Урок "Площа прямокутника і квадрата"

Про матеріал
Учні формують елементарні навички застосування методу математичного моделювання для розв’язування задач практичного змісту, навички роботи з різними одиницями вимірювання площ. Розвивають логічне мислення, слухову та зорову пам'ять, критичне мислення, увагу. Виховувають позитивне ставлення до математики, впевненість в своїх силах.
Перегляд файлу

 

Урок математики, 5 клас

Тема. Площа прямокутника і квадрата.

Мета: удосконалювати вміння знаходити площу прямокутника, квадрата; формувати елементарні навички застосування методу математичного моделювання для розвязування задач практичного змісту, формувати навички роботи з різними одиницями вимірювання площ; розвивати логічне мислення учнів, слухову та зорову пам'ять, критичне мислення, увагу; виховувати позитивне ставлення до математики, впевненість в своїх силах.

Обладнання: екран, комп’ютер, гра «Математичне лото», підручник, роздатковий матеріал

Тип уроку: вдосконалення знань, умінь і навичок.

Хід уроку.

Організаційний момент.

Добрий день! В добрий час!

Рада діти бачить вас!

Ви почули всі дзвінок?

Він покликав на урок

Кожен з вас приготувався –

На перерві постарався.

Зараз сядуть всі дівчатка

А за ними і хлоп’ятка.

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

  Діти сьогодні у нас незвичайний урок. Тому, щоб трішечки зняти напругу і налаштуватися на роботу я пропоную всім вам: (музика) сядьте рівненько заплющить очі, розслабтесь, дихайте спокійно і подумки повторюйте за мною. Я спокійний, Я готовий слухати і плідно працювати. У мене сильна та міцна пам'ять. Я досягну того, щоб з першого разу і на все життя запам’ятати прочитаний та почутий матеріал.

     Розплющуйте очі. Діти! Я сподіваюсь, що ви зосередились, мобілізували свої внутрішні ресурси та налаштувалися на роботу.

      Відкрийте зошити, запишіть  дату уроку та тему.

    Сьогодні на уроці ми будемо удосконалювати вміння знаходити площу прямокутника, квадрата, формувати навички роботи з різними одиницями вимірювання площ.

   Один мудрець сказав: «Дві людини обмінялися золотими монетами не стали багатшими. Але якщо вони обмінялися думками, то кожен з них стає розумнішим». Обмінюючись думками люди набувають нових знань. Тож і ми почнемо обмінюватися думками даючи правильні відповіді на запитання.

Перевірка домашнього завдання (Усна робота)

   А зробимо ми це у формі гри «Математичне лото». Отже ви обираєте номер запитання, даєте правильну відповідь і ми відкриваємо  відповідний квадрат. І так ми починаємо.

1. Чому дорівнює площа квадрата, якщо його сторона 20 см. (400)

2. Сторона квадрата 9 см. Чому дорівнює його площа? (81)

3. Скільки м2 в 1 га? (10000)

4. Скільки метрів в 1 кілометрі? (1000)

5. Сторони прямокутника 10 см і 8 см. Чому дорівнює його площа? (80)

6. Обчисліть площу прямокутника зі сторонами 7 см і 14 см. (98)

7. Чому дорівнює сторона квадрата якщо його площа 81 см (9)

8. Чому дорівнює сторона прямокутника, якщо його площа 50 см2, а друга сторона 10 см. (5)

9. Обчисли периметр квадрата зі стороною 15 см (60)

10. Обчислити периметр прямокутника зі сторонами 10 см і 2 см. (24)

11. Обчисліть периметр трикутника зі сторонами 3 см, 10 см, 12 см. (25)

12. Скільки секунд в 1 хвилині? (60)

13. Чому дорівнює остача від ділення числа 25 на 3 (1)

14. Скільки хвилин в 2 годинах? (120)

qr-code.gif15. Скільки цифр ви знаєте? (10)

16. Добуток чисел 3 і 8 помножте на 100 (2400)

     Діти подивіться, що ви тепер перед собою бачите? Яку фігуру? Так це квадрат, але він не звичайний. Чи знає хтось із вас, що означає це зображення? В ньому закодовано інформацію для вас. А для того, щоб дізнатися яка інформація прихована за квадратом, потрібно скористатись програмою яка має назву QR – код.

Історичні відомості

   Не так давно в Україні почали попадатися дивні квадратики з дрібних кубиків і ліній - QR-коди. (в перекладі з англ.– швидкий відгук). В даний двомірний код закладається різна інформація, в тому числі літери, цифри, спецсимволи. В одному такому квадратику може міститись інформація про весь ваш клас, тому, що один зображений “квадратик” коду може містити 4296 цифр і букв, 7089 цифр, 1817 ієрогліфів.

 І так, увага на екран.

(Не в кількості знань полягає освіта, а в повному розумінні й майстерному застосуванні всього того, що знаєш.

Якщо ви хочете навчитися плавати, то сміливо ступайте в воду, а якщо хочете навчитися розв’язувати задачі, то розв’язуйте їх).

     Я хочу щоб ви запам’ятали ці вислови і вони стали девізом не тільки сьогоднішнього уроку, а подальшого навчання.

    Ви побачили, що квадрати існують не лише на сторінках підручника з математики.

