
Зшивний розпрасований призначений для зшивання всіх основних деталей одягу. Ним виконують боковий,кроковий, плечовий і інші шви. Відстань від зрізу деталі до строчки 1,5-2 см. Складаємо дві деталі лицьовими боками всередину, зшиваємо, розкладаємо припуски на шви в різні боки і запрасовуємо. |
|
Зшивний запрасований використовують у тих же випадках що і розпрасований, але припуски на шви закладаємо в один бік і запрасовуємо. Відстань від зрізу деталі до строчки - 0,7-1см. Складаємо дві деталі лицьовими боками всередину, зшиваємо,припуски на шви закладаємо в один бік і запрасовуємо . |
|
Подвійний шов призначений для обробки постільної білизни, зшивання підкладки кишень. Виконується двома строчками. Послідовність виконання: складаємо дві деталі виворітними боками всередину, зшиваємо швом шириною 0,3-0,5 см. Потім шов вивертаємо на лицьовий бік і ще раз прострочуємо швом 0,6-0,7 см. Ширина другої строчки обов”язково має бути більша за ширину першої. |
|
Настрочний із закритим зрізом призначений для з'єднання кокеток у блузах, сукнях і інших виробах. Виконується двома строчками. Складаємо дві деталі лицьовими боками всередину, зшиваємо швом шириною 0,7-1 см. Припуски на шви закладаємо в один бік, запрасовуємо і зверху прокладаємо оздоблювальну строчку. Ширина оздоблювальної строчки залежить від моделі. |
|
Накладний шов із закритим зрізом використовують для настрочування кокеток, кишень, планок. Виконується одною строчкою. Край деталі підгинають і запрасовують, накладають на виріб і настрочують одною строчкою. Ширина строчки залежить від фасону. |
|
Шов у замок призначений для обробки виробів із джинсової тканини, спецодягу, курток, пришивання доточок. Виконується двома строчками. Край деталей запрасовуємо і закладаємо край одної у згин другої деталі. Прокладаємо дві паралельні строчки на 0,1-0,2 см від згинів. |
|
7.Практична робота.
Виготовлення пласкої іграшки».
Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги
під час виготовлення сувеніру:
Вчитель зачитує технологічну послідовність виконання іграшки, демонструє та пояснює кожен етап.
Інструкційна картка на тему « Виготовлення пласкої іграшки»
№ з/п |
Опис технологічної послідовності виготовлення пласкої іграшки |
Зображення |
1. |
Виконати ескізний малюнок майбутньої пласкої іграшки. |
|
2 |
Виготовлення шаблону пласкої іграшки з паперу та перенесення її на тканину. |
|
3 |
Вирізання деталей пласкої іграшки з тканини. |
|
4 |
Перенесення на основну деталь пласкої іграшки оздоблюючих деталей. |
|
5 |
Зєднання двух частин деталей пласкої іграшки тимчасово кравецькими булавками. |
|
6 |
Зєднання двух частин деталей пласкої іграшки швом за голку. |
|
Учні виконують роботу, дотримуючись рекомендацій.
Вчитель контролює правильність виконання роботи та дотримання правил безпеки праці. При потребі проводиться повторний інструктаж.
Відзначає учнів, які самостійно та якісно виконали роботу.
8. Підсумки практичної роботи.
Оглянути виконані учнями валентинки, відмітити якісні роботи; виявити можливі недоліки, проаналізувати та намітити шляхи усунення недоліків.
9. Підсумки уроку.
Фронтальна бесіда.
1.Які бувають іграшки за призначенням?
2.Який матеріал ви будете добирати вдома для пошиття іграшки?
3.Як потрібно підготувати тканину, бувшу у вжитку, для повторного використання?
4.Чи сподобалось вам виготовляти валентинки? Які складнощі виникли у роботі? 5.Чому виникли утруднення і як їх уникнути в подальшій роботі?
Оцінювання учнів на уроці.
10.Прибирання робочого місця.
10. Домашнє завдання.
Добрати матеріали для виготовлення плоскої іграшки – ведмедика, зайчика, котика . Підготувати тканину для використання. Підготувати голку, шпильки та нитки в колір тканини.