Урок математики у 5 класі з елементами STEM-освіти Тема: Площа і периметр прямокутника і квадрата.
Мета: Удосконалити знання та вміння обчислювати площу і периметр прямокутника та квадрата; домогтися засвоєння залежностей між одиницями вимірювання площі; розвивати увагу, логічне мислення, творчі здібності учнів; виховувати наполегливість, культуру математичних записів.
З’ясувати практичну необхідність вивчення теми «Площа і периметр прямокутника і квадрата» в 5 класі.
Обладнання: карта України, лінійка, ручка, олівець, рулетка.
Форма проведення: практична робота.
ХІД РОБОТИ
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань Фронтальне опитування
1. Гра «Знайди пару»: Вкажіть, яку одиницю вимірювання можна використати для об’єктів запропонованих зліва.
Давайте перевіримо. Скажіть, будь ласка, яку одиницю вимірювання найкраще використовувати для обчислення площі аркуша зошита (см2), а для поля (га), а для футбольного поля (м2), для грядки (а), і для території країни (км2). Отже, ви мали отримати такі результати:
1-г, 2-д, 3-в, 4-б, 5-а.
2. Якої довжини треба взяти кусок дроту, щоб зробити з нього прямокутник зі сторонами 14 см і 3 см?
3. Боксерський ринг має форму квадрата, сторона якого дорівнює 7 м. Ринг огороджено потрійним канатом. Скільки метрів каната потрібно, щоб огородити ринг?
4. Периметр квадрата дорівнює 80 см. Чому дорівнює сторона квадрата?
5. Периметр прямокутника дорівнює 36 см, а ширина - 11 см. Чому дорівнює довжина прямокутника? Обчисліть площу.
6. Щоб огородити земельну ділянку квадратної форми, необхідно вздовж кожної сторони встановити 5 стовпчиків, причому у вершинах квадрата обов'язково має бути по одному з них.
Скільки для цього знадобиться стовпчиків?
Розв'язування задач (колективне)
1. Знайдіть периметр прямокутника, довжина якого дорівнює 6 см, а ширина - 5 см. Накресліть цей прямокутник та інший, периметр якого дорівнює периметру даного прямокутника. Чи може серед накреслених вами прямокутників бути квадрат?
2. Дано дві земельні ділянки прямокутної форми. Розміри однієї ділянки 310 м×180 м, а другої - 150 м×330 м. Площа якої ділянки більша і на скільки?
3. Довжина підлоги 5 м, ширина – 4 м. Скільки потрібно прямокутних плиток зі сторонами 20 см і 25 см, щоб вистелити ними всю підлогу?
4. Як зміниться периметр і площа прямокутника, якщо:
а) довжину збільшити на 2 см?
б) довжину збільшити на 5 см, а ширину - на 3 см?
в) довжину і ширину збільшити в 3 рази?
ІІІ. Застосовуємо на практиці
Практична робота
1. Побудуйте:
а) прямокутник зі сторонами 2 см і 5 см;
б) квадрат зі стороною 4 см.
Знайдіть периметр і площу цих фігур.
2. Із шести однакових квадратів треба скласти прямокутник. Скільки різних прямокутників можна скласти? Чому дорівнює площа і периметр цих фігур?
3. За 1 хв. на планеті знищують 20 га лісу .Скільки лісу знищать за 1 урок? А щоб виростити ліс потрібно 100 років.
4. Обчислити площу Каховського водосховища, якщо довжина – 230 км, а ширина – 25 км.
5. Знайти площу класу (довжина – 8 м, ширина – 6 м).
6. Знайдіть скільки треба паперу, щоб обгорнути підручник з математики.
Задача 7*
Сад має форму фігури, зображеної на малюнку. Знайди його площу в га. Скільки яблунь можна посадити у цьому саду, якщо одна яблуня потребує не менше 20 м2 площі?
200 м
|
|
|
100
8. Творче завдання:
Маємо два однакових квадрати. Обчисліть периметр і площу цих квадратів. Необхідно розрізати кожен із квадратів лише один раз та з отриманих частин скласти один квадрат.
|
Знайти його площу і периметр. Порівняти результати. Зробити висновок.
Аналіз експериментів та їх результативність
Проаналізуйте результати своєї роботи та дайте відповіді на такі запитання:
Метод евристичних запитань за Квінтіліаном:
Що? Хто? Коли? Навіщо? Де? Чим? Як?
1. Що? Що за тему ми сьогодні закріпили?
2. Хто? Хто з вчених працював над вивченням?
3. Коли? Коли почали вперше використовувати дані знання?
4. Навіщо? Для чого нам потрібні дані знання?
5. Де? В яких галузях застосовуються дані знання?
6. Чим? Чим цікавим ви зможете зайнятися вміючи знаходити периметр і площу фігур?
7. Як? Як дані знання можна застосувати в житті?
Самоаналіз роботи учнів на уроці V. Оцінювання практичної роботи.
VІ. Доповідь учня.
VІІ. Рефлексія.
VІІІ. Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення.
Доповідь учня.
Площа в нашому житті :
1. Територія Херсонської області – 28461 км²
2. Площа Бериславського району - 1,7 тыс. км²
3. Територія заповідника Асканія Нова - 33307,6 га