      Я хочу доповнити ваші знання і показати, що геометричні фігури існують там де ви навіть не могли собі уявити. Знайомтесь з квадратами, про які знає весь світ.

Картина «Чорний квадрат» Малевича

 Білий фон, чорний квадрат. Що тут особливого чи складного? На перший погляд абсолютно нічого. Кожен може намалювати подібну картину, скажете ви. Але, як не дивно, картина Малевича «Чорний квадрат» стала загадкою, яка дійшла і збереглася до наших днів. І любителі мистецтва і скрупульозні дослідники, не перестають захоплюватися цим шедевром живопису.

Гра судоку.

  Судоку — заснована на логіці японська головоломка з числами.

Рішення головоломки не вимагає математичних розрахунків, але потре-бує терпіння і здатності до логічного мислення. За деякими даними рішення головоломок Судоку поліпшує пам'ять, мислення, а також пере-шкоджає розвитку і навіть лікує захворювання, пов'язані з головним мозком

Гра «Танграм»

Танграм — це головоломка, яка складається з семи гральних кісток — пласких геометричних фігур, які називають танами, що складаються у різні форми. Завдання головоломки — створити задану форму (на підставі лише обрису силуету) з використанням всіх семи танів, які заборонено накладати один на один. Це одна з найбільш популярних головоломок такого типу у світі.

Гра «Танграм» . Склади фігуру.

Письмове виконання вправ

     У житті ми зустрічаємося з такою величиною як: площа будинку, пло-ща поля, площа саду, площа підлоги. Тож давайте подивимось як допоможуть наші знання математичних формул розв’язувати побутові задачі.

Вчора до мене звернувся ваш куратор класу за допомогу. Вона вирішила зробити ремонт у вашій класній кімнаті, але невпевнена, що правильно зробила розрахунки. Тому наше завдання допомогти зробити правильні розрахунки, щоб уникнути перевитрат матеріалу. Окрім того ваша допомога мені потрібна й в облаштуванні спортивного майданчика в гімназії. 

Робота в групах

Задача 1.

В класній кімнаті треба замінити лінолеум та прикріпити новий плінтус. Кімната має форму прямокутника зі сторонами 4 м та 9 м. Скільки полосок плінтуса треба придбати, якщо 1 полоска має довжину 2 м? Скільки рулонів лінолеуму необхідно придбати, якщо 1 рулон має розміри 2 м на 9 м?

1) 4·9 = 36м2- площа

2) (4+9)·2 = 26 м – периметр

3) 26: 3 = 13 – полосок

4) 2·9 = 18 м2- площа рулона

5) 36 :18 = 2 - рулони

Задача 2.

В клас замовили виготовити 10 стільниць для парт. Довжина стільниці 120 см, а ширина  - 50см.  Вартість однієї стільниці складає  150 грн. Ми маємо 1 лист ДСП шириною 200 см та довжиною 300 см. Треба визначити,  чи  вистачить 1 листа   та обрахувати загальну вартість замовлення.

1) 120·50 = 6000 см2 – площа 1 стільниці

2) 200·300 = 60000см2 – площа 1 листа ДСП

3) 60000:6000 = 10 – стільниць

4) 10·150 = 1500 грн

Задача 3.

 Площа спортивного майданчика прямокутної форми 40 м2, її довжина – 10 метрів. Порахуйте скільки метрів паркану необхідно для встановлення огорожі, та яка її вартість, якщо 1м огорожі коштує 220 грн?

  1. 40: 10 = 4 м – ширина
  2. (4 + 10)·2 = 28 м
  3. 28·220 = 6160 грн

Додаткова задача

Ми замовили виготовлення підвісної стелі , розміри якої ширина 360см, довжина 3м. Треба обрахувати кількість упаковок, що необхідні для стелі, знаючи,  що в одній упаковці 10 плиток, а також  вартість замовлення, якщо відомо, що 1упаковка  коштує 200грн. 1 плитка квадратної форми зі стороною 60 см.

Розв'язання:

360*300=108 000 (см2) Sстелі

60*60=3600(см2) S однієї плитки

108 000:3600=30 (шт) плиток потрібно

30:10=3(уп) вистачить

3*200=600(грн) вартістьвсіх плиток.

   Молодці, добре впорались. Я думаю, ваш куратор врахує ваші обчислення і зайвих витрат не буде.

Фізкультхвилинка


Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.


    Як ви вважаєте,чи дійсно потрібна математика, чи можливо не треба ії вивчати?  Де ще у житті нам знадобляться знання формули площі прямокутника та квадрата? Відповіді учнів.

Пропоную перевірити  свої знання та пройти тестування  (онлайн-тест)

Рефлексія

     А тепер прошу вас визначити чи сподобався вам наш урок. Якщо так, берете зелений подаруночок, якщо ж чомусь ні – червоного кольору. Прикріпіть їх будь ласка на наш прямокутник, та подивимось яку його площу – більшу чи меншу займуть позитивні враження від уроку.

    То які враження зайняли більшу площу?

Підсумок уроку.

Повідомлення домашнього завдання.

№ 590, 593, а для тих хто хоче отримати високий бал додатковий №597.     

   На наступний урок взяти картонну коробку від ліків або зубної пасти.

   Дякую вам за урок і за те, що ми разом гарно попрацювали.

 

 

 

 

docx
Додано
29 січня 2020
Переглядів
592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку