Плід, поширення плодів. Лабораторне дослідження. Будова плода
Цілі уроку:
• освітня: ознайомити учнів з особливостями будови плодів квіткових рослин, їхньою класифікацією і різноманіттям, розглянути значення плодів для рослини;
• розвивальна: розвивати вміння співставляти і робити висновки, аналізувати інформацію і використовувати раніше отримані знання;
• виховна: виховувати позитивне ставлення до рослин, розуміння єдності всього живого.
Обладнання і матеріали: плакати або слайди презентації із зображенням будови плодів різних рослин, зразки плодів для проведення лабораторного дослідження.
Базові поняття і терміни уроку: плід, сухі плоди, соковиті плоди, зернівка, сім’янка, біб, стручок, крилатка, ягода, горіх, багатокістянка.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Бесіда
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Плоди дуже різноманітні і діляться на дві групи: соковиті та сухі плоди. Наприклад, плід червоної або чорної смородини. Ці плоди мають щільну зовнішню шкірку, всередині якої міститься багато насіння і соковитий м’якуш. Такі плоди називаються ягодами. Крім смородини, ягоди є в помідора, аґрусу, винограду та інших квіткових рослин. Також існують соковиті плоди, які мають всередині тільки одне насіння. Такі плоди зустрічаються у сливи, черешні або вишні. Усередині такого плоду під соковитим м’якушем є тверда кісточка, яка
оточує насіння і захищає його від усіляких ушкоджень. Такі плоди називають кістянкою.
Це пшениця, кукурудза або інші злаки, кожен плід яких містить по одному насінню, причому стінки плоду зростаються з насінням. Такі плоди називають зернівкою. Винятком є плоди соняшника, у яких також по одному насінню, але на відміну від зернівки, шкірясті стінки плоду соняшнику не зростаються з насінням. Такий плід називається сім’янкою. На сім’янку схожий плід горіх (у ліщини), у нього також стінки плоду не зростаються з насінням, але шкаралупа горіха, на відміну від сім’янки, дерев’яниста. Існують і сухі кістянки. Саме такий плід має кокосова пальма. Те, що ми називаємо кокосовим горіхом, насправді є аналогом кісточки вишні. А оплодень, що його оточує, також використовують у господарських цілях і відомий він під назвою копра. Решта сухих плодів містить багато насіння. Наприклад плід маку. Такий плід називають коробочкою. Щойно насіння дозріє, вгорі в коробочках маку утворюються отвори, через які вони і висипаються. Плоди гороху та квасолі називають бобами. Насіння всередині бобу розташовані в два ряди і прикріплені до стулок плоду. Після дозрівання насіння стулки бобу підсихають, розкриваються і скручуються. Стручки буряку і капусти зовні схожі з бобами, але відрізняє їх поздовжня перегородка. До перегородки насінини прикріплені з обох боків.
IV. Лабораторне дослідження
Тема. Будова плоду
Мета: ознайомитися з будовою плоду, встановити основні функції його частин.
Обладнання та матеріали: плоди, плакати або слайди презентації із зображенням будови плодів різних рослин, зошит, підручник.
Хід дослідження
1. Розглянути плоди, ознайомитися із плакатами або слайдами презентації, на яких продемонстровано будову плодів різних рослин.
2. Замалювати схему будови плоду яблука в зошиті. Указати на ній основні компоненти плоду.
3. Замалювати схему будови плоду томату в зошиті. Указати на ній основні компоненти плоду.
4. Скласти таблицю, у якій вказати компоненти плодів яблука і томату з особливостями їхньої будови.
5. Зробити висновок, у якому вказати, як пов’язана будова компонентів плода із функціями, які вони виконують.
Вивчити відповідний матеріал із підручника.